Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hvor jeg skal plassere denne teksten. 

Men eksen min er en narsissist.  Vi har delt foreldrerett, vi har et barn sammen. Der barnet bor hos far og jeg har annen hver helg hos meg. Han krevde jeg skulle ha tilsyn i starten selvfølgelig av moren og hans søster. Noe jeg ikke enig i, så jeg tok med min samboer også så det er en fra begge «sider» som stiller. Men under rettsforliket kom det frem at jeg ikke trenger tilsyn. Og sånn har det har det vært siden september 2021 cirka. Nå har han nektet alt av samvær fordi han mener at barnet ikke er trygt her. Og funnet ut at vi skal mekle. Selvom vi har et rettsforlik som skal følges som han bryter.  Jeg har en unge til som jeg har fått i ettertid som han har prøvd å sende bekymringsmelding til BVtjenesten men ikke kommet noen vei, i og med de henlegger den. Og jeg vil gjerne få barnet inn på BUP, siden jeg ser han sliter så om en barnepsykolog eller noe kan hjelpe siden jeg når ikke helt frem.. Jeg får så vondt av barnet. Spesielt når han sier han får vondt i magen eller hodet når han skal tilbake til far. Og far nektet dette… Jeg blir så lei meg over at ikke han kan samarbeide. Jeg vil så gjerne hjelpe barnet mitt… Føler «ingen» vil høre. Vi som vil hjelpe barnet blir sett på som den store stygge ulven..

Anonymkode: 78011...ed7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med barnevernet og ta opptak av ting når barnet sier hen gruer seg å dra til far. Rådfør deg med krisesenter som kan sette deg i kontakt med advokat som kjenner problematikken 

Anonymkode: 25866...c22

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har noen få opptak av barnet. Men siden far har nektet alt av samvær. Så vet jeg ikke når jeg får sett barnet igjen og meklingen er ikke før slutten av mnd. Har allerede en advokat på saken. Barnevernet sier bare at de kan ikke gjøre noe ang samvær. 

Skrevet

Du har rett til å holde barnet tilbake fra samvær med far også. Ikke at det er noen god løsning. Men hvordan endte du opp som samværsforelder i retten? 
Barnet har forøvrig krav på å bli hørt.

Anonymkode: f756e...a25

Skrevet

Hvor gammelt er barnet? 

Du kan reise ny privat sak til tingretten om delt bosted (50 % daglig omsorg) eller full omsorg for barnet, dersom du har energi og penger til det, og du tror det er til barnets beste. 

Bor dere i ulike kommuner? Dersom du er bekymret for omsorgen til barnet når han er hos far, kan du også melde bekymring til bv i bostedskommunen til far og barnet, eller drøfte saken på nytt med bv i din egen kommune dersom barnet bor i samme kommune som deg. 

Stakkars barnet ditt, og jeg føler med deg. Samværsabbotasje og barnefordelingssaker er noe av det vanskeligste som finnes. Og utmattende. 

Ps! Far kan få dagsbøter dersom han bryter samværsavtalen. 

Håper du finner ut av det ❤️

Skrevet

Far og tidligere stesønn sa at jeg slo stesønn som ikke stemmer(det kom jo frem i retten også i og med han ikke har noen merker/beviser fra det). Men siden han ga beskjed til barnevernet om det og meldte bekymring, så fikk jeg ikke bo hjemme. Og jeg dessverre gikk med på at far kunne ha hovedomsorgen til jeg var frisk. Trodde jeg sleit psykisk, men viser seg at jeg har vært frisk, var bare måten jeg ble behandlet på som gjorde at jeg reagerte i sinne på far flere ganger og han bruker det mot meg.   Jeg vet at jeg kan holde barnet fra far og, men som du sier at det er ingen god løsning. Barnet vårt er litt for umodent til å kunne snakke seg i retten. 

TS

• Hjerte 1
Skrevet

Vi bor i samme kommune. Bor ca 30 min gåavstand, men med kollektivtransport så tar det ca 15 min tror jeg(han flyttet uten å gi beskjed om det selvom jeg har fått vite av skolen hvor han bor og barnet har gidd beskjed ang flytting og når jeg tok det opp så meldte han flytting på barnet med en gang) Barnet er 6 år. Så han har bodd «alene» med far halve livet. 

Jeg er bekymret over han, men derfor prøver vi å få BV med på laget å sende henvisning til BUP. I og med far mener at BUP ikke er nødvendig. Men jeg/vi tenker at det skader ikke at BUP får snakket litt med han. 

Jeg og advokaten min mener jeg skal ha med rettsforliket å nevne på meklingen at han bryter regler. Også tar vi der i fra om skal sende dagsbøter. Men jeg tror far planlegger ny rettssak. I og med alt skal gå via hans nye advokat (skifter jo hele tiden). 

Skrevet

Det bør jo komme frem at du har blitt utsatt for psykisk mishandling, det ser bv og retten alvorlig på. 

Anonymkode: e88e5...7a9

Skrevet

Folk slenger disse ordene (psykopat, narsssisst, sosiopat) rundt seg hele tiden, men her tror jeg bare det dreier seg om machtkampf.
Det faktum at 90% av folk hater eksene sine resten av livet fordi det er over.

• Liker 2
Skrevet

Grunnen for jeg nevner narsissist er jo fordi nå jeg leser om det og alt som står der stemmer.

TS

Skrevet

Det er noe som skurrer med historien. At du må ha rettsforlik for å få ha barnet uten tilsyn forteller vel kanskje at eksmannen kan ha et poeng i forhold til bekymringen. 

Anonymkode: be375...c26

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, Heydayotheinterweb said:

Folk slenger disse ordene (psykopat, narsssisst, sosiopat) rundt seg hele tiden, men her tror jeg bare det dreier seg om machtkampf.

Det er da en stor forskjell på et vanlig menneske og en narsissistisk person. Det at du skriver som du gjør viser at du virkelig ikke aner hva dette er, og det skal du jammen meg være glad for. 

Anonymkode: 55dfc...eab

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Grunnen for jeg nevner narsissist er jo fordi nå jeg leser om det og alt som står der stemmer.

TS

Jeg synes også at det kan virke som din eks har de kjennetegnene.

Min eks kan ligne litt og har definitivt trekk på narsissisme, men er langt ifra så ekstrem som din eks. ( Snakket med psykolog om det og det var hun mente dette om min eks ) 

Han har samme trekkene, og prøver alltid å spille meg mindre god som forelder enn han. Holdt på å bli syk av å bo med han fordi den intensjonen blødde inn i alt vi gjorde sammen. Om en forelder har en intensjon om å gjøre en "dårlig" så er det så giftig at det aldri vil fungere. Og du som forelder trenger så klart masse god støtte fra de som kjenner deg. 

Anonymkode: 38dfa...207

Skrevet

Han er neppe narsissist ut fra hva du skriver her. Han har sikkert noen trekk (det har vi alle i mer eller mindre grad), men det er klart at dere må samarbeide bedre her. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er noe som skurrer med historien. At du må ha rettsforlik for å få ha barnet uten tilsyn forteller vel kanskje at eksmannen kan ha et poeng i forhold til bekymringen. 

Anonymkode: be375...c26

Jeg er enig i dette. Det er noe her som skurrer. Her hadde det vært interessant å hørt andre sin side av historien..

Heydayotheinterweb skrev (7 timer siden):

Dette har du helt rett i. Urovekkende mange her på KG som konstanterer at eksen er narsissist, med tanke på at undersøkelser viser at det kun er ca. 0,6 % av nordmenn som har den personlighetsforstyrrelsen. Nå kan det jo selvsagt tenkes at den prosenten er litt høyere, men ikke så høy som man skulle tro ved å lese på KG. Åpenbart mange hobbypsykologer her iallfall, som tror de kan diagnostisere andre basert på artikler de har lest på internett. 

Anonymkode: 73d51...6b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS

Så nå har du blitt psykolog, eller enda bedre psykiater?

Du vet det at når du ikke evner å ha annet enn helgesamvær med barnet ditt, du har vært gjennom en rettsak m.m. så ser det utad veldig tåpelig ut å begynne å kalle eksen sin for narsissist eller psykopat? 

Anonymkode: db69d...14b

Skrevet

Helgesamvær har vi for at det skulle dempe konflikt, om det hadde vært rettssak så hadde jeg gjort mer for å få mer. Og vi skulle øke dette tidligere i år, men far plutselig nekter. Men dette er rettsmøter er litt forskjell. Men jeg orker ikke å krangle, jeg vil så gjerne samarbeid, men det er ikke lett når den andre prøver å gjør alt for å vippe meg av stolen å sender småstikk. 

TS

Skrevet

Jeg synes han høres ut som en narc som prøver å svartmale ts. 

Anonymkode: 38dfa...207

• Liker 1
Skrevet
21 hours ago, Heydayotheinterweb said:

Det er hel riktig en maktkamp, det er en kamp mellom en som vil eie den andre, ha makt over den andre, krangle og drive med løgn og manipulasjon -og den andre, som bare vil slippe fri, som vil ha fred og som desverre blir kuet, sliten av krangling, sliten av all kritikk, får ikke puste på grunn av den andre som stjeler all lufta. 

Det er en maktkamp uten like faktisk..!

Anonymkode: 55dfc...eab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...