Gjest Adobyen Skrevet 1. november 2022 #1 Del Skrevet 1. november 2022 (endret) Det er bare å se rundt seg på all emballasjeplasten vi tar med oss hjem med poser og pakninger i butikken. Vi kjøper smørbeger, kjøtt og fisk, yoghurter, rømmebokser, bæremballasje og syltetøyspann, snackposer av forskjellige slag, batterier, kremer og shampooer, dressinger og håndsåpe. Tørkeruller og toalettpapir.. Tidligere brukte de mye papir rundt ting, men det var før. Kjøper man en pappeske med frokostblanding, så ligger innholdet i en pose inni esken. Frossenpizza er også innpakket i både plast og papp. Herreskjorter, sengetøy. Vi kildesorterer, men dunkene blir fort fulle. Det minker på restavfallet, men noe blir det. Matrester pakkes inn i plast til senere, rydde skrot for å ta med på renovasjonsanlegget, det har vi brukt klare plastsekker rundt. Det har økt noe helt enormt, hvorfor må det være sånn? Bæreposer og engangsbestikk i plast er fy, det må bort, og så kommer det ti nye produkter inn. Leste denne her: https://www.abcnyheter.no/stemmer/2022/10/29/195880478/prov-a-ga-i-supermarkedet-og-unnga-a-kjope-plast-umulig Dette er noe dere flinke, unge studenter kunne finne ut av og forske på for oss alle sammen - synes jeg. Endret 1. november 2022 av Adobyen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #2 Del Skrevet 1. november 2022 Jeg husker en gang i det plast-posen først ble innført, og det ble selvfølgelig påstått at disse plast-posene var utrolig mye bedre ut trærne enn alle de posene av papp / papir som fantes tidligere. Anonymkode: 3d9bc...fbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #3 Del Skrevet 1. november 2022 Jeg er enig i at veldig mye plastemballasje er unødvendig, men ikke på mat. Jeg tror på dem som sier at det blir mer matsvinn som er enda verre enn om vi kan resirkulere mye av matembalasjen. Anonymkode: 04b22...3df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 1. november 2022 #4 Del Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er enig i at veldig mye plastemballasje er unødvendig, men ikke på mat. Jeg tror på dem som sier at det blir mer matsvinn som er enda verre enn om vi kan resirkulere mye av matembalasjen. Anonymkode: 04b22...3df Plastemballasje er jo supert å bruke på mat, men jeg har lagt merke til noe rart. F.eks en standard pakke på 400 gram kjøttdeig. FirstPrice-pakken ser liten ut for plasten ligger tett rundt den. En pakke fra Gilde eller Folket er mye større slik man ser den i butikkhylla, men der ligger kjøttet i midten av pakken, som er minst et nr for stor. Det er et underlig syn, og det blir en større mengde med avfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #5 Del Skrevet 1. november 2022 Hva hjelper det at lille Norge kildesorterer når ørten asiatiske og afrikanske land skyfler tonnevis av plast og annet dritt rett ut elver og hav? Dumper lass etter lass daglig med lastebiler. Det er helt latterlig at vi sitter i båten som er nedsunket i vannet og øser ut med en teskje mens resten står rundt oss og øser oppi båten med bøtter. Anonymkode: 76307...b4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #6 Del Skrevet 1. november 2022 Var det ikke mindre plast før? Bare i godteri? Var ikke sjokoladene pakka i sånn sølvpapir, og tvist godisene i papir? Var ikke lindereggene som nå er i plast mange, sølvpapir, jeg ser økningen over alt. Poteter var i papirposer, nå er det bare et par som har i papir, resten plast. Anonymkode: 05a16...fc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 1. november 2022 #7 Del Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Var det ikke mindre plast før? Bare i godteri? Var ikke sjokoladene pakka i sånn sølvpapir, og tvist godisene i papir? Var ikke lindereggene som nå er i plast mange, sølvpapir, jeg ser økningen over alt. Poteter var i papirposer, nå er det bare et par som har i papir, resten plast. Anonymkode: 05a16...fc3 Jo, det er mye mer plast nå enn det noengang har vært. Det går feil vei. Se på illustrasjonen i den linken jeg la ut. Jeg forstår ikke hvorfor det blir så mye mer av det. Kanskje noe med kostnadene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avstand Skrevet 6. november 2022 #8 Del Skrevet 6. november 2022 Merkelig om det har økt sånn tross alt fokuset på miljøet. Men jeg tror jeg har svaret. For mange egoister. Alt for mange finner opp sitt eget merke og dette skal ut i butikkene. For mange er for sløve til å ta med seg posen sin på butikken. For mange kjøper nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #9 Del Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (På 1.11.2022 den 23.08): Hva hjelper det at lille Norge kildesorterer når ørten asiatiske og afrikanske land skyfler tonnevis av plast og annet dritt rett ut elver og hav? Dumper lass etter lass daglig med lastebiler. Det er helt latterlig at vi sitter i båten som er nedsunket i vannet og øser ut med en teskje mens resten står rundt oss og øser oppi båten med bøtter. Anonymkode: 76307...b4b Mye av plastavfallet som blir dumpet kommer strengt tatt i fra oss her i vesten. Plastavfallet blir solgt til utlandet… Anonymkode: 7ea28...605 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå