Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Meg og min samboer har veldig lyst på barn, da vi er i slutten av 20 årene. 
Han jobber og jeg er student. 
jeg bare lurer på om noen vet hvordan ordningen er når man blir gravid under stuide, med tanke på mamma permisjon. 
føler ikke vi har råd økonomisk å bli gravid nå, men føler klokken tikker. 
er det noen som vet eller har vært i samme situasjon? 

Anonymkode: 743ef...630

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å vente med barn til dere får råd? Er jo en dårlig start på et menneske når foreldrene er avhengige av at fellesskapet har det økonomiske ansvaret. 

Anonymkode: a67fb...84c

• Liker 4
Skrevet

Vi fikk barn da vi begge var studenter. Mannen hadde god sommerjobb og vi klarte oss helt fint selv om vi hadde mindre bil, færre vogner og mer brukt utstyr enn de andre i barselgruppa. Jeg opplevde det ganske fleksibelt å være student og småbarnsmor, og babyer trenger ikke mange penger for å ha det bra. Det er nok mest opp til foreldrene om de klarer å ha det bra med å tenke litt økonomisk en periode. Da vi begynte å jobbe var vi så vant til å leve økonomisk at vi fort sparte opp en del penger.

Anonymkode: 68c70...491

• Nyttig 1
Skrevet

Mener du foreldrepenger og mammapermisjon?

Anonymkode: 20f72...b59

• Liker 1
Skrevet

Du må jobbe 6 mnd for å få foreldre penger..eller engang stønad 

Dersom du er gravid og under utdanning kan du søke om å få foreldrestipend hos Lånekassen. Du kan få foreldrestipend i inntil 49 uker, 3 uker før fødselen og 46 uker etter fødselen. Fordeldrestipendet tilsvarer basisstøtten, altså det du maksimalt kan få i stipend og lån, men foreldrestipendet gis som et stipend.

Skrevet

Barn koster… Ville heller ventet til ting er mer trygt og stabilt. 
Du vet aldri hvordan barn du får. Noen får ikke til amming og må bruke MME, det koster penger, noen barn blir syke og må ha medisiner som koster penger. Selv brukte jeg 4000,- forrige mnd på å reise til og fra sykehus for behandling på barnet mitt. Det kommer jo da i tillegg til medisiner , bleier, våtservietter , mat, MME , barnehage , nye klær til vinteren… Tipper det gikk med 12.000,- der … 

Mnd før brukte jeg 2000,- på ullklær og vintersko til å bruke i barnehagen, og da kjøpte jeg brukt… 

Bare sånn for å gi en pekepinn på hva det kan bli kostende. For du vet aldri. Plutselig skjer det noe. Også er det sjukt kjedelig å sitte hjemme i permisjon i mange mnd og ikke kunne ut på kafé , unne seg litt nye klær etter svangerskap, kanskje få tatt en etterlengtet oppfrisking av hårfrisyre eller lignende. Bilstol , vogn, klær, alt av utstyr koster ganske mye. Jeg måtte kjøpe pumpeutstyr på apoteket til 2000,- på vei hjem fra føden fordi jeg fødte en baby som ikke var sterk nok til å ammes tilstrekkelig. Er ikke meningen å skremme deg, men vil bare sette ting litt i perspektiv. Å ha en trygg økonomi når man får barn, det gjør det mye lettere for både deg og barnet ☺️

Anonymkode: aa49c...ab8

• Liker 1
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Vent med å få barn til dere har fått økonomien på plass. 

Veldig egoistisk å få barn, når man ikke har økonomi til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...