Gud Skrevet 1. november 2022 #41 Skrevet 1. november 2022 Ullvott skrev (38 minutter siden): Kan dykk slutte å nytte ord dykk ikkje meistrar? Eller for å seie det på eit anna vis: kan dykk slutte å kalle nynorsk og bokmål for målføre. Dei er målformer, ikkje målføre. Målføre tyder dialekt, og ingen pliktar å svare på førespurnader på den dialekta dei måtte kome på. Eg har bokmål som hovudmål, har budd i språknøytrale kommunar og bokmålskommunar heile livet, men har arbeidd i offentleg forvalting i mange år. Det hender frå tid til anna at eg treng å skrive nynorsk på jobb, men det hender ikkje særskild ofte. Dykk er akkusativ. Det heiter «de» i nominativ. 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #42 Skrevet 1. november 2022 Jeg jobber med saksbehandling på statlig nivå, og vi tilskriver personer bosatt i nynorsk-kommuner på nynorsk. Anonymkode: 15c91...d83 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #43 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eg forstår poenget ditt, men spørsmålet ditt var om dei som nyttar nynorsk som hovudmål set pris på å få svar på sidemål. Når nynorsk er hovudmålet, er bokmål sidemålet - og det er det du spør om; om ein set pris på å få svar på sidemål. Anonymkode: d71e5...199 Ja dette ble jo litt komplisert. Vi gjør det enklere. Liker de som selv skriver på nynorsk å få svar på nynorsk? Er der viktig for dem? Anonymkode: a646a...cba
TheHairyToothfairy Skrevet 1. november 2022 #44 Skrevet 1. november 2022 Støtt og stadig når jeg jobbet i staten
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #45 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg jobber med saksbehandling på statlig nivå, og vi tilskriver personer bosatt i nynorsk-kommuner på nynorsk. Anonymkode: 15c91...d83 Og slik skal det vere. Takk for at du faktisk gjer det! Anonymkode: d71e5...199 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #46 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja dette ble jo litt komplisert. Vi gjør det enklere. Liker de som selv skriver på nynorsk å få svar på nynorsk? Er der viktig for dem? Anonymkode: a646a...cba Ein ville nok foretrekkje å få svar på si eiga målform (takk til den som retta på dette lengre oppe i tråden). På den andre sida er det nok óg mange nynorskbrukarar som har gitt opp, avdi dei er så vane med å få svar på sitt sidemål (altså bokmål). Anonymkode: d71e5...199
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #47 Skrevet 1. november 2022 Bokmålsbruker i nynorskkommune 🙋♀️ Etter 15 år her har jeg null problem med å lese nynorsk. Barna mine har nynorsk som hovedmål. Men jeg skriver konsekvent på bokmål. Heller skrive riktig på bokmål tenker jeg, enn masse skrivefeil på nynorsk. Jeg jobber ikke i det offentlige. Anonymkode: 1499b...5fc 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #48 Skrevet 1. november 2022 Gud skrev (4 minutter siden): Dykk er akkusativ. Det heiter «de» i nominativ. Eg vurderte på påpeike dette, men no har jo Gud tala, så då treng ikkje vi andre å seie meir Anonymkode: d71e5...199 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #49 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): I denne tråden er nynorsk sidemålet. Anonymkode: a646a...cba Nynorsk er aldri sidemålet til de som har det som hovedmål. Anonymkode: a21b2...592 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #50 Skrevet 1. november 2022 Ja, stadig vekk. Jeg besvarer henvendelser på mottakers foretrukne målform, der dette er avkrysset. Det er forunderlig mange som har krysset for nynorsk, men skriver bokmål i henvendelsen, og noen få motsatt. Der det ikke er valgt noen målform, besvarer jeg på den måformen som er brukt i henvendelsen. Eg synes ikkje det er noko stort problem å veksle mellom målformene, og meistrar begge omlag like bra. Men ein og anna feil kan sikkert snike seg inn, utan at det plagar meg. Det er ikkje poesi eg leverer. Anonymkode: 09fed...dd7 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #51 Skrevet 1. november 2022 Folk som fortsatt benytter nynorsk i 2022 er vel strengt satt noe kverulante av seg. Anonymkode: 8cf26...2dd
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #52 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Folk som fortsatt benytter nynorsk i 2022 er vel strengt satt noe kverulante av seg. Anonymkode: 8cf26...2dd Dei er vel gjernast vakse opp ein stad i landet kor måleføret deira ligg mykje nærare den nynorske målforma, tenkjer eg. Anonymkode: d71e5...199 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #54 Skrevet 2. november 2022 Jeg er lærer i barneskolen. Underviser ikke i norsk i år, men har gjort det før. Da hadde vi litt nynorsk. Ungene syns det var spennende:) Anonymkode: 26247...319 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #55 Skrevet 2. november 2022 Ja. Jeg underviser på et universitet, og eksamener må være tilgjengelige på både bokmål og nynorsk. Anonymkode: 7a04b...c39 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #56 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Folk som fortsatt benytter nynorsk i 2022 er vel strengt satt noe kverulante av seg. Anonymkode: 8cf26...2dd Dagens dummeste. Anonymkode: a21b2...592 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #57 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja, stadig vekk. Jeg besvarer henvendelser på mottakers foretrukne målform, der dette er avkrysset. Det er forunderlig mange som har krysset for nynorsk, men skriver bokmål i henvendelsen, og noen få motsatt. Der det ikke er valgt noen målform, besvarer jeg på den måformen som er brukt i henvendelsen. Eg synes ikkje det er noko stort problem å veksle mellom målformene, og meistrar begge omlag like bra. Men ein og anna feil kan sikkert snike seg inn, utan at det plagar meg. Det er ikkje poesi eg leverer. Anonymkode: 09fed...dd7 Hvor jobber du? Anonymkode: a646a...cba
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #58 Skrevet 2. november 2022 Eg skriv nynorsk kvar dag på jobb, og privat (sms, sosiale medier, handlelister osb) Anonymkode: 2d758...692 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #59 Skrevet 2. november 2022 Jeg jobbet med support i en kommune som gikk fra å være språknøytral, til å bli nynorsk kommune. Der fikk vi i utgangspunktet beskjed om at det mest korrekte var å svare tilbake i samme skriftspråk som forespørselen kom i. Jeg var innflytter, og hadde ikke hatt nynorsk siden det var pålagt i grunnskolen - så jeg svarte ikke på nynorsk tilbake. Var aldri noen som reagerte negativt på det Anonymkode: 5b0e0...083 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #60 Skrevet 2. november 2022 Noe som er veldig rart er folk som er født og oppvokst på østlandet, snakker bokmål, men skriver på nynorsk! Wtf! Det blir bare kunstig. Hadde en foreleser på universitetet som holdt på sånn. Hadde vel behov for å markere seg. Anonymkode: a646a...cba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå