Gå til innhold

Har du måttet bruke nynorsk i jobbsammenheng?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, flere ganger i uken. Vi svarer på henvendelser på det målføret de kommer i. Så lenge det er av de to skriftspråkene i Norge. Og så engelsk da. 

Anonymkode: 52a70...481

Hva slags jobb har du? Hvilke henvendelser svarer du på?

Anonymkode: a646a...cba

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

SLutt nå og kall nynorsk for sidemål!

Anonymkode: a21b2...592

Jeg har bokmål som hovedmål. Nynorsk er da mitt sidemål. 

Skrevet

Heldigvis aldri. Har sendt masse masse brev og vedtak, men aldri noe på nynorsk.  jeg besvarer aldri henvendelser, kun sender ut.

Anonymkode: ccab4...a66

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan få henvendelser på nynorsk, men det er sjeldent. Besvarelsen er på bokmål. Har jobbet i det offentlige i en del år nå

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Absolutt aldri.

Jobbet i offentlig sektor med mye høringer, stort sett alltid jobbet med å skrive. 

Anonymkode: 4a3a1...2da

Har du opplevd noen forventninger fra folk om at du bør svare på nynorsk?

Skrevet

Da jeg hadde en jobb der jeg ofte besvarte henvendelser utenfra, skjedde det én gang at vi gikk en henvendelse på nynorsk. Da hadde personen krav på svar på sitt målføre, så jeg gjorde så godt jeg kunne. Men det var altså veldig sjeldent i mitt fagfelt, og området jeg bodde i.

Skrevet

Eg er oppegåande nok til å forstå begge. Eg forstår til og med engelsk. 

Anonymkode: e46b7...4b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Etter mållova har man krav på svar i det målføret man bruker i henvendelsen, så hvis man vil gjøre seg vanskelig er det bare å sende masse brev på nynorsk til bokmålskommuner, og så klage når man får svar i feil målføre.

Skrevet

Jeg jobber i en nynorskkommune som lærer og bruker nynorsk på jobb og bokmål privat. Dersom du jobber i det offentlige er det forventet at du skal beherske begge målformer, men det står dårlig til med nynorskkunnskapene hos mange saksbehandlere eller hva man nå jobber som. Litt av problemet er at det er mange norsklærere som knapt kan nynorsk selv, og undervisningen er elendig og tilfeldig,  så det er kanskje ikke så rart. Men det er bedre å få et svar på den målformen som avsender behersker, enn et hybridspråk som er et sammensurium, fordi man i det minste prøver. Det blir bare støy. 

Anonymkode: 64f06...be5

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eg kan ikkje svara på vegne av den du stiller spørsmålet til, men i min jobb har vi opplevd at nynorskbrukarar har fått svar på bokmål, og så send svar attende til oss og forlanga svar på nynorsk. Skulle berre mangle; alle har lovfesta rett til svar på sitt målføre når dei kommuniserer med det offentlege - så då er det gjerne min jobb å omsetje til nynorsk.

Anonymkode: d71e5...199

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Eg skriv nynorsk i jobben min meir eller mindre kvar dag. Og bokmål. Eg svarar alltid på det målføret som den som skriv til oss skriv på.

No arbeider eg i det offentlege, kor dei som skriv til oss har krav etter mållova på svar på sitt eige målføre. Dei fleste eg jobbar med svarar ikkje på rett målføre, fordi "nynorsk eeeeeer så vANskeLeg!". Dårleg kundeservice kallar eg dét.

For meg ville det i alle høve falle naturleg å svare på det måleføret eg blir skrive til på - for meg handlar det om respekt, ikkje om "credit". Kanhende opplevast det annleis om du arbeider i privat næring - mogleg det er meir "credit" å henta der.

Og ja; eg er klår over at eg svara deg på nynorsk, sjølv om du skreiv på bokmål :tongue:

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Om du ikkje kan nynorsk, så hald deg til bokmål. Eg ville berre verte irritert om eg fekk eit svar på knotate korkje-eller-språk.

Men om eg berre skyt inn nokre få nynorskord i teksten og let resten av teksten vera på bokmål, tenkjer du at det er greitt? Det vert sånn pidgin skriftspråk.

Det vert veldig dårleg språk når eg må knota på eit språk [det er eit målføre, ikkje eit språk] eg ikkje handsamar. Er det viktigare å få svar på nynorsk enn at svaret er godt formulert[?] Dersom det er krav om svar på nynorsk så må motparten leva med dårleg språk, men óg sein svartid.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, flere ganger i uken. Vi svarer på henvendelser på det målføret de kommer i. Så lenge det er av de to skriftspråkene i Norge. Og så engelsk da. 

Anonymkode: 52a70...481

Kan dykk slutte å nytte ord dykk ikkje meistrar? Eller for å seie det på eit anna vis: kan dykk slutte å kalle nynorsk og bokmål for målføre. Dei er målformer, ikkje målføre.

Målføre tyder dialekt, og ingen pliktar å svare på førespurnader på den dialekta dei måtte kome på. 

Eg har bokmål som hovudmål, har budd i språknøytrale kommunar og bokmålskommunar heile livet, men har arbeidd i offentleg forvalting i mange år. Det hender frå tid til anna at eg treng å skrive nynorsk på jobb, men det hender ikkje særskild ofte. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Ullvott skrev (6 minutter siden):

Kan dykk slutte å nytte ord dykk ikkje meistrar? Eller for å seie det på eit anna vis: kan dykk slutte å kalle nynorsk og bokmål for målføre. Dei er målformer, ikkje målføre.

Målføre tyder dialekt, og ingen pliktar å svare på førespurnader på den dialekta dei måtte kome på. 

Eg har bokmål som hovudmål, har budd i språknøytrale kommunar og bokmålskommunar heile livet, men har arbeidd i offentleg forvalting i mange år. Det hender frå tid til anna at eg treng å skrive nynorsk på jobb, men det hender ikkje særskild ofte. 

Godt poeng, takk for rettinga.

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Eg kan ikkje svara på vegne av den du stiller spørsmålet til, men i min jobb har vi opplevd at nynorskbrukarar har fått svar på bokmål, og så send svar attende til oss og forlanga svar på nynorsk. Skulle berre mangle; alle har lovfesta rett til svar på sitt målføre når dei kommuniserer med det offentlege - så då er det gjerne min jobb å omsetje til nynorsk.

Men ville de klaget om de fikk svar på hybrid bokmål/nynorsk?  Jeg vil si det er bokmål med noen nynorske ord. 

Veldig mange bokmålsformer er tillatte i nynorsk.

Skrevet

Nynorsk=spynorsk.

Anonymkode: 8cf26...2dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men ville de klaget om de fikk svar på hybrid bokmål/nynorsk?  Jeg vil si det er bokmål med noen nynorske ord. 

Veldig mange bokmålsformer er tillatte i nynorsk.

Nokre vil kanhende klage, andre vil ikkje bry seg, nokre vil humre litt i skjegget - atter andre vil kanhende setje pris på forsøket. Det finnst alle slag nynorskbrukarar, på same måte som det finnst alle slag bokmålfolk.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har bokmål som hovedmål. Nynorsk er da mitt sidemål. 

Men siden det ikke er sidemål for alle så er det feil betegnelse. 

• Liker 1
Skrevet

Første jobben etter endt masterstudiet fikk jeg i en nynorskkommune, så der gikk det bare i nynorsk. Heldigvis behersker jeg det godt. Få stillinger i landet, så det er ikke utenkelig å havne slike plasser for andre i mitt yrke. 

Anonymkode: a9c5f...612

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nynorsk=spynorsk.

Anonymkode: 8cf26...2dd

Ja, for dem som er  12 år så. De som er voksne har et voksent språk og syn. 

• Liker 1
Skrevet

Men siden det ikke er sidemål for alle så er det feil betegnelse. 

I denne tråden er nynorsk sidemålet. 

Skrevet

I denne tråden er nynorsk sidemålet. 

Eg forstår poenget ditt, men spørsmålet ditt var om dei som nyttar nynorsk som hovudmål set pris på å få svar på sidemål. Når nynorsk er hovudmålet, er bokmål sidemålet - og det er det du spør om; om ein set pris på å få svar på sidemål.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...