AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #61 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Noe som er veldig rart er folk som er født og oppvokst på østlandet, snakker bokmål, men skriver på nynorsk! Wtf! Det blir bare kunstig. Hadde en foreleser på universitetet som holdt på sånn. Hadde vel behov for å markere seg. Anonymkode: a646a...cba Nokre menneske er jo meir språkinteresserte enn andre. Det er kanhende kvifor. Vi har jo også forfattarar som skriv bøkene sine på nynorsk, sjølv om dei "på privaten" skriv bokmål. Frode Tiller er ein av dei. Anonymkode: d71e5...199 2
Pipaluk Skrevet 2. november 2022 #62 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nokre menneske er jo meir språkinteresserte enn andre. Det er kanhende kvifor. Vi har jo også forfattarar som skriv bøkene sine på nynorsk, sjølv om dei "på privaten" skriv bokmål. Frode Tiller er ein av dei. Anonymkode: d71e5...199 Men da er det mer kunstnerisk og arbeidsrettet nynorsk. Det blir jo rart om han jeg refererer til skriver smser og email på nynorsk, til andre utenom elevene sine. Skriver han kondolansekort til tante Britt som har blitt enke på nynorsk? Smser på nynorsk? Mail til barnas lærer også på nynorsk? I tillegg nektet han å oversette noen ord til bokmål, selv om vi ikke fant ordet i ordlista. Frustrerende!
Ullvott Skrevet 2. november 2022 #63 Skrevet 2. november 2022 Gud skrev (14 timer siden): Dykk er akkusativ. Det heiter «de» i nominativ. Orsak! Den feilen gjer eg både titt og ofte, og årsaken ligg, ironisk nok, i målføret mitt. Eg har eit målføre der vi nyttar "dekk" i både nominativ og akkusativ (og "dom" i dativ), og somme tider smittar målføret litt for mykje over på målforma.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #64 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har du opplevd noen forventninger fra folk om at du bør svare på nynorsk? Anonymkode: a646a...cba Nei Hva slags arbeidsplass og hvor den er lokalisert tilsier at det er minimal sjanse for at jeg skriver på nynorsk, så derfor bør ikke noen forvente nynorsk. Hadde jeg villet skrive nynorsk og fått svar på nynorsk så hadde jeg fått meg jobb i kommune hvor flertallet skriver nynorsk. Det er forventet at alle forstår både nynorsk og bokmål så alle bør skrive det de behersker best. Selv skriver jeg bedre svensk og engelsk enn nynorsk. Det er totalt ineffektivt å måtte skrive nynorsk når du kun bruker bokmål til vanlig. Anonymkode: ccab4...a66 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #65 Skrevet 2. november 2022 TS, om du vil bli betre i nynorsk, så har Språkrådet faktisk eit lite nettkurs som er ope for alle. https://www.sprakradet.no/Sprakarbeid/Skole/nettkurs-i-nynorsk/ Anonymkode: d71e5...199 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #66 Skrevet 2. november 2022 En sjelden gang er det en kunde som vil ha presentasjoner og dokumenter på Nynorsk. Da engasjerer jeg bare en medarbeider som har nynorsk som hovedmål til å skrive. Det har skjedd en handfull ganger på 15 år i arbeidslivet, selv om jeg bor tett på et nynorsk område. Så for det første ser jeg ikke hvorfor jeg skal vedlikeholde denne kunnskapen, og for det andre blir ikke resultatet bra om jeg prøver. Tilsvarende hjelper jeg gjerne andre kollegaer som trenger korrektur på engelske presentasjoner. Anonymkode: ffa0c...fc1
Grüner Skrevet 2. november 2022 #67 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nå tenker jeg ikke på dere som bor i en nynorskommune hvor sidemål blir naturlig. Har du noengang fått et brev, dokument etc hvor de har forventet at du måtte svare på nynorsk? Har du måttet ta frem ordboka og knote deg fram til et nynorsk budskap? Vil jeg få credit og bra kundebehandling om jeg også svarer en person som skriver nynorsk, på nynorsk? Anonymkode: a646a...cba Når du får et brev på nynorsk, er det krav om at du, hvis du jobber i en offentlig etat/kontor svarer vedkommende på nynorsk! Så nei, du får ikke spesielt kred om du svarer på nynorsk; det er en selvfølge! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå