Gå til innhold

Har du måttet bruke nynorsk i jobbsammenheng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå tenker jeg ikke på dere som bor i en nynorskommune  hvor sidemål blir naturlig.

Har du noengang fått et brev, dokument etc hvor de har forventet at du måtte svare på nynorsk?  Har du måttet ta frem ordboka og knote deg fram til et nynorsk budskap?

Vil jeg få credit og bra kundebehandling om jeg også svarer en person som skriver nynorsk, på nynorsk?

Anonymkode: a646a...cba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg skriv nynorsk i jobben min meir eller mindre kvar dag. Og bokmål. Eg svarar alltid på det målføret som den som skriv til oss skriv på.

No arbeider eg i det offentlege, kor dei som skriv til oss har krav etter mållova på svar på sitt eige målføre. Dei fleste eg jobbar med svarar ikkje på rett målføre, fordi "nynorsk eeeeeer så vANskeLeg!". Dårleg kundeservice kallar eg dét.

For meg ville det i alle høve falle naturleg å svare på det måleføret eg blir skrive til på - for meg handlar det om respekt, ikkje om "credit". Kanhende opplevast det annleis om du arbeider i privat næring - mogleg det er meir "credit" å henta der.

Og ja; eg er klår over at eg svara deg på nynorsk, sjølv om du skreiv på bokmål :tongue:

Anonymkode: d71e5...199

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Haha, nei

Anonymkode: c840c...fcb

Skrevet

Nei aldri. Har jobbet i privat i 35 år

Anonymkode: 7ca3a...8b9

• Liker 2
Skrevet

Ja, men heldigvis ikke så ofte. 

Anonymkode: 7c3ab...55d

Skrevet

Ja, eg skriv nynorsk med glede. Eg knotar ikkje. Diverre er det sjeldan eg får høve til det.

Eg bur ikkje i ein nynorskkommune.

Nymeria stør målrørsla💪

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eg skriv nynorsk i jobben min meir eller mindre kvar dag. Og bokmål. Eg svarar alltid på det målføret som den som skriv til oss skriv på.

No arbeider eg i det offentlege, kor dei som skriv til oss har krav etter mållova på svar på sitt eige målføre. Dei fleste eg jobbar med svarar ikkje på rett målføre, fordi "nynorsk eeeeeer så vANskeLeg!". Dårleg kundeservice kallar eg dét.

For meg ville det i alle høve falle naturleg å svare på det måleføret eg blir skrive til på - for meg handlar det om respekt, ikkje om "credit". Kanhende opplevast det annleis om du arbeider i privat næring - mogleg det er meir "credit" å henta der.

Og ja; eg er klår over at eg svara deg på nynorsk, sjølv om du skreiv på bokmål :tongue:

Men om eg berre skyter inn nokre få nynorskord i teksten og lar resten av teksten være på bokmål, tenker du at det er greit?  Det blir sånn pidgin skriftspråk.

Det blir veldig dårlig språk når eg må knota på eit språk eg ikkje beherskar.  Er det viktigere å få svar på nynorsk, enn at svaret er godt formulert. Hvis det er krav om svar på nynorsk så må motparten leve med dårlig språk, men også svein svartid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, men heldigvis ikke så ofte. 

Anonymkode: 7c3ab...55d

I hvilke Situasjoner har du brukt nynorsk?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men om eg berre skyter inn nokre få nynorskord i teksten og lar resten av teksten være på bokmål, tenker du at det er greit?  Det blir sånn pidgin skriftspråk.

Det blir veldig dårlig språk når eg må knota på eit språk eg ikkje beherskar.  Er det viktigere å få svar på nynorsk, enn at svaret er godt formulert. Hvis det er krav om svar på nynorsk så må motparten leve med dårlig språk, men også svein svartid. 

Om du ikkje kan nynorsk, så hald deg til bokmål. Eg ville berre verte irritert om eg fekk eit svar på knotate korkje-eller-språk.

Men om eg berre skyt inn nokre få nynorskord i teksten og let resten av teksten vera på bokmål, tenkjer du at det er greitt? Det vert sånn pidgin skriftspråk.

Det vert veldig dårleg språk når eg må knota på eit språk [det er eit målføre, ikkje eit språk] eg ikkje handsamar. Er det viktigare å få svar på nynorsk enn at svaret er godt formulert[?] Dersom det er krav om svar på nynorsk så må motparten leva med dårleg språk, men óg sein svartid.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Best å skrive på det målet du kan enn å prøve å knote frem noen ord på nynorsk. Uansett så forstår vi alle målet om det er nynorsk eller bokmål.

Jeg må selv skrive nynorsk siden jeg jobber i en nynorsk kommune, dette kan jeg ikke velge selv. Men jeg skriver bokmål ellers. 

Anonymkode: f2bd7...eb0

• Liker 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Det første årene jeg jobbet skrev jeg stort sett alltid på nynorsk da vi hadde saker bare i Sogn og Fjordane.

Nå har vi saker fra hele landet og da blir det hovedsaklig bokmål.

Jeg er oppvokst i nynorsk-kommune og hadde det som hovedmål hele grunnskolen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Om du ikkje kan nynorsk, så hald deg til bokmål. Eg ville berre verte irritert om eg fekk eit svar på knotate korkje-eller-språk.

Men om eg berre skyt inn nokre få nynorskord i teksten og let resten av teksten vera på bokmål, tenkjer du at det er greitt? Det vert sånn pidgin skriftspråk.

Det vert veldig dårleg språk når eg må knota på eit språk [det er eit målføre, ikkje eit språk] eg ikkje handsamar. Er det viktigare å få svar på nynorsk enn at svaret er godt formulert[?] Dersom det er krav om svar på nynorsk så må motparten leva med dårleg språk, men óg sein svartid.

Takk for oppklaring og korrigering. Jeg ser at jeg ikke er kompetent til å jobbe i det offentlige i en nynorskkommune (noe jeg uansett ikke sikter mot)

• Liker 1
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (26 minutter siden):

Ja, eg skriv nynorsk med glede. Eg knotar ikkje. Diverre er det sjeldan eg får høve til det.

Eg bur ikkje i ein nynorskkommune.

Nymeria stør målrørsla💪

Flott at du brukar NORSK, bokmål = Dansk.

Anonymkode: b8bd6...38a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Best å skrive på det målet du kan enn å prøve å knote frem noen ord på nynorsk. Uansett så forstår vi alle målet om det er nynorsk eller bokmål.

Jeg må selv skrive nynorsk siden jeg jobber i en nynorsk kommune, dette kan jeg ikke velge selv. Men jeg skriver bokmål ellers. 

Anonymkode: f2bd7...eb0

Jeg er enig i det. Men når det gjelder våre nye landsmenn så er det greit å forholde seg til bokmål.

Jeg jobber i en såkalt innvandrerorganisasjon, hvor lederen har store nok utfordringer med å formulere en mail på godt norsk. Vi fikk et svar fra en politiker på vakkert nynorsk.  Innvandrerne våre forsto ingenting av det svaret, og jeg måtte oversette det og ta meg av resten av kommunikasjonen rundt en klage. 

Skrevet

Blir dere med nynorsk som hovedmål glade om dere får svar på sidemål? Innbyr det til  økt tillitt og toleranse?

Skrevet

For det første: nynorsk er ikke det samme som sidemål. For mange er bokmål sidemål.

Og for å svare på spørsmålet ditt: ja, bruker det ganske ofte. Jobber i Oslo.

Anonymkode: 51e38...a6f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Absolutt aldri.

Jobbet i offentlig sektor med mye høringer, stort sett alltid jobbet med å skrive. 

Anonymkode: 4a3a1...2da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir dere med nynorsk som hovedmål glade om dere får svar på sidemål? Innbyr det til  økt tillitt og toleranse?

For dei som skriv nynorsk er bokmål sidemålet. Så nei; eg ville ikkje bli glad om eg fekk svar på mitt sidemål.

• Liker 1
Skrevet

SLutt nå og kall nynorsk for sidemål!

Anonymkode: a21b2...592

• Liker 2
Skrevet

Ja, flere ganger i uken. Vi svarer på henvendelser på det målføret de kommer i. Så lenge det er av de to skriftspråkene i Norge. Og så engelsk da. 

Anonymkode: 52a70...481

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...