AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #41 Skrevet 11. november 2022 Snok1 skrev (4 minutter siden): Mellom 13 og 20 er altfor frilynt og liberalt. Denne praksisen snek seg inn med hippiebevegelsen for drøye femti år siden og har ingenting med god julehøytid å gjøre. Var nok vanlig mange år før hippibevegelsen det var vanlig. Til og med fra før jul var en kristen feiring, men fra norrøne tider. 13. Og 12.januar er sentral i historien i alle år mennesker har feiret jul, eller midtvinterfestene i norrøn tid. Hvorfor du drar frem hippiebevegelsen er et under. Regner med det er for å trolle. Men dårlig trolling er det. Anonymkode: 52106...c07
Snok1 Skrevet 11. november 2022 #42 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Var nok vanlig mange år før hippibevegelsen det var vanlig. Til og med fra før jul var en kristen feiring, men fra norrøne tider. 13. Og 12.januar er sentral i historien i alle år mennesker har feiret jul, eller midtvinterfestene i norrøn tid. Hvorfor du drar frem hippiebevegelsen er et under. Regner med det er for å trolle. Men dårlig trolling er det. Anonymkode: 52106...c07 Alt forfall startet med hippiebevegelsen. Alt.
Embla Othea Skrevet 11. november 2022 #43 Skrevet 11. november 2022 Når DU føler for det. Vi pleide å pynte 1. søndag i advent, men du pynter når DU har lyst.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #44 Skrevet 11. november 2022 Snok1 skrev (5 minutter siden): Alt forfall startet med hippiebevegelsen. Alt. Godt argument. Anonymkode: 52106...c07 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #45 Skrevet 11. november 2022 Er oppvokst med å pynte smått den siste helgen i november. Anonymkode: e20b5...85b
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #46 Skrevet 11. november 2022 3 hours ago, Snok1 said: Fordi betegnelsen høytid krever en felles og begrenset tidsavgrensing. Dersom jula starter og slutter litt pø om pø når den eller den ønsker her og der, så blir jula redusert fra høytid til sesong. Din grenseløshet ødelegger min høytid når jeg er lei av julepynt rundt 10. desember. Hva er poenget med tradisjoner når tradisjonene selv blir bærere av normløshet. Treet og pynte skal opp i et nyvasket hjem lillejuleaften, og juleaften skal duften av julemat fylle hjemmet for første gang. Det er dette som er høytid, at man faktisk har fått muligheten til å lengte etter jula. Ingen bryr seg om dine "oppfunnete regler" Man pynter når man vil, skal du bestemme når folk har på seg sokker også? Mister faktisk hjerneceller av deg. Anonymkode: 30686...fd3
Deep Impact Skrevet 11. november 2022 #47 Skrevet 11. november 2022 53 minutter siden, Snok1 said: Alt forfall startet med hippiebevegelsen. Alt. Må prøve hardere neste gang med trollinga di, denne trollinga di er dårlig
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #48 Skrevet 11. november 2022 Mardina skrev (På 1.11.2022 den 16.39): Det kan du vel gjøre akkurat som du vil med? Din pynt, ditt hus.... Her går julepynten opp 1.desember og ned 1. januar. Historieløst Anonymkode: 49df8...a53 1
Mardina Skrevet 11. november 2022 #49 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Historieløst Anonymkode: 49df8...a53 ?
GammelKaktus Skrevet 11. november 2022 #50 Skrevet 11. november 2022 Vinterlysene er allerede oppe og har vært det en stund... Julen kommer nok opp i neste uke, da har vi god tid til å få på plass alt. Vi har full jul fra 1 desember eller første advent, alt etter hva som kommer først, sånn har det vært siden jeg var liten slik liker jeg og å gjøre det så da blir det slik. Dette året som de fleste andre så er vi litt travle på slutten av måneden derfor tar vi det når det passer oss best og det blir nok i slutten på neste uke. Vi har en del julegreier som skal på plass. På den ene siden av familien så har vi aldri markert advent, vi har gått for full jul hele desember, på den andre siden av familien så har det meste vært tradisjonelt, så har jeg plukket med meg det jeg foretrekker.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #51 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er så mørkt ute likevel nå, så jeg syns det er koselig å se hus som er pyntet med lys. Selv leier jeg en leilighet i huset til husvertene, så jeg kan ikke pynte noe særlig med lys. Men ville nok gjort det om jeg kunne.. Anonymkode: a58c7...98a Lyspynting er greit. Men utprega julepynt synes jeg man bør vente til litt uti desember med. Anonymkode: aa7dc...ab9 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #52 Skrevet 11. november 2022 Du kan starte når du vil Ts. Vi pleier å starte å pynte litt fra første advent. I år blir det 27 november! Slik er vi begge oppvokst og barna kan ikke vente til å få mere julepynt ute og inne. Vi har en koselig liten gate der alle har julelys ute innen 13 des. Det er så koselig her da. Litt som jul i Skomakergata Ingen pleier å ta ned utebelysning før rundt februar/mars. Her venter vi ikke med å pynte juletreet til 23 des. Det blir stress. Vi pynter som regel treet rundt 13 des. Anonymkode: 5e328...601
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #53 Skrevet 11. november 2022 Jeg tenker det er lov, når man selv føler for det. Juletreet mitt settes opp ganske snart. Tror kanskje jeg skal klare å vente en uke til, men da er det gått nok tid synes jeg. Jeg elsker jul. Jeg pynter ikke utvendig, ingen andre skal påtvinges jul med at jeg henger opp krans og julelys ute. Men inne, der kan jeg gjør hva jeg vil. Om noen blir krenket av å se treet i et vindu, da får de ta seg en bolle og lære seg å se vekk 😄 Vi er alle ulike, noen av oss elsker jul! 🎄 Anonymkode: d9fd7...1cf
Snok1 Skrevet 11. november 2022 #54 Skrevet 11. november 2022 Deep Impact skrev (1 time siden): Må prøve hardere neste gang med trollinga di, denne trollinga di er dårlig Hippie. Anarkist!
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #55 Skrevet 11. november 2022 Akkurat når en vil. Jeg er oppvokst med å henge ut julebelysning første søndag i advent, men synes det er nydelig å se lys i hager og på hus tidligere enn som så, så jeg kjøpte og hang opp lysslynge på balkongen forrige helg. Storfornøyd med det! Jeg feirer ikke julaften hjemme hos meg selv, så da er det ikke vits i å pynte den 23. som jeg er vant til, for da er jeg ikke her. Derfor pynter jeg første søndag i advent eller 1. desember (det som kommer først). Det trives jeg også veldig godt med. Det er SÅ hyggelig å se på det lille juletreet, bruke juleservise til frokost/lunsj, lukte på juleduftlys, ha juleputer i sofaen og nyte julehjemmet gjennom heele desember. Anonymkode: cdf8e...5bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå