Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lillemor_Meg skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er din tradisjon bedre enn min?

Fordi betegnelsen høytid krever en felles og begrenset tidsavgrensing. 
Dersom jula starter og slutter litt pø om pø når den eller den ønsker her og der, så blir jula redusert fra høytid til sesong.

Din grenseløshet ødelegger min høytid når jeg er lei av julepynt rundt 10. desember. Hva er poenget med tradisjoner når tradisjonene selv blir bærere av normløshet.

Treet og pynte skal opp i et nyvasket hjem lillejuleaften, og juleaften skal duften av julemat fylle hjemmet for første gang. Det er dette som er høytid, at man faktisk har fått muligheten til å lengte etter jula.

• Liker 3
Skrevet

Du kan pynte til jul i juli om du vil ts, det finnes ingen lover som nekter deg det. Jeg persolig foretrekker å pynte til advent første søndag i advent, og så til jul 23. desember. Du må jo pynte når det passer deg. 

Anonymkode: 6fa29...c4c

Skrevet
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Dersom jula starter og slutter litt pø om pø når den eller den ønsker her og der, så blir jula redusert fra høytid til sesong.

Din grenseløshet ødelegger min høytid når jeg er lei av julepynt rundt 10. desember. Hva er poenget med tradisjoner når tradisjonene selv blir bærere av normløshet.

Treet og pynte skal opp i et nyvasket hjem lillejuleaften, og juleaften skal duften av julemat fylle hjemmet for første gang. Det er dette som er høytid, at man faktisk har fått muligheten til å lengte etter jula.

Jeg pynter til jul på lille julaften selv om vår tradisjon er å pynte på formiddagen 24. desember, så min "grenseløshet" ødelegger absolutt ikke din høytid.

Jeg reagerte mer på at du "krevde" at julepynten skulle ned første nyttårsdag.
Absolutt ikke!

Tradisjonell jul hos oss varer til 2.februar.  Den tradisjonen har jeg brutt, og tar ned julen et sted mellom 6. og 13. januar.  Det er passende for oss.

Hvis det plager deg er det ditt problem, ikke mitt.  :)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

i slutten av november er vel det aller tidligste... 

:nissevink: 

Anonymkode: fe378...b7a

Skrevet

Folk er oppvokst med ulike tradisjoner for dette, og som med alt annet så endrer også tradisjoner seg litt med tiden. Det er altså ingenting du skal eller ikke skal, men mange vil mene at julepynt midt i november er litt tidlig. Det syns vel jeg og, men det plager meg virkelig ikke at andre pynter tidlig. 

Førjulstiden har blitt en del av julen for de fleste, selv om det ikke av den grunn er en del av julehøytiden. Jeg klarer veldig fint å vente på høytiden, selv om det er pyntet før 23. desember. Kanskje enda mer da faktisk. 

Jeg tar frem endel pynt, inkludert utebelysning, rundt 1. søndag i advent. Resten av pynten sånn ca. midt i desember. Juletreet pleier vi å pynte sånn rundt 20. desember. 

Juletreet kaster vi normalt ut sånn 2./3. januar (for da drysser det det i filler), julepynten pakker vi ned sånn ca første helg etter nyttår :)

Skrevet
Snok1 skrev (12 minutter siden):

Det kan jo helt fint være en felles forståelse for når julehøytiden er, selv om ikke alle pynter samtidig. 

Skrevet

At noen pynter tidlig er ikke det samme som at selve julen starter tidligere. Julehøytiden er når den er. Hvis noen plages av at andre pynter tidlig er det de selv som eier problemet og som enten må lære seg å leve med det eller endre holdningene sine. Å velte seg i irritasjon over at andre velger annerledes enn dem selv kommer jeg aldri til å forstå, men jeg kan i alle fall si at det er ingen av de som pynter tidlig som plages av det.

• Liker 2
Skrevet
Arkana skrev (1 minutt siden):

. Å velte seg i irritasjon over at andre velger annerledes enn dem selv kommer jeg aldri til å forstå, men jeg kan i alle fall si at det er ingen av de som pynter tidlig som plages av det.

Det kommer vel an på øyet som ser. Det er noen tidligpyntere som mener at julen er over 31.desember, og klager høylytt på at noen har julepynten oppe noen dager ut i januar. 

• Liker 2
Skrevet
Snok1 skrev (52 minutter siden):

Utendørsbelysning kan gå opp første søndag i advent.

Julepynt skal opp lille julaften og ned første nyttårsdag.

Dette er regelen man skal forholde seg til.

Dette er jo feil. Hvis du mener den gamle juleskikken så skal pynten ned mellom 13. og 20.juledag. Ikke første nyttårsdag som du finner opp her. Å forsøke å diktere nye regler er en hersketeknikk, og den som forsøker å bruke jul som hersketeknikk... er ikke riktig god. 

Anonymkode: 52106...c07

• Liker 2
Skrevet
Snok1 skrev (42 minutter siden):

SKAL faktisk 😂 hvem har utnevnt deg til sjef? 

Anonymkode: 91941...f6c

• Liker 1
Skrevet (endret)
Lillemor_Meg skrev (12 minutter siden):

Det kommer vel an på øyet som ser. Det er noen tidligpyntere som mener at julen er over 31.desember, og klager høylytt på at noen har julepynten oppe noen dager ut i januar. 

Jeg har aldri hørt om noen som klager på julepynt i januar, og om det skulle være noen er det i så fall svært få og i alle fall ingen av dem som skriver sure innlegg og kommentarer på forum, mens det derimot er flust av folk som klager på julepynt i november/tidlig i desember. Uansett hvem det kommer fra er det usjarmerende og unødvendig med klaging over hva folk velger å gjøre i sine private hjem. 

Endret av Arkana
Skrevet

Jeg pynter alt ferdig 1 Desember. Synes hele Desember er så koselig. Rydder alt ut igjen 1 Januar.

• Liker 3
Skrevet

Her jeg bor er det ganske vanlig med utendørsbelysning fra oktober/november. Jeg ser ikke på det som julelys, men det lyser veldig opp nå som det er så mørkt ute. Veldig koselig i hvert fall :)

Selv pynter jeg i midten av eller slutten av november. Jeg er ikke hjemme i julen så jeg ønsker å ha litt pynt oppe en stund hos meg selv før jeg drar til familien. Jeg elsker jul og synes det er lyser opp og gjør det ekstra koselig i en mørk tid :juletre:

• Liker 1
Skrevet

Fulgte 4åringen til barnehagen i sted, og vi lo begge av et hus som hadde hengt opp julelysene. Hæ jul nå? Tilogmed han skjønte det var litt rart, og han har ikke feiret mang en jul enda 😆 så stusselig i regnet altså!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg synes det er veldig hyggelig å se at en del har hengt opp lys ute allerede. Det er mørkt og trist ute nå på senhøsten og lysene gjør det koseligere. Og det er uansett utrolig spesielt å le av eller irritere seg over noe som utelukkende er ment for å skape glede. 

Endret av Arkana
  • Hjerte 2
Skrevet
Arkana skrev (17 minutter siden):

Jeg synes det er veldig hyggelig å se at en del har hengt opp lys ute allerede. Det er mørkt og trist ute nå på senhøsten og lysene gjør det koseligere. Og det er uansett utrolig spesielt å le av eller irritere seg over noe som utelukkende er ment for å skape glede. 

Vi lo ikke så veldig ondskapsfullt akkurat, var mer fordi at det var litt morsomt å se julelys før vi har kommet halvveis ut i november. Men hyggelig at du synes det er spesielt og brukte energi på å mene noe om det. Jeg vet vi var uenige angående julelys under en annen diskusjon med annet nick, en annen jul, så det går greit at du synes dette. 🙂

• Liker 1
Skrevet

Vi henger på utendørs julelys 1.desember. Første søndag i advent setter vi frem adventsstaken. 
Julepynt og juletre kommer frem mellom 16.og 20.desember🎄 
Folk får gjøre som de vil, men jeg må innrømme at jeg synes det er veldig spesielt å pynte til jul i november 🙈 

Anonymkode: 3e17c...5c7

• Liker 1
Skrevet

Jeg pynter vanligvis ikke før 1. adventshelg (minus tre, kommer opp 20./21. desember), men siden jeg skal ha julebord her neste lørdag så kommer det opp nå i helgen mest sannsynlig 🙈
Jeg har nemlig lovet julestemning 😅

Anonymkode: 3f482...2d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

SKAL faktisk 😂 hvem har utnevnt deg til sjef? 

Anonymkode: 91941...f6c

Du må lese memoet fra Den Store Ledelsen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo feil. Hvis du mener den gamle juleskikken så skal pynten ned mellom 13. og 20.juledag. Ikke første nyttårsdag som du finner opp her. Å forsøke å diktere nye regler er en hersketeknikk, og den som forsøker å bruke jul som hersketeknikk... er ikke riktig god. 

Anonymkode: 52106...c07

Mellom 13 og 20 er altfor frilynt og liberalt. Denne praksisen snek seg inn med hippiebevegelsen for drøye femti år siden og har ingenting med god julehøytid å gjøre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...