Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det lov å begynne å pynte smått til jul(inne)? Tenker ikke på juletreet nå, fordi det vil jeg gjerne vente med til desember uansett.

Anonymkode: fb9fa...27f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Adventsstaker, julestjerner og utelys den 1. søndag i advent, resten 23 desember. Er jeg oppvokst med iallefall.

• Liker 7
Skrevet

Når du vil, men setter du opp før advent så er det mange som sutrer. Jeg er vokst opp med at mamma fyller opp huset med nisser 1. desember 😅

Anonymkode: a8a85...9b5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når er det lov å begynne å pynte smått til jul(inne)? Tenker ikke på juletreet nå, fordi det vil jeg gjerne vente med til desember uansett.

Anonymkode: fb9fa...27f

Det kan du vel gjøre akkurat som du vil med? Din pynt, ditt hus.... 

Her går julepynten opp 1.desember og ned 1. januar.

• Liker 4
Skrevet

Venninnen min har fått opp all pynt og treet til senest midten av November. Jeg venter til 1 søndag i advent med lys og gardiner. Nisser og pynt kommer etterhvert 

Anonymkode: 260b6...1da

Skrevet (endret)

Folk er jo veldig forskjellige når det kommer til dette (også).. Noen som f.eks Jenny Jensen sier jo at hun begynner i sep/okt, og har 100 vis av nisser og tar helt av. Noen er mer julete enn andre..  Det er jo ingen lov om dette men selv så vil jeg gjerne kjenne at jeg har årstidene inntakt. Det er ennda høst i min bok.

Og så kommer vi til advent: ventetiden! Og selv om den på mange måter er blitt mindre viktig for mange fordi julen er blitt strekt og bøyd i alle mulige og umulige retninger og begynner sååå tidlig så er den desto viktigere for meg..  Så jeg må ha en adventstid før jeg har en juletid, og adventspynt som taes frem den første søndagen i advent før jeg tar julen inn og pynter med det når julen nærmer seg mer og mer, men jeg pynter skjeldent mye julegreier før vi er ferdig med den siste søndagen i advent (enner den siste uken opp mot julaften), og jeg kjenner selv at det er så godt å ha julen intakt hos meg selv, å ha jul når det faktisk er jul og ikke la den være helt utsvevende i 2-3 måneder. Men det er meg, igjen folk står jo fritt til å gjøre hva de vil hjemme hos seg selv.

Endret av skreppamedleppa
Skrevet

Det finnes jo ingen lov, du kan pynte i april om du vil. Selv foretrekker jeg å vente til 01. desember, da begynner juletiden for meg. Dvs da kan jeg kjøpe juledigg, julebrus, pynte til jul, høre julemusikk osv.

Synes det er ekstra kos å ha noe å se frem til i november, at jeg holder igjen til da.

Anonymkode: 98cae...b32

• Liker 1
Skrevet

Kun advent stæsj første søndag i advent, resten den 23.

Anonymkode: 94a79...8b4

• Liker 2
Skrevet

Gjør som du vil. Jeg tar ikke frem noe som helst før 1. søndag i advent 

Anonymkode: 91941...f6c

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Her tar jeg frem julestjerner, julelys osv første søndag i advent 🙂 lille julaften pynter vi treet.

Skrevet

Er så mørkt ute likevel nå, så jeg syns det er koselig å se hus som er pyntet med lys. Selv leier jeg en leilighet i huset til husvertene, så jeg kan ikke pynte noe særlig med lys. Men ville nok gjort det om jeg kunne..

Anonymkode: a58c7...98a

Skrevet

pynt når du vil..

Det er opp til deg å hvor fort du går lei julen. Folk begynner allerede i slutten av november.

• Liker 1
Skrevet

Er allerede folk som har begynt men jeg syns det er litt tidelig jeg da

Anonymkode: e9d40...b2f

Gjest Sunfl0wer
Skrevet

Pynter hele huset 1 søndag i advent om det treffer før desember som i år. Ellers så pynter jeg 1 desember😊 Er oppvokst med at man pynter til advent først og så jul 23 desember,men siden jeg alltid reiser hjem til mine foreldre i jula så ønsker jeg å ha julekos hjemme hos meg selv hele desember🎄🧑‍🎄

Skrevet

Akkurat når du vil. :)  

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns du skal vente til 20. desember med jul, advent kan du begynnne å forberede nå. Men når du sier at "jeg pynter når jeg vil" så bryr du deg om hva andre syns og er ikke trygg på ditt valg. Hvis du pynter når du vil så er du trygg på det og trenger ikke diskutere det med noen. Svake mennesker !

Anonymkode: fbd2c...cf1

• Liker 1
Skrevet

Det bestemmer du selvfølgelig selv. Jeg pynter med lilla til advent. Og lys ute. Og "julegardiner" i to vinduer. Fra andre uka i november begynner jeg å ta frem litt julepynt om gangen. Pynter treet 22. desember.

Skrevet

Første søndag i advent!

Anonymkode: fae63...9a4

• Liker 1
Skrevet

Utendørsbelysning kan gå opp første søndag i advent.

Julepynt skal opp lille julaften og ned første nyttårsdag.

Dette er regelen man skal forholde seg til.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Snok1 skrev (12 minutter siden):

Utendørsbelysning kan gå opp første søndag i advent.

Julepynt skal opp lille julaften og ned første nyttårsdag.

Dette er regelen man skal forholde seg til.

"Dette er regelen man skal forholde seg til".

Hvorfor "skal" julepynten opp lille julaften?  Hvorfor ikke 1.desember, 22.desember, eller 24.desember?

Hvorfor "skal" man ta ned julepynten første nyttårsdag?
Hvorfor kan ikke julepynten være oppe så lenge julen varer?

Hvor lenge julen varer er ulikt fra sted til sted, familie til familie.
Noen har tradisjon på at "Hellige-tre-kongers-dag" (13.juledag) markerer avslutningen på julen, andre har 20.dag som siste dag i julen (gamle nyttårsdag), og for noen igjen var Kyndelsmesse (2.februar) dagen som markerte julens avslutning.
2.februar ble også kalt kjerringjul i enkelte lokale kystsamfunn.

Jeg er vant til at julepynten kommer på plass formiddagen 24.desember, og at den tas ned 2.februar, som er kyndelsmesse (og kjerringjul).  Jeg følger ikke den tradisjonen helt selv, men det er dette jeg er oppvokst med.

Hvorfor er din tradisjon bedre enn min?

Til TS.

Pynt når du har lyst.

Endret av Lillemor_Meg
  • Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...