Gå til innhold

Skammer meg sånn over ting jeg sa i ørska på sykehus – redd for hvordan sykepleieren tok det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lå på sykehuset og ble vasket på hele kroppen mens jeg var helt i ørska. I følge søsteren min som kom på besøk like etterpå virket jeg egentlig ganske grei men svarte litt tregt på spørsmål. Selv husker jeg disse timene som ganske tåkete, men husker at mens sykepleieren vasket meg så sa jeg "Det kiler" mens hun vasket meg i underlivet. Jeg skammer meg så fryktelig, og er kjemperedd for hvordan hun må ha oppfattet det. Jeg mente virkelig ikke noe seksuelt med det, men jeg er veldig kilen på magen, øverst på lårene, i lysken og underlivet og synes det er veldig ubehagelig. Er så redd for at sykepleieren trodde at jeg mente noe seksuelt. Særlig siden søsteren min sier at jeg virket i ganske grei form, så kan det hende at sykepleieren trodde jeg var mer til stede.
Jeg har aldri vært i en sånn situasjon før så jeg aner ikke hva som er normalt og ikke normalt for sykepleiere. Prøver å tenke at når det å vaske noen i underlivet er en vanlig del av arbeidsdagen så har de sikkert hørt mye rare ting fra pasienter. Men samtidig er jeg så redd for at det jeg sa var ubehagelig for sykepleieren og at hun kan ha oppfattet det som trakassering. 
Er det noen her inne som er sykepleiere og som kan si noe om hvordan slike situasjoner er for dere?

Anonymkode: 0116b...07f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes veldig udramatisk og normalt ut, sykepleieren tålte det helt sikkert helt fint. Og det kiler å bli vasket av andre.

Anonymkode: 2a905...c96

• Liker 13
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei sykepleier tenker kun slik når det er gamle griser som sier rett ut at de elsker å stelles av unge smårips. Det er ubehagelig.  

Det du sa hadde sykepleier glemt før hun gikk ut døra fra rommet ditt. 

Anonymkode: 08ab0...5ad

• Liker 20
Skrevet

Du skammer deg over dette? Er du like dramatisk ellers i livet?

Anonymkode: 292b2...083

• Liker 4
Skrevet

Vi er mye bedre på å vurdere hvor i tåka du er enn andre, for vi vet hva du har fått i deg og hva som feiler deg. Det hele høres helt normalt ut👍

Anonymkode: a6019...d6b

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker at en sykepleier har såpass mye omsorg for sine pasienter at hun brukte 3 sekunder på å tenke over dette. LE heller litt og la det gå.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du skammer deg over dette? Er du like dramatisk ellers i livet?

Anonymkode: 292b2...083

Vanligvis ikke, men har selv opplevd seksuell trakassering på jobb da jeg var ung og det var veldig skummelt og ubehagelig, så er redd for å påføre noe slikt på andre. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Alle som jobber som helsepersonell har nok hørt mye som er verre enn det der. Dessuten er vi rågod til å faktisk vurdere din tilstand, og har et helt annet blikk på det enn de som ikke jobber innen helse.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vanligvis ikke, men har selv opplevd seksuell trakassering på jobb da jeg var ung og det var veldig skummelt og ubehagelig, så er redd for å påføre noe slikt på andre. 

Som pasient er du ikke i en rolle hvor du kan trakassere en sykepleier. Bare ta det helt med ro og fokusér på å bli frisk!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En pasient som ligger sårbar og er helt i ørska på grunn av medisiner, vil ikke være truende for noen, og spesielt ikke en sykepleier. 

Sykepleiere hører mye rart, og de tar absolutt ingenting av det på alvor når det blir sagt i ørska. 

"Det kiler" er jo heller ikke seksuelt. 

Jeg kan love deg at sykepleieren ikke ble ille til mote. På det meste trakk hun kanskje på smilebåndet før hun fortsatte med jobben sin. Det er nok ikke første gangen hun kiler noen, og det blir nok ikke siste gangen heller. 

Anonymkode: d16e3...fea

• Liker 6
Skrevet

Om hun mente du var i grei form hadde du fått vaskevannsfat og vasket deg selv. En får hjelp med helvask (og annet stell) når formen er deretter. Prøv å ikke tenk på det. 

• Liker 7
Skrevet

Har hørt mye verre ting, hver dag på jobb på sykehjem. Ble seksuelt trakassert i hver eneste praksis jeg var i. Dette skal du ABSOLUTT ikke skamme deg over! Det er mye i hva man legger i det man sier, og du sa absolutt ikke noe seksuelt. Forstår det er ekkelt, men tenk om du var i hennes sko - ville du tenkt det samme? Klem ❤️

Anonymkode: 96ef8...865

• Liker 2
Skrevet

Alle som har jobbet som helsepersonell har nok hørt langt verre ting. Hun har sikkert ikke tenkt over det på den måten 💖

Skrevet

Jeg tror du overtenker det, og da blir det bare verre og verre for deg, for dette var virkelig ikke ille eller noe å være flau over. Sykepleieren tenkte nok ikke over det du sa heller, det var virkelig ikke over kanten i det hele tatt.

Har selv utallige ganger opplevd mannlige pasienter som har fått ufrivillig reisning når jeg har vasket de nedentil, det er jo en normal kroppsfunksjon, og de har blitt både flaue og fortvilte, men som helsepersonell så bare overser man det og snakker videre om vær og vind. Forstår godt at de blir flaue, men igjen; de kan ikke noe for det

Har derimot også opplevd menn i samme situasjon som har kommet med slibrige kommentarer som «vask gjerne i noen minutter til og ta i litt ekstra, ikke hver dag man får sånn hjelp av ei vakker kvinne», og den derimot finner jeg meg ikke i. Da sier jeg gjerne at er de i så god form så får de sikkert til å fikse den jobben selv, eller jeg sier at jeg kommer tilbake igjen senere når de har roet seg ned. Evt legger en håndduk over «utstyret» og gjør ferdig andre ting.

Og det er stor forskjell på ting som blir sagt i ørska og seksuell trakassering av noen som er oppegående i hodet (det du sa var ikke seksuelt i det hele tatt ts)

Anonymkode: a0dc7...145

• Liker 2
Skrevet

Tror hun har hørt og sett det meste i sin jobb og tenkte lite over det

Skrevet

Det der trenger du ikke tenke på TS😊 Jeg tror jeg kan love deg at sykepleieren ikke tenkte noe over det😊 Jeg hadde ikke gjort det, annet enn at jeg kanskje hadde spurt om det var ubehagelig eller noe slikt. Som helsepersonell får man høre mye rart, men det du sa er jo ikke verken rart, eller ubehagelig for noen.

Anonymkode: e0891...e9c

• Liker 1
Skrevet

Har du sett sånne videoer av folk som våkner opp fra ulike bedøvelser? Som snøvler i vei om at de i rommet er verdens deiligste, de blir spurt om å gifte seg, spurt om narkotika osv osv. Jeg tror du kan ta det helt med ro. 

Anonymkode: 02bc0...f6e

Skrevet

Jeg skal love deg at vi har hørt MYE verre.. Dette kan du bare glemme 😊

Anonymkode: e8675...f38

Skrevet
Snok1 skrev (15 timer siden):

Som pasient er du ikke i en rolle hvor du kan trakassere en sykepleier. Bare ta det helt med ro og fokusér på å bli frisk!

Den der må du utdype, for hvis du mener det jeg tror du mener så er du helt på viddene. Sier du at en pasient ikke kan trakassere en sykepleier på grunn av rollen de er i? Tror du de fleste pasienter ikke vet hva de gjør, eller ikke er tilregnelige? 

TS: I ditt tilfelle har sykepleier neppe tenkt noe videre over det du sa, og glemt det like etterpå. Dette går helt fint :)

Anonymkode: 49642...c7f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den der må du utdype, for hvis du mener det jeg tror du mener så er du helt på viddene. Sier du at en pasient ikke kan trakassere en sykepleier på grunn av rollen de er i? Tror du de fleste pasienter ikke vet hva de gjør, eller ikke er tilregnelige? 

TS: I ditt tilfelle har sykepleier neppe tenkt noe videre over det du sa, og glemt det like etterpå. Dette går helt fint :)

Anonymkode: 49642...c7f

Jeg sier at sykepleieren er behandler mens pasienten er behandlet. Rollene er derfor så skjeve til fordel for sykepleieren at pasienten vanskelig -om ikke umulig- kan trakassere sykepleieren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...