AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #1 Skrevet 1. november 2022 Jeg har hatt et år med depresjon,angst og pmdd. Har prøvd ulike antidepressiva og prøvd meg frem med ulik helsekost som er anbefalt. Er rådvill pga unike bivirkninger jeg ikke ønsker leve med. Bivirkningene minner meg på at jeg er syk ,og ønsker et normalt liv uten uønskede bivirkninger når jeg må gå på medisiner. Bivirkninger går på hårtap og seksuell dysfunksjon. Sist time ble legen sint på meg å ropte til meg: "nå må du ikke tenke på manglende libido, du må tenke på din psykiske helse og glemme bivirkninger!!!" Er dere enig med legen eller meg? Jeg mener man bør finne en medisin som gjør at man ikke føler man må takke ja til medisin og nei til annet. Anonymkode: 4b526...328 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #2 Skrevet 1. november 2022 Kaller du dette å bli sint? Legen ble ikke sint 🙄 ALLE medisiner har bivirkninger, det er ikke sikkert du får dem. + du må gå på dem noen mnd for å få virkning. Har du så mye sex som deprimert? Hvis du vil bli bedre må du faktisk prøve Anonymkode: f1114...02a 8 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #3 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kaller du dette å bli sint? Legen ble ikke sint 🙄 ALLE medisiner har bivirkninger, det er ikke sikkert du får dem. + du må gå på dem noen mnd for å få virkning. Har du så mye sex som deprimert? Hvis du vil bli bedre må du faktisk prøve Anonymkode: f1114...02a Har jo prøvd de i flere måneder og uker. Anonymkode: 4b526...328
Fufu Skrevet 1. november 2022 #4 Skrevet 1. november 2022 (endret) Tviler på at legen ropte til deg. Men hvis du er misfornøyd bytter du fastlege eller går privat. Nytter lite å skrive her på KG. Endret 1. november 2022 av Fufu 2 1
orkide1 Skrevet 1. november 2022 #5 Skrevet 1. november 2022 Legen prøver å fortelle deg at du må prioritere det som er viktigst: HELSA!! Herregud hva jeg hadde gitt for å få bort angsten, hadde amputert en arm når det var på det verste. Uansett kan du bli bra fra angst uten SSRI:-) 8 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #6 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er dere enig med legen eller meg? Jeg mener man bør finne en medisin som gjør at man ikke føler man må takke ja til medisin og nei til annet. Anonymkode: 4b526...328 Jeg synes at du skal stole på legen din. Du har allerede prøvd flere ulike medisiner, og det er slett ikke sikkert du blir mer fornøyd med noe annet. Legen setter deg jo på de medisinene han eller hun tror vil fungere best for deg og gi færrest bivirkninger først - så sannsynligheten for at du skal bli mer fornøyd med neste medisin er jo mindre. I en ideell verden burde man selvsagt kunne få en medisin som ikke gir kjipe bivirkninger. Problemet er at alle legemidler har bivirkninger, og selv om ikke alle får dem, så er det dessverre noe vi må forvente og ofte leve med. Den perfekte medisin som fjerner problemet ditt uten bivirkninger finnes kanskje ikke. Og med det i bakhodet, så er jeg jo enig med legen din. Din psykiske helse er det aller viktigste nå. Du må kanskje gå på disse medisinene en stund før de gir optimal effekt, og da er det naturligvis ikke bra for din psykiske helse hvis du bytter for mange ganger. Anonymkode: d0f0c...a9b 4 1
Heydayotheinterweb Skrevet 1. november 2022 #7 Skrevet 1. november 2022 Leger og psykatri i Norge har samme funksjon som i USA: tjene farmasøytene 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #8 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har hatt et år med depresjon,angst og pmdd. Har prøvd ulike antidepressiva og prøvd meg frem med ulik helsekost som er anbefalt. Er rådvill pga unike bivirkninger jeg ikke ønsker leve med. Bivirkningene minner meg på at jeg er syk ,og ønsker et normalt liv uten uønskede bivirkninger når jeg må gå på medisiner. Bivirkninger går på hårtap og seksuell dysfunksjon. Sist time ble legen sint på meg å ropte til meg: "nå må du ikke tenke på manglende libido, du må tenke på din psykiske helse og glemme bivirkninger!!!" Er dere enig med legen eller meg? Jeg mener man bør finne en medisin som gjør at man ikke føler man må takke ja til medisin og nei til annet. Anonymkode: 4b526...328 Vel.. Nå har det seg slik at den største og vanligste bivirkningen av antidepressiva, er lav/ingen sexlyst. Og dette gjelder vel alle typene. Så det kommer du faktisk ikke unna, alle jeg kjenner som at gått på antidepressiver har slitt med dette. Og det må man nesten bare leve med en periode, hvis du mener at medisinen er så viktig. Jeg personlig mener jo at antidepressiva er en dårlig ide, det fjerner ikke problemer - det blir satt på vent. Og c-preparater er medisiner som er proppfulle med masse bivirkninger, og medisiner man i det store og hele burde holde seg unna. Så sant det ikke er helt nødvendig. Du må finne ut av om antidepressiva er noe du egentlig skal gå på, eller ikke. Anonymkode: 040ce...3fc 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #9 Skrevet 1. november 2022 43 minutter siden, orkide1 said: Legen prøver å fortelle deg at du må prioritere det som er viktigst: HELSA!! Herregud hva jeg hadde gitt for å få bort angsten, hadde amputert en arm når det var på det verste. Uansett kan du bli bra fra angst uten SSRI:-) Men kanskje sexlivet er en viktig del for TS for å ha et snev av livskvalitet, eller kanskje det er en stor del av hennes identitet ? Anonymkode: cadf3...ad4 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #10 Skrevet 1. november 2022 Hvor lenge av gangen har du prøvd hver enkelt medisin? De må prøver over flere måneder før du ser om de har effekt og om bivirkningene gir seg. Vær og obs på at helsekost-produkter kan forstyrre medisiner. Lirt å sjekke med lege før du kombinerer. Anonymkode: d0ccc...742
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #11 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvor lenge av gangen har du prøvd hver enkelt medisin? De må prøver over flere måneder før du ser om de har effekt og om bivirkningene gir seg. Vær og obs på at helsekost-produkter kan forstyrre medisiner. Lirt å sjekke med lege før du kombinerer. Anonymkode: d0ccc...742 Dette. Slå opp på Johannes urt-interaksjoner for eksempel, eller grapefrukt juice.. Anonymkode: 7bbe8...5b8 1 2
orkide1 Skrevet 1. november 2022 #12 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men kanskje sexlivet er en viktig del for TS for å ha et snev av livskvalitet, eller kanskje det er en stor del av hennes identitet ? Anonymkode: cadf3...ad4 Ja, men da må man vel bare godta at man har angst da. Det er som legen sier en prioritering. Men du kan ikke være sykemeldt uten å ha prøvd alt heller.. Det blir bare feil. Hadde du hatt kreft hadde bivirkningene av cellegift nesten tatt knekken på deg, og sexlivet kan vel ryke da det også. Jeg synes bare det virker som en svært rar prioritering. Dessuten slår ikke bivirkninger alltid inn, og hvilke man får er varierende fra person til person. 4
Bombasi Skrevet 1. november 2022 #13 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har hatt et år med depresjon,angst og pmdd. Har prøvd ulike antidepressiva og prøvd meg frem med ulik helsekost som er anbefalt. Er rådvill pga unike bivirkninger jeg ikke ønsker leve med. Bivirkningene minner meg på at jeg er syk ,og ønsker et normalt liv uten uønskede bivirkninger når jeg må gå på medisiner. Bivirkninger går på hårtap og seksuell dysfunksjon. Sist time ble legen sint på meg å ropte til meg: "nå må du ikke tenke på manglende libido, du må tenke på din psykiske helse og glemme bivirkninger!!!" Er dere enig med legen eller meg? Jeg mener man bør finne en medisin som gjør at man ikke føler man må takke ja til medisin og nei til annet. Anonymkode: 4b526...328 Synes du burde be om en gjennomgang av medisiner med noen som er bedre på antidepressiver enn fastlegen. Herav psykologspesialist eller psykiater. Greit nok at du må tenke på din psykiske helse, men hvis det finnes muligheter for at en annen medisin fungerer bedre for deg enn den du har nå, så er det verd å prøve. Hårtap kan du leve med, men seksuell dysfunksjon er ikke en bivirkning man bare kan se imellom fingrene på. Den setter ned livskvaliteten din betydelig, særlig om du er ung og/eller singel, og kanskje hvis du ønsker barn i fremtiden. "Glemme bivirkninger" blir for lettvint, mener jeg. 3 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #14 Skrevet 1. november 2022 Bombasi skrev (4 minutter siden): Synes du burde be om en gjennomgang av medisiner med noen som er bedre på antidepressiver enn fastlegen. Herav psykologspesialist eller psykiater. Greit nok at du må tenke på din psykiske helse, men hvis det finnes muligheter for at en annen medisin fungerer bedre for deg enn den du har nå, så er det verd å prøve. Hårtap kan du leve med, men seksuell dysfunksjon er ikke en bivirkning man bare kan se imellom fingrene på. Den setter ned livskvaliteten din betydelig, særlig om du er ung og/eller singel, og kanskje hvis du ønsker barn i fremtiden. "Glemme bivirkninger" blir for lettvint, mener jeg. Dette⬆️⬆️ Det er noe med at depresjon ikke nødvendigvis blir noe bedre om man mister sexlyst og får hårtap oppå det hele. Anonymkode: e0b10...e78 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #15 Skrevet 1. november 2022 Heydayotheinterweb skrev (3 timer siden): Leger og psykatri i Norge har samme funksjon som i USA: tjene farmasøytene Du tror legene får betalt fra farmasøyter (altså de som jobber i apotek) for at de skriver ut medisiner? Eller hva er det du mener? Anonymkode: b2234...2c2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #16 Skrevet 1. november 2022 Hvor mange ulike medikament har du forsøkt til nå, TS? Har du vært misfornøyd med alle? Anonymkode: d0f0c...a9b
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #17 Skrevet 1. november 2022 Hvorfor har du ikke fått henvisning til psykolog/psykiater da? Antidepressiva er ikke nødvendigvis en quickfix og den må gjerne brukes i minst et halvt år for å se bedring, det var det min fastlege informerte meg om når jeg prøvde det. Anonymkode: c78b9...a8d
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #18 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har hatt et år med depresjon,angst og pmdd. Har prøvd ulike antidepressiva og prøvd meg frem med ulik helsekost som er anbefalt. Er rådvill pga unike bivirkninger jeg ikke ønsker leve med. Bivirkningene minner meg på at jeg er syk ,og ønsker et normalt liv uten uønskede bivirkninger når jeg må gå på medisiner. Bivirkninger går på hårtap og seksuell dysfunksjon. Sist time ble legen sint på meg å ropte til meg: "nå må du ikke tenke på manglende libido, du må tenke på din psykiske helse og glemme bivirkninger!!!" Er dere enig med legen eller meg? Jeg mener man bør finne en medisin som gjør at man ikke føler man må takke ja til medisin og nei til annet. Anonymkode: 4b526...328 Mange leger klarer ikke å sette seg inn i hvordan det er for en pasirnt med bivirkningene alltid! Det fins mange medisiner men desverre er det enten det ene eller det andre med de. Så du nå velge hva som er ok og hva som ikke er ok Anonymkode: cac04...338 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #19 Skrevet 2. november 2022 Det er da helt innafor å ha lyst til å teste ut andre medisiner. Men fastlegener kanskje ikke stedet å gjøre det på, de er ganske inkompetente på slikt. Husk at medisiner også som oftest er testet ut på menn og doseringen satt deretter. Anonymkode: 07fb5...69e 3
Blåjojo Skrevet 2. november 2022 #20 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er da helt innafor å ha lyst til å teste ut andre medisiner. Men fastlegener kanskje ikke stedet å gjøre det på, de er ganske inkompetente på slikt. Husk at medisiner også som oftest er testet ut på menn og doseringen satt deretter. Anonymkode: 07fb5...69e Hva baserer du utsagnet ditt på da? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå