Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette normalt? Er så sliten. Har sittet og ammet henne siden kl 13.30. Er ofte sånn og det gjør meg så sliten. Alt annet er bra ellers.

Anonymkode: 00ccc...ccf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er babyen?

Anonymkode: afab8...c63

Skrevet

Kanskje du har lite næringsrik melk, og baby derfor har behov for såpass mye. Er du helt sikker på at baby drikker melken, og at det kommer noe ut? 

Anonymkode: cc9a5...44a

Skrevet

Gjorde jeg og de første ukene. Men det ga seg da hun var 2-3 uker, da gikk ammeøktene ned til en time. 

Anonymkode: 1353f...6be

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje du har lite næringsrik melk, og baby derfor har behov for såpass mye. Er du helt sikker på at baby drikker melken, og at det kommer noe ut? 

Det med lite næring i melka er en myte. 

Men til TS: hvor ofte skjer det? Er det hver dag, hele dagen? Hører du svelgelyder gjennom alle disse 3 timene? Hvor gammelt er barnet? 

Anonymkode: beadc...f6a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg gjorde det med førstemann. Som jeg senere fant ut at var pga for lite melk. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det med lite næring i melka er en myte. 

Men til TS: hvor ofte skjer det? Er det hver dag, hele dagen? Hører du svelgelyder gjennom alle disse 3 timene? Hvor gammelt er barnet? 

Ja, det er det alle hevder. Såpass at de sjeldne gangene det faktisk er næringsfattig melk fra mor så er det ingen som tar det på alvor.

Anonymkode: 40d75...cc4

• Liker 1
Skrevet

Har det sånn noen ganger. Satt fra 19:30 til 23 i går. Men da tok hun pauser for å rape, bæsje, kose, sove litt... Men rett på puppen igjen etter 10-15 min. Helsesykepleier mente det høres typisk ut for økedøgn. 

Anonymkode: 83576...ac3

Skrevet

Min lille har hatt en økeperiode nå, kan godt sitte og amme hele kvelden. Han ammer på ett bryst og sovner en halvtimes tid, våkner så er det rett på samme opplegget på det andre brystet og sånn holder vi på 😅

Anonymkode: c8603...e20

Skrevet

Helt vanlig. Med min siste ammet jeg to timer og mer i strekk periodevis. Det er ganske garantert ikke noe i veien med melka di. Bare la baby bestemme så tilpasser mengden seg til behov. Hvis du blir sliten av ammingen kan kanskje liggende sidelengs amming være noe? Jeg har ligget og lest mengder med bøker på kindl under ammestundene her i huset. Enten det eller hvile/sove mens babyen ammer.

Anonymkode: d225d...d33

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Må bare si at dette virker som noe utdaterte holdninger omkring amming.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er dette normalt? Er så sliten. Har sittet og ammet henne siden kl 13.30. Er ofte sånn og det gjør meg så sliten. Alt annet er bra ellers.

Anonymkode: 00ccc...ccf

Jeg vet ikke hva som er normalt, for jeg delammet. Men jeg ammet først også ga jeg flaske med MME :) Det er jo en mulighet hvis du blir helt utslitt da. Du MÅ ikke amme så mye, det velger du helt selv. Mamming før amming 😉 

Anonymkode: 770ac...030

• Liker 1
Skrevet

Opplevde det samme, og i mitt tilfelle var det nok en kombinasjon av for lite melk og ikke god nok sugeevne på baby. Måtte gi erstatning for å få pause. Prøvde å øke melkeproduksjonen med ulike pumpe teknikker, men uansett hvor ofte jeg ammet eller pumpet, fikk jeg aldri mer enn maks 50% av babyens behov, så endte opp med delamming (som er helt ok det også!)

Anonymkode: 258f4...fc1

• Liker 3
Skrevet

Er det normalt å amme i 3 timer?!! Å sitte helt i ro og bare amme så lenge? Hjelp 😳😂

Anonymkode: dd7c1...d6f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det normalt å amme i 3 timer?!! Å sitte helt i ro og bare amme så lenge? Hjelp 😳😂

Anonymkode: dd7c1...d6f

Nei, det har jeg faktisk aldri hørt om. På føden fikk jeg beskjed om å sitte maks 20 min. Hvis ikke ungen var mett da så skulle vi gi MME som tillegg. Ikke rart mødre klager på at de er sliten og sover lite om de holder på med amming 3 timer i strekk, også går det hva da , 2-3 timer mellom hver amming? Så man ammer typ 15 timer i døgnet🙄 Da blir man jo totalt låst til hjemme.. ikke rart det er mye depresjoner da, hvis mødrene skal sitte i sofaen å amme hele våken tiden sin.. De kan umulig ha ansvar for flere barn samtidig da… 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det har jeg faktisk aldri hørt om. På føden fikk jeg beskjed om å sitte maks 20 min. Hvis ikke ungen var mett da så skulle vi gi MME som tillegg. Ikke rart mødre klager på at de er sliten og sover lite om de holder på med amming 3 timer i strekk, også går det hva da , 2-3 timer mellom hver amming? Så man ammer typ 15 timer i døgnet🙄 Da blir man jo totalt låst til hjemme.. ikke rart det er mye depresjoner da, hvis mødrene skal sitte i sofaen å amme hele våken tiden sin.. De kan umulig ha ansvar for flere barn samtidig da… 

For et utdatert råd fra føden! Noen dier lenge mens andre er raskt ferdig. Noen spiser ofte, andre sjeldent. Ved økedøgn kan man sitte ute med puppen omtrent hele tiden. At de som jobber på føden ikke skjønner at babyer er små individer og derfor er forskjellige er jo helt horribelt. 

Anonymkode: ce029...5cf

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvilken fødeavdeling har sagt noe slikt? Og hvilket årstall? Jeg har hardt for å tro på at det finnes fødeavdelinger i Norge i 2022 som gir slike råd, det er stikk motsatt av alt som anbefales. Man sitter selvfølgelig ikke i 15 timer hver bidigste dag og ammer, men under økedøgn kan det skje. Hvordan skal man kunne øke produksjonen om barnet kun får amme i 20 minutter? Di eneste tilfellene vi gir slike råd er om barnet er prematur/dysmatur og ikke skal bruke for mye energi på å ta til seg mat, men da anbefales det at mor pumper etter hver amming for å øke produksjonen til barnet blir større/sterkere, men da kun mens de fortsatt er innlagt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvilken fødeavdeling har sagt noe slikt? Og hvilket årstall? Jeg har hardt for å tro på at det finnes fødeavdelinger i Norge i 2022 som gir slike råd, det er stikk motsatt av alt som anbefales. Man sitter selvfølgelig ikke i 15 timer hver bidigste dag og ammer, men under økedøgn kan det skje. Hvordan skal man kunne øke produksjonen om barnet kun får amme i 20 minutter? Di eneste tilfellene vi gir slike råd er om barnet er prematur/dysmatur og ikke skal bruke for mye energi på å ta til seg mat, men da anbefales det at mor pumper etter hver amming for å øke produksjonen til barnet blir større/sterkere, men da kun mens de fortsatt er innlagt. 

Det må nok ha vært et råd som kom for mange år siden! Fødte på Ullevål for 2 mnd siden, de sa at jeg skulle følge med om baby faktisk suger, om han svelger og hvis det ikke skjer noe skulle jeg stryke han i hånden/under foten/på kinnet, hvis han da ikke begynner å jobbe igjen kan jeg ta han av. Min bruker meg som smokk, elsker å ligge på puppen så kunne nok ligget timesvis bare for kos 🥰

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det må nok ha vært et råd som kom for mange år siden! Fødte på Ullevål for 2 mnd siden, de sa at jeg skulle følge med om baby faktisk suger, om han svelger og hvis det ikke skjer noe skulle jeg stryke han i hånden/under foten/på kinnet, hvis han da ikke begynner å jobbe igjen kan jeg ta han av. Min bruker meg som smokk, elsker å ligge på puppen så kunne nok ligget timesvis bare for kos 🥰

Må bare legge til at de aldri la inn noen tidsgrense, de anbefalte bare å avslutte når ammingen går over i smokking.

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Må bare legge til at de aldri la inn noen tidsgrense, de anbefalte bare å avslutte når ammingen går over i smokking.

Det der "å bruke puppen som smokk" tullet altså: nei, babyer bruker ikke puppen som smokk, de bruker smokken som pupp. Man kan da ikke forvente at babyen skal die like kraftig gjennom hele ammestunden, det er faktisk hardt arbeid for de små, og noen ganger ligger de bare og koser seg. Noen ganger vil de ha et helt måltid, noen ganger bare en liten tørstedrikk og noen ganger bare kos. Støtter forslaget om å stryke baby i hånden/under foten/ved øret om baby sovner helt og ikke dier på en stund når baby ligger ved brystet, eller bytt side. Jeg ble selv helt satt ut av hvor mye tid som faktisk går med til amming med min første. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...