Gå til innhold

Erfaringer med å takke nei til klipping?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer ikke på argumenter for og imot, eller innspill om at det er galskap eller kan være livsnødvendig osv osv.

Er kun interessert i erfaringer fra noen som faktisk har uttrykt skepsis eller direkte sagt nei til klipping, hvordan det ble møtt av helsepersonell? Ble det tatt hensyn til? Hva slags situasjon var det? Sa du ifra på forhånd (gjennom fødebrev el.), eller kom det opp underveis? 

Anonymkode: 3e210...e3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste er vel ikke i stand til å motsette seg det i kampens hete. Eller i det hele tatt få med seg at det diskuteres.

Anonymkode: 4879e...513

• Liker 7
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

De fleste er vel ikke i stand til å motsette seg det i kampens hete. Eller i det hele tatt få med seg at det diskuteres.

Anonymkode: 4879e...513

Jeg hadde lang pressfase og hadde sykt vondt og var helt "borte" av smerte men jeg fikk likevel med meg at de skulle gjøre et klipp, jordmor sa ifra før hun gjorde det. Hadde skrevet i fødebrevet at jeg ønsket informasjon om alle undersøkelser og inngrep før de ble gjort så langt det lot seg gjøre/hvis det ikke hastet veldig. 

Jeg vil tro du bør skrive det i fødebrevet ditt TS om du ikke ønsker å bli klippet, men har ikke erfaring med å gjøre det selv så vet ikke hva de da sier. Men tenker jordmor sikkert vil vite det på forhånd om det er noe som er viktig for deg. 

Anonymkode: 519b1...b98

Skrevet

De klipper jo ikke for morroskyld. Det er fordi det haster å få ut ungen!

Anonymkode: 3d984...990

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er vel situasjoner hvor det ikke er valgfritt? Mitt barn måtte hjelpes med sugekopp og han måtte ut, så her ble det klippet uten at jeg i det hele tatt visste at de klippet.

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

De klipper jo ikke for morroskyld. Det er fordi det haster å få ut ungen!

Anonymkode: 3d984...990

Det er vel også for å unngå rift eller? At de tenker klipp er mer kontrollert? Jeg vet ikke altså bare har hørt det. 

• Liker 10
Skrevet

Hvis det var du, ts, som lagde den forrige tråden om klipping, vil jeg virkelig anbefale der å snakke med jordmor. Som ab skrev over her klipper de ikke for moro skyld. Jeg forstår det virker skremmende, derfor er det lurt å snakke med en fagperson om tankene  og følelsene dine ❤️

Hilsen ei som har blitt klippet ved begge fødslene og ikke merket noe til det noen av gangene 

Anonymkode: 88209...916

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Klipping bør ikke være en vanlig handling ved fødsel, det er så mange andre muligheter. Snakk med jordmor/fødeavdeling, og sjekk hvor oppdaterte de er. Har de gammeldags syn snakker de positivt om klipping, men er de oppdaterte faglig så vil de unngå klipping i det aller lengste. Jeg hadde glatt nektet klipping. 

https://www.fhi.no/publ/eldre/restriktiv-holdning-til-klipping-gir-farre-komplikasjoner-for-fodende-/ 

https://tidsskriftet.no/2004/10/unodvendig-klippe-under-fodsel 

Anonymkode: 3fc94...6de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det var du, ts, som lagde den forrige tråden om klipping, vil jeg virkelig anbefale der å snakke med jordmor. Som ab skrev over her klipper de ikke for moro skyld. Jeg forstår det virker skremmende, derfor er det lurt å snakke med en fagperson om tankene  og følelsene dine ❤️

Hilsen ei som har blitt klippet ved begge fødslene og ikke merket noe til det noen av gangene 

Jo, det har vært mye rutinemessig klipping uten faglig grunn blant fødsler på norske sykehus. Så absolutt, mange ganger klippes det kun for å klippes, uten at dette er vurdert skikkelig. Les deg opp. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel også for å unngå rift eller? At de tenker klipp er mer kontrollert? Jeg vet ikke altså bare har hørt det. 

Det er vel så mye for å få et penere snitt, om de skjønner at vevet ellers vil revne. Er det klippet er det mye lettere å sy pent igjen.

Anonymkode: 1e8e3...ad1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, det har vært mye rutinemessig klipping uten faglig grunn blant fødsler på norske sykehus. Så absolutt, mange ganger klippes det kun for å klippes, uten at dette er vurdert skikkelig. Les deg opp. 

Enig. I Danmark klippes det mye mindre enn i Norge og babyene klarer seg like bra. 

Danmark ligger egentlig ganske langt foran Norge. Her bruker vi altfor lang tid på å ta til oss faglige oppdateringer og nye råd.

Anonymkode: ee408...92c

Skrevet

TS her. Ikke jeg som lagde den forrige tråden, og jeg har full forståelse for at klipping kan være nødvendig i noen situasjoner, men det er også derfor jeg ikke spør om argumenter for/imot osv. Jeg overlater ikke research til tilfeldige mennesker på kg.

MEN jeg er veldig nysgjerrig på hvordan andre har blitt møtt i helsevesenet, erfaringer fra mødre som har hatt en mening om dette før fødselen. 

Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Lurer ikke på argumenter for og imot, eller innspill om at det er galskap eller kan være livsnødvendig osv osv.

Er kun interessert i erfaringer fra noen som faktisk har uttrykt skepsis eller direkte sagt nei til klipping, hvordan det ble møtt av helsepersonell? Ble det tatt hensyn til? Hva slags situasjon var det? Sa du ifra på forhånd (gjennom fødebrev el.), eller kom det opp underveis? 

Det blir tatt hensyn til hvis det er medisinsk forsvarlig. Jeg nekta med første og slapp. Datteren min nekta også, men der måtte de uansett gjøre det. Kanskje det er større sjanse for klipping hvis man bruker epidural?

Skrevet

Det er vel så mye for å få et penere snitt, om de skjønner at vevet ellers vil revne. Er det klippet er det mye lettere å sy pent igjen.

Ja. Mitt klipp grodde myyye finere og raskere enn riftene. Riftarrene ble stygge med mye villkjøtt og var ømme i lang tid etterpå.

Anonymkode: 284ab...81e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel da bør egentlig alle klippes, for mange kunne unngått klipp, og ikke revnet. Dette er vanskelig å bedømme på forhånd og de skal egentlig ikke klippe med begrunnelsen du gir her. 

Leste nylig en føde historie fra Norge hvor dama fortet seg å presse ut ungen fordi jordmor skulle absolutt klippe. Hun hadde ingen rifter etterpå. 

Skrevet

Stor forskjell på å klippes og å revne. Har erfart begge deler, og da det ble klippet var det en langt bedre tilheling og mye mindre plager i etterkant.

Anonymkode: a31ee...5e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel da bør egentlig alle klippes, for mange kunne unngått klipp, og ikke revnet. Dette er vanskelig å bedømme på forhånd og de skal egentlig ikke klippe med begrunnelsen du gir her. 

Leste nylig en føde historie fra Norge hvor dama fortet seg å presse ut ungen fordi jordmor skulle absolutt klippe. Hun hadde ingen rifter etterpå. 

Okei. Det kunne like gjerne endt med en helvetes rift. Men det gir ingen positiv fødehistorie.

Skrevet

Får man bedøvelse før klipping? For dere som har opplevd klipping, var det like vondt som det høres ut som??  

Anonymkode: e76d1...1ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Okei. Det kunne like gjerne endt med en helvetes rift. Men det gir ingen positiv fødehistorie.

Mange som revner i stor grad har allikevel hatt en positiv fødeopplevelse. 

Dette bør uansett i slike tilfeller være opp til mor å bestemme,  om det ikke er fare for liv å helse. 

Kjenner svært mange som plages med klipp i mange mange måneder etterpå. 

Jeg velger å stole på egen kropp. Vagina kan om man holder godt igjen i pressfasen utvide seg mye. Jeg har inntrykk av at om mor klarer det er klipp unødvendig. 

Skrevet
dreamstar skrev (4 minutter siden):

Det blir tatt hensyn til hvis det er medisinsk forsvarlig. Jeg nekta med første og slapp. Datteren min nekta også, men der måtte de uansett gjøre det. Kanskje det er større sjanse for klipping hvis man bruker epidural?

Takk for svar! :) Det ble utført mer rutinemessig klipping i Norge før, så var nok flere tilfeller hvor det ikke var «strengt nødvendig» da. Men vet du hva situasjonen var for datteren din? Hvorfor de måtte klippe? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...