Gå til innhold

har tenkt å ta p-pille til å forebygge kvisene min, men vennine er imot det

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei! jeg er 20 år og jeg skal begynne på p-pillen Yasmin for å forebygge akneen min. har alltid hatt dårlig hud og akne, har brukt så mange produkter i mange år, men ingenting har funket. tenkte å ta yasmin siden det er den mest kjent for å hjelpe mot akne. er dette godt ide? legen sa det var greit og ga meg resept på det, men vennine er imot det og sier at det skal kun brukes til å forebygge graviditet.

har ikke tenkt å ha sex eller noe, men tenker det er sikkert god ide uansett å begynne med p-pille hvis jeg finne meg kjæreste en eller annet gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart du kan ta p-piller uten at du trenger prevensjonsdelen av det. :) 

Anonymkode: f673a...336

• Liker 8
Skrevet

Sjekk med lege først, øker jo sjangsen for blodpropp.

Anonymkode: a77e5...168

Skrevet

Yasmin tok vekk kvisene mine, men det er noe av det aller sterkeste på markedet. Jeg fikk depresjoner, selvmordstanker, slet EKSTREMT med psyken alle årene jeg gikk på det. Det tok lang tid å bli meg selv igjen etterpå. Yasmin er også den p-pillen som har tatt mest liv i blodpropp, var i allefall det for et par år siden. Vær obs på alt dette. 

Anonymkode: 903ff...98b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sjekk med lege først, øker jo sjangsen for blodpropp.

Anonymkode: a77e5...168

Hvis du leser HI står det at legen sier det er greit. Hvis man ikke har blodpropp i familien eller sykdommer som kan øke risiko, er sjansen svært lav for å få blodpropp på p-piller. Hvis den var veldig høy, hadde jo ingen tatt det. 

TS: hør på legen og ikke venninnen din. Hun har ikke peiling på hva hun snakker om. Jeg begynte selv på p-piller som 15-åring grunnet menstruasjonssmerter. Var ikke akkurat seksuelt aktiv på den tiden. Har nå brukt hormonprevensjon i 12 år og kunne ikke vært foruten.

Anonymkode: 662e3...193

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Yasmin tok vekk kvisene mine, men det er noe av det aller sterkeste på markedet. Jeg fikk depresjoner, selvmordstanker, slet EKSTREMT med psyken alle årene jeg gikk på det. Det tok lang tid å bli meg selv igjen etterpå. Yasmin er også den p-pillen som har tatt mest liv i blodpropp, var i allefall det for et par år siden. Vær obs på alt dette. 

Anonymkode: 903ff...98b

visste ikke at det er høy sjans for blodpropp, legen sa at det er ikke stor sjanse for det så tenkte jeg bare at det er greit...jeg sliter jo med psykisk helse så er mest redd for at det blir verre 😕

Skrevet

P-pillet har selvsagt bivirkninger,.Men hva du bruker det til er jo opp til deg, ikke din venninner business

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det har vell ikke venninnen din noe med eller kompetanse til å uttale seg om.. Ønsker du å prøve det så prøver du det. Og kjenner du evt på press fra hennes mening så er det vell bare å la være å snakke om det og gjøre det likevel

Endret av Crazydoglady
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
wolverinestorm skrev (8 minutter siden):

hei! jeg er 20 år og jeg skal begynne på p-pillen Yasmin for å forebygge akneen min. har alltid hatt dårlig hud og akne, har brukt så mange produkter i mange år, men ingenting har funket. tenkte å ta yasmin siden det er den mest kjent for å hjelpe mot akne. er dette godt ide? legen sa det var greit og ga meg resept på det, men vennine er imot det og sier at det skal kun brukes til å forebygge graviditet.

har ikke tenkt å ha sex eller noe, men tenker det er sikkert god ide uansett å begynne med p-pille hvis jeg finne meg kjæreste en eller annet gang.

Yasmin blir gitt ut av hudleger for å forebygge akne, så hva venninnen din sier er jo helt irrelevant og tyder på dumskap. Jeg fikk selv Yasmin fra hudlege i 2017 og har vært strålende fornøyd. Du skal ikke drive å lytte til venner hele tiden, flertallet av dem aner nok ikke hva de snakker om 😜

Anonymkode: e0d84...1c0

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Er venninnen din lege? Hvis ikke kan du trygt begynne på pillen.

Anonymkode: f8f7f...ce8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
wolverinestorm skrev (3 minutter siden):

visste ikke at det er høy sjans for blodpropp, legen sa at det er ikke stor sjanse for det så tenkte jeg bare at det er greit...jeg sliter jo med psykisk helse så er mest redd for at det blir verre 😕

Det er kun høy sjanse for blodpropp, hvis man er overvektig og/eller røyker. Dette hadde du fått beskjed om fra legen også, hvis du ytret bekymring. :) 

Anonymkode: e0d84...1c0

• Nyttig 3
Skrevet

Diane er også et alternativ da. Jeg hadde helt forferdelig med kviser og prøvde Diane, det hjalp ikke for meg da, men vet det hjelper for andre. Fikk mega store pupper da på rekord tid, 1 mnd etter jeg begynte på de trodde folk jeg hadde silikon, så det var veldig veldig vondt når de vokste sånn. 

For meg funket ingenting mot kvisene, antibiotika, lysbehandling, sterke kremer på resept eller Diane, men det funker veldig bra med ISO. Er 12 år siden jeg gikk på det og kvisene har fortsatt ikke kommet tilbake. 

Anonymkode: b3117...742

• Liker 1
Skrevet

Dette er ikke en avgjørelse venninnen din skal ta for deg. 

Anonymkode: 8a46c...208

• Liker 1
Skrevet
wolverinestorm skrev (6 minutter siden):

Det er IKKE høy sjanse for blodpropp. Dette er skremselspropaganda. En noe økt risiko er ikke det samme som høy risiko. Den økte risikoen er fortsatt lav.

Anonymkode: 662e3...193

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Er dere kristne siden du ikke kan bruke p piller pga prevensjon? Bare kjør på ikke hør på den hjernevaska vennina di.

Anonymkode: 0ac29...845

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Diane er også et alternativ da. Jeg hadde helt forferdelig med kviser og prøvde Diane, det hjalp ikke for meg da, men vet det hjelper for andre. Fikk mega store pupper da på rekord tid, 1 mnd etter jeg begynte på de trodde folk jeg hadde silikon, så det var veldig veldig vondt når de vokste sånn. 

For meg funket ingenting mot kvisene, antibiotika, lysbehandling, sterke kremer på resept eller Diane, men det funker veldig bra med ISO. Er 12 år siden jeg gikk på det og kvisene har fortsatt ikke kommet tilbake. 

Anonymkode: b3117...742

takk! skal holde det i bakhode hvis Yasmin ikke funker.

Skrevet

Du kan fint teste ut pillene. Husk å være obs på bivirkninger, for der er veldig mange. Så må selv avgjøre om du synes fordelene gjør opp for ulempene. Dette er ditt valg, ikke din venninnes valg.

Anonymkode: 42d73...689

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan fint teste ut pillene. Husk å være obs på bivirkninger, for der er veldig mange. Så må selv avgjøre om du synes fordelene gjør opp for ulempene. Dette er ditt valg, ikke din venninnes valg.

Anonymkode: 42d73...689

Det er ikke veldig mange bivirkninger på p-piller. Det er en grunn til at så mange går på det over lang tid, de aller fleste får ingen bivirkninger.

Det er mange fordeler ved å gå på p-piller, og får man en bivirkning man ikke ønsker så er det bare å slutte når som helst. Verdt et forsøk mener nå jeg.

Anonymkode: f7b43...979

• Liker 2
Skrevet

Det er andre fordeler også, du kan kontrollere mensen.

Hopper du over sukkerpillene, kommer ikke mensen.

Selv har jeg p pille fri 2-4 uker i året bare. Slipper blø, veldig praktisk.

Anonymkode: eece7...072

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...