AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #1 Skrevet 1. november 2022 Nå er jeg 30, men jeg har lurt lenge på hva slags sykdom jeg hadde når jeg var 16. Det var så ille at hver gang jeg blir trett så er jeg redd for at det er starten på det igjen. Blitt litt paranoid for det rett og slett. Jeg var ALDRI uthvilt. Det startet vel likt med vinteren 2006. Altså slutten av året. Jeg sovnet i timene på skolen. Jeg klarte ikke stå opp i tide, så jeg kom alltid for sent til skolen. Så møtte jeg på skolen og sovnet, så jeg gikk bare hjem for å sove. Til slutt så sov jeg hele dagen, stod opp 5-6 på kvelden. Dette varte lenge og jeg så ikke dagslys på flere uker pga mørketiden. Også når jeg var våken var jeg sliten. Jeg gikk meg turer om natten bare for å liksom føle at jeg var utenfor hybelen i det minste litt. Jeg begynte å feste veldig mye. Hver eneste helg, torsdag, fredag og lørdag. Jeg trengte jo å være sosial. Alkoholen ga meg liksom energi, så det ble et høydepunkt. Men forstår i ettertid at det nok bare gjorde ting verre. Jeg ble kjent med noen kompiser av fetteren min, og jeg begynte ble med han på trening en natt klokka 3! Jeg trente jo ikke særlig..men jeg var så desperat etter å føle at jeg faktisk gjorde noe sunt og fornuftig. Jeg bestod ikke skoleåret pga for mye fravær. Jeg var konstant trist og nedfor. Jeg gråt mye. Jeg følte meg ensom og var mye redd. Våren ble ting litt bedre, jeg var så glad for å se solen igjen! Mamma fikk jo vite, og hun gjorde masse research. Vi bestemte oss for å legge om kostholdet mitt, for det var IKKE sunt. Jeg tok jo ikke noe kosttilskudd, drakk bare brus, spiste nudler, Grandiosa og gatekjøkkenmat. Spiste masse smågodt. Neste vinter gikk litt bedre siden jeg var streng på hva jeg spiste. Salat, kosttilskudd osv og kuttet ut fastfood og den dritten. Men likevel var jeg veldig utmattet denne vinteren og. Så begynte jeg på folkehøgskole for jeg hadde det ikke noe godt der jeg fra/gikk på skole. Jeg fikk det bedre, men enda en gang var jeg veldig utmattet den vinteren. Jeg sov flere ganger på dagtid da også. Det gikk gradvis bedre, men denne slitenheten satt i i mange år! Den ble alltid mye verre om vinteren! Så var det 2012, jeg fullførte videregående, påbygg. Jeg slet fremdeles noen ganger med å holde meg våken i timene, men det var ikke nær så ille som i 2005. Nå som dette er en del år siden, har jeg merket at jeg er veldig frisk i forhold. Jeg kommer meg opp på jobb. Jeg kommer hjem uten å væte utslitt. Mamma har sagt at hun mistenker jeg hadde kyssesyken. Men jeg har googlet det, og det er jo betennelser i halsen osv? Jeg hadde kikhoste i 2004 eller 05. Var borte fra skolen i 1 mnd. Men dette hadde ikke med sykdommen i 06 å gjøre tror jeg. Så hva kan denne utmattelsen ha vært? Depresjon? Kan jeg ha hatt ME? Kan man bli så sliten av depresjon alene eller kan det være andre faktorer som førte til dette og at jeg bare ble deprimert som en konsekvens av mye stress, angst? Anonymkode: 37e8a...79a
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #3 Skrevet 1. november 2022 Kyssesyken :) Anonymkode: 7037f...07a 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #4 Skrevet 1. november 2022 Man kan fint ha kyssesyken uten å være veldig syk! Jeg hadde kyssesyken i fire dager, broren min var derimot syk i 4 1/2måned… du kan enkelt finne ut om du har hatt det, bare å spørre fastlegen om en blodprøve det😊 Anonymkode: 49d2b...a0f 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #5 Skrevet 1. november 2022 Kan høres ut som vinterdepresjon, siden det var i flere eperioder i mørketiden. Anonymkode: e8ba3...246 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #6 Skrevet 1. november 2022 Høres ut som kyssesyke eller mangel på for eksempel vitamin D og/eller jern. Jeg har hatt kyssesyken uten spesielt vondt i halsen. Du kan gå til legen og teste deg for antistoffer, for å se om du har hatt det. Slår den ut, kan det være fra den perioden. Anonymkode: d12b6...70b 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #7 Skrevet 1. november 2022 Kyssesyken, ja. Jeg hadde lignende sykdomsløp. Sov gjennom skole og fritid.. var totalt utmattet noen måneder. Var kyssesyke Anonymkode: 7037f...07a 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #9 Skrevet 1. november 2022 Ok. Takk for svar! Ja jeg skal spørre legen om blodprøve for dette vil jeg vite. Heldigvis blir man immun etter å ha hatt det en gang! Men fy faen for en sykdom!!!! Det tok jo såååå lang tid å bli ordentlig frisk! Anonymkode: 37e8a...79a
Festlig Skrevet 1. november 2022 #10 Skrevet 1. november 2022 Hvorfor var du ikke hos lege på den tiden? Mange symptom som både dine foreldre og du burde tatt på alvor 2 1
Crazydoglady Skrevet 1. november 2022 #11 Skrevet 1. november 2022 Kyssesyke, depresjon, mangelsykdommer 🤷 uansett ikke noe man bør sitte å bekymre seg for 14 år senere, det kommer nok bare til å påvirke deg mer til slutt det enn om du faktisk ble syk igjen. 😊 og blir man dårlig så kan man oppsøke utredning og behandling, heldigvis. 2 1
Minlillesky Skrevet 1. november 2022 #12 Skrevet 1. november 2022 Høres ut som kyssesyken. Har hatt det selv... Godt du er bedre! 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #13 Skrevet 1. november 2022 Det kan jo ha vært flere ting. Kyssesyke startet det kanskje men det førte til depresjon som også kan gi utmattelse. Kombinert med feks D-vitaminmangel og kanskje jernmangel (lav blodprosent gjør en veldig sliten). Tenker mangler + depresjon særlig siden du sier det kom noe tilbake på vinter senere. Litt spesielt at du aldri var hos lege på denne tiden for å ta noen blodprøver iallfall..? Anonymkode: 934b2...ce1 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #14 Skrevet 1. november 2022 D vitamin mangel og kanskje andre vitaminmangler? Anonymkode: 3884e...163 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #15 Skrevet 1. november 2022 Festlig skrev (10 timer siden): Hvorfor var du ikke hos lege på den tiden? Mange symptom som både dine foreldre og du burde tatt på alvor Fordi mamma er av den alternative typen og var livredd for at jeg skulle settes på medisiner. Anonymkode: 37e8a...79a
Pillarguri Skrevet 1. november 2022 #16 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fordi mamma er av den alternative typen og var livredd for at jeg skulle settes på medisiner. Anonymkode: 37e8a...79a Du skriver at du også hadde kikhoste året før. Tenker du hadde uflaks som har mor som er den alternative typen. De fleste barn i Norge er heldigvis vaksinert mot kikhoste. Men, jeg lurer på om du har blitt svekket av kikhosten (1 mnd hjemme fra skolen er veldig lenge) og dermed har fått en kraftigere variant av kyssesyken enn det som er vanlig. 3
Festlig Skrevet 2. november 2022 #17 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Fordi mamma er av den alternative typen og var livredd for at jeg skulle settes på medisiner. Anonymkode: 37e8a...79a Ja, det å være alternativ har sin pris. Jeg priser meg lykkelig for at jeg ble sendt på sykehuset og fikk medisiner i tide sånn at jeg overlevde smittsom hjernehinnebetennelse mens jeg var tidlig ungdom. Ille at du ikke fikk skikkelig helsehjelp den gangen 2
missmcbeal Skrevet 2. november 2022 #18 Skrevet 2. november 2022 (endret) Pillarguri skrev (12 timer siden): Du skriver at du også hadde kikhoste året før. Tenker du hadde uflaks som har mor som er den alternative typen. De fleste barn i Norge er heldigvis vaksinert mot kikhoste. Men, jeg lurer på om du har blitt svekket av kikhosten (1 mnd hjemme fra skolen er veldig lenge) og dermed har fått en kraftigere variant av kyssesyken enn det som er vanlig. Måtte sjekke litt rundt om dette med kikhoste, og ser ut som de har endret litt på vaksineprogrammet. Ser på vaksinekortet mitt at jeg sist fikk vaksine mot kikhoste i 1991, altså da jeg var 1 år. Har fulgt barnevaksinasjonsprogrammet. Tre doser, som regner med det er alle dosene som kreves for å være fullvaksinert, men at effekten svekkes nok sikkert over tid og jeg er nok ikke så godt beskyttet nå lenger. Ser nå at kikhoste inngår i en 4-dose vaksine som tas i 2. og 10.klasse, og at det ser ut som man tar den i tenåra i dag og da er man nok bedret beskyttet i den alderen. Siden TS er var 16 år i 2005, så er han nok 1 år eldre enn meg og har nok fulgt samme vaksinasjonsprogram som meg dersom hen er vaksinert. Husker at en lege ca. i 2006 testet meg mot kikhoste selv om jeg ble vaksinert mot det i 91, så det må jo bety at selv med vaksine i babyåra så gav det ikke fullgod beskyttelse etter så mange år siden man så nødvendigheten av å teste. Men siden TS skriver at moren er alternativ, er det mulig at ingen vaksine har blitt tatt i det hele tatt. Endret 2. november 2022 av missmcbeal 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #19 Skrevet 2. november 2022 Kyssesyken kan du ta en blodprøve og sjekke om du har hatt. Anonymkode: 2aea2...35b
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #20 Skrevet 2. november 2022 12 hours ago, Pillarguri said: Du skriver at du også hadde kikhoste året før. Tenker du hadde uflaks som har mor som er den alternative typen. De fleste barn i Norge er heldigvis vaksinert mot kikhoste. Men, jeg lurer på om du har blitt svekket av kikhosten (1 mnd hjemme fra skolen er veldig lenge) og dermed har fått en kraftigere variant av kyssesyken enn det som er vanlig. Jeg ble også helt utslått av kikhoste. Selv om jeg var vaksinert (også med booster). Så den kan ta skikkelig på. Anonymkode: 24584...4a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå