AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #1 Skrevet 1. november 2022 Vi stoppet gavene for 12år siden, synes alt ble mye bedre etterpå. Slapp presset og maset med å kjøpe noe, ofte fikk man ikke noen ønsker heller. Greit å kjøpe til barn opp til konfirmasjonsalder, men kun noe nyttig som kan brukes. Men da er det stopp. Nå fokuserer vi heller på maten og samholdet, bruker penger på mat av god kvalitet. Så møter vi andre i familien på juleaften, enten hos andre eller hos oss. Viktigere for meg nå at vi samles så mange som mulig fra familien, noen sitter jo alene ellers. Tenk på alt som kjøpes og kastes i jula, tullegaver som man ikke trenger. Juleaften er en skikkelig miljøbombe. Anonymkode: 0c3d3...da4 8 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #2 Skrevet 1. november 2022 Og så har man mennesker som meg som liker å finne den spesielle gaven som mottakeren blir glad for, og som ikke ser på gavekjøp som noe negativt. Elsker å rusle rundt i butikker i desember, og finne de perfekte gavene. Anonymkode: 27acd...5b5 16 5 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #3 Skrevet 1. november 2022 Jeg tror nok at vi overdriver julen rett og slett. I dag er fokuset gaver og ikke det sosiale. Anonymkode: b07d7...6d7 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #4 Skrevet 1. november 2022 Jeg liker veldig godt å finne på julegaver. Men min familie, og de to venninnene jeg gir til, holder oss på et fornuftig prisnivå. Anonymkode: 19391...517 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #5 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og så har man mennesker som meg som liker å finne den spesielle gaven som mottakeren blir glad for, og som ikke ser på gavekjøp som noe negativt. Elsker å rusle rundt i butikker i desember, og finne de perfekte gavene. Anonymkode: 27acd...5b5 Hvordan finner du «de perfekte gavene» til voksne folk som har alt de behøver? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer. Anonymkode: 959fd...6da 6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #6 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan finner du «de perfekte gavene» til voksne folk som har alt de behøver? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer. Anonymkode: 959fd...6da Det lurer jeg også på, man trenger jo ikke kjøpe noe som helst. Uten å bidra med noe mat. Materialisme bør ikke være gleden, men er jo det vi er lært opp til. Anonymkode: 0c3d3...da4 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #7 Skrevet 1. november 2022 Så fint at dette fungerer for dere. Vi klarer heldigvis å både ha fokus på samhold, familietid og god mat og samtidig glede oss over å gi og få gaver. Anonymkode: e9730...397 6 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #8 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvordan finner du «de perfekte gavene» til voksne folk som har alt de behøver? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer. Anonymkode: 959fd...6da Ikke meg du spurte, men jeg gir jo bare gaver til folk jeg kjenner veldig godt. Noen blir alltid glad for bøker. Noen elsker vin. Andre hudpleieprodukter. En trenger nye hansker og lue. Har voksne,nyetablerte barn, og vet hva de trenger. Og noen ganger spør jeg om ønskeliste fra de nærmeste. Har alltid problemer med å finne noe til mannen min, for han er vrien. I fjor fikk han en lekker skinnsekk som han bruker om han skal bort en natt, og det var kjempesuksess. Anonymkode: 19391...517 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #9 Skrevet 1. november 2022 Jeg derimot elsker gavene. Det er ikke jul uten. Jeg trenger ikke dyre og fancy gaver. Men gaver er noe mennesker har gitt hverandre siden tidenes morgen, for å vise omtanke og at man bryr seg om hverandre. Jeg kan bli kjempeglad for et par fine votter. Jeg kan bli glad for hjemmestrikkede sokker. Jeg kan bli glad for en freia sjokoladeplate. Poenget er at noen har tenkt på meg, tenkt "hm, hva kan HUN bli glad for", og så gitt det til meg. Det er også det jeg gjør når jeg kjøper til andre: jeg finner glede i å tenke på en person jeg er glad i, og tenke på hva jeg kan gi denne personen for å gjøre vedkommende glad. Selv de som "har alt" har noe de blir glad for. Anonymkode: 118d3...ccf 4 6 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #10 Skrevet 1. november 2022 Så flott for deg, at dette funker for deg, at du og dine trives på denne måten Mangen får det sikkert fint til i julen selv med å spise grandis på julaften også og det mener jeg oppriktig at folk må få lov til viss de får et utbytte av det og trives best på den måten. Selv så elsker jeg å gi presanger og for min del ville noe av julen mistet sin sjarm og mening om jeg ikke skulle gitt presanger til mine tantebarn som lyser opp og blir glade, eller å finne presanger som ligger omtanke og mening i til den personen. Anonymkode: ce57f...327 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #11 Skrevet 1. november 2022 Flott at det fungerer for deg og din familie. Selv elsker jeg å handle gaver til de som betyr noe for meg, og de kjenner jeg jo så godt at jeg vet hva de vil like eller ikke like. Jeg har heller ikke fått noe ræl siden ungdomstiden da jeg og venner kjøpte gaver til hverandre. Så jeg syns tradisjonen med gaver er morsomt og har sin sjarm. Nå har jeg barn, noen nære venner, foreldre, søsken, tantebarn og ett par nære søskenbarn jeg kjøper gaver til. Føler ingen press eller mas med å kjøpe gaver til dem❤️ Anonymkode: 485b9...29e 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #12 Skrevet 1. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 1.11.2022 den 13.44): Vi stoppet gavene for 12år siden, synes alt ble mye bedre etterpå. Slapp presset og maset med å kjøpe noe, ofte fikk man ikke noen ønsker heller. Greit å kjøpe til barn opp til konfirmasjonsalder, men kun noe nyttig som kan brukes. Men da er det stopp. Nå fokuserer vi heller på maten og samholdet, bruker penger på mat av god kvalitet. Så møter vi andre i familien på juleaften, enten hos andre eller hos oss. Viktigere for meg nå at vi samles så mange som mulig fra familien, noen sitter jo alene ellers. Tenk på alt som kjøpes og kastes i jula, tullegaver som man ikke trenger. Juleaften er en skikkelig miljøbombe. Anonymkode: 0c3d3...da4 Jeg hadde tenkt å skrive hvor hyggelig jeg synes det er at du/dere har funnet den måten å feire jul på som funker for dere, og fortelle hvorfor jeg personlig ønsker å fortsette med gaver. Anonymkode: e8542...cac Endret 24. november 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm. 11 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #13 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan finner du «de perfekte gavene» til voksne folk som har alt de behøver? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer. Anonymkode: 959fd...6da Du rett og slett spør hva de ønsker seg. Faktisk så enkelt er det. Da får jeg handlet de rette gavene til familien. Anonymkode: b3a2d...64b 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #14 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi stoppet gavene for 12år siden, synes alt ble mye bedre etterpå. Slapp presset og maset med å kjøpe noe, ofte fikk man ikke noen ønsker heller. Greit å kjøpe til barn opp til konfirmasjonsalder, men kun noe nyttig som kan brukes. Men da er det stopp. Nå fokuserer vi heller på maten og samholdet, bruker penger på mat av god kvalitet. Så møter vi andre i familien på juleaften, enten hos andre eller hos oss. Viktigere for meg nå at vi samles så mange som mulig fra familien, noen sitter jo alene ellers. Tenk på alt som kjøpes og kastes i jula, tullegaver som man ikke trenger. Juleaften er en skikkelig miljøbombe. Anonymkode: 0c3d3...da4 Din mening og den sksl du få ha, ingen sv oss kjøper eller får tullegaver, og ingenting kastes. Elsker å kjøpe gaver! Anonymkode: 2bd67...c03 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #15 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan finner du «de perfekte gavene» til voksne folk som har alt de behøver? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer. Anonymkode: 959fd...6da Ingen har alt og man kjenner vel de man kjøper gaver til, ingen problem med å finne noe til folk Anonymkode: 2bd67...c03 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #16 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det lurer jeg også på, man trenger jo ikke kjøpe noe som helst. Uten å bidra med noe mat. Materialisme bør ikke være gleden, men er jo det vi er lært opp til. Anonymkode: 0c3d3...da4 Gaver er en del av julen, akkurat som tid med familien, god mat , Kos mm Anonymkode: 2bd67...c03 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #17 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du rett og slett spør hva de ønsker seg. Faktisk så enkelt er det. Da får jeg handlet de rette gavene til familien. Anonymkode: b3a2d...64b Da er du heldig, ingen (voksne) jeg kjenner ønsker seg noe som helst. Dersom de ønsker seg noe som er innenfor et ordinært gavebudsjett så kjøper de det jo selv, når de får lyst på det. 🤷♀️ Jeg ønsker meg ingenting selv heller. 🤷♀️ AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen har alt og man kjenner vel de man kjøper gaver til, ingen problem med å finne noe til folk Anonymkode: 2bd67...c03 Ingen har alt, nei, men de fleste voksne har alt de behøver. Og innenfor den summen folk flest gir gaver for så har de fleste alt de ønsker seg også. Unntaket må være ting som kan spises eller brukes opp, som det alltid er behov for påfyll av. Anonymkode: 959fd...6da 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #18 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da er du heldig, ingen (voksne) jeg kjenner ønsker seg noe som helst. Dersom de ønsker seg noe som er innenfor et ordinært gavebudsjett så kjøper de det jo selv, når de får lyst på det. 🤷♀️ Jeg ønsker meg ingenting selv heller. 🤷♀️ Ingen har alt, nei, men de fleste voksne har alt de behøver. Og innenfor den summen folk flest gir gaver for så har de fleste alt de ønsker seg også. Unntaket må være ting som kan spises eller brukes opp, som det alltid er behov for påfyll av. Anonymkode: 959fd...6da Jeg er så heldig at søsken ønsker seg ulike bøker til jul. Anonymkode: b3a2d...64b 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #19 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan finner du «de perfekte gavene» til voksne folk som har alt de behøver? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer. Anonymkode: 959fd...6da Alle har ikke alt de trenger til ethvert tidspunkt. Vi kjøper for eksempel ikke alt vi ønsker oss idet øyeblikket tanken dukker opp. Et dynetrekk revnet? Det kan vi ønske oss til jul. Et håndkle har blitt frynsete i kantene? Vi kan ønske oss et nytt til jul. En blomstervase ble knust? Vi kan ønske oss en erstatning til jul. Eller hvis jeg får høre noen si "Jeg trenger en ny lue, nye tøfler, en ny pysj", da har jeg fått gode tips 🙂 Hvis man bruker øyne og ører er det ikke så veldig vanskelig å finne gode julegaver. Anonymkode: 5ccf4...2fd 8 2
c_buk Skrevet 1. november 2022 #20 Skrevet 1. november 2022 Jeg synes det blir rart med gaver mellom voksne. Ønsker man seg noe så går jo begge parter rundt og unngår å kjøpe ting mean vil ha, for at en annen skal kunne få kjøpe det til deg. Og den andre personen foretar seg akkurat samme rare runddans. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå