Gå til innhold

Frokost og kvelds tips til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg trenger litt tips til hva andre gir barna til frokost og kvelds.

Det går som regel bare i brødskiver eller havregrøt her, og gutten begynner naturlig nok å bli litt lek. 😅

Så hva gir du ditt barn til frokost og kvelds?

Anonymkode: 35ae0...21c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det går som regel bare i brødskiver eller havregrøt her, og gutten begynner naturlig nok å bli litt lek. 😅

Merkelig at dagens generasjon blir lei når alle tidligere generasjoner har klart seg helt fint med brødskiver.

Men, da jeg var liten var det litt luksus hvis mamma stekte egg innimellom til kveldsmat. Speilegg på brødskive var luksus!

Anonymkode: fc4c0...655

• Liker 1
Skrevet

Nå står det ikke alder så vidt jeg ser, så bare slenger litt forskjellig;

Hva med yoghurt, smoothie, polarbrød, rundstykker, fylt pitabrød, knekkebrød, frokostblanding, pytt i panne, omelett, grove vafler/pannekaker, etc. 

Anonymkode: 3bef3...261

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Merkelig at dagens generasjon blir lei når alle tidligere generasjoner har klart seg helt fint med brødskiver.

Men, da jeg var liten var det litt luksus hvis mamma stekte egg innimellom til kveldsmat. Speilegg på brødskive var luksus!

Jeg blir lei selv jeg, så skjønner at han blir lei med 3 brød måltider om dagen.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå står det ikke alder så vidt jeg ser, så bare slenger litt forskjellig;

Hva med yoghurt, smoothie, polarbrød, rundstykker, fylt pitabrød, knekkebrød, frokostblanding, pytt i panne, omelett, grove vafler/pannekaker, etc. 

Anonymkode: 3bef3...261

Han er to år, med melkeproteinallergi. Tusen takk for tips!

Anonymkode: 35ae0...21c

Skrevet

2-åringen her er veldig glad i eggerøre til frokost 🙂 Med brød ved siden av, litt frukt eller yoghurt. Går også i litt grøt ned bær på toppen, eller cornflakes.

Anonymkode: 4496a...cd8

Skrevet

Tomatsuppe med kokt egg til kvelds. Varmt ostesmørbrød (best stekt i stekovnen, med litt piffi på). Lapper (bruker miks fra Sunkost uten sukker/lavkarbo) med blåbær på. Grove vafler.

Anonymkode: 3a590...292

• Liker 1
Skrevet

Eggerøre, stekt egg, tomatbønner, toast, graut, yoghurt med gryn, armeriddere, grove vaflar etc. 

Skrevet

Fortrinnsvis brødmat her. Med godt pålegg og grønnsaker og/eller frukt til hvert måltid. Havregrøt med frukt/bær oppi er en god nr 2, men går litt i perioder. I blant yoghurt til kvelds, men kun om han ikke er så veldig sulten/ikke så lenge siden middag, ellers blir det for lite med yoghurt selv om vi suplere med frukt eller bær.. Kjøp skikkelig, godt brød, legg halve i fryseren med mindre dere spiser veldig mye brød, slik at brødet alltid er tålelig ferskt og godt, Ikke tørt. Godt pålegg, egg, og mye grønnsaker osv. Brødmat er godt og kan være like variert som hvilken som helst annen mat. Det har jo tross alt mer å si på hva man har oppå/sammen med brødet enn at det er en bit brød der. 😊 om barnet virker matlei så kan det jo hende at h*n spiser det h*n trenger og rett og slett ikke er så sulten? Og/eller at det er kort tid mellom måltidene slik at barnet ikke egentlig er så veldig sulten. Man skal være litt forsiktig med å lære barna å ignorere disse følelsene som skal styre inntak etter behov. 

Men utover det, lag litt ekstra til middag slik at det er ett lite restemåltid(mange ting som ikke nødvendigvis trenger å varmes opp heller, men bare enkelt kan hentes ut av kjøleskapet og spises). Speilegg, omelett, matmuffins eller havre/banan lapper(begge disse kan lages i større kvanta og fryses ned, selv om fersk/nystekt er best). Grove vaffler, ostesmørbrød, bruk brødskive som "pizzabunn" og lag minipizzaer med valgfri topping å sett litt i stekeovnen. Gode smoothier, gjerne med egg, havregryn og en god fettkilde for å gjøre det mer til ett fullverdig måltid som holder en stund. Speltlumpe som rulles sammen med pålegg og grønnsaker inni, eller taco lefser med pålegg og grønnsaker inni. En god salat med feks tunfisk, kylling, pasta, egg el oppi. Evt frokostblanding av noe slag, men er jo så elendig næringsinnhold på det meste der, så det utgår stort sett for oss ihvertfall. Byggrynsgrøt kan og være ett godt alternativ å veksle mellom fra havregrøt. Samt å veksle på topping og tilbehør.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barn ble nok lei da også, men da hadde vi ikke internett til å kunne dele disse erfaringene og spørre om råd😅 Men flott at du likte brødskiver og syns det var luksus med stekt egg😊

TS: grove pannekaker, grove vafler, ost- og skinkehorn/boller, wraps er godt til både frokost og kveldsmat. Middagsrester kan være godt til kveldsmat. 

Anonymkode: 15e44...803

Skrevet

Frokostblanding har mine to dilla på nå. De er to og tre år. Utrolig enkelt med bare to ingredienser.

Anonymkode: 05182...72b

• Liker 1
Skrevet

Dette går igjen her i huset :) 
•Kellogs by kids alpro blåbær yoghurt 
•Kjøleskapsgrøt med havremelk,litt agavesirup og bær. Hakker så opp banan og blandet inn når den skal spises 
•Smoothie 
•Bananlapper av banan,havregryn og plantemelk
•Ristet polarbrød med Stabburet grønnsakspostei

Anonymkode: feaea...ec2

Skrevet

Går mye i brød her også. Varierer med toast, polarbrød, skorpor, knekkebrød, rugsprø. 

Baker grove vafler, lapper, pannekaker, scones, matmuffins en del også.

Yoghurt naturell med litt frosne bær (kokt i mikroen), og/eller litt frokostblanding (cheerios havre eller puffet havre er favoritten nå). 

Frukt pleier også være med. 

Kokt egg. 

Anonymkode: 54aaf...189

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.11.2022 den 13.33):

Og du har dokiumentasjon på at ingen noen sinne ble matlei før i tiden...?

Jeg er 40, og jeg husker utmerket godt at jeg ble matlei som liten jeg også ;) Og nei, vi hadde ikke bare brødskiver.. 

• Liker 1
Skrevet

Frokost; eggmuffins, omelett, grov smoothie, gresk yoghurt med granola, kjøleskapsgrøt

Kvelds; supper (fra bunn), fritatta, couscoussalat, arme riddere, falafler og grønnsaksstaver, en liten pastasalat, søtpotetvafler, bananbrød

Er dritt lei brødmat selv, etter en typisk "norsk" oppvekst. Fatter ikke at vi holder på med denne brødmaten til det tyter ut av ørene våre, når det er så mye annet godt og sunt å spise. Det trenger ikke ta mer tid heller. Eggmuffins lager jeg for mange dager i slengen. Samme med suppe, fryser gjerne fem porsjoner. Eller lager opp salater for tre dager. 

Anonymkode: 31cdd...532

Skrevet

enten spiser man det man får tilbud om, eller så kan man selvfølgelig gå sulten. Fritt valg. 

Anonymkode: 5555a...501

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

enten spiser man det man får tilbud om, eller så kan man selvfølgelig gå sulten. Fritt valg. 

Og så lurer du på hvorfor barna sjeldent kommer på besøk etter at de har flyttet ut, og stort sett prioriterer svigerfamilien etterhvert 😜

Anonymkode: 31cdd...532

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så hyggelig det er hjemme hos dere, da ;) Er det sånn med mannen også? Synes du det er ok at han velger middag helt uten å ta hensyn til hva du liker og ønsker, og så får du bare gå sulten om han har valgt noe han VET du er dritlei..?

Her er vi opptatt av at det skal være litt hyggelig, så når vi lager mat, lager vi noe vi tror de andre vil like. Så velger man noen ganger noe de ikke liker, men jaja, da får de velge om de vil spise eller la være. Men vi lager ikke noe vi VET de vi lager det til ikke er begeistret for. 

• Liker 1
Skrevet

Frokost, lunsj og kvelds: 

Havregrøt + hardkokte egg 

Proteinhavregrøt 

Bakt havregrøt 

Gresk yoghurt med bær og granola\ nøtter 

Cottage cheese med bær og nøtter 

Egg- og tunfisktoast 

Egg- og avocadotoast 

Kalkun- og avocadotoast 

1 fullkornsskive med peanøttsmør 

Peanøttsmør- og banantoast 

Hardkokte egg med avocado 

Eggerøre med avocado 

Chiapudding 

Mandelmelbrød med proteinrikt pålegg 

Knekkebrød med proteinrikt pålegg 

Proteinsmoothie 

Grønn smoothie 

Smoothiebowl 

Riskaker med peanøttsmør 

Ulike salater med protein (fisk, kjøtt eller egg) 

Posesupper med protein (fisk, kjøtt eller egg) 

Hardkokte egg med ost, grønt og cherrytomater 

Eggemuffins i mikroen 

Speltlompewraps 

Salatwraps

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...