Gå til innhold

Ønsker behandling på annet sykehus, men sykehus vil ha begrunnelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sykehuset ønsker begrunnelse på hvorfor jeg ikke ønsker å behandles på lokalt sykehuse. Kan dette kreves? Bor på et lite sted, ønsker behandling i litt større nærliggende by og har jobbet på lokale sykehus.  Hva skal til for å tilfredsstille sykehuset med en respons slik at jeg tas inn? 
Det skal føres til at jeg ble henvist først i juni men ingenting skjedde med henvisningen. Jeg skal til vurdering for fedmkirkurgi å ønsker bedre kirurger - da dette kan gi bedre resultat på operasjonen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri blitt bedt om begrunnelse for å bruke fritt sykehusvalg, men er noen år siden jeg gjorde det sist. Jeg bruker fritt sykehusvalg, men er nå fast pasient ved annet sykehus enn jeg hører til. 

Må det være begrunnelse? Kan du sette opp at du har jobbet der, det bør vel være forståelig grunn for folk flest? Jeg har brukt fritt sykehusvalg for en større operasjon, og da var det som med deg at jeg ville opereres der det var flere operasjoner av den typen og da mest sannsynlig bedre kompetanse, noe som også burde være forståelig. 

Skrevet (endret)

"Følgende står i henvisningen, blant annet:
"Hun ønsker ikke henvisning til lokalt sykehus, men ønsker å benytte fritt sykehusvalg". 
Årsaken? 
Ber om mer opplysninger om årsaken til det som står over siden vi har lang ventetid og et opplegg som er tilpasset pasienter som bor i …. region."

Endret av christinasmithh_
Skrevet

Hvis du ønsker et sykehus som ikke ligger i egen helseregion kan det rett og slett være at de ønsker begrunnelse fordi de ikke får fulgt deg skikkelig opp etterpå. Det kan også være ventetiden blir mye lenger om du kommer fra en annen region og de har kapasitetsutfordringer dit du vil, da prioriteres pasienter fra egen region. Ellers stemmer det ikke at større sykehus har bedre kirurger enn små. Mindre sykehus tiltrekker seg ofte gode spesialister fordi de får større innflytelse på egen hverdag og behandlingstilbud, og mindre vaktarbeid. Du får heller ikke velge kirurg, det kan være en lege i spesialisering som opererer deg for alt du vet, og ikke en som er ferdig spesialist. 

Anonymkode: bd9b6...8cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...