Gå til innhold

Heltre furugulv

Diverse

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med det? Jeg synes de er så fine, men lurer på hvor mye deg koster i forhold laminat. Er det veldig dyrt?

Og er det noen ulemper med tregulv kontra laminat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke veldig dyrt, men furu er en ekstremt myk tre-art som gjør at riper og hakk blir veldig synlige, dype og det skal veldig lite til. Vi hadde furugulv på loftstua og det ble til og med merker etter sofaena pga tyngden og det skulle ikke mer til enn å miste mobilen i gulvet så og si. Det tar også til seg vann veldig lett og sveller veldig, men her kan man nok påvirke noe mtp hvordan man velger å behandle det. Likevel risky om man får vann i skjøtene osv.

Synes også det er veldig pent, mykt og lunt, men hadde nok ikke valgt det hjemme. Til nøds på hytte.

Anonymkode: dcd93...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furugulv koster sånn rundt regnet 700-800kr pr m2 om du kjøper Moelven sitt furu heltregulv i 100-140cm lengder, og 1000kr/m2 om man ønsker plank på nærmere 2 meters lengder. I tillegg kommer en drøss med rustfrie skruer, som gjerne koster litt om man skal ha litt kvalitet på dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke veldig dyrt, men furu er en ekstremt myk tre-art som gjør at riper og hakk blir veldig synlige, dype og det skal veldig lite til. Vi hadde furugulv på loftstua og det ble til og med merker etter sofaena pga tyngden og det skulle ikke mer til enn å miste mobilen i gulvet så og si. Det tar også til seg vann veldig lett og sveller veldig, men her kan man nok påvirke noe mtp hvordan man velger å behandle det. Likevel risky om man får vann i skjøtene osv.

Synes også det er veldig pent, mykt og lunt, men hadde nok ikke valgt det hjemme. Til nøds på hytte.

Det ante meg at det var en grunn til at mange velger andre typer gulv. Kjedelig hvis gulvet blir fort stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (32 minutter siden):

Furugulv koster sånn rundt regnet 700-800kr pr m2 om du kjøper Moelven sitt furu heltregulv i 100-140cm lengder, og 1000kr/m2 om man ønsker plank på nærmere 2 meters lengder. I tillegg kommer en drøss med rustfrie skruer, som gjerne koster litt om man skal ha litt kvalitet på dem. 

Så ikke helt avskrekkende dyrt, men jeg måtte hatt hjelp til å legge det også, så da blir vel fort prisen endel høyere. Laminat kan jeg nok med litt hjelp legge selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å styre langt unna. 

Det blir forferdelig fort stygt. 

Foreldrene mine hadde det på hytten, og endte opp med å bytte gulv etter bare tre år.. Da var det helt herpet. 

Foreldrene til en barndsomsvenninne hadde det, og jeg husker enda i konfirmasjonen hennes, når alle gjestene fikk streng beskjed om å ta av seg penskoene i døren, ingen fikk gå med sko inne... 

Anonymkode: 7a33d...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I motsetning til laminat slites heltre med sjarm. Laminat er søppel om 25 år, heltre et slitt kvalitetsgulv som kan ligge i 100 år til. Ekte materialer er alltid bedre enn fake.    

Anonymkode: d138e...9e7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hvitoljet furugulv. Veldig fint og lunt gulv...og et helvete å holde i orden. Merker,  hakk og møkk satt seg med en gang. En joggesko i nærheten av gulvet betydde ned på alle fire for å skure det.

Anonymkode: b5262...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I motsetning til laminat slites heltre med sjarm. Laminat er søppel om 25 år, heltre et slitt kvalitetsgulv som kan ligge i 100 år til. Ekte materialer er alltid bedre enn fake.    

Nei. Det er ikke sjarmerende med hakk, riper, og flekker som ikke går vekk - og det er det man får etter allerede kort tids bruk om man har heltre furugulv. 

Anonymkode: 7a33d...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ganske stor forskjell på et gulv som slites med sjarm og et furugulv som ser totalt rasert ut etter få år 😅 jeg velger ikke laminat selv og tar heller riper og hakk i naturlig gulv, men det er ikke det samme med en kvalitetsparkett og et furugulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heltre på to soverom. Det er nydelig og blir ikke så kaldt som laminat. Ville nok ikke hatt det i stua eller på kjøkkenet, men på rom som brukes lite/lett er det topp.

Anonymkode: 323ab...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heltre furugulv p soverommene i forrige bolig. Der blir det ikke samme slitasje som stue og andre fellesrom. Veldig lunt og godt å ha på soverom, i tillegg til at deg er veldig fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

jeg ville vært enig hvis ikke jeg har selv opplevd det, å bo i et hus med 25+ år gammelt heltre eikegulv  - og det var eik, og ikke furu. Gulvet var slitt og oppbrukt til grader at det ikke kunne repareres. Ja, man kan slippe heltregulv men største problemet var at vannskade, svelling, og hvor skittent det var imellom plankene. Så man kunne i prinsipp beholder deler av gulvet, de som var i mindre utsatte plasser, slipe de ned, andre plasser måtte man bytte enkle planker, men også store deler måtte uansett byttes, de trafikkområder/kjøkken. Pluss at slik arbeid ville vært mye dyrere og vanskeligere enn å legge helt nytt gulv. Ja, fordi de som kan hellimt tregulv er få, og de er dyre, det fant vi raskt ut. Så det gulvet som skulle være så dyr og så evig, viset seg å ikke være verdt det å ta vare på, etter 25 år. 

Og alt i ett, ville jeg ikke selv ha et sånt gulv i et hus med barn og i stue/kjøkken/gang - områder med mye trafikk og skader. Soverom, kanskje. Hytte, absolutt. Men ellers, nei takk. 

Anonymkode: 581bd...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...