AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #1 Skrevet 1. november 2022 Dette gjør meg både sint og lei meg. Av og til tuller han med det, og av og til bruker han det mot meg når han blir sint. Når vi ser langrenn og Eurovision Song Contest på tv så heier jeg på Norge og han på Sverige, noe som selvfølgelig er helt greit. Men under programmene når vi sitter å ser så kan han slenge ut av seg ''Er det ingen i Norge som kan skikkelig engelsk?'' ''Dere har bare gamlinger som representerer Norge i skisport, se på Frida Karlsson''. Han sitter å kommenterer slike ting i den dur hele tiden, og det tenner noe i meg. Jeg er stolt av å være norsk og stolt over hvor jeg kommer fra og føler så veldig å ta landet mitt og alt som er i forsvar når han holder på sånn. Men da ler han bare og sier jeg skal roe meg helt ned. Det er også ord jeg sier som han synes er kjempe morsomt å etterligne, som kanskje er litt gøy der og da, men som han kan sitte å vitse om i typ 10 min for lenge. Og når jeg har tullet med at jeg synes det er litt gøy at de kaller iskrem for glass så ramser han opp en hel ord han synes er så morsomme og enda rarere på norsk. Han er så fin på alle mulige måter, men dette irriterer meg sånn. Vi bor ikke sammen enda, men han har luftet mer og mer at han ønsker dette. Det er bare at det kræsjer så veldig akkurat der..bare be han om å skjerpe seg? Anonymkode: 9ead4...7ab 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #2 Skrevet 1. november 2022 Råder deg til å bli mindre hårsår, ta det som fleip/småerting, og erte tilbake ved anledning. Jeg er selv gift med en fra annet land, og velger å ikke ta slikt personlig. Slår heller tilbake med ting som ikke er optimalt i hans land ved anledning, men først og fremst tar jeg det som ufarlig ertende. Anonymkode: 7a565...062 3 3
Million Skrevet 1. november 2022 #3 Skrevet 1. november 2022 (endret) Jeg var sammen med en svenske i tre år, på 90-tallet. Det var veldig kult å være nordmann i Sverige på den tiden, da Norge håvet inn medaljer i OL -94! 😄 Kan aldri huske noen (ikke kjæresten heller) sa noe nedsettende eller negativt om å være norsk. Tvert i mot fikk jeg ofte hyggelige kommentarer på jobben og folk strålte liksom opp "Åh, er du norsk? Så hyggelig! Trives du i Sverige?" og slike ting. Du får rett og slett bare prøve og være mindre hårsår. Du er norsk, vær stolt av det og gi nå blaffen i hva han måtte si eller mene om det. Bor dere her i Norge? Han kan jo ikke ha så mye i mot norsk og Norge dersom han faktisk valgte å flytte hit og bor her. Synes han Sverige og svensk er så mye bedre, kan du jo be han flytte hjem igjen om det er så fælt, alt det norske. OVERSE kommentarene hans, eller enda bedre; ta igjen! Da får han se hvor "morsomt" det er. Og be han kutte ut å skryte av Sverige for å rakke ned på Norge hele tiden! Si klart i fra til han at går an å være stolt av sitt eget land og språk uten å samtidig rakke ned på et annet! Endret 1. november 2022 av Million 4 2
norw Skrevet 1. november 2022 #4 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Råder deg til å bli mindre hårsår, ta det som fleip/småerting, og erte tilbake ved anledning. Jeg er selv gift med en fra annet land, og velger å ikke ta slikt personlig. Slår heller tilbake med ting som ikke er optimalt i hans land ved anledning, men først og fremst tar jeg det som ufarlig ertende. Anonymkode: 7a565...062 Langt ifra alle det der fungerer for. Veldig mange vil irritere seg over dette, og så kan det i verste fall eskalere til et ganske ugreit nivå. 6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #5 Skrevet 1. november 2022 Har norsk kjæreste, er selv fra utlandet. Han gjør ofte narr av/tuller med hvordan jeg prater på mitt språk, kulturen og tradisjonene våres. Men jeg gjør det samme tilbake til han, og vi vet at det bare er tull. Handler om gjensidig respekt. Hvis du føler han går for langt kan du prøve å si det til han på en ordentlig måte. Tror ikke du får så mye hjelp på kvinneguiden når det gjelder noe sånt. Anonymkode: 0ac20...4bb 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #6 Skrevet 1. november 2022 Jeg er sammen med en Sør-Europeer, og vi kan begge tulle med hverandres land innimellom. Men jeg skjønner deg, ts, det kan fort bli for mye av det gode, og hvis svensken din er en skikkelig ertekrok og du ikke er det, blir det fryktelig enveis og ikke ok. Så enten før du øve deg på å erte selv, ikke nødvendigvis som svar på hans erting, men når svensker driter seg ut eller gjør det dårligere enn nordmenn. (Høres ikke it som et veldig sunt forhold i lengden.) Ellers får du ta en skikkelig prat med ham, om at dette sårer deg. Så får du se om han kutter det ut eller gjør mindre av det. Jeg synes ikke du skal finne deg i det, som noen sier her, bli mindre hårsår osv. Vi har alle våre grenser, og du skal ikke flytte på dine når noen med vilje sårer deg. Hvis han hadde, til stadighet f.eks kommentert kroppen din/utseende ditt negativt, ville langt færre sagt «bli mindre hårsår». Anonymkode: 22686...7f0 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #7 Skrevet 1. november 2022 Timing og tema har alt og si. Har vært i et bryllup hvor en ble skikkelig full og skulle fortelle en annen gjest fra Sverige at Gøteborg ( gjesten sitt favorittlag) suger i ishockey men selv tror de er gode, han begynte å synge Vikingarna høyt og falskt og snakket tullesvensk. Til slutt fikk svensken nok og sa helt stille, så det nesten ikke hørtes,idiot! Og gikk fra bordet. Det høres hårsårt ut, men hvis du hadde sett det samme som meg, ville du sett at det bare var kleint og ingenting annet enn bare teit og vulgært. Anonymkode: d1857...b97 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #8 Skrevet 1. november 2022 Her tenker jeg at du må vente med å bli samboer i hvert fall. Det virker som at han ikke har helt respekten for deg, han slenger det over på deg når du reagerer og tar null ansvar. AnonymBruker skrev (1 time siden): Men da ler han bare og sier jeg skal roe meg helt ned. AnonymBruker skrev (1 time siden): Men under programmene når vi sitter å ser så kan han slenge ut av seg ''Er det ingen i Norge som kan skikkelig engelsk?'' ''Dere har bare gamlinger som representerer Norge i skisport, se på Frida Karlsson''. Han sitter å kommenterer slike ting i den dur hele tiden, Her kan du spørre han direkte: Hvorfor føler du for å kommentere slikt hele tiden? Spør om han i det hele tatt har hørt svensker når de snakker engelsk. Det er jo akkurat det samme som når norske snakker engelsk. Spør slike spørsmål gjentatte ganger. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er også ord jeg sier som han synes er kjempe morsomt å etterligne, som kanskje er litt gøy der og da, men som han kan sitte å vitse om i typ 10 min for lenge. Og når jeg har tullet med at jeg synes det er litt gøy at de kaller iskrem for glass så ramser han opp en hel ord han synes er så morsomme og enda rarere på norsk. Er han helt ny i språk eller? Han høres utrolig dum ut, rett og slett manglende kunnskap om språk. En ting er å synes at et ord er underlig, men å sitte i flere minutter. Da hadde jeg sagt at vitsene slutta å være gøy for 10 min siden. Du kan også bare gå fra han mens han 'vitser'. Anonymkode: 691dd...dff 2
Blåjojo Skrevet 1. november 2022 #9 Skrevet 1. november 2022 Om han ikke tåler at du vitser tilbake, så ville jeg ikke flyttet sammen med han. Har selv bodd sammen med en fra et annet europeisk land, og han syntes det var veldig gøy å gjøre narr av meg og det som var norsk. Men ble alltid irritert når jeg sa noe tilbake. Dessverre var det bare et av flere hint jeg burde tatt om at jeg ikke burde flyttet sammen med han. 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #10 Skrevet 1. november 2022 Da kan du bare si at i Norge har man i hvert fall ikke karensdager og at i Norge har vi høy lønn, bedre HDI, blitt kåret til verdens beste land mange ganger osv. Kilde: FN Sist men ikke minst, vi er heller ikke det landet i Europa med flest drap med skytevåpen og en kriminalitetstatistikk som troner på toppen i Europa. Skyteepisoder har vi heller ikke flere av om uken, og i hvert fall ikke skyteepisoder hvor folk dør - noe som skjer flere ganger om måneden i Sverige. Sett han på plass! Anonymkode: 0c5c2...b69 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #11 Skrevet 1. november 2022 Blåjojo skrev (16 minutter siden): Om han ikke tåler at du vitser tilbake, så ville jeg ikke flyttet sammen med han. Amen. Og det gjelder uansett tema. Den ene siden av svigerfamilien min har en giftig dynamikk på det området. Å "ha selvironi" og le med av andres vitser på din bekostning er påbudt, og noen av medlemmene har også lov å vitse tilbake til hverandre. Men det er noen få av medlemmene som blir utpekt av de andre som syndebukk eller hårsår hvis de vitser tilbake eller setter grenser for seg selv. En av medlemmene man må vokte seg for å spøke tilbake med, hvis man ikke vil bli hengt ut som slem mot vedkommende til øvrig familie. Jeg er blant dem som blir sett på som hårsår eller "like ille" hvis jeg reagerer negativt på en "spøk" eller svarer med samme mynt. Flere av "spøkene" er ting som ikke høres ut som spøk når jeg gjenforteller situasjonen til andre. Da blir det plutselig mye vanskeligere å "være mindre hårsår". Så gjensidig toleranse for vitser og gjensidig respekt er veldig viktig. Anonymkode: 0e618...b6d 2
Elle Melle Skrevet 1. november 2022 #12 Skrevet 1. november 2022 Spør han: Helt ærlig, misliker du egentlig nordmenn? Hvorfor er du sammen med.meg da? Og hver gang han drar det for langt spør du ham bare alvorlig om hvorfor han sier det. For det er ikke gøy. Får han alvorlig, rolig og negativ respons hver gang er det ikke umulig at det blir mindre artig og at han slutter. 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #13 Skrevet 1. november 2022 Sverige er et av de landene i Europa som har flest voldtekter Vi har jo også svenske-vitsene Anonymkode: 9f9cc...1ff 2 1
Blåjojo Skrevet 1. november 2022 #14 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Amen. Og det gjelder uansett tema. Den ene siden av svigerfamilien min har en giftig dynamikk på det området. Å "ha selvironi" og le med av andres vitser på din bekostning er påbudt, og noen av medlemmene har også lov å vitse tilbake til hverandre. Men det er noen få av medlemmene som blir utpekt av de andre som syndebukk eller hårsår hvis de vitser tilbake eller setter grenser for seg selv. En av medlemmene man må vokte seg for å spøke tilbake med, hvis man ikke vil bli hengt ut som slem mot vedkommende til øvrig familie. Jeg er blant dem som blir sett på som hårsår eller "like ille" hvis jeg reagerer negativt på en "spøk" eller svarer med samme mynt. Flere av "spøkene" er ting som ikke høres ut som spøk når jeg gjenforteller situasjonen til andre. Da blir det plutselig mye vanskeligere å "være mindre hårsår". Så gjensidig toleranse for vitser og gjensidig respekt er veldig viktig. Anonymkode: 0e618...b6d Det er synd når det blir sånn. Om man ikke tåler å få igjen, så bør man heller ikke åpne for at det skal tulles med ting. Han jeg var sammen med prøvde å få mine barn "imot" meg, og syntes det var veldig gøy. Men ble sur når jeg og hans bror ertet han litt. Kjente bare etter hvert at det var ikke sånn jeg ville ha det. Ikke for at jeg er hårsår på noe slags vis, men når det bare går den ene veien så blir man lei. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #15 Skrevet 1. november 2022 Bor du i Sverige, eller bor han i Norge? Ville gitt han litt lengre strikk om det er han som er på «bortebane» og dermed i et slags mindretall. Men det han ikke forstår er at ved å kritisere nordmenn og alt norsk, så kritiserer han også DEG. Din identitet er norsk, og det er derfor sårt at han (og spesielt han) skal harselere sånn med det norske. Han trenger en grundig forklaring. Anonymkode: cece1...9d6 1
Gjest vilkåret Skrevet 1. november 2022 #16 Skrevet 1. november 2022 Gjør litt research på svenser og skriv ned alle de verste tingene du finner. Hver gang han slenger dritt om norge kan du slenge dritt om svensker og sverige. Antagelig vil han syntes det er morsomt. Om ikke, så er du nok sammen med en psycho som du burde dumpe. Du får enten mye latter eller bekreftelse på at du er sammen med en manipulativ dritt Lykke til
Fremmed fugl Skrevet 1. november 2022 #17 Skrevet 1. november 2022 TS, Hvis dere bor i Norge. Har du snakket med han hva han opplever av ulike typer av slengbemerkninger? Omgås han andre svensker som bor i Norge?
Eryn Skrevet 1. november 2022 #18 Skrevet 1. november 2022 Jeg tenker det kommer helt an på hvilken undertone ting blir sagt på. Dersom han sier det på en nedlatende måte uten å rette opp i det/unnskylde seg etterpå, så vil det kunne bli et problem på sikt. Om han sier det på en ertende og tullete måte, så er det bare å erte tilbake. Blir det en krangel ut av det, så ville jeg skygget litt unna, da handler det plutselig om noe annet, nemlig respekt for deg. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #19 Skrevet 1. november 2022 Vennligsinnet erting kan være greit det, så lenge det går begge veier og er gjort med kjærlighet. Men med det du forteller, høres ut som typen din har et gedigent mindreverdighetskompleks. Jeg er gammel nok til å huske tiden da Sverige var ansett som de aller mest vellykkede av alle de nordiske land, og gjett om de så ned på oss "dumme og fattigslige" nordmenn! Og med de senere tiårs framgang og suksess for norsk økonomi, surnet mange svensker over det de mener er rikdom vi ikke fortjener. Mange svensker lider nok fortsatt av den tankegangen om at de skal være nr. 1 og Nordens storebror som lykkes i alt, og blir så krenket om noen av naboene gjør det bedre. Bare spør dansker eller finner om dét, da får du noen historier. Anonymkode: ac549...215 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #20 Skrevet 1. november 2022 P.S. Og nei, jeg hater ikke svensker i det hele tatt; synes bare de kan jekke seg ned litt. Anonymkode: ac549...215
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå