AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #1 Skrevet 1. november 2022 Det er typisk norsk å tro at vi er best i alt, tragisk. Vi har et helsevesen med lav kompetanse på mange områder, samtidig hardt presset med lite tid og lav bemanning. Små sykehus så folk må ligge på gangen. Alt handler kun om penger, du skal igjennom behandlingsløpet så fort som mulig. Norske leger er også negative til det meste som skjer utenfor norge av behandling, viktig å huske på at land med kanskje 60-80millioner har et helsevesen som ser mye forskjellige lidelser; som igjen bygger kompetanse på dette. Mye mer enn i norge. Tyskland for eks, der er det veldig mye bra. Et lite land på knappe 5,4mill burde kunne ha et veldig bra helsevesen. Men dessverre er ikke dette virkeligheten, av og til kommer noen saker frem i media. Men svært få, mange lider i det stille. Får ikke hjelpen de skal ha, noen blir avhengige av medikamenter(smerter etc) i stedet for riktig hjelp. Får beskjed om at dette må de leve med, du blir sjelden tatt på alvor. Fastelegeordningen er også under full kollaps: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2022/11/01/195881552/fortsatt-for-darlig-kapasitet-i-fastlegeordningen Jeg jobbet som sykepleier i 4år på stort sykehus, det handlet alltid om for dårlig tid og for liten bemanningen. Til slutt orker jeg ikke mer, var utslitt. Mas om ekstra vakter, hadde knapt tid til å gjøre det man skulle. Alt ble en ond sirkel. Se bare på NAV-skandalen, folk har blitt fengslet uriktig. På tide at nordmenn forstår hvor dårlig samfunnet vårt fungerer på mange området, dette er pga feil mennesker har fått ansvaret for ting i samfunnet. Kan også se til hvor mange som er uskyldig dømt for drap i norge, dømt uten gode nok bevis. Eller bevis i heletatt, gamle avhørsmetoder tvang folk til å tilstå: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/BlbL3g/endringen-av-politiets-avhoersmetoder-kom-for-sent Så har vi strømprisene...at nordmenn finner seg i dette er helt utrolig. På tide at folket våkner opp litt mer, ikke lever i tåken sin med å være flink borger man-fredag på jobb å betale skatt med glede. Anonymkode: 2661f...d3f 12 10
Voksenmann Skrevet 1. november 2022 #2 Skrevet 1. november 2022 Fordi de alle fleste har liten eller ingen erfaring med andre I-land sine helsevesen. Jeg har bodd i utlandet og rangerer det norske systemet som greit nok. J 10
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #3 Skrevet 1. november 2022 Voksenmann skrev (Akkurat nå): Fordi de alle fleste har liten eller ingen erfaring med andre I-land sine helsevesen. Jeg har bodd i utlandet og rangerer det norske systemet som greit nok. J Greit nok er et bedre ord ja, men verdens beste: Nei. Anonymkode: 2661f...d3f 6 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #4 Skrevet 1. november 2022 Vi tror ikke det. Det er ganske dårlig på de fleste områder, men det som er bra er at om man får f.eks. kreft eller hjerte/kar sykdommer får man gratis hjelp. De fleste andre ring er det middelmådig minus behandling og man må betale svært mye selv. Anonymkode: 90968...b8b 10
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #5 Skrevet 1. november 2022 Jepp. Det er helt sprøtt. Vi tror vi er best i verden, det er en vits. Så mange sykdommer og lidelser som folk ikke får hjelp for. Verdens beste land å føde i, sier de. Bra sammenlignet med landsbygda i Uganda eller noe, men ikke bra. Anonymkode: 37623...d51 12
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #6 Skrevet 1. november 2022 Det lurer jeg på også. Føler litt at myndighetene driver med helsepropaganda. De skryter det opp i skyene og så aner de ikke hvor mange som ikke får hjelp. Hvordan skal man få til å oppgradere helsevesenet på alle områder?? Så ALLE får den hjelpen de trenger og som faktisk hjelper. Ikke bare brannslukking og plaster på såret. Alt er jo grovt underdimensjonert. Det gjelder jo alt i dette RIKE landet. Anonymkode: 21388...9ff 2 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #7 Skrevet 1. november 2022 Vi nordmenn tror på alt som fortelles av media. Vi tror til og med helsevesenet er gratis. Vi tror vi er rike. Det er så mange livsløgner som holder liv i oss her oppe i nord. Anonymkode: efbbb...dd9 6 4
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 1. november 2022 #8 Skrevet 1. november 2022 Flere jeg kjenner sier lege og helse er bedre i Litauen og Polen... Stemmer dette? De er da fra disse landene. Jeg synes jo slike land gir faen i større grad så skjønner ikke helt at helsevesenet er bedre der nede, men jeg kan ta feil?
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #9 Skrevet 1. november 2022 Jeg har bodd i 4 land over 3 kontinenter. Norge har et vesentlig bedre helsevesen. Anonymkode: a016f...3f1 11
Illuminatum Skrevet 1. november 2022 #10 Skrevet 1. november 2022 Så ille er det vel ikke i Norge. En av flere undersøkelser viser at helsevesenet i Norge er veldig bra. Key Findings: The top-performing countries overall are Norway, the Netherlands, and Australia." Mirror, Mirror 2021: Reflecting Poorly | Commonwealth Fund 8 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #11 Skrevet 1. november 2022 Maatte_ha_konto skrev (6 minutter siden): Flere jeg kjenner sier lege og helse er bedre i Litauen og Polen... Stemmer dette? De er da fra disse landene. Jeg synes jo slike land gir faen i større grad så skjønner ikke helt at helsevesenet er bedre der nede, men jeg kan ta feil? Land har forskjellige kompetanser, Polen har også høy kompetanse på områder som kreft/hjernekirurgi. Husk at norge er et lite land, som ser lite av noen ting. Liten pasientgruppe på mange områder, da skaper man ikke noe kompetanse. I norge må ting også være utprøvd i mange år før det tas i bruk, se bare på hvordan nye medisiner skal godkjennes. Tar altfor lang tid. Mange har sluttet i den jobben også. Anonymkode: 2661f...d3f 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #12 Skrevet 1. november 2022 Illuminatum skrev (1 minutt siden): Så ille er det vel ikke i Norge. En av flere undersøkelser viser at helsevesenet i Norge er veldig bra. Key Findings: The top-performing countries overall are Norway, the Netherlands, and Australia." Mirror, Mirror 2021: Reflecting Poorly | Commonwealth Fund Den har ingen verdi. Du må måle det i tiden og hjelpen du får. Er der det feiler for ofte. Anonymkode: 2661f...d3f 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #13 Skrevet 1. november 2022 Sammenlignet med andre land har vi gjevnt over et veldig bra tilbud veid opp mot tilgjengelighet. Vi har et ganske bra helsevesen med tanke på folk fra alle samfunnslag får hjelp, vi har ordninger for mange typer plager og forholdsvis god oppfølgning. Det betyr ikke at hver enkelt behandling er verdens beste, det finnes bedre behandling og tibud andre steder men da koster det somregel penger. Det hjelper ikke folk i et land at behandlingen er verdens beste når mange ikke har råd til behandlingen. Anonymkode: a7b00...651 7 6
Illuminatum Skrevet 1. november 2022 #14 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Greit nok er et bedre ord ja, men verdens beste: Nei. Anonymkode: 2661f...d3f En gruppe som faktisk har undersøkt det er uenig med deg. 9 4
Illuminatum Skrevet 1. november 2022 #15 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den har ingen verdi. Du må måle det i tiden og hjelpen du får. Er der det feiler for ofte. Anonymkode: 2661f...d3f Har du lest undersøkelsen? 2
Skyblue7 Skrevet 1. november 2022 #16 Skrevet 1. november 2022 Helsevesenet i Norge er ansett som bra fordi det er for alle. I mange land er helsevesnet kanskje faglig bedre, men så dyrt at mange ikke har anledning til å benytte seg av det. Skyhøye forsikringspremier, dyre medisiner ++. En fødsel koster fort 250k i både USA og Austrialia, men i Norge er det gratis. Vi ha vestentlig mer kontroller og oppføging av gravide og barn enn de fleste andre land. 9 3
Kalevala Skrevet 1. november 2022 #17 Skrevet 1. november 2022 Det norske helsevesenet er topp fordi det behandler alle, uansett hvor mye penger du har. Det hjelper ikke at et land har verdens beste spesialister og tilbyr verdens beste behandlinger når de fleste ikke har tilgang til den fordi det koster for mye. 13 2 3
Illuminatum Skrevet 1. november 2022 #18 Skrevet 1. november 2022 Skyblue7 skrev (Akkurat nå): Helsevesenet i Norge er ansett som bra fordi det er for alle. I mange land er helsevesnet kanskje faglig bedre, men så dyrt at mange ikke har anledning til å benytte seg av det. Skyhøye forsikringspremier, dyre medisiner ++. En fødsel koster fort 250k i både USA og Austrialia, men i Norge er det gratis. Vi ha vestentlig mer kontroller og oppføging av gravide og barn enn de fleste andre land. Helsevesenet i Norge er ansett som bra også fordi det gir bra behandling og ikke bare at det er for alle. Selv i USA som bruker mye, mye mer pr innbygger enn oss så er effekten dårligere. Norge bruker mindre penger på helse, men får bedre resultater enn i USA (forskning.no) 6 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #19 Skrevet 1. november 2022 Illuminatum skrev (3 minutter siden): Har du lest undersøkelsen? Trenger ikke, jeg har opplevd hvordan det fungerer i Norge. Hva andre mener i undersøkelser betyr null for meg. Anonymkode: 2661f...d3f 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #20 Skrevet 1. november 2022 Kalevala skrev (2 minutter siden): Det norske helsevesenet er topp fordi det behandler alle, uansett hvor mye penger du har. Det hjelper ikke at et land har verdens beste spesialister og tilbyr verdens beste behandlinger når de fleste ikke har tilgang til den fordi det koster for mye. Nei, mange i norge får ikke behandling. De må leve med problemene sine. Anonymkode: 2661f...d3f 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå