Gå til innhold

Søke om varig oppholdskort når oppholdskort som familiemedlem av eøsborger snart går ut. Inntektskrav/"midler", hvor mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min kommer fra et land utenfor EØS/EU.

Vi har vært gift i 7 år, bodd sammen i Sverige så han fikk oppholdskort der. Deretter flytta vi til Norge så han fikk oppholdskort for familiemedlem av EØSborger.

(Jeg jobbet i Sverige, og vi hadde oppsparte midler. Inntektskravet i Sverige tilsvarte ca 20% stilling, jeg jobba mer).

Nå går oppholdskortet hans snart ut, så han skal søke om varig oppholdskort.

Fyller ut søknadsskjema på nett nå, og kan velge hva vi skal skrive om meg som er familiemedlem. Hvis flere alternativer stemmer for oss skal vi velge det som kan dokumenteres.

Vi kan dokumentere to ting:

1. At jeg jobber i Norge (det gjør jeg. Gjennomsnittlig 50% før første svangerskap for snart 5 år siden, så hadde var jeg hjemme med barnet til han var nesten to år. Jobba gjennomsnittlig  maks 40% i tillegg de siste mnd. Så var jeg hjemme med andre barn til han var 1,5år. Jobba maks 40% i tillegg i noen mnd da og. Nå har jeg ca 30% fast jobb og er ringevikar. Hvor mye jeg jobber varierer veldig. Får 80% fast jobb etter jul men det spiller ingen rolle mtp søknaden)

Men hvor mye er det egentlig jeg må ha jobbet? Regner med at jeg har jobbet for lite. Finner ikke tydelig svar på det hos UDI.

2. "familiemedlemmer har nok penger til at vi klarer oss økonomisk". Hvis vi kan legge ved et skriv om at vi har felles økonomi, så mannens lønn og sparepenger gjør at vi klarer oss.

Kan vi gjøre det?

Mannen min har 100% fast jobb, tjener i underkant av en million.

Jeg vet at pga. EØSreglene trenger vi ikke å forholde oss til inntektskravet som er vanlig i familiegjenforeningssaker som er over 300 tusen. Men noe må jeg ha tjent, eller jeg må ha "noe midler".

Bør vi fordele det som står på hans konto mellom oss, så jeg har en god del på min konto? Eller holder det med bekreftelse på at jeg har tilgang til hans bankkort? Vi har felles økonomi.

(Vi har vært enig om at min hovedoppgave etter at vi fikk barn var å være hjemme med dem, mens mannens hovedgreie er å tjene penger. Dette er det vanlige der han kommer fra, og viktig for han.)

Anonymkode: 28a5d...45e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...