AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #1 Skrevet 1. november 2022 Hei, jeg er alenemor og har en liten datter. Leiemarkedet er tøft og kryr av utleiere som ikke inkluderer v.v. i leieprisen. Jeg har dog funnet en leilighet som er fin, bra beliggenhet og innenfor prisen jeg kan betale. Den er på 14 300 kr men v.v er ikke inkludert. I følge utleier betaler de som bor der ca 1000 kr i strøm...nå...og kanskje dobbelt om vinteren. Litt skeptisk til om det er sant - men jeg trenger hjelp til å bestemme meg for hva jeg skal gjøre. Råd? Anonymkode: 08e38...7e7
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #2 Skrevet 1. november 2022 Hva står v.v. for? Trodde det var snakk om vann, men så skrev du strøm lenger ned i innlegget, så da ble jeg usikker 😅 Det skal en del til å finne utleiere som har strøm inkludert i leien. De fleste har den utenom, og iallfall nå, når strømprisene er såpass høye. Vi leier en leilighet på 100kvm, 2 voksne og 2 barn. Vi har fyring inkludert i leien, så vi betaler rundt 600 kroner i strøm nå, kanskje litt over 1000 på vinteren. Flytter til et hus mot slutten av måneden, og har fått beskjed om av utleier at strømregning ligger på rett over 1000 kroner nå, og forrige leietaker hadde betalt rundt 3500 i strøm på de kaldeste månedene. Men de brukte aircondition, fremfor å fyre med ved, så vi sparer en del der. Tviler derfor ikke på at det du har blitt fortalt stemmer. Lurt å tenke det dobbelte, så kan du heller bli positivt overrasket hvis det blir billigere. Anonymkode: 8bd66...f37 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #3 Skrevet 1. november 2022 v.v.... betyr det varmtvannsbereder? Anonymkode: 08fbc...d1b
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #4 Skrevet 1. november 2022 Just now, AnonymBruker said: Hva står v.v. for? Trodde det var snakk om vann, men så skrev du strøm lenger ned i innlegget, så da ble jeg usikker 😅 Det skal en del til å finne utleiere som har strøm inkludert i leien. De fleste har den utenom, og iallfall nå, når strømprisene er såpass høye. Vi leier en leilighet på 100kvm, 2 voksne og 2 barn. Vi har fyring inkludert i leien, så vi betaler rundt 600 kroner i strøm nå, kanskje litt over 1000 på vinteren. Flytter til et hus mot slutten av måneden, og har fått beskjed om av utleier at strømregning ligger på rett over 1000 kroner nå, og forrige leietaker hadde betalt rundt 3500 i strøm på de kaldeste månedene. Men de brukte aircondition, fremfor å fyre med ved, så vi sparer en del der. Tviler derfor ikke på at det du har blitt fortalt stemmer. Lurt å tenke det dobbelte, så kan du heller bli positivt overrasket hvis det blir billigere. Anonymkode: 8bd66...f37 Vv ee nok varmt vann. Anonymkode: 6fda8...b88 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #5 Skrevet 1. november 2022 Dvs at strøm er inkludert, men ikke oppvarming av varmtvann? Er det fjernvarme, eller varmtvannstank? Om det kniper så har du jo muligheten til å regulere her, ta færre dusjer og vaske med klut oftere f.eks. Men 14 300 kr er jo litt, hvis strøm til varmtvann skal være i tillegg. Er dette Oslo? Anonymkode: 30453...5c7
Crazydoglady Skrevet 1. november 2022 #6 Skrevet 1. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hei, jeg er alenemor og har en liten datter. Leiemarkedet er tøft og kryr av utleiere som ikke inkluderer v.v. i leieprisen. Jeg har dog funnet en leilighet som er fin, bra beliggenhet og innenfor prisen jeg kan betale. Den er på 14 300 kr men v.v er ikke inkludert. I følge utleier betaler de som bor der ca 1000 kr i strøm...nå...og kanskje dobbelt om vinteren. Litt skeptisk til om det er sant - men jeg trenger hjelp til å bestemme meg for hva jeg skal gjøre. Råd? Anonymkode: 08e38...7e7 Strømkostnader varierer jo åpenbart med både pris på strømmen, årstid, hvor godt isolert bygningen er , størrelse på leilighet osv. Samt forbruk, åpenbart. Her har kostnader for vinterhalvåret ligget på ca 1200 kr for strøm og nettleie, under normale omstendigheter. Sommerhalvåret rundt 600kr med strøm og nettleie.. Vi er to stk og prøver å være litt bevist forbruket vårt. I verste fall om prisene stiger til 4-5 kr/kwh så ender vell regningen opp på 1600-1700 kanskje. Har heldigvis vedfyring da så slipper å bruke så mye strøm til oppvarming når det blir kaldt. Men nå er jo ikke veden så billig heller akkurat og i en eldre bolig så blir det jo fort kaldt om natten etc så noe elektrisk oppvarming blir det jo, orker ikke å fyre i peisen hele dagen. Varmt vann, om det er det du mener med v.v. er jo ofte ikke inkludert, men jeg tror ikke det er varmtvann som feller økonomien altså. Med mindre man sløser noe helt ekstremt. Men det kan man jo isåfall gjøre noe med da. Oppvarming av bolig er vell det som koster mest. Har man ikke vedovn kan man jo vurdere å kjøpe en gass ovn for rask oppvarming/ekstra varme når man er hjemme. For mer forutsigbart forbruk/bedre kontroll på utgifter. Ellers er det jo mye varme i å fyre opp noen talglys, men alt med måte her da det kan påvirke inneklimaet. Men de fleste av oss fyrer vell litt lys i mørketiden uansett. Det er jo veldig koselig også. Endret 1. november 2022 av Crazydoglady
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #7 Skrevet 1. november 2022 Crazydoglady skrev (4 timer siden): Har man ikke vedovn kan man jo vurdere å kjøpe en gass ovn for rask oppvarming/ekstra varme når man er hjemme. For mer forutsigbart forbruk/bedre kontroll på utgifter. Dette er jo en dårlig ide. Blir både fuktig og dårlig inneklima når man fyrer med gass uten pipe. Anonymkode: e98e7...254 1 1
Crazydoglady Skrevet 1. november 2022 #8 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er jo en dårlig ide. Blir både fuktig og dårlig inneklima når man fyrer med gass uten pipe. Anonymkode: e98e7...254 De fleste har vell kjøkkenvifte, eller vinduer om så. Men nå er det ikke snakk om å fyre konstant, men rask oppvarming når man kommer hjem etter å ha vært borte/på morgenen feks om man har skrudd ned elektrisk varme noen grader for å spare litt strøm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå