Gå til innhold

Kjeder seg eller stressa valp alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg se forskjell på om valpen kjeder seg eller stresser alene hjemme? Hun er litt over 4mnd, vi er oppe i 3,5 timer. Innimellom sover hun et par timer for å så spise på senga si eller stjele en sko. Andre ganger kan hun leke litt, sove en halvtime, ødelegge pleddet sitt osv. Hun bytter stilling ofte når hun sover, ligger sjeldent mer enn 30 min på samme sted, men hun er som regel rolig ved hilsninger når jeg kommer hjem. 

Men hun ødelegger sjeldent ting når jeg er hjemme. Så vet liksom ikke om jeg går for fort frem eller om hun bare er valp..

Anonymkode: 7eb39...5fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utfra det du beskriver så ville jeg sagt hun kjedet seg. Eller rett og slett bare var aktiv. 

En valp som stresser og mistrives alene vil som regel være mer urolig, vandre frem og tilbake, vente med døren, sutre/klynke, bjeffe, kanskje ødelegge listeverk nær døren ut osv.

Det er helt vanlig at hunder bytter sovestilling og -sted, det er derfor det ikke anbefales å ha dem i bur mer enn absolutt nødvendig. En hund vil ikke sove på samme sted i åtte timer slik vi mennesker gjør.

Skrevet

Får hun tur eller en eller annen form for mental trening før hun skal være hjemme alene? Hvis ikke så kan det være greit å prøve ut sånn at hun har fått brukt seg litt og er roligere inne pga mange inntrykk å fordøye. Skal jo ikke være så lang tur når de er så unge, men en liten en der hun får snust litt rundt. En enkel mental-trening øvelse kan være så enkelt som å kaste en liten neve av foret hennes utover plenen, sånn at hun må snuse seg frem for å finne det. 

Ville også ha gitt henne ei hjernetrim-leke som hun kan holde på med når hun er våken. F.eks en kong med en godbit inni sånn at hun må jobbe for å få ut godbiten. Det finnes også utallige leker der man gjemmer godbiter inni sånn at hunden får brynet seg for å få tak i godbitene. Får hun noe sånt så velger hun forhåpentligvis det i stedet for sko eller pledd :) Og etter å ha jobbet med å få tak i godbiten så vil hun mest sannsynlig være mentalt sliten og ta seg en lur igjen :) 

Siden hun virker rolig når du kommer hjem så vil jeg tro at disse unotene er en kombinasjon av at hun er valp og at det blir kjedelig. Du ville ha merket på henne hadde det vært stressrelatert når du kommer hjem :) 

Ang det å spise på ting så varierer det fra valp til valp. Den første hunden vår ødela ikke noe i valpetiden, ei heller stjeling av mat eller noe. Kunne sette nybakte boller på stuebordet og det fikk stå i fred (vi hadde en Berner sennen med veldig rolig lynne), mens den hunden vi har nå (fuglehund) er en mere rastløs skapning og tygde i seg endel ting i valpetiden. Og må passe på at hun ikke er alene med menneske-mat tilgjengelig. Hun spiste opp hundeleker i tur og orden som valp, mens berneren brydde seg bare om kongen med godbit inni😄

Et lite tips ang kong er å fylle den med en paste du får kjøp på dyrebutikk og putte den i fryseren. Da må hunden jobbe mere for å få ut innholdet, blir ikke så fort ferdig med den. Kong får du i ulike størrelser etter størrelse på hunden 

Skrevet
Tabris skrev (38 minutter siden):

Utfra det du beskriver så ville jeg sagt hun kjedet seg. Eller rett og slett bare var aktiv. 

En valp som stresser og mistrives alene vil som regel være mer urolig, vandre frem og tilbake, vente med døren, sutre/klynke, bjeffe, kanskje ødelegge listeverk nær døren ut osv.

Det er helt vanlig at hunder bytter sovestilling og -sted, det er derfor det ikke anbefales å ha dem i bur mer enn absolutt nødvendig. En hund vil ikke sove på samme sted i åtte timer slik vi mennesker gjør.

Hun ligger som regel ved døren, men veksler mellom der, sofaen og senga si. Men piper ikke, eller bjeffer. 

Skal jeg være borte lenge får hun fryst kong, dog ikke med paste fra dyrebutikken da jeg foretrekker mer naturlig mat 😊 er hun veldig sliten legger hun seg med en gang, men etter en times tid så er det opp og surre kanskje en halvtime før hun legger seg igjen. Får som regel hjernetrim eller en tur, men er en aktiv rase så det er jevnt gjennom dagen. Varierer litt da jeg tenker hun ikke alltid vil være sliten når hun er aleine og at hun kanskje har godt av å bare være normalt sliten også? 

Anonymkode: 7eb39...5fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...