Gå til innhold

Er det noen som vet om private gjeldsrådgiver? NAV har lang vejtetid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger hjelp til gjeld og er ute etter gjeldsrådgiver. NAV har stor pågang med ventetid opptil 4 mnd. Det har jeg ikke tid til. 

Noen som kan anbefale noen? 

Anonymkode: eb8bc...185

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Hva er det du konkret trenger hjelp til?

Med vennlig hilsen

TBergh

Skrevet
TBergh skrev (1 time siden):

Hei.

Hva er det du konkret trenger hjelp til?

Med vennlig hilsen

TBergh

Jeg har trekk i lønn, og det trekkes altfor mye. Jeg har sendt klage, som jeg ikke har fått medhold i. Jeg lever langt under SISMO satser. 

Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har trekk i lønn, og det trekkes altfor mye. Jeg har sendt klage, som jeg ikke har fått medhold i. Jeg lever langt under SISMO satser. 

Lever du under satsene fordi du har gjeld som ikke blir hensyntatt?

Skrevet

Hei Anonymkode: eb8bc...185

Søk på livsoppholdssatser gjeldsordning. De beløpene som står i denne infoen fra Regjeringen, (sjekk at det er dette året det gjelder for 2022) Dette rundskrivet gjelder også ved trekk i lønn.

Hvis du mener at de trekker for mye, fordi du da ikke klarer å betale den andre gjelden du har, så må jeg bare beklage å si at dette er konsekvensene. ved utleggstrekk i lønn.

Det du må¨gjøre er å lage et økonomisk oversikt over din økonomi, fordelt på inntekter, utgifter, gjeld, og formue.

Du må så lage en dividendeberegning som tilgodeser alle kreditorer med lik dividende.

Her er lenke til et dokument hvor du vil finne forklaring samt eksempler på hvordan du kan lage et økonomisk oppsett

https://www.facebook.com/groups/240353816532716/permalink/1170281583539930

Dokumentet du skal laset ned er i PDF format og åpner direkte i Acrobat Reader.

Dok heter Råd, tips og opplysninger..........

Gjeldsrådgivere.

Private gjeldsrådgivere skal du ikke betale på forskudd. Du skal til enhver tid ha full innsikt i hva de gjør.

Før de sender ut forhandlingsforslag, skal du lese og gjennomgå forslaget slik at du kan sjekke alt av info er korrekt, samt at du også kan vurdere om du kan klare å overholde hva rådgiveren foreslår.

Du kan også ta kontakt med GOA, GjeldsOfferAliansen. Ligger mye gratis stoff tilgjengelig, men du kan også melde deg inn og få mer konkret hjelp, slik jeg har forstått det.

Håper dette er til hjelp

Med vennlig hilsen

TBergh

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for informasjon TBergh. 

Det er det at jeg ikke har penger til livsopphold. De trekker så mye at jeg bare har  4000 igjen etter huslån er betalt. Har barn oppi alt dette også, som ei heller hensyntas. 
Har måtte låne penger av familie for å klare oss. Dette kan vel ikke være riktig? 

Skrevet

Elin Nårstad, Otta.

Anonymkode: 38452...b1d

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for informasjon TBergh. 

Det er det at jeg ikke har penger til livsopphold. De trekker så mye at jeg bare har  4000 igjen etter huslån er betalt. Har barn oppi alt dette også, som ei heller hensyntas. 
Har måtte låne penger av familie for å klare oss. Dette kan vel ikke være riktig? 

Kan umulig stemme! De har ikke lovt til å trekke deg for så mye når du i tillegg har barn. Du har faktisk krav til å beholde nok til bolig, mat og andre livsnødvendige ting. Anbefaler deg å ta kontakt med Namsmann. 

Endret av Jaytee
Skrevet

Opplevd at de lager en beregning for hele året,dvs. fast trekk igjennom hele året også sitter du igjen med mer når det er halv skatt og feriepenger. 

Anonymkode: 47b55...b94

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er du under gjeldsordning eller har du bare fått et utleggstrekk i lønn? 

Hvorfor fikk du ikke medhold? 

Er lønns/utgift opplysninger feil i namsboken kontra det du får utbetalt/utgifter nå? Har du i så fall dokumentasjon på dette og er den sendt til namsfogden? 

Stort sett ikke noe problem å endre trekk hvis det er behov for det, men det blir en helhetsvurdering og det er et absolutt at det er dokumentasjon på grunnlagt.

Anonymkode: 86784...db6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...