Gå til innhold

Erfaring med chihuahua?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig hatt et veldig dårlig inntrykk av rasen chihuahua. De har for meg fremstått som gneldrete og usikre teppetissere. Helt uaktuell rase.

Men her en dag gikk jeg tur og da møtte jeg på den mest elskverdige og kosete chihuahua jeg har sett. Virket veldig trygg og trivelig, ville ha masse kos fra en fremmed. Knøttliten, men så fin.

Hvordan står det til sånn generelt? Er de fleste som jeg beskriver øverst eller finnes det egentlig mange stødige, fine eksemplarer av rasen? 

Anonymkode: 29e7b...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker chihuahuaer, og tror nok mye av atferden deres skyldes feil oppdragelse. Men det er ofte sånn at chihuahuaene selv tror de er mye større enn de faktisk er, og oppfører seg som vakthunder, med bjeffing og vokting. Denne bjeffingen mot da spesielt andre hunder kan bli oppfattet som angrep og den andre hunden kan angripe tilbake, med fryktelig utfall for den lille rasen. Chihuahuaene skjønner ikke selv hvilken dårlig ide det er å bjeffe aggressivt på en annen hund som er fem ganger så stor.

Men jeg kunne faktisk tenkt meg chihuahua selv, og særlig en langhåret. De er så fine. Den skulle blitt oppdratt som en hund, og aldri båret rundt på. 

Anonymkode: e03d0...a1b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig avl og oppdragelse. 

Chihuahuaer blir sjeldent respektert. Eiere løfter de opp, tar de opp i fanget, klapper og koser og gjør som de vil uten å følge med på kroppsspråket til hunden. Når en hund ikke blir hørt, så blir de også veldig usikre. Usikkerhet fører til mye adferdsproblemer som utagering mot andre hunder på tur, ressursforsvar, fryktaggressjon etc. 

Og når chihuahuaen endelig må bruke knurring og glefsing for å bli hørt, så synes folk det er gøy og erter hunden for å få frem den adferden. Mengden av "gøye" videoer som ligger ute på nett av livredde chihuahuaer som skriker og biter mens eierne håndterer de, er skremmende. 

Vil du få deg en chihuahua, så bør du først være svært nøye på hvem du kjøper fra. Du må møte foreldrene til valpen og se på deres adferd (er de trygge og kontaktsøkende, eller viker de unna? Bjeffer de mye?) og man bør spørre oppdretter om å få komme i kontakt med tidligere valpekjøpere så man kan høre deres erfaring. 

Når man får valpen i hus, så må man fokusere på belønningsbasert trening, da dette er trening som øker selvtilliten hos hunder som kanskje har en tendens mot usikkerhet. Miljøtrening må man være veldig nøye på, og man må også være nøye på at man ikke setter valpen I situasjoner med andre hunder hvor den ikke føler seg komfortabel. Man bør også lese seg opp om hundens signaler: stressignaler, appeasement behavior etc. Å trene positiv håndtering er også viktig. Chihuahuaer er små: man MÅ løfte de nå og da. Bruk av veske er ikke det som fører til usikre gneldrehunder- dårlig genetikk og/eller manglende trening er grunnen til det. Så lenge man respekterer hunden, gir den det den trenger av fysisk og mental aktivitet og er flink med miljøtrening og sosialisering, så er det ingenting galt i å slenge hunden i en veske nå og da. 

Anonymkode: 30ef9...f96

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du møtte min chihuahua. 
Han går en times tur i skogen hver dag uansett vær. Han elsker mennesker og er aldri sur, sint, glefsete, gneldrete eller noe. 
Inne er han veldig enkel og tisser aldri. Sover til kl 9 om morgenen og maser aldri.
Jeg har hatt grand danois og basset hound før og han er ikke noe mindre hund selv om han er chihuahua.  Kanskje litt mer hund faktisk. 
Angrer ikke på kjøp av rasen. Var selv veldig skeptisk men bare å behandle dem som hunder, ikke babyer eller kosebamser. 

Anonymkode: 5b1cc...368

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått to veldig gode utfyllende svar så skal ikke gjenta det de skriver. 

Men om du får chihuahua er sosialisering veldig viktig som valp og voksen. Men enda viktigere er det at chihuahuaen ikke kommer i situasjoner med andre hunder der den blir overkjørt.

Jeg har hatt chihuahua i 15 år og har sluttet å la mine hilse på større hunder vi ikke kjenner. For nesten uten unntak blir ikke chihuahuaen respektert. De store velter de små nesten over ende i forsøk på å snuse og respekter ikke "hold deg unna" signal som chihuahuaen viser. Dette fører til at de små blir engstelige og usikre og må bruke sterkere og sterkere signal for å bli hørt.

Så jeg vil si at ansvaret ditt og oppgaven din som eier er noe større når man skaffer en chihuahua enn med en litt større hund.

Anonymkode: 5ef48...863

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to  Chihuahuaer og liker rasen veldig godt. Mye hund i liten innpakning. Jeg kjenner flere andre som har samme rase, og har generelt et godt inntrykk av disse hundene. (Jeg har og møtt sinte chihuahuaer, men det er nok og en myte) . Grunnen til at de fort kan oppføre seg som vakthunder, er at de er nettopp vakthunder fra naturen. I tillegg er det å bjeffe en måte de bruker fordi de er så små. Ofte er den lille Chihuahuaen livredd der den står og gneldrer mot en fem ganger så stor hund. Det viktigste med oppdragelse av miniatyrhunder, er faktisk å oppdra dem som hunder. En chihuahua er egentlig en veldig tøff liten skapning.

Mine er korthåret og trenger derfor klær på de kaldeste dagene, men de har ingen problem med å gå lange turer, og er skikkelig aktive og herlige hunder.

Du nevner «teppetissere», og det kan være et større problem å få en liten hund stueren, men det er bare å gjøre på samme måte som med andre (større) hunder. Den ene min var veldig tidlig med å forstå at den skulle tisse ute. Den andre brukte litt lengere tid, men det er bare å være tålmodig, så ordner det seg.

Anonymkode: 4d8db...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var selv skeptisk til chihuahua. Har ikke hatt hund før, men både datteren min og jeg hadde så ekstremt lyst på hund. For et par år siden fant vi en fire år gammel chihuahua på finn, og fikk komme og besøke den. Da var det gjort. Hun kom rett bort til oss, ville kose og sitte på fanget, sovnet på min datters fang, og var bare helt vidunderlig kosete. Vi kjøpte henne, og gutta hjemme, som absolutt ikke ville ha hund, falt pladask i det øyeblikket hun kom inn døra hjemme.

Etter en stund ble hun bevisst sin rolle som vakthund, og bjeffet dersom det gikk katt på utsiden eller noen ringte på. Men det fikk vi fort slutt på med noe som heter "Pet Corrector". Bjeffing er nå en svært sjelden affære, og hun er bare happy go lucky hele tiden. På tur vil hun VELDIG gjerne hilse på både barn og voksne, og jeg har møtt mange barn som har vært redd for hund, men som for første gang i sitt liv har klappet den lille chihuahuaen min. Jeg ser mødre stråle opp når de ser barn sette seg ned og klappe, hadde aldri tenkt at dette ville følge med ved å ha en chihuahua. 

Skal sies at jeg liker både løpeturer til skogs, og dagsturer i fjellet. Hunden elsker begge deler. Hun liker spesielt godt å pile bortover på smale stier, med matmor løpene bak. Hun holder en fart på 12 km/t når vi løper, som er helt perfekt for meg. Når det blir for bratt, er det lett for meg å løfte den 2.5 kg lette kroppen, enten på armen eller i sekken. 

Der høres sikkert dust ut, men veterinærer sier hun er usedvanlig rolig og tillitsfull til å være av den rasen. Hun har litt problemer i ny og ne med analkjertlene (de sprekker), og da må puss skvises ut. Som oftest må hunder i narkose for å gjøre noe slikt, men min hund er så rolig at hun bare vrir litt på seg av ubehage mens pusset blir skvist ut. Har møtt flere veterinærer som ikke har hatt troen på at det skulle gå greit å gjøre noe slikt uten narkose, men samtlige har blitt positivt overrasket. Hun høster vanvittig mye skryt, jeg kan nesten ikke tro at jeg fant en så fantastisk hund på finn.

Det eneste negative er tennene. Hun, og mange andre chihuahuaer, har periodontitt. Det resulterer i mange tanntrekk. Hun lider heldigvis ikke, og siden hun aldri flekker tenner, ser man heller ikke at hun mangler halvparten. 

Ellers er hun ikke særlig glad i regn og snø, er bare kjapt på do ute når det er dårlig vær. Akkurat nå sover hun ved siden av meg i sofaen, og kommer med et lite grynt nå og da🥰

Anonymkode: f0ada...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var som deg TS, veldig skeptisk til disse små gneldrerne. Nå har jeg to ❤️ 

Det er ekstremt mye hund i liten kropp og de må behandles som hunder. Ja, de lager lyd, men det blir litt hva du gjør det til. De er snille, tillitsfulle og elsker å være med på alt. Enten det er en rusletur i byen eller en lang tur i skogen.

Anonymkode: 02a88...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det eneste negative er tennene.

Helt enig. Hadde jeg visst dette med tenner, hvor ille det kan være, hadde jeg kanskje ikke kjøpt. Min måtte trekke 6 tenner for å få et korrekt bitt. 
Jeg bruker oral b tannbørste på min og han elsker å pusse tenna sine med elektriske tannbørsten.  Så flink.
Må allikevel renses hos veterinær 1 g i året. 

Anonymkode: 5b1cc...368

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å forvente at en chihuahua ikke skal bjeffe er som å forvente at en husky ikke skal ule 80% av tiden. Det er mye lyder i chihuahuaer, på godt og vondt.  

Oppdragelse har alt å si. Behandler du den som en liten veskehund, så blir den som en liten veskehund. De må sosialiseres på lik linje som alle andre hunder.

De er eiersyke og det må du være obs på. Mange synes denne type adferd er søtt, det er det ikke. Det er slitsom for hunden å være evig på vakt for trusler. En stor del av adferdsproblemet til chihuahuaer, er knyttet til akkurat dette problemet med å være eiersyk mot både mennesker og andre dyr.  

Anonymkode: a0db6...922

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner mange med chihuhuas. Kjenner vel 12 av den rasen, 1 er normal. En av de jeg kjenner har tre chihuahuaer. To av dem er noen aggressive drittbikkjer. Gneldrer og nesten eksploderer av hva som helst. Den tredje er noe lunde stille, kosete og grei. 
den ene familien har hatt schæfer, rottweiler og andre krevende raser. Nå har de en chihuahua og en pomeranian. Fullstendig galne begge to. Gneldrer og biter.

Anonymkode: 78ec5...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.11.2022 den 11.12):

Jeg har to  Chihuahuaer og liker rasen veldig godt. Mye hund i liten innpakning. Jeg kjenner flere andre som har samme rase, og har generelt et godt inntrykk av disse hundene. (Jeg har og møtt sinte chihuahuaer, men det er nok og en myte) . Grunnen til at de fort kan oppføre seg som vakthunder, er at de er nettopp vakthunder fra naturen. I tillegg er det å bjeffe en måte de bruker fordi de er så små. Ofte er den lille Chihuahuaen livredd der den står og gneldrer mot en fem ganger så stor hund. Det viktigste med oppdragelse av miniatyrhunder, er faktisk å oppdra dem som hunder. En chihuahua er egentlig en veldig tøff liten skapning.

Mine er korthåret og trenger derfor klær på de kaldeste dagene, men de har ingen problem med å gå lange turer, og er skikkelig aktive og herlige hunder.

Du nevner «teppetissere», og det kan være et større problem å få en liten hund stueren, men det er bare å gjøre på samme måte som med andre (større) hunder. Den ene min var veldig tidlig med å forstå at den skulle tisse ute. Den andre brukte litt lengere tid, men det er bare å være tålmodig, så ordner det seg.

Anonymkode: 4d8db...6fa

Beklager, litt flåsete av meg å bruke ordet teppetisser :)Det er jo velkjent at mange småraser bruker lenger tid på å bli rene, pluss at de har naturlig nok liten blære og kanskje må ut oftere av den grunn.

AnonymBruker skrev (På 1.11.2022 den 12.01):

Det å forvente at en chihuahua ikke skal bjeffe er som å forvente at en husky ikke skal ule 80% av tiden. Det er mye lyder i chihuahuaer, på godt og vondt.  

Oppdragelse har alt å si. Behandler du den som en liten veskehund, så blir den som en liten veskehund. De må sosialiseres på lik linje som alle andre hunder.

De er eiersyke og det må du være obs på. Mange synes denne type adferd er søtt, det er det ikke. Det er slitsom for hunden å være evig på vakt for trusler. En stor del av adferdsproblemet til chihuahuaer, er knyttet til akkurat dette problemet med å være eiersyk mot både mennesker og andre dyr.  

Anonymkode: a0db6...922

Ja, er enig der! Man må se an hva hunderasen er laget for å være. Men mener det forskjell på gneldring og kortvarig varsling.

Anonymkode: 29e7b...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...