Gå til innhold

Trives der jeg er, men ser at jeg må se etter andre jobber pga lønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Håper noen kan komme med innspill. 

Long story short:

Jeg har en jobb jeg trives godt i, men lønna er altfor lav. Jeg har en 3-årig bachelorutdanning og lønnes langt lavere enn vanlig da jeg ikke går innunder tariffavtale. Jeg har en lønn på ca 360k i året. I perspektiv har en uten ansiennitet og min utdanning en grunnlønn på ca 450k i året. 

Jeg har vært åpen med min leder om at selv om trivsel er god, er jeg nødt til å se på andre muligheter i tilfelle det kan gi meg bedre lønn. De har forståelse for dette, og har sagt at hvis jeg skulle få et tilbud på bordet, kan de evt forhandle. Lønnsforhandlinger på min arbeidsplass er rett før jul, og de kunne si at jeg kom til å få økning, men ikke hvor mye. Til sammenligning fikk jeg en lønnsøkning på ca 3% i fjor, så det var ikke så merkbart. Det er veldig uforutsigbart med andre ord. 

Jeg har nå fått et intervju et annet sted. Jeg ønsker å være ærlig med intervjueren ved å si at jeg trives godt der jeg er, men tjener dårlig og derfor ser etter andre muligheter som jeg synes virker interessant. Er dette noe jeg kan si? Hvordan kan jeg komme innpå lønn? Hvordan kan jeg si det foregående uten å virke nærmest desperat og at jeg vil "akseptere alt over det jeg har nå"? Noen tips til hvordan jeg kan formulere meg? 

Synes forøvrig det er veldig tungt å skulle evt slutte der jeg er nå. Jeg har alltid tenkt at "trivsel er viktigst, at jeg tjener dårlig har ikke så mye å si", men jeg ser at penger faktisk rår. Har virkelig fått kjenne dette på kroppen nå den siste tiden med alt som øker. 

Hilsen en noe ufrivillig jobbsøker 

Anonymkode: 49d68...6ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke si du har dårlig lønn, da vet de at de kan tilby deg under det de egentlig har mulighet til.

Si du trives godt, men at du ønsker større utvikling/potensiale/muligheter enn din nåværende jobb kan tilby. 

Anonymkode: dd1e9...33a

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke si du har dårlig lønn, da vet de at de kan tilby deg under det de egentlig har mulighet til.

Si du trives godt, men at du ønsker større utvikling/potensiale/muligheter enn din nåværende jobb kan tilby. 

Anonymkode: dd1e9...33a

Okei, da skal jeg la være å nevne det :)  Tusen takk for innspill! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært åpen med min leder om at selv om trivsel er god, er jeg nødt til å se på andre muligheter i tilfelle det kan gi meg bedre lønn. De har forståelse for dette, og har sagt at hvis jeg skulle få et tilbud på bordet, kan de evt forhandle. 

Dette er et dårlig tegn, selv om du trives aldri så mye på arbeidsplassen.

De har altså midler til å betale deg bedre, og vet antagelig at du er verdt mye mer enn du får i dag. MEN de er ikke villige til å betale deg mer før du får et annet tilbud og har et pressmiddel mot dem... 

Anonymkode: cf185...779

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vanlig at de spør hva du ser for deg mtp lønn. Ikke si hva du har i lønn, om du tjener lite i dag. Da kan de bruke det til å komme med et lavt tilbud som bare er litt bedre enn hva du har. Du kan heller si noe sånt som at du forventer å ligge på hva som er normal inntekt for den stillingen og din ansiennitet (mange fagforeninger har en lønnsstatistikk du kan se på, så du ser hva som er normalt). Evt kan du si at du er villig til å godta alt over x kr. 

Jobben din er rimelig kjip om de sier at de er villig til å gi deg høyere lønn men kun om du først sliter deg gjennom intervjuer og jobbsøking andre steder. 

Jeg skjønner godt du vil se deg om etter noe annet, lønnen din er jo veldig lav. 

Anonymkode: 0174d...048

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette er et dårlig tegn, selv om du trives aldri så mye på arbeidsplassen.

De har altså midler til å betale deg bedre, og vet antagelig at du er verdt mye mer enn du får i dag. MEN de er ikke villige til å betale deg mer før du får et annet tilbud og har et pressmiddel mot dem... 

Anonymkode: cf185...779

Jeg er helt enig med deg. Jeg har nok ingen sjef eller leder som kjemper for meg og min lønn, så der står jeg nok veldig alene. Bedriften jeg jobber for vil gi så lite som mulig. Klart det er tungt å forhandle med.

Lønnsforhandlinger er jeg skikkelig dårlig på for å være helt ærlig 😅 Jeg kan nok være litt veik. I tillegg er det enorme forskjeller på arbeidsplassen. En med samme kompetanse som meg, og som ble ansatt senere, fikk forhandlet seg til årslønn på 500k. Skal nevnes at denne personen er av det motsatte kjønn, og han vet nok hvordan å kjempe for sin sak. Veldig fint for han, sku gjerne visst hvordan jeg gjorde det selv. 

Håper jeg kan vise litt mer styrke og selvsikkerhet i lønnsforhandling med denne eventuelt nye arbeidsplassen. 

Skrevet

Jikes, det er jo enormt urettferdig. Antar dette er privat? Hadde sluttet asap og heller gått på NAV (med verdigheten i behold). For et drittsted du jobber på. 

Anonymkode: 41a90...4d3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er vanlig at de spør hva du ser for deg mtp lønn. Ikke si hva du har i lønn, om du tjener lite i dag. Da kan de bruke det til å komme med et lavt tilbud som bare er litt bedre enn hva du har. Du kan heller si noe sånt som at du forventer å ligge på hva som er normal inntekt for den stillingen og din ansiennitet (mange fagforeninger har en lønnsstatistikk du kan se på, så du ser hva som er normalt). Evt kan du si at du er villig til å godta alt over x kr. 

Jobben din er rimelig kjip om de sier at de er villig til å gi deg høyere lønn men kun om du først sliter deg gjennom intervjuer og jobbsøking andre steder. 

Jeg skjønner godt du vil se deg om etter noe annet, lønnen din er jo veldig lav. 

Anonymkode: 0174d...048

Ikke si det! For hvis du da sier 500k, vil de tilby 500k. Selv om de kanskje hadde tenkt å tilby 600k.

Anonymkode: 1d042...228

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jikes, det er jo enormt urettferdig. Antar dette er privat? Hadde sluttet asap og heller gått på NAV (med verdigheten i behold). For et drittsted du jobber på. 

Anonymkode: 41a90...4d3

Jepp, er privat ja 🙈

Skrevet

Det er helt villt at jobben din sier at du kan forhandle HVIS du får et annet tilbud. De er ikke interessert i å jobbe for deg om de ikke MÅ.

Min kollega nå fortalte at hun søkte en annen jobb og fikk 80 000 kr I lønnsøkning for å bli, uten at hun hadde fått den andre jobben til å begynne med. 

Og ja, lønna di er helt HINSIDES så jeg håper du får ny veldig fort 😊

Anonymkode: 4bb1a...414

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...