Gå til innhold

Hvordan opplever du EMDR?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får traumebehandling med EMDR. For meg gir det en veldig rolig følelse og jeg blir tung og varm i kroppen og veldig trøtt etter behandling. Dessverre varer ikke følelsen så veldig lenge. 

Hvordan opplever dere andre behandlingen? Kan det være noe håp om at effekten varer lenger etter hvert? 

Anonymkode: 0f77a...c50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har fått tilbud men er redd 

. Orker du å fortelle hvordan det foregår? Får du flashbacks?

Anonymkode: 4010b...6d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har fått tilbud men er redd 

. Orker du å fortelle hvordan det foregår? Får du flashbacks?

Anonymkode: 4010b...6d4

Ja, kan fortelle, så spør du bare mer om det er noe du lurer på :) 

Først jobbet vi med å finne et trygt sted, som jeg kan bruke hvis noe i behandlingen blir for vanskelig. 

Så tar vi for oss ting jeg har opplevd, jeg kjenner på følelsene i kroppen mens jeg ser på EMDR-lyset. Terapeuten ber meg rangere hvor sterke følelsene er, så tar vi ny runde med lyset og gjentar til følelsene er veldig svake/borte. Ofte kommer nye sterke følelser, så blir det å fortsette med dem. 

Jeg har kompleks ptsd og veldig mange traumer. 

Jeg har «alltid» flashbacks, stort sett i form av følelser/smerter i kroppen, behandlingen har foreløpig ikke økt disse. Jeg føler meg roligere i kroppen, men det varer dessverre ikke så lenge. 

Hvorfor er du redd for EMDR?

Skrevet (endret)

Hos meg hadde det absolutt null effekt. Det gjorde meg bare mer stressa. Du må fokusere på det vonde minnet som preger deg mest i voksenlivet. Samtidig skal du fokusere på prikker som går over en skjerm. Jeg klarte aldri å koordinere dette og finne strategier for å få flyten,  følte på at prosessen var mislykkes fordi det skapte stress istedenfor for å sortere minner. Terapeuten hadde stort fokus på effekten og da det viste seg å ikke funke, prøvde hun andre vinkler på stativet, annen lysstyrke og farge på prikkene og at jeg skulle hente andre minner, men det var aldri problemet. Dessuten følte jeg på bearbeide vonde minner sammen med en terapeut, men fikk beskjed om at det var min prosess og at jeg selv skulle jobbe og ikke  behøvde å snakke i dypden om det. Dessuten er det begrenset hvor mye du kan snakke om opplevelser når du må fokusere på prikkene som fyker rundt på skjermen raskt. For meg var det sløsing med tid, penger og ressurser 

Endret av Laraa
  • Liker 1
Skrevet

@Laraa Høres ut som din terapeut gjorde det på en helt annen måte enn min. Jeg snakker aldri mens lyset går. Og det er ikke prikker på en skjerm, men lys på et stativ. Jeg har også lyder på ørene og noe greier i hendene. 

Terapeuten min snakker heller aldri om effekten, faktisk. Hun sier det er veldig viktig at dette ikke blir som en prestasjon, noe jeg må få til og være flink i. 

Uansett, håper du har funnet en annen metode som fungerer bedre for deg  

Skrevet

Det var utrolig slitsomt, og var veldig trøtt og sliten etter beh. Beh hadde liten effekt på meg. 

Anonymkode: 55e30...51f

Skrevet

Jeg fikk emdr med tapping på benet. Jeg synes det var merkelig. Men de sinnsyke traumene har blitt til noe mer diffust som ikke hjemsøker meg i tide og utide. Er så positivt overrasket og glad for at jeg ga det en sjanse. Det har gjort livet verdt å leve igjen for meg. 

Anonymkode: 2abd1...258

Skrevet

Fikk bare migrene. 

Anonymkode: da615...85c

Skrevet

Har kptsd og gikk i emdr behandling i noen måneder. Ble kvitt ca 90% av flashbacksene og marerittetene. Tenker ikke så ofte på traumene. Var absolutt verdt det. Men vi måtte avbryte da jeg ble dårligere på andre måter. Etter timene var jeg helt utslitt mentalt. 

Vi startet med å ta opp et tema. Jeg så på en prikk som gikk frem og tilbake. Etterpå snakket vi om hva som kom opp. Også fortsatte vi. I og med det er snakk om ulike traumer og over mange år fikk vi selvfølgelig ikke gått igjennom alt, men veldig glad for at jeg gjorde det. 

Anonymkode: eea3a...470

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...