AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #1 Skrevet 1. november 2022 Jeg har en nylig fireåring som blir litt «lost» innimellom, eller egentlig ganske ofte. Vi kan gi en helt vanlig beskjed som «finn vottene i gangen» eller «gå og sett deg der det er ledig» og hen blir bare stående og se forvirret rundt seg. Det virker som hen forstår alle ordenene, men ikke oppgaven, uansett hvor enkel den er. Hen sliter med å komme inn i lek, og leker bare to-og-to, helst med en voksen eller én venn som hen holder sammen med. Hen tuller mye og bruker ikke-språk, som å lage rare lyder og hundepust når hen blir glad og ivrig. Kan snakke, noe som kom ganske sent, men kutter mye ord som «butikk» til «tikk» og bruker ofte setninger bare med ett ord for å få det hen vil - «saft!» «tegne!». Virker veldig sjenert fordi hen ikke sier noe til nye mennesker eller barn, til nøds rister på hodet eller hvisker ja om de spør om hun vil ha godteri eller noe annet som hun virkelig vil. Er dette vanlige ting, eller er dette noe vi bør sjekke opp i? Hen er ellers veldig omsorgsfull og sosial med de i familien og de hun er glad i, hen har et yngre søsken hen viser masse kjærlighet til og vil leke med, samtidig som det er litt som jeg oppfatter som normal søskenrivalisering. Anonymkode: 574b4...1ff
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #2 Skrevet 1. november 2022 Hun går vel i barnehage? Hva sier de? Anonymkode: d34aa...408 1
Smaabarnsliv Skrevet 1. november 2022 #3 Skrevet 1. november 2022 Som mor, logoped og spesialpedagog vil jeg råde deg til å få barnet henvist til PPT. 😊 Det kan være lurt å få en grundig utredning og kartlegging av vanskene du beskriver. Dersom hen har språkvansker, vil det være veldig gunstig for barnet å få hjelp før skolestart, og det er ofte månedsvis med ventetid hos ppt etter henvisning. 1 9
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #4 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hun går vel i barnehage? Hva sier de? Anonymkode: d34aa...408 Det samme som jeg ser, at hen virker forvirret i forbindelse med oppgaver. «Gå og hent tegnesaker», og så skjønner hun ikke oppgaven. De ser også det samme med språket, men det har fått stor bedring det siste året og det er faktisk mulig å holde en samtale og hen stiller masse spørsmål til de voksne hun er trygg på. Hen sliter med å komme inn i lek med de andre barna, og blir bare gående hvileløst rundt istedenfor å prøve å komme inn i leken. De sier at det ikke er noe vi trenger å bekymre oss for enda, og at det er så lite ressurser i kommunen til å få noe hjelp så tidlig uansett. Blitt bedt om å se det an til skolestart, for det kan bli bedre. Ingen andre barn på avdelingen har tilsvarende utfordringer, men har selvfølgelig sikkert andre ting. Anonymkode: 574b4...1ff
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #5 Skrevet 1. november 2022 Smaabarnsliv skrev (19 minutter siden): Som mor, logoped og spesialpedagog vil jeg råde deg til å få barnet henvist til PPT. 😊 Det kan være lurt å få en grundig utredning og kartlegging av vanskene du beskriver. Dersom hen har språkvansker, vil det være veldig gunstig for barnet å få hjelp før skolestart, og det er ofte månedsvis med ventetid hos ppt etter henvisning. Hvordan får man barnet henvist til PPT? Vi har spurt flere ganger om vi burde ta tak i vanskene som vi ser. Barnehagen sier at ressurser ikke settes ikke inn før senere, før man vet mer sikkert at det er noe. Helsestasjonen sier at vi kan teste hørselen, men barnet har veldig god forståelse av hva vi sier, så er trolig ikke det. Hen bare virker forvirret av selve oppgaven, på en måte. Anonymkode: 574b4...1ff
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #6 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan får man barnet henvist til PPT? Vi har spurt flere ganger om vi burde ta tak i vanskene som vi ser. Barnehagen sier at ressurser ikke settes ikke inn før senere, før man vet mer sikkert at det er noe. Helsestasjonen sier at vi kan teste hørselen, men barnet har veldig god forståelse av hva vi sier, så er trolig ikke det. Hen bare virker forvirret av selve oppgaven, på en måte. Anonymkode: 574b4...1ff Dropp ppt. Du kan be fastlege henvise rett til bup. Det er raskeste veien. Anonymkode: 80e39...1c6 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #7 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan får man barnet henvist til PPT? Vi har spurt flere ganger om vi burde ta tak i vanskene som vi ser. Barnehagen sier at ressurser ikke settes ikke inn før senere, før man vet mer sikkert at det er noe. Helsestasjonen sier at vi kan teste hørselen, men barnet har veldig god forståelse av hva vi sier, så er trolig ikke det. Hen bare virker forvirret av selve oppgaven, på en måte. Anonymkode: 574b4...1ff Ville bedt om utredning av PPT. Barnet er 4 år, og ut i fra det du beskriver så trenger det kanskje litt hjelp og støtte. Viktig å ta tak i dette tidligst mulig, og 4årsalderen er absolutt ikke for tidlig. Værre om problem vedvarer til skolealder Anonymkode: 00677...3d7
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #8 Skrevet 1. november 2022 På kommunens hjemmesider finnes det skjema der dere kan henvise PPT. Be fastlegen om henvisning til øyelege for en grundig sjekk av synet i tillegg til hørselen. Anonymkode: 34214...7cb 1
Sofie Maria Skrevet 1. november 2022 #9 Skrevet 1. november 2022 (endret) Autisme! Vil anta * er litt sta/egenrådig også+får litt panikk/angst når livet går * imot? Autisme er ingen farlig diagnose og * kan få et godt og trygt liv, bare please ikke vent for lenge eller skufle det under teppe eller vent på at det skal «gå over» - * trenger bare litt ekstra støtte og hjelp på veien så kommer detta til å gå veldig bra❤️. Hilsen ei på 30+ som fikk diagnosen min for kort tid siden, jg funderer hvordan livet hadde sett ut for meg om jg hadde svaret som barn eller ungdom, men hjelper ikke tenke sånn heller, jg er bare ekstremt opptatt at barn med autisme/adhd må få hjelp tidlig! Man har størst «sjans» for å klare seg da. Finnes mange fine FB grupper for autisme/adhd- bli med der, masse trøst å få. For meg (med ny diagnose) er det som et univers hvor noen faktisk forstår MEG, veldig rar følelse når man er vant til å aldri passe inn. Jg anbefaler å veiledningstlf til autisme foreningen, jg har brukt den flere ganger den er virkelig super, noen som lytter og forstår og har tid. Forrige gang jg ringte så prata vi over en time så de tar seg virkelig tid😏. masse masse lykke til! edit - skrev først han , endret til * nå siden skjønte ikke om du har sønn eller jente ❤️. Endret 1. november 2022 av Sofie Maria 1
Sofie Maria Skrevet 1. november 2022 #10 Skrevet 1. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (41 minutter siden): De sier at det ikke er noe vi trenger å bekymre oss for enda, og at det er så lite ressurser i kommunen til å få noe hjelp så tidlig uansett. Blitt bedt om å se det an til skolestart, for det kan bli bedre. omg nei😭😭. Du må være en løvemamma å kjempe her!! Er forrrsten 100 prosent sikker nå med den siste kommentaren du skrev. jg var helt lik i bhg og mamma blei fortalt at jg foretrakk å leke alene. (eller med trygg voksen selvsagt) På sfo gjemte jg meg (ved en episode måtte politet tilkalles siden de fant meg ikke 😜🙈) Omsorgsfull og ansvarsfull har jg alltid vært. På barneskolen gikk det nedover siden de andre barna vokste ifra meg og jg var mye aleine før jg endelig fikk min første bestevenn på ungdomsskolen. Mye mobbing og erting på barneskolen, har heldigvis glemt mye av det. Sier ikke detta for å skremme eller noe sånt , men please dere må kjempe og være advokat /sterk løve på barnet sitt vegne. Endret 1. november 2022 av Sofie Maria j 2
Sofie Maria Skrevet 1. november 2022 #11 Skrevet 1. november 2022 « Jo tidligere diagnosen blir stilt, jo raskere kan man sette i gang tiltak, noe som kan bidra til en bedre prognose på sikt.» https://www.lommelegen.no/funksjonshemninger/autisme/artikkel/tidlige-tegn-pa-autisme-hos-barn/76714476 https://lovisenbergsykehus.no/behandlinger/autisme-hos-barn
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #12 Skrevet 1. november 2022 Jeg har selv et barn med autisme, og vet at du har rettigheter til å bli henvist uten å gå gjennom barnehage eller ppt. Ppt setter ingen diagnose uansett, det beste er å komme rett til bup. Du kan be fastlegen henvise til bup baset på deres bekymringer. Vi har tatt 2 utredninger på barnet vårt og begge gangene kom vi inn til bup via fastlegen. Ppt har vi lite med å gjøre annet enn at de har innvilget spesialpedagogiske timet etter anbefaling fra bup. Anonymkode: 80e39...1c6 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #13 Skrevet 1. november 2022 Hvorfor skriver du «hen» og «hun»🤷♀️ Anonymkode: 90ffc...d09 2 3
Eplejuice123 Skrevet 1. november 2022 #14 Skrevet 1. november 2022 (endret) Jeg har ikke lyst til å sette en diagnose på barnet ditt, for det skal kun fagfolk som har sett barnet ( hint: ikke kg). Ppt vil jeg anbefale. Men, kan barnet ditt diskriminere ml "hente/gi meg/pek på" feks? Er det lettere å forstå om du sier " hent blyant", enn " hent tegnesaker"? Er det begrepet "hente" eller "tegnesaker " som er vanskelig å utføre, for vet du med sikkerhet at barnet ditt forstår begrep? Du kan jo utforske litt I denne retningen med barnet ditt. Det er nyttig info for ppt. Lykke til :-) Endret 1. november 2022 av Eplejuice123 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #15 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor skriver du «hen» og «hun»🤷♀️ Anonymkode: 90ffc...d09 Fint at du spekulerer i dette når min hensikt åpenbart er å anonymisere barnet og gjøre det minst mulig gjenkjennelig for de som ev. kjenner barnet. Takk for innspill. Anonymkode: 574b4...1ff 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #16 Skrevet 1. november 2022 Eplejuice123 skrev (7 timer siden): Jeg har ikke lyst til å sette en diagnose på barnet ditt, for det skal kun fagfolk som har sett barnet ( hint: ikke kg). Ppt vil jeg anbefale. Men, kan barnet ditt diskriminere ml "hente/gi meg/pek på" feks? Er det lettere å forstå om du sier " hent blyant", enn " hent tegnesaker"? Er det begrepet "hente" eller "tegnesaker " som er vanskelig å utføre, for vet du med sikkerhet at barnet ditt forstår begrep? Du kan jo utforske litt I denne retningen med barnet ditt. Det er nyttig info for ppt. Lykke til 🙂 Takk for alle innspill. Jeg skal høre med fastlegen. Vi har enn så lenge bare snakket med barnehagen og helsestasjonen. Jeg er ikke helt sikker på at hun alltid forstår begrep, men forvirringen oppstår i situasjoner hvor jeg føler at hun forstår hva jeg sier også. Et aktuelt eksempel er «finn en ledig plass». På grunn av språkforståelsen som har vært litt sen, kan det hende at «en ledig plass» er for kollidert og «en stol ingen sitter på» hadde vært enklere. Men vil det i så fall handle om dårlig språkforståelse da, og hva gjør vi i så fall? Er det fastlege og henvisning da også? Anonymkode: 574b4...1ff 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #17 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for alle innspill. Jeg skal høre med fastlegen. Vi har enn så lenge bare snakket med barnehagen og helsestasjonen. Jeg er ikke helt sikker på at hun alltid forstår begrep, men forvirringen oppstår i situasjoner hvor jeg føler at hun forstår hva jeg sier også. Et aktuelt eksempel er «finn en ledig plass». På grunn av språkforståelsen som har vært litt sen, kan det hende at «en ledig plass» er for kollidert og «en stol ingen sitter på» hadde vært enklere. Men vil det i så fall handle om dårlig språkforståelse da, og hva gjør vi i så fall? Er det fastlege og henvisning da også? Anonymkode: 574b4...1ff Men hva svarer barnet da? Min snart treåring ville svart i en sånn situasjon «hva er en ledig plass?» eller «hva er tegnesaker?» Barnet er 4 år. Tenker du fint kan ta dette med fastlegen, helsestasjon (er ikke 4 år en egen kontroll?) og ta er nytt møte med barnehagen. Anonymkode: 16258...311
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #18 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvordan får man barnet henvist til PPT? Vi har spurt flere ganger om vi burde ta tak i vanskene som vi ser. Barnehagen sier at ressurser ikke settes ikke inn før senere, før man vet mer sikkert at det er noe. Helsestasjonen sier at vi kan teste hørselen, men barnet har veldig god forståelse av hva vi sier, så er trolig ikke det. Hen bare virker forvirret av selve oppgaven, på en måte. Anonymkode: 574b4...1ff Lurt å sjekke hørsel uansett da og det ville jeg startet med først Anonymkode: d34aa...408
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #19 Skrevet 2. november 2022 Sofie Maria skrev (21 timer siden): « Jo tidligere diagnosen blir stilt, jo raskere kan man sette i gang tiltak, noe som kan bidra til en bedre prognose på sikt.» https://www.lommelegen.no/funksjonshemninger/autisme/artikkel/tidlige-tegn-pa-autisme-hos-barn/76714476 https://lovisenbergsykehus.no/behandlinger/autisme-hos-barn Men det hjelper ikke om ppt i den aktuelle kommunen har ikke vik inn å undersøke tidlig Anonymkode: d34aa...408
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #20 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvordan får man barnet henvist til PPT? Vi har spurt flere ganger om vi burde ta tak i vanskene som vi ser. Barnehagen sier at ressurser ikke settes ikke inn før senere, før man vet mer sikkert at det er noe. Helsestasjonen sier at vi kan teste hørselen, men barnet har veldig god forståelse av hva vi sier, så er trolig ikke det. Hen bare virker forvirret av selve oppgaven, på en måte. Anonymkode: 574b4...1ff Det handler nok om erfaring , ppt gjør heller ikke Nope før nærmere skolestart her heller Anonymkode: d34aa...408
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå