Gå til innhold

Hva gjør dere med alt godteriet fra Halloween?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna på 3 og 4 gikk sin første ‘knask eller knep’ runde med en gjeng fra nabolaget. Kom så hjem med et overfylt spann stappfullt med snop.. Tror aldri de har sett så mye godteri før. Barna er godt i hold fra før og vi prøver egentlig,å holde igjen på sukker utenom lørdager og ved spesielle anledninger. Dette ble jo en sånn spesiell anledning, men dette vil jo,antagelig ende meg godteri hve dag imdagevis, kanskje ukesvis😅 Så hvordan løser vi dette? Hvordan løser dere andre foreldre dette dillemaet? De fikk spise så det tøt ut ørene i kveld, og måtte si de skulle få litt i,morgen også (for å få dem til å legge godteriet fra seg og begynne på kveldsstellet). Men er det slemt å si at resten må være fordelt på lørdager fremover?🥴

Vi har jo ansvar for å ta vare på helsa deres også. Eller overdriver jeg denne biten her?

Anonymkode: eceeb...276

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan selvfølgelig hjelpe barnet med å porsjonere godteriet over tid.

Som ansvarlig voksen innebærer det å hjelpe et barn ofte å bestemme over hva barnet får lov til å gjøre.

Anonymkode: b1911...f7c

• Liker 3
Skrevet

Nei, så lenge de fikk spise så mye de ville da de fikk det, så er det vel innafor at de porsjonerer det ut. Det er vel bare å lære dem til sunne vaner med måtehold og godis.

Anonymkode: 0a513...148

• Liker 3
Skrevet

Jeg spiser det og sparer til lørdager fremover 🙂

Anonymkode: 33ac3...5d8

• Liker 3
Skrevet

Vi fikk en god bøtte med godis vi også, men heldigvis ikke SÅ stappfull. De fikk kose seg litt ekstra med fangsten i går. Lurer på om det gikk mer i beundring enn spising, hehe. Og nå tenker jeg å fordele 1 - 2 ting av det de fikk kveldene utover (med barne-TV f.eks.) :-) Kanskje jeg heller lager noe bakst eller en mer sofistikert dessert på lørdag, istedenfor bare enda mer godis. Evt en pose popcorn. 

Anonymkode: 37be0...899

• Liker 2
Skrevet

Nå fordeler de det selv, men da de var yngre fikk de spise så mye de ville på selge Halloween og så var resten av godtene lørdagsgodt for x antall uker framover. 

• Liker 1
Skrevet

Fordele det utover kommende lørdager, kaste det og si det er gammelt. 

Anonymkode: 09758...f0f

• Liker 1
Skrevet
Arkana skrev (30 minutter siden):

Nå fordeler de det selv, men da de var yngre fikk de spise så mye de ville på selge Halloween og så var resten av godtene lørdagsgodt for x antall uker framover. 

Samme her. De får selvsagt ikke spise hver dag til bøtta er tom. Men skikkelig stas å ta den frem lørdager og velge hva de vil ha. 

Anonymkode: 3b603...9ef

• Liker 1
Skrevet

Må man gå til bøtta renner over og det å få spist det opp blir et problem? 

Her går vi til barna har fått en passe overkommelig mengde godteri. Da slipper vi godteri i lange tider fremover. 

Anonymkode: e6b2f...8cd

• Liker 2
Skrevet

Vi sluttet å gå når jeg syntes det var mer enn nok godteri. 

Vi porsjonerer det også ut. Her fikk de spise litt om kvelden, og så blir resten porsjonert ut som lørdagsgodt. 

Synes det er bedre å slutte å gå om man synes mengdene som samles inn er problematiske. 

Anonymkode: 4d9e0...557

• Liker 2
Skrevet

Da jeg var yngre hjalp mamma meg med å porsjonere det ut.

• Hjerte 1
Skrevet

Spiser litt mye på selve dagen, resten spares til lørdager det neste året 😆

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Barna på 3 og 4 gikk sin første ‘knask eller knep’ runde med en gjeng fra nabolaget. Kom så hjem med et overfylt spann stappfullt med snop.. Tror aldri de har sett så mye godteri før. Barna er godt i hold fra før og vi prøver egentlig,å holde igjen på sukker utenom lørdager og ved spesielle anledninger. Dette ble jo en sånn spesiell anledning, men dette vil jo,antagelig ende meg godteri hve dag imdagevis, kanskje ukesvis😅 Så hvordan løser vi dette? Hvordan løser dere andre foreldre dette dillemaet? De fikk spise så det tøt ut ørene i kveld, og måtte si de skulle få litt i,morgen også (for å få dem til å legge godteriet fra seg og begynne på kveldsstellet). Men er det slemt å si at resten må være fordelt på lørdager fremover?🥴

Vi har jo ansvar for å ta vare på helsa deres også. Eller overdriver jeg denne biten her?

Så klart må det fordeles på lørdagene frem over! Det som er slemt er å la barna bli i godt hold, og så la dem gå og tigge godteri i hus etter hus helt til de har avsindige mengder. 

Du høres fullstendig grenseløs ut - bestille barna med godteri i morgen også for å få dem til å legge fra seg og stelle seg for kvelden? Altså, når ble det noe man forhandler om? 

Anonymkode: 5236d...fc9

Skrevet

Ikke slemt, nei. Avkommet her fikk bare spise 2 biter etter han kom hjem, det var tross alt mandag og rett før leggetid. Resten får fordeles utover lørdager, jul, settes frem når vi evt har kaffebesøk og andre feiringer til det er tomt. Han er slank, men helt uaktuelt å skulle stappe i seg ei hel bøtte med godis. Får se, kanskje han får ta en liten pose og putte en brøkdel av fangsten i, til helgen,  som han kan fritt råde over selv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

La de spise så mye de orker på Halloween-kvelden, og spar resten til helga.

• Liker 1
Skrevet

barna sine godteri rører jeg ikke, men de får ikke alt på en dag. Men godteri som ble igjen etter vår egen utdeling i går, den tok jeg med meg på jobb 🙂 

Anonymkode: 6655c...59c

Skrevet

Frøkna på tre år gikk sin første runde i nabolaget i går, med meg på slep. Det var en kjekk opplevelse for henne, og selv om det var gøy å få godteri i bøtta, var det nok mer spennende å få være ute ved leggetid, se og høre skumle ting, og treffe på andre unger i samme ærend. 
Vi gikk hjem når bøtta var mindre enn halvfull, og hun fikk to biter å spise før kvelds og seng. Resten av godteriet har jeg lagt vekk, det skal porsjoneres ut resten av året🙂

Anonymkode: e0ca7...aa2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...