AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #1 Skrevet 31. oktober 2022 Har noen tips til tilvenning av hund/katt? Jeg trodde vi var drevne på det. Tydeligvi ikke. Katten er voksen - og vant til hunder. Kom visst greit overens med hunden der den bodde før. Den ene hunden vår er litt «mye». Bråker, pistrer og hyler - vil bort til katten. Katten knurrer, freser og gjemmer seg. Er redd de neste dagene blir veldig slitsomme…. Katten må være inne et par uker før den får gå ut og jeg må vite at den trives her. Og den er veldig blid og god når hundene er ute eller i et annet rom. Har noen tips? Anonymkode: ea41d...8da
Frøkenragnhild Skrevet 31. oktober 2022 #2 Skrevet 31. oktober 2022 Jeg har mye erfaring med det, jeg er fosterhjem for dyrebeskyttelsen og alle kattene som er innom møter på hundene mine også. La de få hver sine områder/rom de første dagene. Katten trenger å føle trygghet,oppleve att det er pus sitt hjem også før de kan introduseres til hverandre. Og med en sånn situasjon hadde jeg holdt pus inne til våren for å være sikker på att han ikke føler seg jaget fra ett fremmed hjem. Når de først skal introduseres er det viktig att du holder hunden opptatt med oppgaver/godbiter eller gir den noe annet å fokusere på enn katten. Si klart ifra til hunden att den skal ikke helt innpå katten. Katten vil nok også eventuelt klore hunden i ansiktet isåfall. Men det er ikke noen god start de i mellom. Trygghet som base for pus er det du må starte med. Gi han ett eget rom feks. Gjesterom/soverom hvor han får være i fred, så får han en base der. Gi det tid så får en håpe det ordner seg. Ønsker dere lykke til. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #3 Skrevet 1. november 2022 Frøkenragnhild skrev (7 timer siden): Jeg har mye erfaring med det, jeg er fosterhjem for dyrebeskyttelsen og alle kattene som er innom møter på hundene mine også. La de få hver sine områder/rom de første dagene. Katten trenger å føle trygghet,oppleve att det er pus sitt hjem også før de kan introduseres til hverandre. Og med en sånn situasjon hadde jeg holdt pus inne til våren for å være sikker på att han ikke føler seg jaget fra ett fremmed hjem. Når de først skal introduseres er det viktig att du holder hunden opptatt med oppgaver/godbiter eller gir den noe annet å fokusere på enn katten. Si klart ifra til hunden att den skal ikke helt innpå katten. Katten vil nok også eventuelt klore hunden i ansiktet isåfall. Men det er ikke noen god start de i mellom. Trygghet som base for pus er det du må starte med. Gi han ett eget rom feks. Gjesterom/soverom hvor han får være i fred, så får han en base der. Gi det tid så får en håpe det ordner seg. Ønsker dere lykke til. Hei! Takk for svar. Denne katten har en spesiell forhistorie og det er nok derfor han takler dårlig å bli innesperret. Selv det å være på soverommet sammen med meg gjør ham desperat, han liker ikke stengte dører. Men jeg tror du har rett. I at han må føle tilhørighet før han møter hunden. Nå er hunden ute (han har lys, varme osv) og jeg skal prøve å gi ham noen gode turer samt kanskje låne ham bort litt. Så katten får litt space. Nå har de allerede kommet skjevt ut, fordi katten knurret og freste i går. Men kanskje det blir bedre hvis han får føle seg mer hjemme. Anonymkode: ea41d...8da 1
Tabris Skrevet 1. november 2022 #4 Skrevet 1. november 2022 Katten bør ha noe høyt å hoppe opp på hvor hunden ikke når. F.eks klatrestativ, bokhylle, bord... Hold hunden i bånd tett hos deg og gi den godbiter/tyggebein/snacks slik at den roer seg og ikke er så opphengt i katten. Så kan katten observere hunden fra et trygt sted.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #5 Skrevet 1. november 2022 Tabris skrev (25 minutter siden): Katten bør ha noe høyt å hoppe opp på hvor hunden ikke når. F.eks klatrestativ, bokhylle, bord... Hold hunden i bånd tett hos deg og gi den godbiter/tyggebein/snacks slik at den roer seg og ikke er så opphengt i katten. Så kan katten observere hunden fra et trygt sted. Hei! Ja, katten har tilgang på noe høyt men velger likevel å gjemme seg under hjørnebordet i sofagruppa… Hunden vår er ikke helt normal, tror jeg. Det er en gneldrete rase, og han er vanvittig bortskjemt. Han elsket forrige katt, så dumme meg trodde han skulle «klikke» godt med denne også 🙈 Nå skal vi bygge ei grind/innendørs gjerde i kveld, så vi får delt huset i to. Da kan de se på hverandre mellom sprinklene. Det er eneste mulighet. Anonymkode: ea41d...8da
Tabris Skrevet 1. november 2022 #6 Skrevet 1. november 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hei! Ja, katten har tilgang på noe høyt men velger likevel å gjemme seg under hjørnebordet i sofagruppa… Hunden vår er ikke helt normal, tror jeg. Det er en gneldrete rase, og han er vanvittig bortskjemt. Han elsket forrige katt, så dumme meg trodde han skulle «klikke» godt med denne også 🙈 Nå skal vi bygge ei grind/innendørs gjerde i kveld, så vi får delt huset i to. Da kan de se på hverandre mellom sprinklene. Det er eneste mulighet. Anonymkode: ea41d...8da Synes hunden din høres temmelig normal ut. Grind høres lurt ut.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #7 Skrevet 1. november 2022 Tabris skrev (42 minutter siden): Synes hunden din høres temmelig normal ut. Grind høres lurt ut. Jo, takk for det 😂🖤 han er normal for sin rase, det skal han ha. Og bortskjemt, men det kan jeg ikke skylde på andre for 🤭 Anonymkode: ea41d...8da
Tabris Skrevet 1. november 2022 #8 Skrevet 1. november 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jo, takk for det 😂🖤 han er normal for sin rase, det skal han ha. Og bortskjemt, men det kan jeg ikke skylde på andre for 🤭 Anonymkode: ea41d...8da Synes kjæledyr skal være bortskjemte, jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #9 Skrevet 1. november 2022 Finnes en serie på discovery som tar for seg de temaene der, handler om hunder og katter som har kommet skjevt ut. Heter cat vs dog. Anonymkode: 9900e...564
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #10 Skrevet 2. november 2022 Takk for alle råd hittil! Vi snekra litt i går og har nå delt huset i to. Dyra kan høre/lukte hverandre men ikke se hverandre. Om noen dager skal vi fjerne ei fjøl i grinda så de kan se hverandre. Og så tar vi det gradvis…. Anonymkode: ea41d...8da 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #11 Skrevet 4. november 2022 Vi fikk valp for om lag 4 måneder siden - kattene hater valpen enda 😅 Det er jo kjipt, men kommer ikke til å gi bort verken valp eller kattene. Er alene med kattene en time hver morgenen (de koser seg på badet med meg mens jeg steller meg/dusjer og samboer ligger med valpen i senga), deretter hilser jeg på de når jeg kommer hjem (da sover de alltid), deretter prøver jeg å kose med de noen ganger i løpet av ettermiddagen/prøver å lure de ned på samme etasje som valpen er og koser med de/gir godbiter/leker (ikke i samme rom), også får de våt fòr ved "leggetid" når jeg stenger katteluka for dagen. På dette tidspunktet håper jeg at det bare "går seg til" av seg selv - kattene løper bort til valpen og lukter på han, for å så deretter frese til valpen og løpe bort igjen. Tvinger de aldri til å hilse på valpen, de kan hoppe i høyden, løpe til andre 2.etg eller ut katteluka når jeg har de i samme etasje. Anonymkode: 2343e...99c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå