Gå til innhold

Er det ikke meningen å si "Knask eller knep?" når man ringer på på Halloween?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste ungene står jo bare der. Trodde liksom hele poenget er at man spør om Knask eller knep, for deretter å ta i mot dersom man får Knask eller gjøre en uskyldig rampestrek dersom man ikke får Knask. Burde kanskje som minimum lære ungene hva opplegget faktisk innebærer før man starter å tigge. 🙈

Anonymkode: 367b2...91f

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Alle sa knask eller knep her. Har du kanskje hatt litt større barn på døra? Synes de kan være litt slappe både på utkledning og innsats 😅

Anonymkode: 23874...ab1

• Liker 5
Skrevet

Alle sa "knask eller knep", bortsett fra den lille jenta som i forfjamselsen sa "vesego".

Anonymkode: 60855...681

• Liker 5
  • Hjerte 19
Skrevet

Digg eller deng?

Anonymkode: a260c...0d6

• Liker 3
Skrevet

Knask eller knep er vanlig, ja. Men da jeg bodde i Bergen for noen år siden var det flere som bare ropte «Halloweeeeeeeen!».

Anonymkode: 7241c...058

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Små barn blir kanskje litt sjenerte eller forfjamsa også glemmer de det. Ikke noen stor sak vel?

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Små barn blir sjenerte. Det skal de ikke straffes for. Det er ikke som at fire-åringen min skal nektes å gå halloween fordi han er sjenert, og blir helt stum av sjenanse når en stor fremmed voksen åpner døren. 

I gamledager var det vanlig å kjefte på sjenerte barn og kalle dem uhøflige. I dag vet vi bedre.

Anonymkode: a5381...e16

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Var helt vanlig når jeg var yngre hvert fall, ble tvungen med småsøskene mine ut å gå og da måtte jeg gjerne minne de på hva de skulle si for å få godteri :) Men igjen da så blir man gjerne mindre selvstendig når man har med seg noen som kan ta over også, men de fikk værsågod si det selv med litt ekstra moralsk støtte fra meg 🤣

Anonymkode: 80450...e5c

Skrevet

Vi gikk ikke i år, men barnet mitt som snart er 4 synes etterhvert at det var super spennende å være med å åpne opp. Om han neste år vil gå, så tror jeg han vil være altfor sjenert til å si noe, men på samme måte i år så kan han fremdeles synes noe er super spennende og ha lyst til å være med (og vi foreldrene ser jo gleden når «oppgaven er gjennomført»).  Vi øver på å takke, men også det er skummelt. Så vi fortsetter å prioritere takkingen, så får vi ta «knask eller knep» siden 😂

Anonymkode: 9cf4f...9c0

• Liker 1
Skrevet

Det var en liten gjeng som kom på døra som ikke kunne vært eldre enn 3-5 år og da var det mødrene som stod et stykke bak som sa ''knask eller knep'' for dem. Litt senere var det bare større barn som kom og de nærmest ropte knask eller knep.😂 hadde heldigvis kjøpt inn en del for i år var det mange barn på døra, koselig! :) 

Anonymkode: a6401...5d1

• Liker 4
Skrevet

Større barn kan også ha problemer med å si knask eller knep, forøvrig. 

Nevøen min har autisme, og han klarer ikke snakke til fremmede. Skal han nektes å gå? 

En venninne har et barn som stammer, og som gjerne ikke klarer få ut "knask eller knep" i det sekundet døren åpnes, og gjerne ikke får til å si noe. Skal dette barnet nektes å gå? 

Barn har ulike utfordringer. Halloween er en gledens dag for barna - også for de som har ekstra utfordringer, som gjerne er usynlige for deg som åpner døren. 

Det er ikke dagen for å være kjip og ekskluderende, og kreve at alle skal klare å oppføre seg som neurotypiske og utadvendte. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Små barn blir sjenerte. Det skal de ikke straffes for. Det er ikke som at fire-åringen min skal nektes å gå halloween fordi han er sjenert, og blir helt stum av sjenanse når en stor fremmed voksen åpner døren. 

I gamledager var det vanlig å kjefte på sjenerte barn og kalle dem uhøflige. I dag vet vi bedre.

Men om ungen er 4 år så går den vel ikke alene - da evner vel du som voksen å hjelpe til og si «knask eller knep» hvis ungen blir stum…? Eller? 

Anonymkode: b530d...13c

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Større barn kan også ha problemer med å si knask eller knep, forøvrig. 

Nevøen min har autisme, og han klarer ikke snakke til fremmede. Skal han nektes å gå? 

En venninne har et barn som stammer, og som gjerne ikke klarer få ut "knask eller knep" i det sekundet døren åpnes, og gjerne ikke får til å si noe. Skal dette barnet nektes å gå? 

Barn har ulike utfordringer. Halloween er en gledens dag for barna - også for de som har ekstra utfordringer, som gjerne er usynlige for deg som åpner døren. 

Det er ikke dagen for å være kjip og ekskluderende, og kreve at alle skal klare å oppføre seg som neurotypiske og utadvendte. 

Men da går de vel ikke alene, uten hverken foreldre eller venner? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men om ungen er 4 år så går den vel ikke alene - da evner vel du som voksen å hjelpe til og si «knask eller knep» hvis ungen blir stum…? Eller? 

Evner gjør jeg nok, men det ser jeg overhodet ikke poenget med ;) Det er ikke jeg som går knask-eller-knep. Hvorfor skal en voksen person si det til deg? 

Jeg holder meg i bakgrunnen, og lar ungen min øve seg selv, uten å ta over og gjøre det for ham. Sånn som er anbefalt når man har sjenerte barn. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Feil sitering

Endret av Akuline
feil sitering
  • Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor? Jeg sa tusen takk på vegne av barnet mitt, det får da virkelig holde. Om du synes det er så fælt at unger ikke sier tre ord er det bare å lære å delta. Slukk utelysene og koble ut ringeklokka om nødvendig.

Anonymkode: 7cf76...808

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men da går de vel ikke alene, uten hverken foreldre eller venner? 

Nei, men igjen: hvorfor må hvert enkelt barn si det til deg? Om de går med venner, er det gjenre andre som sier det? Hvorfor er det et problem at et av barna ikke sier det? Om de går med voksne, hvorfor MÅ det sies..? Og nei, større barn klarer gjerne fint å gå uten voksne selv om de har usynlige utfordringer. Nevøen min med ausisme går alene ;) Det klarer han helt fint. Eneste "problemet" er at han ikke alltid klarer si noe - men er det virkelig et så stort problem at han skal tvinges til å gå i følge med en voksen, noe han ville opplevd som ydmykende når alle de andre ungene går alene? 

Det var igjen dette med å være raus med unger på en dag som er til for barna.... Er ditt behov som voksen for å få høre ordene "knask eller knep" viktigere enn at unger får ha det kjekt..? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

"har dere godteri?" :haar: 

Anonymkode: e9da9...c5c

Skrevet

Her fikk alle ungene godteri uansett om de sier noe eller ikke 😊 Jeg har forståelse for at det ikke er enkelt for alle, og jeg er et inkluderende menneske så. 

Anonymkode: ae326...0ba

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Evner gjør jeg nok, men det ser jeg overhodet ikke poenget med ;) Det er ikke jeg som går knask-eller-knep. Hvorfor skal en voksen person si det til deg? 

Jeg holder meg i bakgrunnen, og lar ungen min øve seg selv, uten å ta over og gjøre det for ham. Sånn som er anbefalt når man har sjenerte barn. 

ungen øver jo ikke når den står der og glor som en stum østers. Det ER uhøflig å ringe på hos folk og så bare stå der uten å si et ord og ikke engang si knask eller knep. Akkurat som at det er uhøflig å ikke takke, selv om man er sjenert. Da får dere øve på familie og venner. Ærlig talt for en tafatt mor! 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...