AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #1 Skrevet 31. oktober 2022 Jeg har en helt firkantet lege. Man får aldri spørre om flere ting på samme legetime. Nå hadde jeg en legetime allerede oppsatt, og kontakter resepsjonen for å nevne at jeg kommer til å trenge en legeattest i forbindelse med nytt førerkort pga nye regler 1.jan, og at jeg kan hente denne samtidig som jeg er på legetimen. Da får jeg beskjed om at jeg trenger en egen legetime til dette formålet?? Altså, hvor vanskelig kan det være? Kan ikke legen forberede denne attesten på forhånd? Jeg betaler jo selvsagt for den? Jeg er i tillegg dårlig til beins, noe legen vet, jeg sliter med å komme meg til/fra legekontoret. Skal det virkelig være så vanskelig å få hjelpen man trenger? Jeg har flere ganger unngått å ta opp problemer med denne legen, fordi jeg ikke orker å kave meg dit gang på gang... Hvordan har dere det hos deres leger? Anonymkode: fe9d8...8cb
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #2 Skrevet 1. november 2022 Du må ha en egen legetime ja. Anonymkode: 63bba...64a 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #3 Skrevet 1. november 2022 Jeg hadde ikke trengt enda en time for dette, hos min fastlege. Hun har mange pasienter og lang kø, så jeg sender ofte en melding i pasientsky hvor jeg utbroderer noe voldsomt, sånn at hun får alt av fakta hun trenger, også ordner hun med det aller meste uten at jeg trenger en time for det. Anonymkode: 2fa68...acb 2
MyMichelle Skrevet 1. november 2022 #4 Skrevet 1. november 2022 Må det være fastlegen? Kan ikke en annen lege ordne det? Samme dag, så du slipper å gå så mye.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #5 Skrevet 1. november 2022 MyMichelle skrev (1 minutt siden): Må det være fastlegen? Kan ikke en annen lege ordne det? Samme dag, så du slipper å gå så mye. Da må den andre legen lese journalen ganske nøye, det tar tid. Anonymkode: 63bba...64a
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #6 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg hadde ikke trengt enda en time for dette, hos min fastlege. Hun har mange pasienter og lang kø, så jeg sender ofte en melding i pasientsky hvor jeg utbroderer noe voldsomt, sånn at hun får alt av fakta hun trenger, også ordner hun med det aller meste uten at jeg trenger en time for det. Anonymkode: 2fa68...acb Det kommer jo helt an på hva det gjelder. Til førerkort er det en del krav og noen av de må sjekkes fysisk. Min mann har testet synet på øyeavd men måtte allikevel ta synstest hos fastlegen for å få attesten til førerkortet. Legen mente selv det var idioti men lite han kunne gjøre med det. Anonymkode: 63bba...64a 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #7 Skrevet 1. november 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det kommer jo helt an på hva det gjelder. Til førerkort er det en del krav og noen av de må sjekkes fysisk. Min mann har testet synet på øyeavd men måtte allikevel ta synstest hos fastlegen for å få attesten til førerkortet. Legen mente selv det var idioti men lite han kunne gjøre med det. Anonymkode: 63bba...64a Trodde selv det var implisitt i svaret mitt, at det som regel er kontekstavhengig. Altså som jeg svarer over her, så hadde ikke jeg trengt enda en time for akkurat dette hos min fastlege. Andre kan svare for sine fastleger. Trenger jeg en medisin så må jeg såklart ha time jeg også 🤷🏼♀️ Anonymkode: 2fa68...acb
flusa Skrevet 1. november 2022 #8 Skrevet 1. november 2022 Min fastlege er veldig fleksibel, men når jeg bestiller time så skriver jeg hva jeg ønsker å ta opp i timen.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #9 Skrevet 1. november 2022 Er det ikke eventuelt mulig med en video/telefon konsultasjon? Dette brukes mye hos mitt legekontor etter Coronapandemien. Anonymkode: 5ee13...67c
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #10 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har en helt firkantet lege. Man får aldri spørre om flere ting på samme legetime. Nå hadde jeg en legetime allerede oppsatt, og kontakter resepsjonen for å nevne at jeg kommer til å trenge en legeattest i forbindelse med nytt førerkort pga nye regler 1.jan, og at jeg kan hente denne samtidig som jeg er på legetimen. Da får jeg beskjed om at jeg trenger en egen legetime til dette formålet?? Altså, hvor vanskelig kan det være? Kan ikke legen forberede denne attesten på forhånd? Jeg betaler jo selvsagt for den? Jeg er i tillegg dårlig til beins, noe legen vet, jeg sliter med å komme meg til/fra legekontoret. Skal det virkelig være så vanskelig å få hjelpen man trenger? Jeg har flere ganger unngått å ta opp problemer med denne legen, fordi jeg ikke orker å kave meg dit gang på gang... Hvordan har dere det hos deres leger? Anonymkode: fe9d8...8cb Akkurat det med attester er veldig strengt. Høres ut som at det er helseattest, og der er det strenge krav til hva som skal gjøres. Så akkurat den ekstra timen skjønner jeg godt! Anonymkode: 0ca80...f76 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #11 Skrevet 1. november 2022 https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveileder/helseundersokelse-helseattest-sokers-informasjonsplikt-og-dispensasjon-4-8#legens-rolle-som-sakkyndig Anonymkode: 0ca80...f76 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #12 Skrevet 1. november 2022 Har en venn som er lege, hun har jobbet som fastlege en stund. Hun forklarte at til pasientene sine sa hun helt enkelt at det var maks 3 ting ved hver konsultasjon, var det mer måtte de bestille ny time (eller mer tid i forkant). Det settes av 15 min til hver konsultasjon, inkl for- og etterarbeid. For hver pasient som tar/krever mer tid blir det forsinkelser på resten av dagen, og til dels sure pasienter. Dette er hverdagen til fastlegene nå. Ikke rart de må sette rammer for timene dessverre 🥹 Anonymkode: 9de9d...a6f 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #13 Skrevet 1. november 2022 På mitt legekontor henger det lapp på venterommet, med maks 1 problemstilling pr konsultasjon. Anonymkode: 7c211...77f
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #14 Skrevet 1. november 2022 Min lege er heldigvis litt rund i kantene. Så om jeg er der for en ting, så kan jeg feks be om reseptfornyelse eller attest samtidig. Men så har jeg en veldig effektiv lege. Møter alltid opp i god tid siden jeg plutselig kommer inn 5-10 min før tiden 😁 Anonymkode: 08a13...5a3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #15 Skrevet 1. november 2022 Jeg fikk en attest 1 gang. Da hadde jeg time, så sa legen at jeg kunne vente litt i venterommet så skulle han skrive den. Jeg ventet noen minutter og fikk den Med mindre tilfellet ditt er veldig komplisert iog vanskelig, så skulle man tro at legen rakk både snakke med deg og skrive den etterpå. Skal sies at legetimene her er 20 min og å forklare problemet tok ikke lang tid i mitt tilfelle Går det ikke an å få den tilsendt i posten? Det er bare et papir du snakker om? Anonymkode: 40ed6...c38
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #16 Skrevet 1. november 2022 Legeattest til førerkort krever egen time ja. På mitt legekontor er det en typisk oppgave for studenter i praksis. På vanlige timer er det ingen grense for hvor mange ting som kan tas opp, men de ber om at man bestiller dobbeltime hvis man har mye å ta opp. Anonymkode: a5b7a...239
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #17 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har en helt firkantet lege. Man får aldri spørre om flere ting på samme legetime. Nå hadde jeg en legetime allerede oppsatt, og kontakter resepsjonen for å nevne at jeg kommer til å trenge en legeattest i forbindelse med nytt førerkort pga nye regler 1.jan, og at jeg kan hente denne samtidig som jeg er på legetimen. Da får jeg beskjed om at jeg trenger en egen legetime til dette formålet?? Altså, hvor vanskelig kan det være? Kan ikke legen forberede denne attesten på forhånd? Jeg betaler jo selvsagt for den? Jeg er i tillegg dårlig til beins, noe legen vet, jeg sliter med å komme meg til/fra legekontoret. Skal det virkelig være så vanskelig å få hjelpen man trenger? Jeg har flere ganger unngått å ta opp problemer med denne legen, fordi jeg ikke orker å kave meg dit gang på gang... Hvordan har dere det hos deres leger? Anonymkode: fe9d8...8cb Du har mulighet til å bestille dobbelttime dersom du har mange og kompliserte problemstillinger. Og du kan få pasienttransport dersom det er umulig for deg å komme deg til legekontoret på egenhånd. En attest tar mer enn null minutter å skrive, mener du at legen skal jobbe gratis for akkurat deg? Anonymkode: eec28...4ac 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #18 Skrevet 1. november 2022 52 minutter siden, AnonymBruker said: Har en venn som er lege, hun har jobbet som fastlege en stund. Hun forklarte at til pasientene sine sa hun helt enkelt at det var maks 3 ting ved hver konsultasjon, var det mer måtte de bestille ny time (eller mer tid i forkant). Det settes av 15 min til hver konsultasjon, inkl for- og etterarbeid. For hver pasient som tar/krever mer tid blir det forsinkelser på resten av dagen, og til dels sure pasienter. Dette er hverdagen til fastlegene nå. Ikke rart de må sette rammer for timene dessverre 🥹 Anonymkode: 9de9d...a6f 15 min er vel uten for og etterarbeid. Det er iallfall slik her Anonymkode: bce18...d27
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #19 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det kommer jo helt an på hva det gjelder. Til førerkort er det en del krav og noen av de må sjekkes fysisk. Min mann har testet synet på øyeavd men måtte allikevel ta synstest hos fastlegen for å få attesten til førerkortet. Legen mente selv det var idioti men lite han kunne gjøre med det. Anonymkode: 63bba...64a Jeg skal ikke gjennom en hel regle for dette, altså. For min del gjelder det de nye reglene fra 1.jan om at man må ha legeerklæring hvis man tar medisin mot diabetes. Jeg tar ikke medisin som kan føre til for lavt blodsukker, bare en blodsukker-regulerende medisin, men må altså likevel ha legeerklæring i forbindelse med førerkort etter nye regler. Så legen skal vel ikke utføre et hav av tester for min del.. Anonymkode: fe9d8...8cb
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #20 Skrevet 1. november 2022 flusa skrev (7 timer siden): Min fastlege er veldig fleksibel, men når jeg bestiller time så skriver jeg hva jeg ønsker å ta opp i timen. Min gamle lege var også veldig fleksibel. Aldri noe problem. Noen ganger var jeg inne i 5 min, andre ganger 30 min, alt ettersom hva vi måtte snakke om. Ja, det var alltid litt ventetid på venterommet hos henne, men det var det virkelig verdt. En fantastisk lege som lytter og er til stede for hver pasient. Anonymkode: fe9d8...8cb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå