Gå til innhold

Bo på hotell, ikke mulighet til å tilberede mat. Hvor og hva kan man spise som er litt mer sunt?

PysjamaLama

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Folk er ikke enige om hva som er sunt. Jeg tror lite karbohydrater, proteinrikt, minst mulig prosessert og naturlig fett (altså ikke frøoljer og margarin) er best. Hoteller har ofte buffet, så da blir det egg, bacon, skinke, laks, ost og gresk yoghurt.

Anonymkode: 2def9...31e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuser på mengde. Jeg har holdt meg slank etter vektnedgang ved å spise alt som blir servert; hos venner, på restaurant, på hotell. Spiser alt. Bare mindre av alt. 

Anonymkode: f2c50...675

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lan fint spise maten på hotell. Velg de sunne delene av maten der du kan og fokuser på porsjonskontroll.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha med deg din egen mat i kjølebag. 

Du kan spise ute, og velge de sunneste alternativene - de fleste steder har salat som alternativ, og du kan be om å ikke få dressing på (selv mac'eren har salat som alternativ). 

Anonymkode: dedea...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pokebowls og sushi er en god kilde til fisk. Du finner også salatbarer i alle større matbutikker der du kan velge ut fra hva du tenker kroppen trenger 😊 Thai/vietnamesisk/kinesisk mat har gjerne mye grønnsaker i seg og trenger ikke å koste skjorta.

Anonymkode: dff98...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg hotellet med vegansk mat på frokostmenyen...finnes flere hotell i større byer som fører mye sunn mat og grønnsaker på frokoster og middagsretter. Ellers så finnes det masse å velge i på restauranter med fisk og jeg finner også alltid vegansk utvalg på restauranter a la Egon osv.... jeg skjønner virkelig ikke problemet ditt. Har du råd til å reise på ferie så er matbudsjett med i regnestykket. Reise billig? Telt og primus og lokalbutikken på hjørnet.....

Anonymkode: 2e0b5...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Velg hotellet med vegansk mat på frokostmenyen...finnes flere hotell i større byer som fører mye sunn mat og grønnsaker på frokoster og middagsretter. Ellers så finnes det masse å velge i på restauranter med fisk og jeg finner også alltid vegansk utvalg på restauranter a la Egon osv.... jeg skjønner virkelig ikke problemet ditt. Har du råd til å reise på ferie så er matbudsjett med i regnestykket. Reise billig? Telt og primus og lokalbutikken på hjørnet.....

Dårlig tips. Vegansk mat er ikke noe sunnere. Tenk på alle sprøytemidlene du får i deg.

Anonymkode: 9ae80...bba

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kjøpe inn grove knekkebrød og en magerosttube, samt vann med kullsyre (mye friskere enn springvann). Hender jeg tar med meg noen kokte egg hjemmefra. Er jeg i buffeten er jeg veldig bevisst på å velge mye grønt, og egg, eller naturell yoghurt med frø. 

Middag bestiller jeg gjerne på foodora, de leverer til hotell. Særlig i Oslo er det mengder av sunne alternativ, jeg velger gjerne Pokebowls eller andre bowls, blant gresk mat er det også mye sunt, 

Og det finnes mat som ikke trengs å tilberedes. Har kjøpt en brokkoli og fiskekaker som gir middag i to dager. Eller en ferdigstekt kylling og vasket salat. 

Reiser alltid med en liten vannkoker, pulverkaffe, en liten salt, og plastservise+bestikk, det gir muligheter. 

Anonymkode: aa5ae...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Mange av oss har vanvittig mange hotelldøgn gjennom jobb... Og man blir også ganske lei av å spise ute. Det er også begrensninger på hva vi kan kjøpe gjennom en dag, og få dekket. 

På ferie tar jeg selvfølgelig det jeg vil i buffet, går ut på restaurant, og alt det der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Dårlig tips. Vegansk mat er ikke noe sunnere. Tenk på alle sprøytemidlene du får i deg.

Anonymkode: 9ae80...bba

Flere dyr spiser kraftfor. Og hva tror du de bruker når de dyrker planter som brukes til kraftfor? Jo, sprøytemidler. Så mange av dyrene du spiser vil også ha en andel sprøytemidler i seg om du er redd for det.

Anonymkode: 05ea2...579

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da sunn mat å velge i på hoteller som har vanlig kontinental frokost. Nå er ikke jeg en sunnhetshysteriker da mitt helt normale kosthold tydeligvis er bra siden kolesterolet mitt ikke kunne vært mer perfekt blant annet, men hotellene har jo yoghurt der du kan ha på frukt og granola f.eks, og så er en brødskive eller knekkebrød med hvitost faktisk helt ok sunt. Så har de fleste hoteller kokt eller stekt egg for eksempel. 

Anonymkode: f0b36...aac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis sushi hvis du får velge middag, og ha med deg en bolle, skje og havregryn. Så kjøper du yoghurt og spiser det med havregryn. Eventuelt også sammen med en banan fra frokosten.

Anonymkode: 6cca7...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.10.2022 den 23.22):

Fokuser på mengde. Jeg har holdt meg slank etter vektnedgang ved å spise alt som blir servert; hos venner, på restaurant, på hotell. Spiser alt. Bare mindre av alt. 

Slank er ikke synonymt med sunt. Man kan ha masse dritt på innsiden av blodårene og tarmene for det om. Jeg ville heller ikke spist hotellmaten. 

Ts. Det finnes hoteller med kokemuligheter også, men det kommer selvfølgelig an på hvor du overnatter.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mange av oss har vanvittig mange hotelldøgn gjennom jobb... Og man blir også ganske lei av å spise ute. Det er også begrensninger på hva vi kan kjøpe gjennom en dag, og få dekket. 

På ferie tar jeg selvfølgelig det jeg vil i buffet, går ut på restaurant, og alt det der. 

Å spise ute tar også fra deg hele kontrollen på hva du får i deg. Mange kokker bruker drittoljer, og gjenbruker dem flere ganger. På den måten dannes transfett. Noe av det verste en kan få i seg. Frityolje er kanskje det verste.

Anonymkode: dd862...965

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å spise ute tar også fra deg hele kontrollen på hva du får i deg. Mange kokker bruker drittoljer, og gjenbruker dem flere ganger. På den måten dannes transfett. Noe av det verste en kan få i seg. Frityolje er kanskje det verste.

Det er jo dels det jeg skriver. Og derfor jeg kommer med de rådene jeg gjør :) Om det er snakk om Oslo så er det blant annet flere raw restauranter som jeg synes serverer veldig god mat, her kan du også stole på dette med olje og smakstilsetninger. Utenfor de store byene ville jeg nok i større grad valgt å lage meg noe enkelt selv. Jeg har faktisk ikke kjølebag en gang, men låner litt plass i hotellkjøleskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo dels det jeg skriver. Og derfor jeg kommer med de rådene jeg gjør :) Om det er snakk om Oslo så er det blant annet flere raw restauranter som jeg synes serverer veldig god mat, her kan du også stole på dette med olje og smakstilsetninger. Utenfor de store byene ville jeg nok i større grad valgt å lage meg noe enkelt selv. Jeg har faktisk ikke kjølebag en gang, men låner litt plass i hotellkjøleskapet. 

Ja, men mange vet ikke dette. Derfor skrev jeg det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.10.2022 den 23.22):

Ingenting i ts indikerer at vektnedgang/slanking er målet. Sunt er ikke synonymt med lavkalori skjønner du. Cola zero er lavkalori, men ikke sunt. Avokado er høykalori, men sunt.

Anonymkode: f83c4...50b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (19 minutter siden):

Det samme som hjemme.

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen.

Da lurer jeg på hva du spiser hjemme...?

Anonymkode: f83c4...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...