AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #1 Skrevet 31. oktober 2022 Jeg var på et idrettsarrangement i helgen, hvor det befant seg mange barn i alderen 4-16 år. Der var mange av dem, omtrent halvparten, var tydelig overvektige. Det er altså ikke snakk om såkalt "valpefett" eller liknende, det var ganske ekstremt. Jeg synes også jeg ellers ser flere og flere overvektige barn, på skolen, på gata, og i idretten, for å nevne noe. Jeg mener dette er veldig problematisk ettersom det medfører en rekke helsefarer og plager med det å være stor. Samtidig vet jeg ikke hva man skulle gjort for å forebygge dette uten å gjøre at barna får et anstrengt forhold til egen kropp og mat. Så spørsmålet er Er overvekt blant barn et voksende problem i samfunnet? Eller er det bare jeg som overreagerer? Og hva kan man gjøre med dette uten å skape mer skade for barna psykisk? Anonymkode: 0d963...cd0
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #3 Skrevet 31. oktober 2022 Var halvparten av barna tydelig overvektig? 😳 Jeg vet knappest om et overvektig barn, ingen i klassen til verken sønnen min eller datteren min. Det er noen få barn som er overvektig på skolen, men det er ikke snakk om mange. Veldig mye idrett og fokus på idrett her jeg bor, så de fleste barn er med på flere idretter. Kanskje derfor det ikke er så mange overvektige barn. Anonymkode: 537f6...03f 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #4 Skrevet 31. oktober 2022 Har litt vanskeligheter med å tro på dette. I klassen til min jente på 10 er de 33 stk. 3 gutter er store, han ene ser ut som han er 16, han er både høy og stor. De er 16 gutter og 17 jenter. Av jentene er det 3 av 17 som er litt overvektige med valpefett. Men veldig mange av jentene er VELDIG tynne. Anonymkode: 5e676...ad8
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #5 Skrevet 31. oktober 2022 Lurer veldig på hva slags idrett dette er… Er det sjakk vi kaller idrett her liksom? Anonymkode: 63bb4...89c 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #6 Skrevet 31. oktober 2022 Her går barnet mitt på ungdomsskolen, og der er det mer enn 600 elever. Og det er svært få som er overvektige. Anonymkode: e1bac...ede
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #7 Skrevet 31. oktober 2022 Ingen feite/tunge unger i bilen min. Øker drivstoffforbruket. Anonymkode: 0fa16...26c
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #8 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ingen feite/tunge unger i bilen min. Øker drivstoffforbruket. Anonymkode: 0fa16...26c Sliter på større flater av setene også. Anonymkode: e86d9...c81
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #9 Skrevet 1. november 2022 Vekta til hele befolkningen er jo et samfunnsproblem, men hvis barn virkelig er overvektige er det jo aller mest et personlig problem for den det gjelder. Jeg har også observert dette, i svømmehall for eksempel. Så langt derifra i min datters dansegruppe. For meg er det innlysende (gjelder for voksne også): man må begrense matinntaket, og det kan virkelig gjøres uten å skape et anstrengt forhold til kropp og mat eller psykisk skade noen. Man skal spise vanlige, (små) måltider og ikke spise hver gang man er sulten, eller har lyst på noe godt. Og man skal stoppe å spise lenge før man er stappmett. For barns del, kutte kjeks, brus, snacks, gi frukt og en sjokoladeBIT innimellom, ikke en hel sjokolade eller 200-biter (som i går) eller ha ubegrenset tilgang til mat/frukt/drikke. Føler de de MÅ ha noe, kan de ta en gulrot (som vi gjorde). Fangsten i går puttet jeg i en boks, og kommer til å porsjonere ut, vi har vel nok til jul omtrent. Dette gjelder da store barn/tenåringer, de skjønner godt det ikke er lurt med en bærepose på rommet sitt, ikke skal snacksen før måltider, men heller ta én bit etter middag, heller la være for tennende skyld osv. Jeg vokste opp syltynn på 70-tallet, alle var slanke (og da mener jeg alle, kun eldre bestemødre var litt runde, menn med mage var unntak). Vi kjøpte smågodt en gang i uka i bittesmå hvite poser, man fikk en slik for fem kroner. Hvis bitene var normalt store, ble det ti nøye utvalgte biter. En pose man fyller med plukk selv-smågodt på butikken nå tar en halv kilo. Man kan putte en sukkerpose oppi, og den får plass og den revner ikke. Altså må barna få den lille sjokoladebiten (eller de 8 på lørdag) i en fin skål, og ikke få fylle en slik pose selv. De kan godt kose seg med ett glass brus, ikke at barna deler 1,5 liter. «Julebukk vs Halloween» debatten er meningsløs, i den grad vi gikk julebukk, fikk vi en mandarin. Eller altså én sjokoladebit. Én twist. Anonymkode: 88361...008
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #10 Skrevet 1. november 2022 Har to barn, på hvert av deres kull (3 klasser hvert trinn) er det kanskje 2 jenter og 2 gutter hvert trinn som er veldig overvektig (av 75 elever pr trinn) og spesielt på ungdomsskolen ser jeg mer veldig tynne barn enn motsatt. Anonymkode: bb72f...3dd 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #11 Skrevet 1. november 2022 Vi har et barn på 9år som er overvektig. Det er ikke noe kjekt. Vi foreldre og søsken er normalvektig, og vi er en normal aktiv familie. Jeg som mor synes det er vanskelig. Jeg lager alltid matpakke og legger mat på tallerken til barnet. Og han får ikke spise så mye han vil og vi er på aktiviteter 3-4 ganger i uken. Blir fulgt opp av helsestasjonen. Og de er fornøyd. Da målet er at barnet skal vokse seg inn i vekten ikke gå ned i kg. Men synes det er en fæl følelse om sommeren og føle på skam, fordi folk skuler på barnet mitt og tenker vi gir blaffen. For det gjør vi absolutt ikke. Anonymkode: 7e548...cc7 1 3
ms. Perfect Skrevet 1. november 2022 #12 Skrevet 1. november 2022 Overvekt er et samfunnsproblem i seg selv. En ting er at vi er generelt mer inaktive enn før, men problemet er nok mer at vi overspiser. Mange er livredde for sultfølelsen, og spising blir brukt som en aktivitet. Kos og mat hører tett sammen i dagens samfunn, og blir ofte nevnt som om det alltid må høre sammen. Med det tenker jeg at man gjerne må kose seg med maten sin, men man må ikke alltid ha mat når man skal kose seg. Det skal alltid småspises, og vaffelfredag og andre kakedager innføres på flere og flere arbeidsplasser. Jeg meldte meg inn i en matpakkegruppe på Facebook for å få litt inspirasjon, men mye av det som er der er til å gråte av. Barna får med seg kjeks, pasta, ost og frukt. Og unnskyldningen mange bruker er at «sender jeg med brødskive så kommer den hel hjem igjen». Ja, selvsagt, barn velger alltid det beste først. De er mette på frukt og godteri før de får begynt på brødskiva! Selv om frukt er sunt, er det ikke nok næring til en hel dag i barnehage og skole. Ernæring og gode matvaner bør ha et større fokus på helsestasjon og på foreldremøter. Utfordringene med instavennlige næringsfattige matpakker burde være mye mer synlig både i media og i andre arenaer hvor foreldre er. 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #13 Skrevet 1. november 2022 Mange barn spiser hele jævla tiden. Ser det hos tantebarna mine, de er nesten konstant på jakt etter noe godt å spise. Og det bør være godt. Så er de selvfølgelig ikke sultne til middag, så den spiser de ofte ikke så mye av (den kan ofte være ganske sunn). Men så går det max en halvtime før de skal ha noe igjen. Frukt eller kjeks eller godis eller yoghurt. Dette konstante matinntaket er vi ikke laget for! Det er ikke bra. Ja, et barn trenger å spise oftere enn en voksen men det får være grenser. Kroppen har godt av pauser. Anonymkode: da695...b0e 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #14 Skrevet 1. november 2022 Jenta mi er overvektig. Ikke pga dårlig kosthold da vi foreldre og andre søsken er slanke. Hun spiser ikke mer enn sine søsken. Legen finner heller ingen feil og kommet frem til at det vil gå seg til. Mormoren hennes var også en plugg før hun ble slank som ungdom/voksen. Noen ganger er det bare gener som spiller inn. Anonymkode: c606e...c5f 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #15 Skrevet 1. november 2022 https://www.fhi.no/nettpub/hin/ikke-smittsomme/overvekt-og-fedme/#overvekt-og-fedme-hos-barn-og-ungdom Det er flere overvektige nå enn for noen tiår siden, både barn og voksne. Det er også forskjell på graden av overvekt, de som ble sett på som tjukke (som det het) den gangen, vil nå regnes som normal, og de normalt slanke voksne den gangen, vil nok betraktes som for tynne i dag. Barn kjøres jo overalt i dag, før måtte man gå, sykle eller ta buss. For ikke å snakke om tilgang til og utbredelse av usunn mat. Anonymkode: c687d...616 1
Embla Othea Skrevet 1. november 2022 #16 Skrevet 1. november 2022 ms. Perfect skrev (57 minutter siden): Overvekt er et samfunnsproblem i seg selv. En ting er at vi er generelt mer inaktive enn før, men problemet er nok mer at vi overspiser. Mange er livredde for sultfølelsen, og spising blir brukt som en aktivitet. Kos og mat hører tett sammen i dagens samfunn, og blir ofte nevnt som om det alltid må høre sammen. Med det tenker jeg at man gjerne må kose seg med maten sin, men man må ikke alltid ha mat når man skal kose seg. Det skal alltid småspises, og vaffelfredag og andre kakedager innføres på flere og flere arbeidsplasser. Jeg meldte meg inn i en matpakkegruppe på Facebook for å få litt inspirasjon, men mye av det som er der er til å gråte av. Barna får med seg kjeks, pasta, ost og frukt. Og unnskyldningen mange bruker er at «sender jeg med brødskive så kommer den hel hjem igjen». Ja, selvsagt, barn velger alltid det beste først. De er mette på frukt og godteri før de får begynt på brødskiva! Selv om frukt er sunt, er det ikke nok næring til en hel dag i barnehage og skole. Ernæring og gode matvaner bør ha et større fokus på helsestasjon og på foreldremøter. Utfordringene med instavennlige næringsfattige matpakker burde være mye mer synlig både i media og i andre arenaer hvor foreldre er. Dette 👍 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #17 Skrevet 1. november 2022 Det er enorme regionale forskjeller her. Har ikke sett en eneste overvektig unge på skolen til barna, så drar vi til Kristiansand dyrepark og er omringet av overvektige unger. Anonymkode: e8923...026 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #18 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jenta mi er overvektig. Ikke pga dårlig kosthold da vi foreldre og andre søsken er slanke. Hun spiser ikke mer enn sine søsken. Legen finner heller ingen feil og kommet frem til at det vil gå seg til. Mormoren hennes var også en plugg før hun ble slank som ungdom/voksen. Noen ganger er det bare gener som spiller inn. Anonymkode: c606e...c5f Men da er hun ikke en del av det samfunnsproblemet. Det var noen få før også som var rundere enn gjennomsnittet. Noen få, men de spiste antageligvis ikke mer eller bedre eller usunnere enn andre for 50 år siden de heller. Men de 50% som gruppe, som er overvektige av voksne, de er ikke i den kategorien. Ikke alle sammne. Til ts og dere andre, her er fakta: Over halvparten stemmer ikke blant barn. men blant voksne. Og det utgjør et helseproblem. https://www.fhi.no/nettpub/hin/ikke-smittsomme/overvekt-og-fedme/ Anonymkode: 88361...008
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #19 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (På 31.10.2022 den 22.00): Jeg var på et idrettsarrangement i helgen, hvor det befant seg mange barn i alderen 4-16 år. Der var mange av dem, omtrent halvparten, var tydelig overvektige. Det er altså ikke snakk om såkalt "valpefett" eller liknende, det var ganske ekstremt. Jeg synes også jeg ellers ser flere og flere overvektige barn, på skolen, på gata, og i idretten, for å nevne noe. Jeg mener dette er veldig problematisk ettersom det medfører en rekke helsefarer og plager med det å være stor. Samtidig vet jeg ikke hva man skulle gjort for å forebygge dette uten å gjøre at barna får et anstrengt forhold til egen kropp og mat. Så spørsmålet er Er overvekt blant barn et voksende problem i samfunnet? Eller er det bare jeg som overreagerer? Og hva kan man gjøre med dette uten å skape mer skade for barna psykisk? Anonymkode: 0d963...cd0 overdrivelse delux Anonymkode: 10be7...2fa 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #20 Skrevet 2. november 2022 Jeg syns ikke jeg ser så mye fedme akkurat på blant venner av barna mine, eller på skolen, De fleste framstår som normalvektige, selv om mange gjerne er litt lubne. Men moren min kommenterer det stadig, og hun har jo flere generasjoner å sammenligne med. Og, ja, når jeg ser bilder gruppebilder fra min egen barndom så var så godt som alle barna slanke. Så noe har endret seg. Anonymkode: cba10...fd8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå