AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #1 Skrevet 31. oktober 2022 Hei, Jeg strever litt med julegave press fra søster. Selv har jeg ikke barn eller kjæreste. I noen år på rad har jeg prøvd å si fra at jeg egentlig bare har lyst til å kjøpe til barna. Ikke søster og hennes samboer. Det ble veldig sårt…«Men vi må jo gi en liten oppmerksomhet til hverandre» Bruker å kjøpe gaver til samme sum til barna ca. 4-500 hvert år, da det er vanskelig å finne ordentlige gaver som de ønsker seg til under det. Blir ca 1000 på søster og samboer også. Så 3000 i julegaver til 2 voksne og 4 barn. Jeg har prøvd å si jeg ønsker å starte tidlig på julegaver, slik at jeg kan spre pengene på flere måneder slik at jeg ikke er tom for penger i desember. Fikk da til svar fra min søster at det kunne jeg ikke gjøre, for da fikk hun ikke byttet gavene inn om hun måtte det.. Selv bruker hun kanskje 300 kroner på meg fra henne og familien, samt har den luksus å kjøper på salg/ tidligere på året. Hvordan løser dere det når en søsken er barneløs og den andre har barn? Takk på forhånd Anonymkode: 77b63...c66
Blåjojo Skrevet 31. oktober 2022 #2 Skrevet 31. oktober 2022 Når det kommer til julegaver så tenker jeg det er giver som bestemmer både når de skal kjøpes og hvor mye penger som skal legges i det. Da jeg var barnløs fikk jeg aldri noe krav fra søsken om disse tingene, og det er jo helt som det skal være. Så jeg foreslår at du kjøper gaver når det passer deg og ikke bryr deg om kravene din søster stiller. 1
Ullvott Skrevet 31. oktober 2022 #3 Skrevet 31. oktober 2022 Du kan i alle fall begynne med å gi en par-gave til henne og mannen hennes, og skru ned prisen på den til et par hundrelapper. Gaven til de voksne trenger du ikke kjøpe i siste liten, heller. På barnegaver kan byttemulighet være praktisk hvis de får mye likt, men de voksne får sjelden SÅ mye og SÅ likt at det er noe problem. 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #4 Skrevet 1. november 2022 Hvorfor ikke bare kjøpe rimeligere gaver? Anonymkode: 5f2b8...566
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #5 Skrevet 1. november 2022 Jeg kjøpte som en selvfølge til min søster og hennes barn da jeg selv var barnløs. Fikk gave tilbake. Jeg skjønner ikke helt den med at når noen får barn, så skal de ikke få gave selv lenger. Barna er selvstendige individ, og min søster var fremdeles et selvstendig individ. Selvsagt skulle ikke hun plutselig ikke få gave lenger. Om du har veldig dårlig råd, så skjønner jeg det jo. Men da ville jeg heller gitt rimeligere gaver. Hvorfor må du bruke 1000 kr i gave på søsteren din? Så mye har jeg aldri gitt til min søster, vi gir gaver for kanskje 2-500 kr, alt ettersom. Til tantebarna gir jeg for rundt 4-500 kr. Men altså, det går jo fint an å finne noe til mindre? Du MÅ ikke gi det som er på ønskelisten, om det som er der er dyrt (nå har jeg barn selv også, så jeg vet hvor dyre barneleker kan være...). Du kan helt fint gi bøker, spill, tegnesaker, plastilina, perler (avhengig av barnas alder, selvsagt, ville ikke anbefalt å gi plastilina til fjortenåringen, hehe). Så jeg ville altså heller redusert prisen på gavene enn å kutte. Og jeg hater forøvrig også når gaver ikke kan byttes. Anonymkode: 64b49...136
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #6 Skrevet 1. november 2022 Vi stoppet gavene for 10år siden, aldri sett meg tilbake, Fokuset vårt i dag er mat og samværet. Pynting og gaver har null betydning. Anonymkode: 326ef...666 1
Bombasi Skrevet 1. november 2022 #7 Skrevet 1. november 2022 Jeg bruker 500 kr på søsken inkl. partner og 400 kr pr. barn. Det blir fort 2000,- til jul for søskenes familie, og jeg får kanskje 400,- tilbake. Samme opplegg til hver bursdag. Det er sånn regnskapet blir. Man får se på det som "giverglede" til folk som betyr noe. For øvrig bør du tilpasse utgiftene utifra hva du har råd til.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #8 Skrevet 1. november 2022 Som de andre skriver: du må skru ned prisen!! Fellesgave til søster og mann, til samme prisnivå som du får av dem. Her kan du vel kjøpe tidlig/på tilbud om hun gjør det? Eller skal hun kunne bytte egen gave men ikke du? Til ungene kan du også skru ned prisen. Barn får oftest nok leker, så gi heller spill og bøker og sånne ting. Anonymkode: 9205b...2f1 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #9 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei, Jeg strever litt med julegave press fra søster. Selv har jeg ikke barn eller kjæreste. I noen år på rad har jeg prøvd å si fra at jeg egentlig bare har lyst til å kjøpe til barna. Ikke søster og hennes samboer. Det ble veldig sårt…«Men vi må jo gi en liten oppmerksomhet til hverandre» Bruker å kjøpe gaver til samme sum til barna ca. 4-500 hvert år, da det er vanskelig å finne ordentlige gaver som de ønsker seg til under det. Blir ca 1000 på søster og samboer også. Så 3000 i julegaver til 2 voksne og 4 barn. Jeg har prøvd å si jeg ønsker å starte tidlig på julegaver, slik at jeg kan spre pengene på flere måneder slik at jeg ikke er tom for penger i desember. Fikk da til svar fra min søster at det kunne jeg ikke gjøre, for da fikk hun ikke byttet gavene inn om hun måtte det.. Selv bruker hun kanskje 300 kroner på meg fra henne og familien, samt har den luksus å kjøper på salg/ tidligere på året. Hvordan løser dere det når en søsken er barneløs og den andre har barn? Takk på forhånd Anonymkode: 77b63...c66 Du kan jo legge av disse pengene og ikke kjøpe før nærmere jul... Anonymkode: 94e70...419
c_buk Skrevet 1. november 2022 #10 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Vi stoppet gavene for 10år siden, aldri sett meg tilbake, Fokuset vårt i dag er mat og samværet. Pynting og gaver har null betydning. Anonymkode: 326ef...666 Enig angående gaver, men pynting til jul synes jeg er koselig. Jula blir bedre uten gavemas. Her har normalen vært gaver til barna, ikke til voksne. Og til barna spleiser vi heller på større ting, enn å ha 30 pakker med ubrukelig leker og nips 🙂 Maten og drikken som ligger til grunn for felleskosen deles mellom de med best råd, så kan familien med dårligere råd delta på alt som hører jula til.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #11 Skrevet 1. november 2022 c_buk skrev (19 minutter siden): Enig angående gaver, men pynting til jul synes jeg er koselig. Jula blir bedre uten gavemas. Her har normalen vært gaver til barna, ikke til voksne. Og til barna spleiser vi heller på større ting, enn å ha 30 pakker med ubrukelig leker og nips 🙂 Maten og drikken som ligger til grunn for felleskosen deles mellom de med best råd, så kan familien med dårligere råd delta på alt som hører jula til. Jeg har lite julepynt nå Kutta treet. Trenger ikke være stivpynta med klær heller. Vi bruker heller alt av penger på mat, pleier også å ta med om vi går på besøk. Så det blir mye mat til alle som er med. Anonymkode: 326ef...666 1
c_buk Skrevet 1. november 2022 #12 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har lite julepynt nå Kutta treet. Trenger ikke være stivpynta med klær heller. Vi bruker heller alt av penger på mat, pleier også å ta med om vi går på besøk. Så det blir mye mat til alle som er med. Anonymkode: 326ef...666 God mat, god drikke og tid til å møtes er jo det aller viktigste. Hadde nok ikke vært misfornøyd med feiringen du beskriver. Selv uten pynt hadde jeg vært strålende fornøyd. Bare jeg slipper gavemas så er jeg fornøyd. Har tilbragt juleaften på sykehjem hos eldre familiemedlemmer og på sykehus hos syk morfar, og det har jo vært fine julefeiringer det også.
Tatja Skrevet 1. november 2022 #13 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi stoppet gavene for 10år siden, aldri sett meg tilbake, Fokuset vårt i dag er mat og samværet. Pynting og gaver har null betydning. Anonymkode: 326ef...666 Spørs hvem du spør, det. Syns det kan være koselig å kjøpe en gave til mine nærmeste. 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #14 Skrevet 1. november 2022 3000 er mye penger ja. Hvorfor kjøper du ikke pargave til dem? Og gjerne hold deg til 300-350kr, når det er 4 barn. Da er du plutselig nede i rundt 1600-1800kr. AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi stoppet gavene for 10år siden, aldri sett meg tilbake, Fokuset vårt i dag er mat og samværet. Pynting og gaver har null betydning. Anonymkode: 326ef...666 Jeg har en nisse jeg fikk fra en tante til jul for noen år siden. Det er noe av det kjæreste jeg har, og den står alltid fremme, etter at hun døde. Det er ikke noe jeg hadde kommet på å kjøpe meg selv, men den er så typisk tanten min, at jeg blir glad hver gang jeg ser den. Jeg blir ellers også veldig glad i gaver jeg får, og jeg liker også å handle gaver og gi gaver til andre. Syns forøvrig det er koselig å pynte til jul også jeg, da❤️ Godt vi er forskjellig. Anonymkode: 3a9de...017 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #15 Skrevet 1. november 2022 Du kan enten skru ned på verdien du bruker på gavene, eller kanskje kun kjøpe til barna og ikke søskene (og samboer). AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har prøvd å si jeg ønsker å starte tidlig på julegaver, slik at jeg kan spre pengene på flere måneder slik at jeg ikke er tom for penger i desember. Fikk da til svar fra min søster at det kunne jeg ikke gjøre, for da fikk hun ikke byttet gavene inn om hun måtte det.. Selv bruker hun kanskje 300 kroner på meg fra henne og familien, samt har den luksus å kjøper på salg/ tidligere på året. Du kan fint kun bruke 100 kr på søstra di, hun er temmelig gnien og egoistisk av seg. Hvorfor skal hun kunne kjøpe noe du ikke kan bytte, men gud forby at du gjør det samme liksom... Du kan med god samvittighet bruke langt mindre penger på julegavene. Anonymkode: e20d7...733 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #16 Skrevet 1. november 2022 Hvorfor så dyre gaver til henne og samboeren? Hvis hun har sagt det er hyggelig med en oppmerksomhet, ville jeg ikke tolket det som noe til 1000 kr. Hadde gitt noe sjokolade eller sånt. Anonymkode: 43067...bb4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #17 Skrevet 2. november 2022 Jeg har ett barn, min bror har to barn, og min søster er barnløs. Jeg har en sum til hver familie. Jeg gir min søster gave for cirka samme sum som hun gir til oss+barnet. Min bror med familie får altså for samme sum cirka som min søster. Etter de fikk to barn får barna mest, og bror og svigersøster får litt mindre😊 Tenker det er en rettferdig måte å gjøre det på😊 Anonymkode: 8308c...373
Irja Skrevet 2. november 2022 #18 Skrevet 2. november 2022 Det er den som gir gaven som bestemmer hva gaven koster og hva det skal være. Har en svigerinne som prøver å legge føringer på gaver. Sender meg ønskeliste over hva hun og barna ønsker seg. Blir så provosert. Barna er gamle nok til at jeg kan spørre de selv, men det passer ikke kontrollfriken. Ikke bry deg om hva hun sier og senk prisen på gave! Gi gjerne til paret samlet. F.eks vin og noe spiselig. Hvorfor skal du gi dyre gaver som hun skal kunne bytte, mens du får noe gammelt rask fra salgshylla til 1/3 av prisen. Frekk dame.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #19 Skrevet 2. november 2022 Herregud, slutt å være så hjelpeløs. Send en melding om du kun gir barna gaver i år, ferdig basta. Swipe left på alt av protester og brokk. Kjøp tre ting à 100 kr, i alt 300 kr, samme som hun bruker å gi deg. Problem løst. Anonymkode: 7f18f...210
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå