Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig denne like gjerne kunne vært på "Snikk-snakk", men da får heller moderator flytte på den. Det dreier seg tross alt i høyeste grad om data og internett.

Jeg satt nettopp og leste en artikkel om "phishing" i Dagbladet og fant der en link til denne testen der man får se eksempler på noen ekte og noen fake mailer fra diverse kjente banker og nettsteder.

Ganske tankevekkende. Tror nok det er stor fare for at man en eller annen gang kan svare på en mail fra en eller annen lurendreier ja, for noen av disse ser ganske troverdige ut.

Jeg er av det skeptiske slaget, så jeg fikk 9 av 10 riktige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er fryktelig skeptisk, så jeg fikk 8 av 10 riktige. var bare en av de mailene jeg kunne trodd på, og det var den fra paypal som var bare til opplysning. Så det var to riktige mailer som jeg ikke ville ha svart på. Er nok anderledes hvis det hadde vært fra min egen bank. da kunne jeg kanskje blitt lurt.

Skrevet

8 av 10 her og, hadde nok fått 9 hvis jeg ikke hadde blingset og huket av "no answer" på den msn greia

Skrevet

Fikk også 8 av 10. Nesten utelukkende pga url'en nederst på mailen. (URL'er til IP-nummer er sjelden en bra ting...)

Catzy

Gjest happyending
Skrevet

Jeg fikk 10 av 10 jeg..

Jeg så ikke på noen URL`er.. Det som avslørte for min del er det at de spør etter brukernavn og passord og sånn.. Det er ingen banker eller noe lignende som ville gjort det pr mail, da det er en stooor andel av kundene dems som IKKE har tilgang til mail..

Skrevet

10 av 10. Holdt på å gå på den fra Amazon, men hvor sannsynlig er det egentlig at amazon "mister" kundeinformasjon? Hehe...

Nei, vær forsiktig på nett, folkens, det er mye rart der ute.....

Skrevet

9/10. Bommet på en som jeg sa var falsk, og som ikke var det. :P

Skrevet

Nå tok ikke jeg testen, men så litt på de forskjellige mailene. Er ikke rart at det kan være vanskelig å skille ut alle her, selv om de åpenbare er lette selvsagt. Problemet er jo at dette ikke er mailer til deg selv. Det er lettere å vite hva som er relevant eller ei i sin egen mailboks enn å se på slike mailer som du ikke vet noe av bakrgrunnen for.

Skrevet

7 av 10, resultatet man får når man svarer phishing på alt, jevnt over uten å en gang vurdere ektheten.

Noe som er den eneste rette holdning å ha til mail med kommeriselt innhold IMHO :ler:

Men for all del, interessante eksempler

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...