AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #1 Skrevet 31. oktober 2022 Har nylig blitt tatt inn igjen til nok en behandlingsrunde ved DPS. 3 runde siden 2020. Men når jeg leser på some og ser nyhetene på TV, og ser bl.a at barn ikke får hjelp, eller må stå lenge på venteliste, ja da føler jeg det urettferdig at jeg igjen får behandling. Altså, jeg er veldig glad for å få behandling, for jeg trenger det virkelig, men det er så typisk meg å tenke at det sikkert er andre som hadde trengt den plassen bedre enn meg. Jeg vet jo at jeg er vurdert til å trenge hjelp ved DPS, men likevel... Er det flere som føler på samme måte? Anonymkode: 15cf0...69d 2
Mona123 Skrevet 31. oktober 2022 #2 Skrevet 31. oktober 2022 Du er vel sykere enn mange andre. Ta imot hjelpen og fokuser på behandling og ha tillitt til at DPS prioriterer riktig. 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #3 Skrevet 31. oktober 2022 Mona123 skrev (2 minutter siden): Du er vel sykere enn mange andre. Ta imot hjelpen og fokuser på behandling og ha tillitt til at DPS prioriterer riktig. Ja, jeg må jo ha tillit til DPS sine vurderinger. Jeg liker nok ikke å tro at jeg er såpass syk, og bruker mye energi på å ikke vise andre at jeg er syk. Jeg føler også med de som ikke får den hjelpen de trenger 🥺 Anonymkode: 15cf0...69d 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #4 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har nylig blitt tatt inn igjen til nok en behandlingsrunde ved DPS. 3 runde siden 2020. Men når jeg leser på some og ser nyhetene på TV, og ser bl.a at barn ikke får hjelp, eller må stå lenge på venteliste, ja da føler jeg det urettferdig at jeg igjen får behandling. Altså, jeg er veldig glad for å få behandling, for jeg trenger det virkelig, men det er så typisk meg å tenke at det sikkert er andre som hadde trengt den plassen bedre enn meg. Jeg vet jo at jeg er vurdert til å trenge hjelp ved DPS, men likevel... Er det flere som føler på samme måte? Anonymkode: 15cf0...69d Legg vekk den unyttige tanken. Barn går ikke til dps og staten endrer ikke budsjettet om du slutter der. Slike plasser er noe man får, ikke noe man fortjener. Anonymkode: dc74c...d17 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #5 Skrevet 31. oktober 2022 Mona123 skrev (21 minutter siden): Du er vel sykere enn mange andre. Ta imot hjelpen og fokuser på behandling og ha tillitt til at DPS prioriterer riktig. Tror vel heller det er motsatt. Som regel blir de aller sykeste kastet ut fordi de er for dårlige til å gå i behandling. Det er tross alt et kriterie de har om at det skal være samfunnsøkonomisk verst det å bruke ressursene på akkurat deg. De som får lettest hjelp på dps er lett og moderat psykiske syke som enten jobber, studerer eller går på aap. I tilegg blir man prioritert om man har barn. De som kommer aller lavest i dps er: kronisk alvorlig syke,de pasientene som har vært i psykiatrien i lang tid og ikke blir bedre, gjerne fordi de har livslange lidelser. Uføre og de uten barn. Jeg vil presisere at disse selvsagt ikke står uten hjelp, men de får hjelp andre plasser enn dps. Anonymkode: eceac...2d4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #6 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Legg vekk den unyttige tanken. Barn går ikke til dps og staten endrer ikke budsjettet om du slutter der. Slike plasser er noe man får, ikke noe man fortjener. Anonymkode: dc74c...d17 Du har rett i det du skriver. Må bare prøve å legge fra meg tankene mine. AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Tror vel heller det er motsatt. Som regel blir de aller sykeste kastet ut fordi de er for dårlige til å gå i behandling. Det er tross alt et kriterie de har om at det skal være samfunnsøkonomisk verst det å bruke ressursene på akkurat deg. De som får lettest hjelp på dps er lett og moderat psykiske syke som enten jobber, studerer eller går på aap. I tilegg blir man prioritert om man har barn. De som kommer aller lavest i dps er: kronisk alvorlig syke,de pasientene som har vært i psykiatrien i lang tid og ikke blir bedre, gjerne fordi de har livslange lidelser. Uføre og de uten barn. Jeg vil presisere at disse selvsagt ikke står uten hjelp, men de får hjelp andre plasser enn dps. Anonymkode: eceac...2d4 Jeg er nok ikke av de sykeste nei. Er derfor jeg føler det urettferdig. Men jeg er såpass dårlig at jeg ikke fungerer i hverken jobb eller tiltak, samt at jeg har mange andre utfordringer. Anonymkode: 15cf0...69d
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #7 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror vel heller det er motsatt. Som regel blir de aller sykeste kastet ut fordi de er for dårlige til å gå i behandling. Det er tross alt et kriterie de har om at det skal være samfunnsøkonomisk verst det å bruke ressursene på akkurat deg. De som får lettest hjelp på dps er lett og moderat psykiske syke som enten jobber, studerer eller går på aap. I tilegg blir man prioritert om man har barn. De som kommer aller lavest i dps er: kronisk alvorlig syke,de pasientene som har vært i psykiatrien i lang tid og ikke blir bedre, gjerne fordi de har livslange lidelser. Uføre og de uten barn. Jeg vil presisere at disse selvsagt ikke står uten hjelp, men de får hjelp andre plasser enn dps. Anonymkode: eceac...2d4 Hvor kan man få hjelp utenom dps? Jeg er ferdigbehandlet hos dps. Jeg er med min psykiatriske historikk for syk for privatpraktiserende. Bydelen har et lavterskeltilbud som jeg ikke kvalifiserer til. Universitetet gir helsehjelp til studenter som ikke har psykiatrisk problematikk. Jeg betalte en psykolog privat for utredning. Hun syntes absolutt at jeg burde få hjelp I det offentlige og hun følte ikke at hun var kompetent til å hjelpe meg. Nå var hun bare ansatt i den private bedriften, hadde hun eid den så ville hun sikkert karret til seg de pengene. Er det for det meste selvhjelpsgrupper, kid-kurs og Fontenehus som står igjen? Anonymkode: 86622...162 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #8 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hvor kan man få hjelp utenom dps? Jeg er ferdigbehandlet hos dps. Jeg er med min psykiatriske historikk for syk for privatpraktiserende. Bydelen har et lavterskeltilbud som jeg ikke kvalifiserer til. Universitetet gir helsehjelp til studenter som ikke har psykiatrisk problematikk. Jeg betalte en psykolog privat for utredning. Hun syntes absolutt at jeg burde få hjelp I det offentlige og hun følte ikke at hun var kompetent til å hjelpe meg. Nå var hun bare ansatt i den private bedriften, hadde hun eid den så ville hun sikkert karret til seg de pengene. Er det for det meste selvhjelpsgrupper, kid-kurs og Fontenehus som står igjen? Anonymkode: 86622...162 Har du gått lenge hos dps? Det er ikke meningen at noen skal gå til dps resten av livet. Man får kanskje gå dit 1år, får gruppebehandling eller noe og da er det forventet at etter det så skal man ha fått verktøy og lært hvordan mestre hverdagen så etter det blir det opp til hver og enkelt å faktisk bruke disse verktøyene man har fått. Hva slags annen hjelp utenom dps kommer helt ann på hva du trenger hjelp til? Men støttesamtaler tilbyr de fleste bydeler. Det fins utrolig mange privatpraktiserende i Oslo så selvom 1 av de sa du var for syk så er det 100 andre du kan spørre. Anonymkode: eceac...2d4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #9 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du gått lenge hos dps? Det er ikke meningen at noen skal gå til dps resten av livet. Man får kanskje gå dit 1år, får gruppebehandling eller noe og da er det forventet at etter det så skal man ha fått verktøy og lært hvordan mestre hverdagen så etter det blir det opp til hver og enkelt å faktisk bruke disse verktøyene man har fått. Hva slags annen hjelp utenom dps kommer helt ann på hva du trenger hjelp til? Men støttesamtaler tilbyr de fleste bydeler. Det fins utrolig mange privatpraktiserende i Oslo så selvom 1 av de sa du var for syk så er det 100 andre du kan spørre. Anonymkode: eceac...2d4 Jeg vet at dps ikke er ment å være langvarig. Jeg ønsker å få oppfølging hos en instans på lavere nivå De 100 andre psykologene har ingen kapasitet. Anonymkode: 86622...162
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #10 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du gått lenge hos dps? Det er ikke meningen at noen skal gå til dps resten av livet. Man får kanskje gå dit 1år, får gruppebehandling eller noe og da er det forventet at etter det så skal man ha fått verktøy og lært hvordan mestre hverdagen så etter det blir det opp til hver og enkelt å faktisk bruke disse verktøyene man har fått. Hva slags annen hjelp utenom dps kommer helt ann på hva du trenger hjelp til? Men støttesamtaler tilbyr de fleste bydeler. Det fins utrolig mange privatpraktiserende i Oslo så selvom 1 av de sa du var for syk så er det 100 andre du kan spørre. Anonymkode: eceac...2d4 Ikke meg du siterer. Skjønner jo at man ikke kan gå til DPS resten av livet, men for mange så holder det ikke med 1 års behandling. For min del så er det uaktuelt med gruppebehandling, e-mestring og intensiv behandling. Er rett og slett for dårlig til disse. Jeg bruker de verktøyene jeg har lært, men likevel så klarer jeg ikke å stagge angsten når den er ille. Mtp privatpraktiserende, går disse under frikort når man har det? Å hvordan stiller Nav seg til at man går privat? Jeg er på AAP, og det går mot ufør, så må jo forholde meg til behandling som Nav støtter. Anonymkode: 15cf0...69d
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #11 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tror vel heller det er motsatt. Som regel blir de aller sykeste kastet ut fordi de er for dårlige til å gå i behandling. Det er tross alt et kriterie de har om at det skal være samfunnsøkonomisk verst det å bruke ressursene på akkurat deg. De som får lettest hjelp på dps er lett og moderat psykiske syke som enten jobber, studerer eller går på aap. I tilegg blir man prioritert om man har barn. De som kommer aller lavest i dps er: kronisk alvorlig syke,de pasientene som har vært i psykiatrien i lang tid og ikke blir bedre, gjerne fordi de har livslange lidelser. Uføre og de uten barn. Jeg vil presisere at disse selvsagt ikke står uten hjelp, men de får hjelp andre plasser enn dps. Anonymkode: eceac...2d4 Jeg har alvorlige diagnoser med et komplekst sykdomsbildet og har vært i systemet siden jeg var 5 og fyller nå 40. Er inn og ut av sykehuse,vært uføretrygdet i mange år og bor i bolig med tilknytting til base med personal og jeg går på dps to ganger i uka. i Anonymkode: 61ff7...ac1 1
totti_1 Skrevet 31. oktober 2022 #12 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, jeg må jo ha tillit til DPS sine vurderinger. Jeg liker nok ikke å tro at jeg er såpass syk, og bruker mye energi på å ikke vise andre at jeg er syk. Jeg føler også med de som ikke får den hjelpen de trenger 🥺 Anonymkode: 15cf0...69d Ta imot hjelpen derfra du 👌👌
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #13 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du gått lenge hos dps? Det er ikke meningen at noen skal gå til dps resten av livet. Man får kanskje gå dit 1år, får gruppebehandling eller noe og da er det forventet at etter det så skal man ha fått verktøy og lært hvordan mestre hverdagen så etter det blir det opp til hver og enkelt å faktisk bruke disse verktøyene man har fått. Hva slags annen hjelp utenom dps kommer helt ann på hva du trenger hjelp til? Men støttesamtaler tilbyr de fleste bydeler. Det fins utrolig mange privatpraktiserende i Oslo så selvom 1 av de sa du var for syk så er det 100 andre du kan spørre. Anonymkode: eceac...2d4 Dette er individuelt. Jeg har vært tilknyttet dps i 20 år og bup før det Anonymkode: 61ff7...ac1 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #14 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette er individuelt. Jeg har vært tilknyttet dps i 20 år og bup før det Anonymkode: 61ff7...ac1 Hvor ofte får du time hos dps? Anonymkode: 86622...162
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #15 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har nylig blitt tatt inn igjen til nok en behandlingsrunde ved DPS. 3 runde siden 2020. Men når jeg leser på some og ser nyhetene på TV, og ser bl.a at barn ikke får hjelp, eller må stå lenge på venteliste, ja da føler jeg det urettferdig at jeg igjen får behandling. Altså, jeg er veldig glad for å få behandling, for jeg trenger det virkelig, men det er så typisk meg å tenke at det sikkert er andre som hadde trengt den plassen bedre enn meg. Jeg vet jo at jeg er vurdert til å trenge hjelp ved DPS, men likevel... Er det flere som føler på samme måte? Anonymkode: 15cf0...69d Hei, kjære deg! Det er ikke din oppgave å tenke på dette, det er på systemnivå ting ikke fungerer og dette kan du ikke gjøre noe med. Det er heller ikke ditt ansvar eller din byrde å bære. Bruk muligheten du nå har fått til å få det bedre, fokuser på at du nå har muligheten til å få hjelp. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du får hjelp, det burde være en mulighet for alle som trenger det og ikke et privilegium i «verdens rikeste land». Ta imot med god samvittighet! Masse god bedring og lykke til ❤️ Anonymkode: 2fe43...0e4
Gjest vilkåret Skrevet 1. november 2022 #16 Skrevet 1. november 2022 Quote Det føles urettferdig at jeg igjen skal få behandling på DPS. Det er en del av sykdommen din å tenke sånn. Jeg tror ikke det å grave seg ned i "jeg fortjener ikke" er en bra mentalitet dersom du forsøker bli bedre. Å tenke det gjør det verre for deg selv å bli bedre. Du dyrker den delen av deg som er med på å holde deg nede. Dersom du ønsker bli bedre, må du bytte ut "jeg fortjener ikke" med "det er greit jeg også får iblant". Eller noe sånt. Tilpass det til det som er logisk for deg. Det er ingen barn noe sted i verden som blir hjulpet av at du klandrer deg selv. Om du føler det er feil at du får hjelp når andre lider, får du heller forkusere på å bli frisk så du blir i stand til å hjelpe barn i verden. Da blir den psykologiske hjelpen du får, en investering i barns fremtid. Fordi når ditt liv og fremtid blir bedre, har du ressurser til å igjen hjelpe andre. Men det er også mulig at dette fokuset på at andre har det verre egentlig er mer selvsabotasje der en del av deg ønsker fokusere på at du skal dytte deg selv ned.
Purple_Pixiedust Skrevet 1. november 2022 #17 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Tror vel heller det er motsatt. Som regel blir de aller sykeste kastet ut fordi de er for dårlige til å gå i behandling. Det er tross alt et kriterie de har om at det skal være samfunnsøkonomisk verst det å bruke ressursene på akkurat deg. De som får lettest hjelp på dps er lett og moderat psykiske syke som enten jobber, studerer eller går på aap. I tilegg blir man prioritert om man har barn. De som kommer aller lavest i dps er: kronisk alvorlig syke,de pasientene som har vært i psykiatrien i lang tid og ikke blir bedre, gjerne fordi de har livslange lidelser. Uføre og de uten barn. Jeg vil presisere at disse selvsagt ikke står uten hjelp, men de får hjelp andre plasser enn dps. Anonymkode: eceac...2d4 Jeg vet ikke om det er akkurat slik. Tror det er både og jeg. Jeg er langvarig syk og har fått avslag på ny runde poliklinisk på DPS. De anbefalte å fortsette med innleggelser i akuttpsykiatrien og bemannet bolig. Men de skrev også at de synes ikke det er noen endring siden sist runde (der er vi ikke enig), men at ved nye endringer kan jeg henvises på nytt. Så de sier ikke at jeg aldri skal få hjelp fra VOP igjen. Bare ikke ved nåværende situasjon. Jeg skal legges inn på DPS i januar da så noe hjelp får jeg. Men jeg burde hatt en poliklinisk behandler. Men det er hjelp å få mange steder. Jeg befinner meg på krisesenteret akkurat nå og de har tatt kontakt med alternativ til vold. Så håper på å få litt oppfølging derfra.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #18 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvor ofte får du time hos dps? Anonymkode: 86622...162 2 ganger i uka Anonymkode: 61ff7...ac1 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #19 Skrevet 1. november 2022 Tusen takk for svar alle sammen. Fint å høre andres meninger, noe som gjør at jeg kan tenke annerledes på det - som at det ikke vil hjelpe noen andre om jeg takker nei til hjelp eller om jeg synes at ikke jeg fortjener hjelp mer enn andre. ts Anonymkode: 15cf0...69d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå