Gå til innhold

Dere som har barn med ADHD, hvordan var barnet som baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en så kalt "high need baby" og har lest at det forekommer sammenheng mellom slike krevende babyer og senere ADHD diagnose. Kan dere som har barn med adhd beskrive litt hvordan de var det først året?

Babyen er alltid misfornøyd, skriker og roper hele tiden, trenger ny stimuli konstant og vil bare bli bært rundt, har aldri ligget eller sittet for seg selv og sover kun på oss foreldrene. Selv om ungen er liten skal jeg ærlig innrømme at jeg er bekymret for hvordan barnet blir når det blir større.

Anonymkode: e3b23...dc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge til at jeg også finner info om at det kan være tegn på autisme. Hvis noen her erfaringer med dette så betyr det mye om dere deler.

Skrevet

Jeg har 4 barn. Kun 1 med adhd. Var den roligste babyen, skikkelig solstråle. Blid og fornøyd. Kunne fint ligge alene en stund. Kjennetegnet etterhvert ble høyt og lavt nivå, løp før hun gikk. Klatrere i alt, impulsiv. Holdt seg mest med voksne, slet sosialt ect.

Har hatt 2 high need babyer, som er rolige nå. De bare trengte mer nærhet og ting som skjer i starten. 

Anonymkode: 2112a...9ef

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Min mann har ADHD og var visst verdens roligste og enkleste baby. Så det er nok store variasjoner. Han lå også langt foran på skolen fra første stund, men hadde konsentrasjonsvansker. 

Anonymkode: 1d847...f42

Skrevet

Min gutt som nå er 13 år var veldig rolig som baby. Han gråt sjeldent og var fornøyd så lenge han fikk mat hver tredje time, stell og kos. Han kunne ligge lenge fornøyd med lekene sine. Det var først fra ca 8 mnd alder at han ble travel og krevde mye oppmerksomhet. Fra han startet å gå (litt sent 15 mnd) så har det gått i ett. Men aller mest i prat, mas, ideer, «hva skal vi i dag», osv. Skal sies at han nok har mer av indre uro/tankekaos/drive enn hyperaktivitet. Noe som også gjorde at det tok mange år før han fikk diagnosen.

Sammenlignet med mine andre to barn uten adhd, så var han faktisk den enkleste og «snilleste» babyen og vi kunne nærmest stille klokken etter han.

Anonymkode: 82ca5...07d

Skrevet

Sov godt om natten, men i vogna var det full rulle fra dag 3.

Anonymkode: ee89c...301

Skrevet

Har ikke fått diagnosen enda, men har veldig mange symptomer og vil få diagnose etterhvert

Var verdens roligste baby. Alt gikk som en drøm 

Anonymkode: 6a2b2...d52

Skrevet

Den roligste babyen av mine tre var eldste og han har ADHD. Også det «enkleste» barnet hjemme. Fant på veldig mye kreativt og rart 🤣 aldri en kjedelig dag. Den mest ærlige snille gode gutten. Såklart vanskelig for han med skole osv. Nr to var som du beskriver, men hun er høysensitiv. Det er ingen diagnose men verdt å lese seg opp på. Hun har i dag ptsd etter noen traumer hun har opplevd. Håper du finner ut sv det og får god hjelp ❤️

Skrevet

Jeg hadde en sånn baby. Kunne ikke kjøre bil, sitte i vogn, bæremeis osv. Da han lærte å gå skulle han løpe konstant. Å fly var veldig styrete.

Han vokste det av seg. Er nå verdens roligste fyr på 17 år. Mener det roet seg ved 3- års alder. Det skal sies at de i bhg ikke syntes han var noe krevende.

Anonymkode: 0dd63...03e

Skrevet

Jeg har en med ADHD, og en med Asperger.

Den med ADHD, nektet å ligge i vogna, skulle få med seg alt som skjedde rundt, og bli aktivert. Startet år rulle begge veier 2 mnd, og kom seg da rundt på den måten, krabbet bra og raskt ved 5 mnd, reiste seg opp da, og 10 mnd gammel starte hun å løpe. Tok noen få steg fra 9 mnd. Og har siden da løpt. På dagtid sov hun stort sett på meg. På natta sov hun godt, sovnet på puppen, men fortsatte og sove videre, selv om hun ble lagt i senga.

Barnet med Asperger var mye roligere, glad i fysisk kontakt, men kunne fint ligge i vogna, så lenge den var i bevegelse. Han sov helt likt som sin søster. Han var og relativt tidlig ute, men han gikk, løp ikke før senere.

Anonymkode: ae97e...503

Skrevet

Hun var svært krevende. Sov i korte intervaller, protesterte på det aller meste, tok evigheter å roe til søvn, gråt mye, ville ha fysisk nærhet 24/7 og helst sove oppå meg i den grad hun sov. Sent ute både språklig og motorisk, til tross for voldsom vilje og aktivitetsnivå. Fryktløs. 

Jeg mistenker at hun også er på autismespekteret, men ADHD er nå den diagnosen som er satt foreløpig. 

Anonymkode: 0365c...6f3

Skrevet

For å si det sånn så var det kun nattesøvn som ikke var krevende.. Alt annet mellom 07.00 og 19.00 var veldig krevende. Har adhd. 

Anonymkode: 4d25b...d37

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har 4 barn. Kun 1 med adhd. Var den roligste babyen, skikkelig solstråle. Blid og fornøyd. Kunne fint ligge alene en stund. Kjennetegnet etterhvert ble høyt og lavt nivå, løp før hun gikk. Klatrere i alt, impulsiv. Holdt seg mest med voksne, slet sosialt ect.

Har hatt 2 high need babyer, som er rolige nå. De bare trengte mer nærhet og ting som skjer i starten. 

Anonymkode: 2112a...9ef

Samme som min adhd jente. Sååå blid og sosial og enkel som baby. Sov alltid 12 timer hver natt men ble  utrolig aktiv. Gikk ved 9mnd og løp som ettåring 😝

Anonymkode: 037c3...fb3

Skrevet

Jeg har tre barn, ett av de med adhd. Barnet med adhd var den roligste babyen ever. Sov nesten døgnet rundt, måtte vekkes for å mates. Alltid blid og fornøyd. Glad i oppmerksomhet, null frykt for fremmede, heller tvert i mot. Sent utviklet og hang langt etter på alle områder. Men seriøst, babyen sov nesten hele tiden, de to andre gjorde ikke det og var MYE mer krevende, som klistremerker. 

Anonymkode: d0c6d...740

Skrevet

High need. Men ikke pga adhd, men refluks, melkeallergi, kiss/kidd etter traumatisk fødsel og kraftig kolikk. Det tok jo noen mnd før han fikk behandling, så gutten var jo konstant sulten med mer eller mindre konstante smerter.

Anonymkode: 94e6c...2b5

• Hjerte 1
Skrevet

Min gutt har add, altså ikke hyperaktiv.

Tegn vi merket med han ganske tidlig var:

veldig våken og nysgjerrig fra han var noen få uker

sosial og stort sett blid og fornøyd så lenge noe skjedde rundt han

utforskende, men lite interessert i leker

sov dårlig

spiste dårlig med fast føde, kun pupp som var aktuelt

tok ikke smokk eller flaske

vanskelig å ha rutiner på(ikke sov han og ikke spiste han), 

grovmotorisk utvikling var ganske gjennomsnittlig

litt sen med språket, men det løsnet av seg selv i 3 års alder.

Anonymkode: 1fb25...7e2

Skrevet

Krevende, men samtidug ikke 😅. Høyt og lavt. Klarte ikke å leke med ting og ingen interesse for leker. Sov lite. Veldig aktiv fra fødselen av. Tidlig ute motorisk. 

Anonymkode: 07bd2...7b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en så kalt "high need baby" og har lest at det forekommer sammenheng mellom slike krevende babyer og senere ADHD diagnose. Kan dere som har barn med adhd beskrive litt hvordan de var det først året?

Babyen er alltid misfornøyd, skriker og roper hele tiden, trenger ny stimuli konstant og vil bare bli bært rundt, har aldri ligget eller sittet for seg selv og sover kun på oss foreldrene. Selv om ungen er liten skal jeg ærlig innrømme at jeg er bekymret for hvordan barnet blir når det blir større.

Min datter med ADHD var veldig rolig, sov natta rundt du hun var 1 måned. Hun var tidlig utviklet med språk, (snakket fra hun var 8 måneder). 

Det som var særtrekk på henne var vimsing.

Anonymkode: b76af...0a8

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner på en måte at du bekymrer deg, men vil bare si at det er mange andre grunner enn ADHD til at babyer er urolige. Så jeg tenker det er meningsløst å tenke i de baner hos en urolig baby. Dessuten virker det som mange tror babyer som tilsynelatende kjeder seg trenger masse stimuli. Mens da tenker jeg mer på en trøtt baby som egentlig trenger ro og antakelig mer søvn, selv om det kan virke som den blir lei alt mulig pga kjedsomhet.

Jeg har ingen barn med ADHD, men har hatt to veldig urolige babyer. De hadde begge ulike typer mageproblemer, som de vokste av seg og de er helt rolige nå som eldre. Men det var kjempekrevende i babytiden, hvor de måtte bysses hele tiden og var stadig misfornøyde. Heldigvis går det over!

• Nyttig 3
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter: Hvordan går det med baby nå? Det du beskriver er AKKURAT som å høre meg selv beskrive min baby på 5 mnd. Tenker ADHD, mage, reflux osv osv. Noe må det hvertfall være. Det er er ekstremt krevende! 

Anonymkode: 3dcfa...54f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...