AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #1 Skrevet 31. oktober 2022 Hei! Samboer og jeg skal kjøpe oss hus. (Begge er i 20 åra uten barn) Problemet er at han får høyere lån uten meg nå som jeg er student. Hvordan gjør vi det med en eventuell internavtale da? Noen som har erfaring med dette? Samboeren min vil at huset skal stå på oss 50\50, eller at jeg i det minste skal ha halvparten av overskuddet om vi går ifra hverandre i fremtiden sånn at jeg også skal føle meg sikker og være sikret. Alle pengene vi tjener går jo til en felles pott uansett liksom😅 alt vil endre seg til våren når jeg er ferdig utdannet og jeg ender opp med å mest sannsynlig ha høyere lønn enn han. Han har ca 550 i årslønn, jeg kommer til å ende med alt fra 600k og oppover. hvordan foregår noe sånt i praksis? Hva ville du gjort? Anonymkode: a8694...013
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #2 Skrevet 31. oktober 2022 Får dere lån i det hele tatt til bolig, når du står uten særlig inntekt som student? Det tror ikke jeg, særlig ikke i dagens marked med stigende renter. Han har jo ikke imponerende høy inntekt selv om den er ok, og jeg vet ikke helt hva boligene ligger på i pris der dere skal bo? Får han lån alene? Du får nok ikke lån ennå. Kan dere ikke vente med lån og bolig til du faktisk har fått deg en jobb? Anonymkode: de064...f0c
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 31. oktober 2022 #3 Skrevet 31. oktober 2022 Hva mener du potensielt er kvinnefella her?
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #4 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Får dere lån i det hele tatt til bolig, når du står uten særlig inntekt som student? Det tror ikke jeg, særlig ikke i dagens marked med stigende renter. Han har jo ikke imponerende høy inntekt selv om den er ok, og jeg vet ikke helt hva boligene ligger på i pris der dere skal bo? Får han lån alene? Du får nok ikke lån ennå. Kan dere ikke vente med lån og bolig til du faktisk har fått deg en jobb? Anonymkode: de064...f0c Det spørs jo hva ts utdanner seg til. Jeg fikk lån som arbeidsledig. På grunn av min utdanning. Altså null inntekt., som ts. Dersom hen har en god utdannelse får hen lån. Og det bør man jo velge seg. Ts: om forventet inntjening en gang i fremtiden er type 550 og 600 i en normal jobb innen deres felt og ingen av dere per nå vet at dere har ambisjoner om å fokusere på karriere etc (og dermed kan forventes tjene mye mer en gang i en ikke fjern fremtid) ville jeg sagt at det er like for like og altså delt felles utgifter etter evne. Da bidrar du mindre i en kort periode nå, noe mer i en lang periode i fremtiden. Det jevner seg ut. Ønsker dere ha det «fair» bør dere sette opp et regnestykke over hva dere faktisk bidrar med år for år og så betale hverandre tilbake. Fordelen med dette er atom en av dere feks om 4 år bestemmer seg for å etterutdanne seg to år på fulltid så føler hen ikke at hen snylter på fellesskapet. Da kjøper han feks 3 mill av huset, du 2 mill, og så kjøper du deg eventuelt inn med mer i neste bolig. At du får mindre når (eller om) dere skiller lag er ikke noen felle - det er som det skal være. Alternativet ville jo vært at han gav deg penger for å være i et forhold med han. Og det har vi ingen smigrende ord for. Og, du? Dette er 2022. Ikke kall det «kvinnefella». Det er ikke et ålreit ord. Anonymkode: c5125...46b
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #5 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Får dere lån i det hele tatt til bolig, når du står uten særlig inntekt som student? Det tror ikke jeg, særlig ikke i dagens marked med stigende renter. Han har jo ikke imponerende høy inntekt selv om den er ok, og jeg vet ikke helt hva boligene ligger på i pris der dere skal bo? Får han lån alene? Du får nok ikke lån ennå. Kan dere ikke vente med lån og bolig til du faktisk har fått deg en jobb? Anonymkode: de064...f0c Egenkapital er det noe som heter. Det er startlønna hans. Han har 580 før skatt (sjømann, så han skatter mindre i tillegg). Anonymkode: a8694...013
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #6 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Egenkapital er det noe som heter. Det er startlønna hans. Han har 580 før skatt (sjømann, så han skatter mindre i tillegg). Anonymkode: a8694...013 Også skrev jeg at han får lån til huset uten meg. Han får lån. Spørsmålet var ikke det. + jeg tjener faktisk greit ved siden av studielånet. Spørsmålet var om noen hadde laget en internavtale hvis kun én står på papirene. Anonymkode: a8694...013
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #7 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det spørs jo hva ts utdanner seg til. Jeg fikk lån som arbeidsledig. På grunn av min utdanning. Altså null inntekt., som ts. Dersom hen har en god utdannelse får hen lån. Og det bør man jo velge seg. Ts: om forventet inntjening en gang i fremtiden er type 550 og 600 i en normal jobb innen deres felt og ingen av dere per nå vet at dere har ambisjoner om å fokusere på karriere etc (og dermed kan forventes tjene mye mer en gang i en ikke fjern fremtid) ville jeg sagt at det er like for like og altså delt felles utgifter etter evne. Da bidrar du mindre i en kort periode nå, noe mer i en lang periode i fremtiden. Det jevner seg ut. Ønsker dere ha det «fair» bør dere sette opp et regnestykke over hva dere faktisk bidrar med år for år og så betale hverandre tilbake. Fordelen med dette er atom en av dere feks om 4 år bestemmer seg for å etterutdanne seg to år på fulltid så føler hen ikke at hen snylter på fellesskapet. Da kjøper han feks 3 mill av huset, du 2 mill, og så kjøper du deg eventuelt inn med mer i neste bolig. At du får mindre når (eller om) dere skiller lag er ikke noen felle - det er som det skal være. Alternativet ville jo vært at han gav deg penger for å være i et forhold med han. Og det har vi ingen smigrende ord for. Og, du? Dette er 2022. Ikke kall det «kvinnefella». Det er ikke et ålreit ord. Anonymkode: c5125...46b Spørsmålet er egentlig om noen har laget en avtale seg i mellom. Hvorfor skal alt være så jævlig vanskelig bare fordi vi ikke er gift?😂 Hvordan kan vi lage en avtale om at begge eier alt selvom kun han står på papirene om akkurat dette? Jeg kan ille være den første som lurer på dette! Det er faktisk hans ide, han vil sikre begge to. Vi betaler helt likt hele tiden og alle våre penger går i en felles pott. Er egentlig det jeg lurer på. må vi gifte oss da eller?😂 Anonymkode: a8694...013 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #8 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Spørsmålet er egentlig om noen har laget en avtale seg i mellom. Hvorfor skal alt være så jævlig vanskelig bare fordi vi ikke er gift?😂 Hvordan kan vi lage en avtale om at begge eier alt selvom kun han står på papirene om akkurat dette? Jeg kan ille være den første som lurer på dette! Det er faktisk hans ide, han vil sikre begge to. Vi betaler helt likt hele tiden og alle våre penger går i en felles pott. Er egentlig det jeg lurer på. må vi gifte oss da eller?😂 Anonymkode: a8694...013 Hvorfor må du absolutt være med på lånet akkurat nå? Du kan vel bare vente til neste år med å kjøpe deg inn? Ser egentlig ikke det store problemet her. Er du redd for at han skal dumpe deg før den tid så burde en jo revurdere hele planen med å kjøpe noe sammen i det hele tatt. Det er ett år det er snakk om, dette klarer vel dere å løse mellom dere? Når du kjøper deg inn til neste år så blir det til halve prisen av det kjøpesummen var. EK må dere jo også bli enige om. Jeg hadde fint klart å ordne dette med den personen jeg hadde hatt planer å kjøpe med. Blir det slutt mellom dere innen du får lønn og lån så hadde kostnaden uansett blitt større en tapet på det ene året som du hadde spyttet inn, så å se de pengene som tapt hadde jeg taklet helt fint. Det lages ett problem her som egentlig ikke er ett problem. Men vil en absolutt ha kontrakter så henvend dere til noen profosjonelle som vet hvordan kontraktene settes opp på den rette måten i forhold til summer osv. Anonymkode: 59a57...6d4 1
Portia Catonis Skrevet 31. oktober 2022 #9 Skrevet 31. oktober 2022 Ordet "kvinnefelle" blir brukt om en situasjon der mannen eier bolig, og kvinnen betaler leie til mannen over lang tid. Han får dermed med seg hele verdistigningen på boligen, hun sitter igjen med null ved eventuelt brudd. Videre skjer det gjerne at mannen bruker tid på å pusse opp (dvs øke verdien på boligen) mens kvinnen passer barn. Altså han tjener på det, ikke hun. Kvinnen jobber gjerne redusert i et allerede dårlig betalt yrke for å passe barna, og mannen får frigitt tid til å prioritere karriere. Han får økt lønn og pensjon, mens kvinnen taper pensjon og eier ingenting. Du er omtrent så langt ifra kvinnefella som det går an å komme😉 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #10 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det spørs jo hva ts utdanner seg til. Jeg fikk lån som arbeidsledig. På grunn av min utdanning. Altså null inntekt., som ts. Dersom hen har en god utdannelse får hen lån. Og det bør man jo velge seg. Ts: om forventet inntjening en gang i fremtiden er type 550 og 600 i en normal jobb innen deres felt og ingen av dere per nå vet at dere har ambisjoner om å fokusere på karriere etc (og dermed kan forventes tjene mye mer en gang i en ikke fjern fremtid) ville jeg sagt at det er like for like og altså delt felles utgifter etter evne. Da bidrar du mindre i en kort periode nå, noe mer i en lang periode i fremtiden. Det jevner seg ut. Ønsker dere ha det «fair» bør dere sette opp et regnestykke over hva dere faktisk bidrar med år for år og så betale hverandre tilbake. Fordelen med dette er atom en av dere feks om 4 år bestemmer seg for å etterutdanne seg to år på fulltid så føler hen ikke at hen snylter på fellesskapet. Da kjøper han feks 3 mill av huset, du 2 mill, og så kjøper du deg eventuelt inn med mer i neste bolig. At du får mindre når (eller om) dere skiller lag er ikke noen felle - det er som det skal være. Alternativet ville jo vært at han gav deg penger for å være i et forhold med han. Og det har vi ingen smigrende ord for. Og, du? Dette er 2022. Ikke kall det «kvinnefella». Det er ikke et ålreit ord. Anonymkode: c5125...46b Kvinnefella har ikke noe med å være et ålreit ord eller ikke å gjøre, men er et begrep som brukes i tilfeller hvor kvinner sitter og betaler på forbruk og ting som ikke gir verdi og uten rettigheter mens mannen sitter og betaler ned lån og eier bolig og sitter igjen som økonomisk vinner. Anonymkode: 76978...aef
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #11 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Samboer og jeg skal kjøpe oss hus. (Begge er i 20 åra uten barn) Problemet er at han får høyere lån uten meg nå som jeg er student. Hvordan gjør vi det med en eventuell internavtale da? Noen som har erfaring med dette? Samboeren min vil at huset skal stå på oss 50\50, eller at jeg i det minste skal ha halvparten av overskuddet om vi går ifra hverandre i fremtiden sånn at jeg også skal føle meg sikker og være sikret. Alle pengene vi tjener går jo til en felles pott uansett liksom😅 alt vil endre seg til våren når jeg er ferdig utdannet og jeg ender opp med å mest sannsynlig ha høyere lønn enn han. Han har ca 550 i årslønn, jeg kommer til å ende med alt fra 600k og oppover. hvordan foregår noe sånt i praksis? Hva ville du gjort? Anonymkode: a8694...013 Dette er mannefella, hvor mannen kommer til å sponse deg til du er ferdig studert. Det riktige er at du betaler for leie hos samboeren din, og dekker alle dine egne kostnader. Anonymkode: ce1bf...7db 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #12 Skrevet 31. oktober 2022 Snill mann du har. I allefall veldig tillitsfull. Dere tinglyser 50% på hver. Anonymkode: 2c779...d98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå