Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg dukket ikke opp på jobb pga at det skjedde en akutt hendelse på privaten, og derfor ble det en forsinket melding til sjefen om at jeg ikke kunne komme på jobb. Jeg har full forståelse for konsekvensen, da jeg satte de andre som var på jobb i en knipe, da jeg ikke kom til vakten min. 

Jobber på en relativt liten plass, der jeg møter sjefen hver dag. Og synes det er litt pinlig, men la meg selvfølgelig helt flat for hendelsen. Har etter hendelsen møtt opp til riktig tidspunkt og prøvd å gjøre mitt aller beste på jobb. 

Er fortsatt under prøvetid tror dere at denne hendelsen vil gi sjefen et negativt inntrykk av meg? 

Anonymkode: 761f8...ffe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk du skriftlig advarsel? Det kan jo i så fall gi et negativt inntrykk. Men det er jo uansett umulig for oss å vite hva din sjef tenker.

Anonymkode: 7742a...350

Skrevet

Fikk du skriftlig advarsel, da? Det er jo det overskriften handler om, men du nevner det ikke i innlegget ditt.. Jeg vil tro at hvis du fikk skriftlig advarsel, har du gjort et negativt inntrykk. Hvis du derimot ikke har fått advarsel, men hadde noe akutt som gjorde det umulig å si fra i tide, samt har forklart godt, beklaget og gjort opp i ettertid, ser jeg ingen grunn til bekymring. Uff, den siste setningen ble lang..🙃

Anonymkode: eb0d6...aa6

• Liker 4
Skrevet

Ville tatt en prat med sjefen jeg og forklart det hele. Men det kan være du får trekk i lønn for den tiden du var borte og fraværet ikke skyldtes sykdom eller lignende. Om du hele tiden har vært presis også i etterkant av det som skjedde så ville jeg ikke bekymra meg noe særlig. Det skal litt mer til enn det for å si opp folk. I  verste fall så vil jeg tro du får trekk i lønn for den perioden du var borte. Sjefer flest er ikke skumle mennesker man skal unngå. 

Anonymkode: da64d...809

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg dukket ikke opp på jobb pga at det skjedde en akutt hendelse på privaten, og derfor ble det en forsinket melding til sjefen om at jeg ikke kunne komme på jobb. Jeg har full forståelse for konsekvensen, da jeg satte de andre som var på jobb i en knipe, da jeg ikke kom til vakten min. 

Jobber på en relativt liten plass, der jeg møter sjefen hver dag. Og synes det er litt pinlig, men la meg selvfølgelig helt flat for hendelsen. Har etter hendelsen møtt opp til riktig tidspunkt og prøvd å gjøre mitt aller beste på jobb. 

Er fortsatt under prøvetid tror dere at denne hendelsen vil gi sjefen et negativt inntrykk av meg? 

Det ville gitt meg et negativt inntrykk, i allefall.

Eneste gode grunn jeg kan se til å ikke ringe er hvis man holder på med aktiv hjerte/lungeredning.  Ellers er det alltid tid til å ta en telefon. Selv i bilen på vei til sykehuset hvis barnet ditt er påkjørt. (Ok, jeg ville vært tilgivende for den siste der, altså)

Anonymkode: e1cdf...f67

• Liker 11
Skrevet

Det kommer an på hva hendelsen er. Nå vil jeg si at jeg er en forståelsesfull leder, og vet godt at ting på privaten kan dukke opp. Samtidig er det viktig å få beskjed om fravær da jeg må dekke opp eventuelle hull i timeplanen. 

Likevel tenker jeg at en skriftlig advarsel er litt overkill.

Anonymkode: a8663...21a

• Liker 8
Skrevet

Kommer an på hva hendelsen er, man har vel i de aller fleste situasjonene mulighet til å sende en kjapp sms. 
Med mindre det gjelder dødsfall eller annet i den alvorlighetsgraden.

Skrevet

Skriftlig advarsel er alvorlig. Det er et skritt på vei mot avskjed.

• Liker 6
Skrevet

Eneste gode grunn for ikke å dukke opp, er ulykker.

Ulykker er jo ikke pinlige. 

Alt utenom er ett ekstremt dårlig inntrykk ja.

Anonymkode: 88a95...f4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja selvfølgelig får sjefen et negativt inntrykk når dette skjer på din første arbeidsdag? Det klarer du vel tenkte deg frem til selv, eller?.. 

Er man oppegående og profesjonell ringer man sjefen med en gang, det å bare sende en sms er et dårlig tegn. Slik gjør man bare ikke. Hva var det som var så akutt at du ikke kunne ringe med dn gang? 

Anonymkode: 0758f...a4c

• Liker 4
Skrevet

Kommer helt an på hva som var den «akutte hendelsen». 

Anonymkode: ed0f4...c79

• Liker 4
Skrevet

Alle kan sende en melding til sjefen straks så sant man ikke er bevisstløs. «Fantegåing» anses som alvorlig brudd på arbeidsavtalen.

Anonymkode: 2b85b...f79

• Liker 1
Skrevet

Bare gjør en god jobb fremover, blir nok sjefen fornøyd.

• Liker 1
Skrevet

Om det faktisk skjedde en alvorlig og akutt hendelse og sjefen reagerer med skriftlig advarsel -  så hadde jeg smilt pent, gjort jobben og sluttet straks jeg fikk ny jobb. 

Anonymkode: 60e15...0ef

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

En skriftlig advarsel i prøvetida lover ikke særlig bra. Den akutte hendelsen var nok ingen gyldig grunn til fravær for da hadde du ikke fått advarselen. Nå gjelder det i alle fall å vise at du er 100 % til å stole på framover og gjøre deg ekstra flid, så beholder du kanskje jobben. 

Anonymkode: 2b85b...f79

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja selvfølgelig får sjefen et negativt inntrykk når dette skjer på din første arbeidsdag? Det klarer du vel tenkte deg frem til selv, eller?.. 

Er man oppegående og profesjonell ringer man sjefen med en gang, det å bare sende en sms er et dårlig tegn. Slik gjør man bare ikke. Hva var det som var så akutt at du ikke kunne ringe med dn gang? 

Hvor leser du at dette skjedde første arbeidsdag? 

Anonymkode: 7f1ad...2c6

• Liker 7
Skrevet
Snok1 skrev (15 minutter siden):

Skriftlig advarsel er alvorlig. Det er et skritt på vei mot avskjed.

Ikke nødvendigvis et direkte skritt mot avskjed. 
Hos oss er vi ekstremt nøye på Å dokumentere det vi gjør. Terskelen for skriftlig advarsel er selvsagt høy, men om det blir gitt, er det i hovedsak for å ha dokumentasjon å vise til ved en eventuell oppsigelse. Men oppsigelse er aldri et ønske eller mål bed skriftlig advarsel første gang.

Anonymkode: aef74...6fe

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvor leser du at dette skjedde første arbeidsdag? 

Anonymkode: 7f1ad...2c6

I overskriften står det "skriftlig advarsel i ny jobb" - da tolket jeg det slik, at dette var første arbeidsdag i ny jobb. Hvis det ikke er riktig, så er det liten grunn til å henge seg opp i det 👍🏼

Skrevet

Akutte hendelser som krever din tilstedeværelse gir jo ofte rett på velferdspermisjon eller lignende. Sikker på at du ikke hadde gyldig fravær?

Anonymkode: cf6bc...0b6

Skrevet

Jeg fikk skriftlig advarsel, kun fordi jeg har en forferdelig sjef. Er heldigvis andre som vurderer arbeidet mitt..og samarbeid med de og fagforening gjør at jeg står sterkt i dag😊

Anonymkode: b1ed3...c53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...