AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #1 Skrevet 31. oktober 2022 Lurer på hvor vanlig det er? Anonymkode: 3635e...e6c
nordlending Skrevet 31. oktober 2022 #2 Skrevet 31. oktober 2022 Man får ikke tilbud før det har vært i innstillingsrådet. Om du mener at rådet ikke godkjenner den som er innstilt som nummer 1, er det vanlige at de følger lista. 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #3 Skrevet 31. oktober 2022 nordlending skrev (1 minutt siden): Man får ikke tilbud før det har vært i innstillingsrådet. Om du mener at rådet ikke godkjenner den som er innstilt som nummer 1, er det vanlige at de følger lista. Har fått beskjed om at jeg får jobben men fått beskjed om at Innstillingsrådet må godkjenne det… Ts Anonymkode: 3635e...e6c
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #4 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har fått beskjed om at jeg får jobben men fått beskjed om at Innstillingsrådet må godkjenne det… Ts Anonymkode: 3635e...e6c Høres litt uprofesjonelt ut å si det til deg før Innstillingsrådet har hatt saken. Ikke så god start av nærmeste leder. Da må lederen være rimelig sikker på at Innstillingsrådet godkjenner (noe de nesten alltid gjør, men likevel) Anonymkode: bdca4...e63 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #5 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Høres litt uprofesjonelt ut å si det til deg før Innstillingsrådet har hatt saken. Ikke så god start av nærmeste leder. Da må lederen være rimelig sikker på at Innstillingsrådet godkjenner (noe de nesten alltid gjør, men likevel) Anonymkode: bdca4...e63 Det er ganske vanlig å si hvilken rekkefølge man er innstilt i. Anonymkode: 9d86a...6fd 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #6 Skrevet 31. oktober 2022 Er vel bare en klønete måte å si at du er innstilt som nr. 1. Det er sjelden det endres av Innstillingsrådet. Da må de ha gjort noe feil ved å velge deg. De fleste skriver at personlig egnethet vektlegges og da blir det enda vanskeligere å angripe. Anonymkode: a17d7...2c0
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #7 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (På 31.10.2022 den 22.13): Er vel bare en klønete måte å si at du er innstilt som nr. 1. Det er sjelden det endres av Innstillingsrådet. Da må de ha gjort noe feil ved å velge deg. De fleste skriver at personlig egnethet vektlegges og da blir det enda vanskeligere å angripe. Anonymkode: a17d7...2c0 Er vel offentlig sektor det er snakk om her siden man snakker om innstilling og tilsettingsråd? For statlig sektor er fremgangsmåten lovregulert, antar det gjelder kommunal sektor også(?) Det første som skjer er at den etaten/avdelingen/enheten som skal tilsette bestemmer seg for hvem de vil ha og skriver en innstilling. Og det får de som er innstilt beskjed om. Får man beskjed om at man er innstilt som nr. 1, så har man for alle praktiske formål "fått jobben". Formelt er det tilsettingsrådet som fatter vedtak, så man kan ikke få et formelt tilbud om stillingen før det vedtaket er fattet, men det skjer nesten aldri at tilsettingsrådet gjør om på en innstilling. En annen sak er at det kan variere veldig mellom forskjellige offentlige arbeidsgivere hvor lang tid det tar før en tilsetting er formelt avklart i rådet. Det kan avhenge av etatens størrelse, hvordan den er organisert, hvor ofte tilsettingsrådet har møter osv. Jeg kan illustrere med to ytterpunkter fra egen erfaring med statlig sektor. Det ene tilfellet var en mindre selvstendig etat med eget tilsettingsråd som kunne kalles sammen på kort varsel etter behov. Da klarte tilsettingsrådet å fatte vedtak (i tråd med innstillingen) samme dag som de siste intervjuene ble avholdt. Avdelingslederen som trengte arbeidskraft brukte vel ca. 1 times tid etter at siste jobbsøker på intervju gikk ut døra på å skrive innstillingen, og tilsettingsrådet kunne fatte vedtak umiddelbart. Det andre tilfellet var en større statlig etat som (i hvert fall på det tidspunktet) hadde kun ett tilsettingsråd for en hel region/landsdel, og dette rådet hadde faste møter ca. en gang i måneden. I tillegg måtte saker til rådet være sendt inn ganske lang tid før møtet. Så en gang gikk vi akkurat glipp av å få sendt innstilling tidsnok til siste møte før sommeren, i juli var det ikke møte og neste møte var i slutten av august. Da hadde alle de søkerne vi hadde innstilt ombestemt seg eller fått andre jobber, og takket nei til vårt tilbud, så vi fikk ikke tilsatt noen i det hele tatt i den runden. Anonymkode: 73fc3...851 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #8 Skrevet 2. november 2022 Har opplevd å være innstilt som nr. 1 også gjorde tilsettingsrådet om på dette, da intern søker var nr. 2. Dette var i staten. Anonymkode: 0ae22...921
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #9 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Har opplevd å være innstilt som nr. 1 også gjorde tilsettingsrådet om på dette, da intern søker var nr. 2. Dette var i staten. Anonymkode: 0ae22...921 Så kjedelig. Skulle tro arbeidsgiver visste da at intern søker hadde fortrinnsrett da. Anonymkode: 3635e...e6c
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #10 Skrevet 2. november 2022 Jeg har akkurat opplevd å være innstilt som nr 1, men blitt forbigått av rådet. Bare internsøkere og jeg hadde best egnethet, men vedkommende som fikk jobben har en utdanning som er høyere enn min. Rådet ser bare denne utdannelsen dessverre. Anonymkode: 9c7be...0c1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #11 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har akkurat opplevd å være innstilt som nr 1, men blitt forbigått av rådet. Bare internsøkere og jeg hadde best egnethet, men vedkommende som fikk jobben har en utdanning som er høyere enn min. Rådet ser bare denne utdannelsen dessverre. Anonymkode: 9c7be...0c1 Så kjipt da 😕 trodde at «personlig egnethet» hadde stor verdi. Anonymkode: 3635e...e6c
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #12 Skrevet 2. november 2022 Jeg har opplevd å være innstilt som nummer 2 og tilsettingsrådet godkjente det ikke og endret meg til nummer 1. Anonymkode: 877a5...bef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå