AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #1 Skrevet 31. oktober 2022 Jeg er ikke over 35 år, så får ikke automatisk NIPT-tilbud. Men vurderer å bruke 10 000 kr på det. Jeg har psykisk utviklingshemming i barnefar sin nære familie, og autisme i min nære familie, og slik jeg har forstått er dette ting man ikke finner på fosterdiagnostikk, men det har i alle fall gitt meg den ideen om at jeg bør være ekstra føre-var. Lurer bare på hvilke vurderinger andre har gjort på dette. Barnefar mener vi vil elske barnet likevel, og har sagt det er mest opp til meg. Jeg har nok en hang til å engste meg litt, men jeg tenker på konsekvensen av å få et barn med ekstra utfordringer. Selvsagt tar vi det på strak arm om det skjer, men som de fleste vil jo vi ikke det. Og jeg vil gjerne sjekke, om det går an. Anonymkode: d1cde...6da
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #2 Skrevet 31. oktober 2022 Det er vel bare vits å ta NIPT om man tenker å ta abort ved trisomi. Jeg betalte det selv i uke 10+0. Har flere i familie og omgangskrets med Downs syndrom, og ønsker ikke det for mitt barn. Neste gang hadde jeg valgt å gjøre det i Danmark heller enn i Norge, så vidt jeg forstår tester de for mer, de tester tidligere og billigere. Anonymkode: 8033d...397 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #3 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er vel bare vits å ta NIPT om man tenker å ta abort ved trisomi. Jeg betalte det selv i uke 10+0. Har flere i familie og omgangskrets med Downs syndrom, og ønsker ikke det for mitt barn. Neste gang hadde jeg valgt å gjøre det i Danmark heller enn i Norge, så vidt jeg forstår tester de for mer, de tester tidligere og billigere. Anonymkode: 8033d...397 Ja, tenker å ta abort ved trisomi. Tenker du da å reise til Danmark ens ærend for dette? Har ikke fått med meg at de tester for mer. Hva tester de for i tillegg? Anonymkode: d1cde...6da
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #4 Skrevet 31. oktober 2022 Jeg bestilte testkit fra Danmark og tok blodprøver hos fastlegen. valgte panorama og vistara for å teste for mye mer enn i Norge. Anonymkode: 35a86...b43 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #5 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg bestilte testkit fra Danmark og tok blodprøver hos fastlegen. valgte panorama og vistara for å teste for mye mer enn i Norge. Anonymkode: 35a86...b43 Å, jeg leste litt om dette nå, var ikke klar over at de hadde bedre i andre land? Er det fordi vi er mer i mot abort i Norge eller hva? Men hvordan funker det når du får testkit fra Danmark, gjennomfører fastlegen resten av oppfølgingen? Hvordan får du svarene? Anonymkode: d1cde...6da
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #6 Skrevet 31. oktober 2022 Nei, stolte på at baby kommer ut som den er ment og trodde jeg ville få en frisk baby(og det fikk jeg). Anonymkode: ec4fa...dc3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #7 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, stolte på at baby kommer ut som den er ment og trodde jeg ville få en frisk baby(og det fikk jeg). Anonymkode: ec4fa...dc3 ❤️ Så fint! Jeg bare vet med meg selv at jeg kommer til å klandre meg selv om jeg ikke får en frisk baby og jeg ikke sjekket. Anonymkode: d1cde...6da
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #8 Skrevet 31. oktober 2022 Jeg testet også for mer via ultralydklikken.dk. Da får du et kit som sendes med bud. Må finne noen som kan ta blodprøve på deg da. Anonymkode: ce86d...e93 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #9 Skrevet 31. oktober 2022 Da jeg var gravid for flere år siden, fantes vel ikke Nipt test. Jeg tok kun to ultralyder. Hvis jeg i løpet av årene som har gått, skulle hatt flere barn, ville jeg testet meg. Men ikke med nipt,det hadde ikke gitt meg det svaret jeg hadde søkt etter. Med en datter med et sjeldent syndrom som en nipt test ikke tester,hadde det vært bortkastet. Selv ikke en utvidet nipt test i Danmark tester for akkurat dette syndromet. Anonymkode: 280b5...7af
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #10 Skrevet 31. oktober 2022 Jeg tok ikke. Ville ikke tatt abort uansett og da holder det å finne ut evt avvik på ultralyd tenker jeg. Anonymkode: 43847...d1a 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #11 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Å, jeg leste litt om dette nå, var ikke klar over at de hadde bedre i andre land? Er det fordi vi er mer i mot abort i Norge eller hva? Men hvordan funker det når du får testkit fra Danmark, gjennomfører fastlegen resten av oppfølgingen? Hvordan får du svarene? Anonymkode: d1cde...6da Du får det i posten på et par dager. Tar med kit til noen som kan ta blodprøver (alt utstyr følger med, så hvis du har sykepleiervenner kan de ta f.eks), så sender man det hele med dhl til usa som analyserer. Når resultatet foreligger ringer de deg fra Danmark og forteller det, i tillegg får du en Mail med resultatet etter du har snakket med de. Dersom du har avvik snakker du med fastlege/jordmor om det og de bistår derfra med fostervannsprøve osv. NB du må ta en UL før du tar blodprøvene for å sjekke at det er liv og om det er flere fostre. Anonymkode: 35a86...b43 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #12 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du får det i posten på et par dager. Tar med kit til noen som kan ta blodprøver (alt utstyr følger med, så hvis du har sykepleiervenner kan de ta f.eks), så sender man det hele med dhl til usa som analyserer. Når resultatet foreligger ringer de deg fra Danmark og forteller det, i tillegg får du en Mail med resultatet etter du har snakket med de. Dersom du har avvik snakker du med fastlege/jordmor om det og de bistår derfra med fostervannsprøve osv. NB du må ta en UL før du tar blodprøvene for å sjekke at det er liv og om det er flere fostre. Anonymkode: 35a86...b43 Tusen hjertelig takk for forklaringen ❤️ Dette hjalp! Skal bestille en sånn, og så få det gjort etter første UL. Men da dropper man naturligvis den NIPT-testen de gjør på klinikker her i Norge? AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Da jeg var gravid for flere år siden, fantes vel ikke Nipt test. Jeg tok kun to ultralyder. Hvis jeg i løpet av årene som har gått, skulle hatt flere barn, ville jeg testet meg. Men ikke med nipt,det hadde ikke gitt meg det svaret jeg hadde søkt etter. Med en datter med et sjeldent syndrom som en nipt test ikke tester,hadde det vært bortkastet. Selv ikke en utvidet nipt test i Danmark tester for akkurat dette syndromet. Anonymkode: 280b5...7af Hvilken test ville du tatt da? Anonymkode: d1cde...6da
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #13 Skrevet 31. oktober 2022 Ultralydklinikken i Danmark sender testkit til Norge, da koster det ca. 5000 kr. Da får du også vite kjønn, helt fra uke 9. Anonymkode: ba538...289
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #14 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å, jeg leste litt om dette nå, var ikke klar over at de hadde bedre i andre land? Er det fordi vi er mer i mot abort i Norge eller hva? Men hvordan funker det når du får testkit fra Danmark, gjennomfører fastlegen resten av oppfølgingen? Hvordan får du svarene? Anonymkode: d1cde...6da Mer imot abort i Norge? Ehh.. Norge er vel ett av landene med den mest liberale abort-politikken. Nå har det seg slik at medisinsk sett, ligger Norge ganske langt etter. Derfor finnes dette i Danmark. Anonymkode: 01a33...1e1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #15 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ultralydklinikken i Danmark sender testkit til Norge, da koster det ca. 5000 kr. Da får du også vite kjønn, helt fra uke 9. Anonymkode: ba538...289 Hvor lang tid tar det før man får svar på dette, da? Det var vesentlig mye billigere enn i Norge også. Anonymkode: 01a33...1e1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #16 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Mer imot abort i Norge? Ehh.. Norge er vel ett av landene med den mest liberale abort-politikken. Nå har det seg slik at medisinsk sett, ligger Norge ganske langt etter. Derfor finnes dette i Danmark. Anonymkode: 01a33...1e1 Altså mer i mot abort i Norge enn i Danmark, vet jo vi har mer liberal abort-politikk enn de fleste andre land. Men så hyggelig at du kunne opplyse meg om hvorfor. Takk for det Anonymkode: d1cde...6da
Sydenkupp Skrevet 31. oktober 2022 #17 Skrevet 31. oktober 2022 Fra hvilken uke kan man ta blodprøver? Uke 8? Jeg har sjekket med min fastlege og de tar blodprøve. Jeg har bestilt meg privat ul i uke 7.
Christina82 Skrevet 1. november 2022 #18 Skrevet 1. november 2022 Ryddet for avsporinger. Christina82, mod
Rucula Skrevet 1. november 2022 #19 Skrevet 1. november 2022 Jeg tok fosterdiagnose ultralyd hos en eller annen ekspert. Han gikk igjennom hele fosteret og lette etter feil. Hadde tatt abort ved downs ja
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #20 Skrevet 1. november 2022 Jeg ville nok gjort det om tilbudet fantes da jeg var gravid, men den gangen var det tidlig ultralyd bare. I tillegg kunne jeg få fostervannsprøve, men det ga en liten risiko for spontanabort. Jeg var over 38, kom til å være singel mamma, og hadde ikke barn før. Dermed tenkte jeg at å utelukke noen former for funksjonshemming/skade var fornuftig, siden det er tungt å være alene med et ekstra trengende barn. Samtidig, da ultralyden så fin ut, valgte jeg å ikke ta risken på fostervannsprøve. Anonymkode: 168f1...f29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå