Gå til innhold

Hatt hjernerystelse i 3 måneder og ingen oppfølging annet enn «hvile» fra legen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt hjernerystelse i 3 måneder nå. Jeg slo meg ved kjeven med et metall boks som jeg dyttet mot meg på jobb.

Sliter med hodepine hver dag, og er sensetiv for lys og lyd. Jeg har ikke fått oppfølging annet enn å blitt fortalt av legen min om å hvile. Av og til, ofte ved angsttendense får jeg kvalme følelse. 

Har hvilet i 3 måneder og det har hjulpet ingenting. 

har noen klinikker å amnefale?  Er henvist men fått time om 4 måneder fra der. Hva skal jeg gjøre i 4 måneder? Bare være deprimert  Og  kanskjr bli værre? 

Tips til klinikker jeg kan oppsøke?

fant en hjernerystelse klinikk i Norge men en konsultasjon koster 1750 kr! 

evt tips til øvelser og ting? 

hvor mye bør jeg faktisk hvile?

Anonymkode: ee2bb...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er villig til å reise til andre land også, hvis det er en bra klinikk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er villig til å reise til andre land også, hvis det er en bra klinikk !

Det blir ikke billigere for deg å reise til utlandet enn å dra på den klinikken som koster 1750 kr. 

Anonymkode: 9896f...d3c

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins noe som heter Klinikk for alle:  https://klinikkforalle.no/

De har flere avdelinger og behandler bl.a. langvarig/kronisk hjernerystelse. Jeg har ingen erfaring med dem selv, så jeg vet ikke hvor bra de er.

Enig i det noen skriver her, at det blir enda dyrere å dra til utlandet.

Anonymkode: 2f550...f27

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært hos legen flere ganger? Å har dem tatt CT? 

Anonymkode: 447f9...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nordlending skrev (2 timer siden):

Har du vært hos legen i ettertid? 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du vært hos legen flere ganger? Å har dem tatt CT? 

Anonymkode: 447f9...31c

Både tatt ct og vært hos legen hver 1-2 uke for sykemelding. Får ikke høre annet enn at jeg må hvile

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei eg kjente hadde det slik i nesten ett år. Kom gradvis tilbake i jobb, endret livsstil til null alkohol, masse rolige turer, minimalt med skjerm og uendelig mange lydbøker. I dag er hun helt fin igjen og gjør det samme som før. Jobbet også med en  psykolog. Så det kan ta tid med slike skader. Men ville tatt de konsultasjonene for å få en second opinion. 

Anonymkode: 4e59a...7c6

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ei eg kjente hadde det slik i nesten ett år. Kom gradvis tilbake i jobb, endret livsstil til null alkohol, masse rolige turer, minimalt med skjerm og uendelig mange lydbøker. I dag er hun helt fin igjen og gjør det samme som før. Jobbet også med en  psykolog. Så det kan ta tid med slike skader. Men ville tatt de konsultasjonene for å få en second opinion. 

Anonymkode: 4e59a...7c6

Tips til hva man kan gjøre hjemme for å bli bedre? Jeg har jo null peiling på hva jeg bør / ikke bør….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke hvilt for mye da?

Man blir jo i veldig dårlig form av å bare hvile. 

Det er ikke angst du har fått da?

Anonymkode: 24069...d70

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du har ikke hvilt for mye da?

Man blir jo i veldig dårlig form av å bare hvile. 

Det er ikke angst du har fått da?

Anonymkode: 24069...d70

Har kanskje hvilt alt for mye. Det vil jeg tro.

har ikke fått annen beskjed av lege enn å hvile og enndt opp med å så og si vært sengeliggende.

mor har tatt av seg alt husarbeid og jeg har spist og ligget/ sittet. Vært 100% sykmeldt fra jobb siden: jobbet et par dager i mellom etter 1 måned Men det gikk dårlig. Ble sykt dårlig av jobb.

begynte nylig etter 1-2 mnd med 30 min gåtur.

Nå har jeg faktisk begynt å gå ut, gjøre husarbeid og aktivisere meg. Møte folk osv.

har jo ingen veiledning. Bare lege som sier hvil. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernerystelsesforeningen har mye god info.   https://www.hjernerystelsesforeningen.no/post/informasjonsbrosjyre-om-langvarige-plager-etter-hjernerystelse

Generelt går rådene på at du skal være i aktivitet, men ikke presse deg over smerte - og sterkt ubehagsgrensen.  Du skal sakte men sikkert trene deg opp til å tåle mer og mer.

Det er viktig at du i tillegg får skikkelig hjelp med hodepinen så den ikke setter seg fast og blir kronisk. 

Endret av Kalevala
Fjernet info om privat hodepineklinikk, jeg hadde ikke lest innlegget godt nok.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalevala skrev (11 minutter siden):

Hjernerystelsesforeningen har mye god info.   https://www.hjernerystelsesforeningen.no/post/informasjonsbrosjyre-om-langvarige-plager-etter-hjernerystelse

Generelt går rådene på at du skal være i aktivitet, men ikke presse deg over smerte - og sterkt ubehagsgrensen.  Du skal sakte men sikkert trene deg opp til å tåle mer og mer.

Det er viktig at du i tillegg får skikkelig hjelp med hodepinen så den ikke setter seg fast og blir kronisk. 

Hvordan får jeg hjelp med hodepinen når jeg har hatt hjernerystelse i 3 mnd. Og har henvisning hos nevrolog om 4 mnd. Til da har det gått 7 mnd. Dermed er den nok kronisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min fikk hjernerystelse og hadde plager med stiv nakke og hodepine i ettertid. Han fikk god hjelp av en osteopat.

Anonymkode: 98c76...5d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Mannen min fikk hjernerystelse og hadde plager med stiv nakke og hodepine i ettertid. Han fikk god hjelp av en osteopat.

Betalte han med egen lomme eller ble henvist av lege?

er henvist men får time om 4 måneder. Når jeg allerede har slitet 3.

er nesten villig til å betale nå selv for å bli frisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Og er feks osteopat like bra som hjernerystelse spesialist?

hjernerustelse spesialist koster 1700 for første time og 1400 deretter. Mens osteopat koster rundt 600…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betalte han med egen lomme eller ble henvist av lege?

er henvist men får time om 4 måneder. Når jeg allerede har slitet 3.

er nesten villig til å betale nå selv for å bli frisk

Han gikk privat og betalte selv, ja. Er dessverre ofte lang ventetid offentlig 😕

hjernerustelse spesialist koster 1700 for første time og 1400 deretter. Mens osteopat koster rundt 600…

Det vet jeg ikke, dessverre. Men noe må du nok prøve i alle fall, høres slitsomt ut å ha det sånn du har det nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får jeg hjelp med hodepinen når jeg har hatt hjernerystelse i 3 mnd.

Så du videoen?  Nevrologen sier der at hodepinen skal behandles som den hodepinesykdommen den ligner mest på. Hvis den f.eks. ligner mest på migrene, behandles den som migrene. Med migrenemedisin. 

Det kan fastlegen hjelpe deg med. Både sette hodepinediagnosen og skrive ut anfallsmedisin. 

Fyll ut dette skjemaet i et par uker, og ta det med deg til fastlegen.  Skjemaet er laget spesielt for å sette riktig diagnose. 
Utredningsskjema for hodepine

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei langt ifra. Osteopat er en manuell behandler på linje med kiropraktor.  Spesialister i hjernerystelse/hodepine er leger, oftest nevrologer.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får jeg hjelp med hodepinen når jeg har hatt hjernerystelse i 3 mnd. Og har henvisning hos nevrolog om 4 mnd. Til da har det gått 7 mnd. Dermed er den nok kronisk.

Post commotio = høyt hvilekrav og TID.

Men, du kan få hjelp i det private. Klinikk for Alle i Oslo jobber endel med dette, mener avdelingen på Majorstua særlig har opplegg. 

Ikke begynn med øvelser etter anbefaling herfra, du trenger utredning og tilpasning til ditt nivå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...