Spell Skrevet 31. oktober 2022 #1 Skrevet 31. oktober 2022 Denne faller også litt under kategorien Kropp og Helse, men jeg velger å poste den her på Hus og hage: Jeg fikk nettopp opp øynene for dagslyslampe/lysterapi, da jeg allerede nå kjenner at det er tungt at det blir så tidlig mørkt. Jeg har tidligere bare tenkt at disse kan brukes til vekking, men det er litt vanskelig hos oss som ikke skal stå opp på samme tidspunkt (da blir det bare den som står opp sist som får brukt den evt, og det er ikke den personen som har størst behov). Men nå ser jeg at den også kan brukes til å ha i stue ol for å etterligne dagslys, men jeg klarer ikke helt å se for meg hvor jeg skal plassere den for at det skal ha en funksjon, bortsett fra veldig sterkt lys. I tillegg til at den ikke skal se veldig stygg ut der den står. Noen som vet hvor man bør ha en slik lampe plassert, og hvor lenge man bør ha den på for å få effekt? Modeller/merker som er best? Selv er vi veldig glad i varme dempende lys, men dette blir veldig mange timer gjennom vinteren, som jeg tror har mye å si for energinivået vårt.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #2 Skrevet 31. oktober 2022 Spell skrev (6 timer siden): Denne faller også litt under kategorien Kropp og Helse, men jeg velger å poste den her på Hus og hage: Jeg fikk nettopp opp øynene for dagslyslampe/lysterapi, da jeg allerede nå kjenner at det er tungt at det blir så tidlig mørkt. Jeg har tidligere bare tenkt at disse kan brukes til vekking, men det er litt vanskelig hos oss som ikke skal stå opp på samme tidspunkt (da blir det bare den som står opp sist som får brukt den evt, og det er ikke den personen som har størst behov). Men nå ser jeg at den også kan brukes til å ha i stue ol for å etterligne dagslys, men jeg klarer ikke helt å se for meg hvor jeg skal plassere den for at det skal ha en funksjon, bortsett fra veldig sterkt lys. I tillegg til at den ikke skal se veldig stygg ut der den står. Noen som vet hvor man bør ha en slik lampe plassert, og hvor lenge man bør ha den på for å få effekt? Modeller/merker som er best? Selv er vi veldig glad i varme dempende lys, men dette blir veldig mange timer gjennom vinteren, som jeg tror har mye å si for energinivået vårt. Du skal sitte veldig nær en slik lampe om den skal ha effekt, den må stå på bordet rett foran deg. Du må sitte foran lampen i 30 minutter eller mer. Anonymkode: 82a60...096 1
Spell Skrevet 1. november 2022 Forfatter #3 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du skal sitte veldig nær en slik lampe om den skal ha effekt, den må stå på bordet rett foran deg. Du må sitte foran lampen i 30 minutter eller mer. Anonymkode: 82a60...096 Ok, men vil ikke det være veldig blendende? Jeg så en variant som var satt på stativ, altså litt høyere. Så tenkte man kunne ha den som en slags vegglampe ved sofaen eller lignende. Jeg har ikke tålmodighet til å sitte 30 min foran en lampe uten å gjøre noe særlig. Hva kan man gjøre foran lampen uten å bli blendet? 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #4 Skrevet 1. november 2022 Spell skrev (3 timer siden): Ok, men vil ikke det være veldig blendende? Jeg så en variant som var satt på stativ, altså litt høyere. Så tenkte man kunne ha den som en slags vegglampe ved sofaen eller lignende. Jeg har ikke tålmodighet til å sitte 30 min foran en lampe uten å gjøre noe særlig. Hva kan man gjøre foran lampen uten å bli blendet? Man skal ikke se rett på lampen hele tiden, men i korte glimt ofte i løpet av tiden man sitter der. Så man kan prate i telefon, lese, skrive, drive med håndarbeid, sortere sokker ... Ei jeg kjenner bruker den som "arbeidslampe" når hun hekler. Selv har jeg hatt den stående på kjøkkenbenken om morgenen, mens jeg lager matpakke til meg selv og seksåringen. Ikke at jeg står rolig der i 30 minutter, men 10 minutter hjelper mer enn 0. 🙈😆 Og den er gull når man skal sortere 30 sokkepar i ulike størrelser og nyanser av blått, mørkeblått og svart. 🤭 Anonymkode: f9175...412 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #5 Skrevet 1. november 2022 Spell skrev (3 timer siden): Ok, men vil ikke det være veldig blendende? Jeg så en variant som var satt på stativ, altså litt høyere. Så tenkte man kunne ha den som en slags vegglampe ved sofaen eller lignende. Jeg har ikke tålmodighet til å sitte 30 min foran en lampe uten å gjøre noe særlig. Hva kan man gjøre foran lampen uten å bli blendet? Aner ikke, jeg hadde heller ikke orket. Og jeg leste et sted at disse lampene ikke har særlig effekt heller, så jeg gidder ikke prøve dem. Anonymkode: 82a60...096 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #6 Skrevet 1. november 2022 Jeg har både lysterapilampe og wake up light, og synes det hjelper veldig. Har lysterapilampen på mens jeg sminker meg om morgenen. Står ganske nærme den. Jeg står opp før samboeren min, men funker fint å bruke wake up light allikevel. Lyset er ikke så sterkt at man nødvendigvis våkner av det, har alarm på mobilen også, men det hjelper veldig allikevel. Og han plages ikke av lyset. Slipper lyssjokket når man må skru på lyset om morgenen. Anonymkode: d5a3b...4ec 2
Spell Skrevet 1. november 2022 Forfatter #7 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Man skal ikke se rett på lampen hele tiden, men i korte glimt ofte i løpet av tiden man sitter der. Så man kan prate i telefon, lese, skrive, drive med håndarbeid, sortere sokker ... Ei jeg kjenner bruker den som "arbeidslampe" når hun hekler. Selv har jeg hatt den stående på kjøkkenbenken om morgenen, mens jeg lager matpakke til meg selv og seksåringen. Ikke at jeg står rolig der i 30 minutter, men 10 minutter hjelper mer enn 0. 🙈😆 Og den er gull når man skal sortere 30 sokkepar i ulike størrelser og nyanser av blått, mørkeblått og svart. 🤭 Anonymkode: f9175...412 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har både lysterapilampe og wake up light, og synes det hjelper veldig. Har lysterapilampen på mens jeg sminker meg om morgenen. Står ganske nærme den. Jeg kan faktisk tenke meg å bruke dette som en sminke- og arbeidslampe. Og om den ikke gir den effekten den sier, så har den i alle fall en annen funksjon. Jeg trenger blant annet litt mer lys på badet når jeg skal sminke meg, og til sortering av sokker og klær var ikke dumt faktisk. Vet ikke om jeg får tid til noe håndarbeid med det første, men om jeg holder på med det, så klarer jeg i alle fall sitte stille i 30 min, og det er praktisk med lys. Men om man får effekt selv om man flytter litt på seg, så tror jeg kanskje at den brukes mest på kjøkkenet til hverdags. Frokost og middagslaging er i alle fall over 30 min. Men kan noen fortelle meg hvor blendende den faktisk er? Jeg skjønner at man ikke skal se rett på den, men ved bruk av arbeidslampe til oppussing og lignende, så er det helt umulig å unngå å ikke se på den noen ganger. Etterpå blir det lyse felt på øyet, som er veldig ubehagelig, og ikke minst sikkert ikke veldig sunt. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #8 Skrevet 1. november 2022 Spell skrev (14 minutter siden): Men kan noen fortelle meg hvor blendende den faktisk er? Jeg skjønner at man ikke skal se rett på den, Jo, innimellom skal du se rett på den. Men som sagt, bare i korte øyeblikk. Omtrent som når du titter kjapt opp fra boka/telefonen og så ser ned igjen. Og jo lenger unna du er lampa, jo lenger bør du bruke den for å få maks effekt. Jeg merker forskjell på når jeg bruker den og ikke, men forskjellen hadde sikkert vært større hvis jeg hadde brukt lampa mer. Men det er ikke blendende på samme måte som med arbeidslamper man bruker under oppussing. Jeg syns i alle fall ikke det. Jeg kan fint rette blikket mot lampa og tilbake til det jeg nå holdt på med, uten de lyse feltene på øynene. Man kan få litt hodepine i starten, men det er bare fordi øynene blir raskere slitne i en tilveningsperiode, det vil gå seg til. Anonymkode: f9175...412 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #9 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Aner ikke, jeg hadde heller ikke orket. Og jeg leste et sted at disse lampene ikke har særlig effekt heller, så jeg gidder ikke prøve dem. Anonymkode: 82a60...096 Jeg var også skeptisk, fordi jeg lider av ganske heftig vinterdepresjon. Merket stor forskjell faktisk. Lys på netthinnen er viktig for melatoninnivået. Og melatoninnivået regulerer døgnrytme. Leser du litt medisin forstår du mer. Anonymkode: e98a5...e7a 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #10 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jo, innimellom skal du se rett på den. Men som sagt, bare i korte øyeblikk. Omtrent som når du titter kjapt opp fra boka/telefonen og så ser ned igjen. Og jo lenger unna du er lampa, jo lenger bør du bruke den for å få maks effekt. Jeg merker forskjell på når jeg bruker den og ikke, men forskjellen hadde sikkert vært større hvis jeg hadde brukt lampa mer. Men det er ikke blendende på samme måte som med arbeidslamper man bruker under oppussing. Jeg syns i alle fall ikke det. Jeg kan fint rette blikket mot lampa og tilbake til det jeg nå holdt på med, uten de lyse feltene på øynene. Man kan få litt hodepine i starten, men det er bare fordi øynene blir raskere slitne i en tilveningsperiode, det vil gå seg til. Anonymkode: f9175...412 Hm, jeg merket i morges at jeg må korrigere meg litt angående hvor blendende den er. Jeg så litt lenger enn vanlig rett på den da jeg slo den på, og fikk en sånn flekk for øynene da jeg så opp fra den og utover soverommet. Muligens fordi dagslyslampa da var eneste lyskilde i rommet. Men det gikk raskt over, og det merkes vel best når man lukker øynene eller ser fra den og til et annet sted hvor det er mørkt. Fortsatt ikke så ille som med sånne arbeidslamper. Anonymkode: f9175...412
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #11 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (På 2.11.2022 den 3.21): Jeg var også skeptisk, fordi jeg lider av ganske heftig vinterdepresjon. Merket stor forskjell faktisk. Lys på netthinnen er viktig for melatoninnivået. Og melatoninnivået regulerer døgnrytme. Leser du litt medisin forstår du mer. Anonymkode: e98a5...e7a Jeg har lest mye om det, men er ikke overbevist. Jeg tok D-vitamintilskudd og det hjalp fantastisk for meg. Jeg var veldig trett og deprimert hele vintrene før jeg begynte med tilskudd. Nå merker jeg ikke noe til verken tretthet eller depresjon om vinteren. Min fastlege var enig i at dagslyslampe ikke ville hjulpet særlig i mitt tilfelle. Anonymkode: 82a60...096
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå