Gå til innhold

Idioti å kjøpe nytt kjøkken uten å ha integrerte hvitevarer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt nytt hus som er bygget på 50-tallet. Kjøkkenet er dessverre ikke originalt, men et ettermontert brukt (slitt) kjøkken fra 70-tallet. Så det er helt forferdelig både kvalitetsmessig og bruksmessig. Trenger med andre ord nytt, på budsjett, for dette hadde vi ikke planlagt for første året! Vi har flere barn, og så for oss at det skulle funke fint til vi hadde spart opp penger (regner med innen 1-2 år), men det er så ille at vi må gjøre _noe_. 

Alternativ 1: Kjøpe nytt uten integrerte hvitevarer, da får vi alt vi trenger for sånn 20.000-25.000. Og bruker frittstående hvitevarer som fulgte med kjøpet. De er i ganske god kvalitet. Dvs. oppvaskmaskin, komfyr og kjøleskap. Mulig vi angrer om noen år, men vi får da et billig nytt kjøleskap, og har jo fungerende hvitevarer. Slipper også unna elektriker til komfyrvakt og egen kurs til induksjon osv, siden vi ikke trenger å gjøre noe med det elektriske. 

Alternativ 2: Kjøpe nytt kjøkken med integrert platetopp og stekeovn, og beholde oppvaskmaskin og kjøleskap frittstående. Koster oss fort 10.000 mer i elektriker, og 5.000 i hvitevarer, totalt 35.000-40.000. 

Alternativ 3: Kjøpe brukt kjøkken billig for 5.000. Beholde frittstående hvitevarer. Bruke masse tid på demontering av kjøkken borte hos andre folk, tilpasning, og også måtte bestille ny benkeplate uansett som fort koster oss 10.000 i tillegg til det brukte kjøkkenet. (Vi har egentlig ikke tid og kunnskap til å demontere kjøkkeninnredning, bare for å legge til dette).

Alternativ 4: Bruke dette med kanskje en frittstående øy/kommode med benkeplass og oppbevaring frem til vi har råd til helt nytt med alle hvitevarer integrert. Absolutt et godt alternativ, men når det baaaaaare er ca 20.000 for alternativ 1 synes jeg dette er litt vanskelig å velge 😛 (Bortskjemt, beklager!)

Alternativ 5: Innse at dette fungerer svært dårlig for en stor familie, og finne pengene på et vis. Enten via forskudd på feriepenger, ønske oss deler i julegave, eller selge fond fra sparekonto (har ikke mer enn 50.000 der, men det er da noe) eller noe sånt. Eventuelt kjøpe kjøkken der man kan velge rentefri nedbetaling, eller be om avdragsfrihet et par måneder. 

Hva ville dere gjort? (Og ja, luksusproblem!)

Anonymkode: c1a5f...58f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier at det ikke funker slik det er nå, men hva er hovedproblemet? Hva er det som ikke lar det fungere i 1-2 år? 

For oss andre er det veldig vanskelig å vurdere hva du vil bruke pengene på. Det virker som alternativ 4 er godt nok, men alternativ 1 er billig nok for dere, og en større oppgradering. 

Om dere har veldig lyst til å lage et helt nytt kjøkken om 1-2 år, så tror jeg at jeg bare ville gått for Alt. 4, og kanskje utbedret litt på det eksisterende kjøkkenet (maling, gjøre noe med det som ikke fungerer i det hele tatt). Alternativ 1 dersom dere minst skal ha kjøkkenet i 2 år, og ser gleden i å ha et litt finere og funksjonelt kjøkken i denne tiden.

Alt. 2 har ingenting for seg med mindre det er en sjanse for at dere vil selge før kjøkkenet pusses helt opp. 

Alt 5. er ikke å anbefale nå som "alt" stiger i pris. Da må kjøkkenet rett og slett være vannskadet og det må kastes ut, for at dere burde se på dette.

Alt. 3. kan noen ganger være et alternativ om man har litt "standard" utførelse på kjøkkenet, men det har de færreste, i alle fall fra 50-tallet. Og demontering og tilpasning tar nok MYE tid! De fleste krever jo at man tar med hele kjøkkenet, selv om man bare trenger en brøkdel, og det er garantert at et eller annet ryker i prosessen. 

Siden dere har et hus fra 50-tallet bør dere også ta i betraktning at det er flere ting som dere vil/må gjøre med huset, og 20-25k for en veldig midlertidig løsning er jo ikke veldig fornuftig. 

Skrevet
Spell skrev (1 time siden):

Du sier at det ikke funker slik det er nå, men hva er hovedproblemet? Hva er det som ikke lar det fungere i 1-2 år? 

For oss andre er det veldig vanskelig å vurdere hva du vil bruke pengene på. Det virker som alternativ 4 er godt nok, men alternativ 1 er billig nok for dere, og en større oppgradering. 

Om dere har veldig lyst til å lage et helt nytt kjøkken om 1-2 år, så tror jeg at jeg bare ville gått for Alt. 4, og kanskje utbedret litt på det eksisterende kjøkkenet (maling, gjøre noe med det som ikke fungerer i det hele tatt). Alternativ 1 dersom dere minst skal ha kjøkkenet i 2 år, og ser gleden i å ha et litt finere og funksjonelt kjøkken i denne tiden.

Alt. 2 har ingenting for seg med mindre det er en sjanse for at dere vil selge før kjøkkenet pusses helt opp. 

Alt 5. er ikke å anbefale nå som "alt" stiger i pris. Da må kjøkkenet rett og slett være vannskadet og det må kastes ut, for at dere burde se på dette.

Alt. 3. kan noen ganger være et alternativ om man har litt "standard" utførelse på kjøkkenet, men det har de færreste, i alle fall fra 50-tallet. Og demontering og tilpasning tar nok MYE tid! De fleste krever jo at man tar med hele kjøkkenet, selv om man bare trenger en brøkdel, og det er garantert at et eller annet ryker i prosessen. 

Siden dere har et hus fra 50-tallet bør dere også ta i betraktning at det er flere ting som dere vil/må gjøre med huset, og 20-25k for en veldig midlertidig løsning er jo ikke veldig fornuftig. 

Hvis alternativ 1 så hadde vi jo beholdt kjøkkenet i sikkert 10-15 år før vi gjorde noe igjen ja. Så jeg vil ikke kalle det en midlertidig løsning, det blir det som da blir oppussingen av kjøkken, ikke som i påvente av råd til alternativ 5. Jeg heller nemlig mot alternativ 1, men jeg er så redd det er helt galskap å kjøpe nytt kjøkken med frittstående hvitevarer i 2022? Jeg er ikke så kravstor sånn sett, gjør meg ingenting at de ikke er frittstående nå, men nå har jeg jo aldri hatt integrert før heller. Vet egentlig ikke hva jeg går glipp av. 

Vi skal ikke selge igjen, så salgsverdi har ikke noe å si. Og enig i at alternativ 2 er bare tull. Da blir det så dyrt at man like gjerne kunne tatt hele sulamitten :) 

(Det som ikke funker: Det er to stk 60 cm benkeplass. Servant i stål med avrenningsfelt på resten. Og i tillegg høyskap som deler av hele greia 😛 Kjøleskap frittstående motsatt vegg. Oppvaskmaskin satt inn i andre enden av kjøkkenet, med rør dratt bak skapene siden det sikkert ikke var plass til oppvaskmaskin i utgangspunktet på en så gammel innredning. To 60-skap og en 40 cm bred skuffeseksjon som oppbevaring, pluss dette høyskapet som har tilpassede oppbevaringshyller (sånne rare til spesifikke maskiner). Thats it 😛 ) 

Skrevet

Glemte å si: Dørene er løse og blandebatteriet skrudd på feil, slik at man ikke kan slå av vannet når det er på kaldt. Så hvis barna åpner dørene faller de halvveis av 🙈

Skrevet

Jeg hadde ikke kjøpt nytt kjøkken uten å integrere hvitevarene.

Blandebatteriet kan vel fikses med å montere det rett?

Dørene tar dere enten bort eller skrur de skikkelig fast.

Skrevet

Ville gått for alternativ 6 - gratiskjøkken fra finn gis bort, og spare som en gal til jeg kunne gått for full oppgradering inkludert nytt gulv.

Anonymkode: 5f4ed...2f4

• Liker 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Det hadde jeg og har nettopp gjort. Alt av håndverkere som var innom var enige i at når en har hvitevarer som funker er det ren idioti å kjøpe nytt som må ha spesielle mål og er knot å bytte om/når det ryker. Vi har integrert koketopp og stekeovn, mens kjøleskap og oppvaskmaskin ikke er. 

Anonymkode: 95e40...b7e

• Liker 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Altså, vi har jo selvsagt LYST på bedre kjøkken 😛 Å skru fast dørene bedre og fikse blandebatteriet ligger i alternativ 4, som omhandler å finne en løsning for å holde ut. Men å integrere alle hvitevarer dobler omtrent prisen mtp platetopp med induksjon, reglene for det elektriske, komfyrvakt, og ikke minst innkjøp av alt nytt.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville gått for alternativ 6 - gratiskjøkken fra finn gis bort, og spare som en gal til jeg kunne gått for full oppgradering inkludert nytt gulv.

Anonymkode: 5f4ed...2f4

Gratiskjøkken er det ikke her i området :) Det ligger forøvrig finn-kjøkken som alternativ 3, men det innebærer å betale 5-10.000 for kjøkken, kjøpe ny benkeplate, tilpasse skapene, osv. Blir nok rundt 10-15.000 uansett, og da er det jo ikke lange veien opp til alternativ 1. 

(Nytt gulv er en rimelig og enkel oppgradering, så det blir det uansett, også ved å beholde sånn det er. :) Er lagt nytt gulv i resten av huset, så vi kan legge oppå det som er da det er flatt og god stand)

Skrevet

Det man skal ha i minnet er at integrerte hvitevarer ofte er dyrere enn frittstående. 

Hvitevarer jeg hadde ønsker å integrere:

-komfyr og platetopp, da kan man gå for 80-topp og har bedre plass når man bruker flere panner, og kan få komfyren opp i høyden. 

-oppvaskmaskin. Du mister ingenting av volum i en integrert oppvaskmaskin. Da er det lettere å la maskinen gli inn i innredning.

Hvitevarer jeg personlig ikke hadde ønsket å integrere:

-kjøleskap og fryser. Integrerte produkter av kjøl og frys stjeler vanvittig mye plass av kapasiteten du i utgangspunktet kunne hatt med frittstående hvitevarer. Det er rålekkert, men det går på bekostning av lagring.

Jeg personlig hadde ventet, levd med kjøkkenet. Hva hater dere? Hva, om det er noe, liker dere? Hva savner dere fra gammelt kjøkken? 

Ta nødfiksen. Bruk tek7 for å få ting til å henge fast. Så sparer dere for harde livet for å få det kjøkkenet dere virkelig vil ha🙌🏻

Anonymkode: 7d2b9...bcb

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det hadde jeg og har nettopp gjort. Alt av håndverkere som var innom var enige i at når en har hvitevarer som funker er det ren idioti å kjøpe nytt som må ha spesielle mål og er knot å bytte om/når det ryker. Vi har integrert koketopp og stekeovn, mens kjøleskap og oppvaskmaskin ikke er. 

Sliter også med å forsvare nye integrerte av samme grunn! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig. Vi har nå et kjøkken som ikke skal byttes ut på noen år ennå, men alt av hvitevarer går, en etter en (nærmer seg 20 år). Det er et H å kjøpe nytt. Spesielt å kvitte seg med kjølehjørnet var et mareritt. Nå kjøper vi frittstående etterhvert som ting ryker, med unntak av ovn (ikke mulig - steketoppen var det ganske greit å erstatte med ny, men jeg gruer meg til stekeovnen ryker). Når vi skal pusse opp kjøkkenet skal vi ha så lite integrert som mulig (sannsynligvis bare ovnen). Det er VIKTIG at det er enkelt å bytte hvitevarer!

Anonymkode: 08b15...b8d

• Liker 1
Skrevet

Totalrenoverte kjøkkenet i vinter men beholdt hvitevarene. Mye enklere å bytte ut når de har gjort jobben og billigere. Kjempefornøyd med resultatet.

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

(Vi har egentlig ikke tid og kunnskap til å demontere kjøkkeninnredning, bare for å legge til dette).

Jeg får ikke helt grepet om kostnadskalkylene dine... Kjøpe ny kjøkkeninnredning for 20-25k i Alt.1? Hvor er dette? I Alt.3 koster benkeplate 10k alene? Skal du da ikke ha benkeplate i Alt.1? 

Koketopp og stekeovn til 5k? Du har verken tid eller kunnskap til å demontere kjøkken: har du tid og kunnskap om å montere nytt kjøkken? Med de tilpasninger som må gjøres når man eventuelt vurderer å kjøpe et brukt kjøkken med ukurante mål?  Jeg har en følelse av at du går på en liten smell på budsjetteringsøvelsen.... Bare utslagsvask og blandebatteri stikker av med en god slump av budsjettet. Må vel kanskje også ha ny ventilator, siden det har skjedd litt av hvert der siden 70-tallet... 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvordan får man egentlig komplett ny kjøkkeninnredning til 25k? Selv et lite kjøkken på Ikea uten hvitevarer kom på rett over 40k. Rundt 65k med integrerte hvitevarer, avtrekksvifte på vegg og frittstående kjøleskap.

Skrevet
Dillan skrev (13 timer siden):

Totalrenoverte kjøkkenet i vinter men beholdt hvitevarene. Mye enklere å bytte ut når de har gjort jobben og billigere. Kjempefornøyd med resultatet.

Takk for svar! Har du fått noen reaksjoner på det? 

newman01 skrev (52 minutter siden):

Jeg får ikke helt grepet om kostnadskalkylene dine... Kjøpe ny kjøkkeninnredning for 20-25k i Alt.1? Hvor er dette? I Alt.3 koster benkeplate 10k alene? Skal du da ikke ha benkeplate i Alt.1? 

Koketopp og stekeovn til 5k? Du har verken tid eller kunnskap til å demontere kjøkken: har du tid og kunnskap om å montere nytt kjøkken? Med de tilpasninger som må gjøres når man eventuelt vurderer å kjøpe et brukt kjøkken med ukurante mål?  Jeg har en følelse av at du går på en liten smell på budsjetteringsøvelsen.... Bare utslagsvask og blandebatteri stikker av med en god slump av budsjettet. Må vel kanskje også ha ny ventilator, siden det har skjedd litt av hvert der siden 70-tallet... 

Å demontere kjøkkeninnredninger uten bruksanvisning og uten å ødelegge noe er mye vanskeligere enn å montere ikea-flatpakke :) 

Kjøkkeninnredning i alternativ 1 er Ikea. Min tegning tilsier ca 20.000 med mine valg, da er det inkludert veggmontert, frittstående ventilator. 

Billigste stekeovn ca 3000 (uten varmluft). Billigste platetopp 2700,- 

Blandebatteri koster 995,- vask koster rundt en tusenlapp om man ikke er kravstor. Jeg ønsker en til 1500,- 

Prisen for benkeplate er inkludert vask, utskjæring og montering (man kjøper med underlimt direkte fra Ikea). Kostnaden på den er inkludert i alternativ 1. Kun kjøkkenskapene er ikke så dyre om man ikke kjøper fire skuffer i hver seksjon :) Alt er beregnet og tegnet altså, det er ikke oppdiktede priser 😅 Ikea er sykt billige om man tenker gjennom og forsøker å få det billig. Man har også valget mellom Metod og Enhet, der Enhet er vesentlig billigere (men dårligere kvalitet på skuffer etc). 

Snublefot62 skrev (15 minutter siden):

Hvordan får man egentlig komplett ny kjøkkeninnredning til 25k? Selv et lite kjøkken på Ikea uten hvitevarer kom på rett over 40k. Rundt 65k med integrerte hvitevarer, avtrekksvifte på vegg og frittstående kjøleskap.

Da har du ikke sett nøye 😛 

10.250,- Enhet system https://www.ikea.com/no/no/p/enhet-kjokken-eikemonstret-s29337921/ 

17.050,- Metod system https://www.ikea.com/no/no/p/metod-kjokken-hvit-maximera-bodbyn-offwhite-s49459681/ 

Disse er komplette uten hvitevarer. Jeg har ikke tenkt å ha overskap, sparer inn noen tusen der :) 

Feks. øker prisen på skuffeseksjoner vanvittig om man tar innerskuffer. Det ønsker jeg meg, men det er noe jeg kan etterkjøpe etterhvert. Det er billigere jo færre seksjoner man tar, feks. 3 stk 80-brede er billigere enn 4 stk 60-brede. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Takk for svar! Har du fått noen reaksjoner på det? 

Tror ikke de reflekterer over det, får bare kommentarer på at det er blitt veldig fint.

• Liker 1
Skrevet
Diverse skrev (5 minutter siden):

Hvis du er rimelig sikker på at dere klarer å spare opp pengene i løpet av et år, så tilbyr Ikea rentefri utsettelse av betalingen i inntil 12 mnd mot et gebyr på noen hundrelapper. Tilbudet varer til 04.12.

https://www.ikea.com/no/no/customer-service/services/finance-options/

Vurderer hardt! Men litt skummelt også. Og så er det det da, at man får jo ikke utsettelse på elektriker, rørlegger osv. Så selv om vi kjøper innredningen og hvitevarene slik, så vil det bli kostnad tilsvarende alternativ 1 fort uansett tror jeg? (Må vel ha komfyrvakt, ny kurs pga separat induksjon/stekeovn osv?) Og da kommer jo selvsagt vurderingen om alternativ 1 egentlig er godt nok? Tenker at de 50-60.000 til i bedre innredning og integrerte hvitevarer fort er penger vi heller burde brukt på andre ting? Vingler så jeg blir gal 😅 

Altså kjøkkenet kan gjøres "godt nok" for en veldig rimelig penge. Men kommer jeg til å angre på godt nok, og vil tenke på at vi burde valgt bedre? 

Skrevet

Nei. De er jo enda mer herk å skifte ut, pluss at du må betale noen for å gjøre det.

Jeg skal i hvert fall aldri ha integrerte hvitevarer. Bare tullesnobberi.

Anonymkode: 4686b...545

• Liker 2
Skrevet

Det er mye mere jobb å sette inn ett brukt kjøkken enn ett nytt. Frittstående hvitevarer er helt greit, jeg hadde gått for nye skap og beholdt hvitevarene. Vi har montert brukt kjøkken (var ferdig demontert), montert flatpakket kjøkken (mye jobb men mindre tilpasninger enn ved brukt) og ferdig montert kjøkken (stray). Heretter blir det hverken nytt gammelt eller flatpakket. Kjøkkenet vi har nå fra Stray satte vi opp på fire timer. Det flatpakkede brukte vi en uke på og det brukte kjøkkenet ble aldri helt ferdig rett og slett fordi det ikke passet helt med målene på rommet.

Anonymkode: 8850f...fcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...