Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en lillesøster som er 2-3 år yngre enn meg. Opp gjennom årene har jeg både skysset henne rundt, spandert mat passet på henne osvosv. Aldri blitt gjengjeldt, er problematisk å LÅNE 50kroner av henne liksom. Og å spørre henne om skyss til noe som helst er bare å glemme, man får ikke et ordentlig ja/nei svar, hun bare blir sur.
Fair enough, dette kan jeg se mellom fingrene på.

Men jeg har merket meg at alt handler om henne, hun spør meg aldri om meg og mitt. Og dersom jeg har fortalt henne at jeg et deprimert feks er hun spydig. Hun er generelt spydig/nedlatende. Husker jeg fikk en sjefsjobb i 2019 og da kom hun med «Så bra at du endelig har fått deg en ordentlig voksenjobb» legg til det nedlatende tonefallet hennes også og jeg satt egentlig der paff og ønsket jeg aldri sa noe om den nye jobben. 

I år opplevde jeg en spontanabort. Som gjorde at jeg blødde i 6 uker i strekk og hadde det ikke bra. Ikke EN gang spurte hun meg hvordan det gikk med meg. Og da jeg fortalte henne om graviditeten begynte hun å gråte fordi dette kom til å endre HENNES liv. 

Så har jeg blitt gravid igjen. Denne gangen med mye kvalme, hodepine, er generelt i elendig form. Fremdeles har hun ikke spurt en eneste gang hvordan jeg har det. Og hun har tidligere påstått JEG er hennes beste venn/hennes nærmeste. Jeg klarer ikke forstå at det er slik hun behandler sin NÆRMESTE ?? Er heller ikke mulig å si noe om noe som helst til henne, hun takler ikke kritikk og går momentant i selvforsvar for hun gjør aldri noe feil osv. 

Dette har ført til at jeg bare trekker meg mer og mer unna, jeg har ikke energi eller overskudd til  henne lengre kjenner jeg. Er dette urimelig av meg? 

Anonymkode: 77012...c56

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du er ikke urimelig. Basert på det du forteller gjør du deg selv en fornuftig og sunn tjeneste ved å holde kontakten på et minimum. Slike mennesker gjør alt for å trykke ned andre. Ofte helt uten grunn.

Anonymkode: 191f8...708

• Liker 2
Skrevet

Du får svare henne på samme vis. Og når hun lir sint på deg for det. Så si jeg trodde du likte å bli snakke til på den måten, fordi det er sånn du snakker til meg. Behandle andre slik du vil bli behandlet selv er det noe som heter

Anonymkode: ea691...063

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

er problematisk å LÅNE 50kroner av henne

Ja ha, et voksent menneske som trenger å låne 50 kr. Synes du virker noe umoden og sutrete. Likevel skal du selv bli mor nå, på tide å opparbeide seg litt mer robusthet og selvstendighet og holde litt avstand til søster som ikke gir den forventede omsorgen.

Anonymkode: 6ca07...399

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja ha, et voksent menneske som trenger å låne 50 kr. Synes du virker noe umoden og sutrete. Likevel skal du selv bli mor nå, på tide å opparbeide seg litt mer robusthet og selvstendighet og holde litt avstand til søster som ikke gir den forventede omsorgen.

Anonymkode: 6ca07...399

Haha sutrete fordi jeg er lei av at alt kun går en vei? Tilfelle det var snakk om var å låne 50kr fordi kortet mitt ikke ville fungere, og hun kom til å få vippset pengene tilbake samme dag. Jeg trenger ikke låne noe som helst, trodde ikke dette var nødvendig å spesifisere. J

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har en lillesøster som er 2-3 år yngre enn meg. Opp gjennom årene har jeg både skysset henne rundt, spandert mat passet på henne osvosv. Aldri blitt gjengjeldt, er problematisk å LÅNE 50kroner av henne liksom. Og å spørre henne om skyss til noe som helst er bare å glemme, man får ikke et ordentlig ja/nei svar, hun bare blir sur.
Fair enough, dette kan jeg se mellom fingrene på.

Men jeg har merket meg at alt handler om henne, hun spør meg aldri om meg og mitt. Og dersom jeg har fortalt henne at jeg et deprimert feks er hun spydig. Hun er generelt spydig/nedlatende. Husker jeg fikk en sjefsjobb i 2019 og da kom hun med «Så bra at du endelig har fått deg en ordentlig voksenjobb» legg til det nedlatende tonefallet hennes også og jeg satt egentlig der paff og ønsket jeg aldri sa noe om den nye jobben. 

I år opplevde jeg en spontanabort. Som gjorde at jeg blødde i 6 uker i strekk og hadde det ikke bra. Ikke EN gang spurte hun meg hvordan det gikk med meg. Og da jeg fortalte henne om graviditeten begynte hun å gråte fordi dette kom til å endre HENNES liv. 

Så har jeg blitt gravid igjen. Denne gangen med mye kvalme, hodepine, er generelt i elendig form. Fremdeles har hun ikke spurt en eneste gang hvordan jeg har det. Og hun har tidligere påstått JEG er hennes beste venn/hennes nærmeste. Jeg klarer ikke forstå at det er slik hun behandler sin NÆRMESTE ?? Er heller ikke mulig å si noe om noe som helst til henne, hun takler ikke kritikk og går momentant i selvforsvar for hun gjør aldri noe feil osv. 

Dette har ført til at jeg bare trekker meg mer og mer unna, jeg har ikke energi eller overskudd til  henne lengre kjenner jeg. Er dette urimelig av meg? 

Hadde en venninne som var slik. Hun hadde diagnosen narsissistisk  personlighetsforstyrrelse. Les litt om det å se om det kan passe din søster? Nå kommer det helt sikkert en haug med svar om at man ikke skal leke hobbypsykolog og at man ikke skal sette noen diagnoser på noen. Det er ikke det det handler om, men det kan være interessant å lese om slike ting og prøve å finne ut hva som egentlig gjør at personen er som den er.

Anonymkode: 3cf03...726

• Liker 2
Skrevet

Har en søster som er slik, det er narsissistiske trekk/narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Min mor er helt lik. Du gjør lurt i å begrense kontakten, for din egen del. 

Skrevet

Nei, det er ikke urimelig. Spørsmålet er vel heller hvorfor du gidder å gi så mye av deg selv når det påvirker deg negativt. 

Skrevet

Ikke la folk være i livet ditt dersom du ikke føler at det er positivt for deg at de er der. Å få være i livet til andre mennesker er et privilegium, noe man skal verdsette. Det er absolutt ikke noe man har krav på, verken på grunn av slektskap eller historikk sammen. 

Vi burde alle (iallefall mange) være flinkere til å filtrere bort mennesker som ikke er bra for oss. 

Anonymkode: 23633...69c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...