Gå til innhold

Kan styreleder lønne seg selv uten innsyn fra andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig fått et verv innenfor økonomi i en fritidsklubb. I klubben finnes både frivillige og mottakere av lønn. Nylig fant jeg ut at styreleder i klubben lønner seg selv for timer nedlagt i klubben (ikke i form av å være styreleder, men andre oppgaver hen har utført). Styreleder mente at det var innenfor regelverket å lønne sine egne timer i henhold til timelisten hen skriver. Styreleder lønner også et nært familiemedlem, som også har tillitsverv i klubben, viste det seg videre. Styreleder var ikke villig til å gi meg innsyn i timelistene sine, eller til familiemedlemmet. Ingen i styret har innblikk i disse, fikk jeg etter litt undersøkelser vite. Det er uklart hva daglig leder vet, men det er på det rene at daglig leder ikke har innsyn eller oversikt over lønnskjøring, dette utføres av styreleder alene.  Styreleder mener at hen har sitt på det tørre, og ble irritert da jeg stilte spørsmål, og da hen fant ut at jeg hadde snakket med et styremedlem, samt etterspurt referater fra styremøter. Er irritasjonen berettiget fordi jeg ikke har rett til å stille spørsmål, eller er irritasjonen et uttrykk for at dette ikke skulle vært gjort, og vedkommende ble litt nervøs for at jeg kunne avdekke lovbrudd?

Jeg har i utgangspunktet noe peiling på lovverk og økonomi, men jeg har ikke drevet med lønn. Jeg innbiller meg at det må finnes et regelverk som sier noe om at en styreleder/ noen i en administrativ stilling ikke kan lønne seg selv og familiemedlemmer uten innsyn fra daglig leder, eller i det minste uten skriftlig styrevedtak? Har jeg rett i dette? Om jeg har rett, hvilket regelverk er det i så fall som sier noe om dette?

Vet ikke om det spiller inn, men vi er en nokså liten klubb med beskjeden økonomi, og med stort sett unge mennesker både som utøvere og i klubbadministrasjonen. Mange av oss er både medlemmer og besitter verv. Daglig leder er ansatt (av styret) i 50% stilling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle tro det var daglig leder som burde stå for kontroll av timelister og lønn? Det høres ut som styreleder går ut over hva rollen som styreleder tillater. 

Anonymkode: af231...ba7

• Liker 4
Skrevet

Dette er brudd på foretaksloven og potensielt straffbart. Daglig leder skal ha kontroll på alle lønnskjøringer. Styreleder må fakturere organisasjonen hvis han skal ha noen form for kompensasjon for arbeid han utfører utover i kraft av å være styreleder.

Anonymkode: 5234d...094

• Nyttig 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er brudd på foretaksloven og potensielt straffbart. Daglig leder skal ha kontroll på alle lønnskjøringer. Styreleder må fakturere organisasjonen hvis han skal ha noen form for kompensasjon for arbeid han utfører utover i kraft av å være styreleder.

Anonymkode: 5234d...094

Jeg finner ikke noen lov som heter foretaksloven. Hvilken lov mener du egentlig?

Det er en fritidsklubb det er snakk om i HI og den er neppe å regne som et foretak.

Skrevet

Det skal finnes vedtak på dette, både i vedtektene (hvem skal lønnes og hvordan) og i støremøtevedtak. En styreleder kan selvfølgelig ikke sitte å lønne seg selv og sine nærmeste uten at resten av styret har noe innblikk i dette. 

Det han hen reagerer med irritasjon når dette etterspørres, tilsier jo at det må være noe snusk her.

• Liker 2
Skrevet

Om styreleder får godtgjørelse, styrehonorar eller lønn er det i prinsippet det samme og fastsettes av generalforsamlingen/årsmøtet. Om styreleder gjør jobber utover det som inngår i vervet og skal ha ekstra betalt, må dette også være godkjent av generalforsamlingen. Det kunne jo være at tjenesten kunne kjøpes rimeligere et annet sted. Det ryddigste er å fakturere som det står over her. Det er ikke sikkert klubben ønsker å være arbeidsgiver med de forpliktelser det innebærer. Det er viktig at det som foregår er transparent og godkjent.

• Liker 1
Skrevet

Her er det hvertfall en styreleder som ikke har sitt på det tørre...............

Anonymkode: 9b83f...a3b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ps. Jeg håper dere har styreforsikring. Siden du er jusstudent er du sikkert klar over at du som styremedlem kan bli holdt personlig ansvarlig både rettslig og økonomisk om noen f. eks. går til erstatningssøksmål eller klubben drives for kreditors regning.

Endret av Hareena
Skrevet

Du kan sjekke på brreg.no hvem som har prokura for foreningen. Videre bør du etterspørre en fullmaktsmatrise som skal fortelle hvem som har fullmakt til å fodkjenne og kjøre utbetalinger. Du bør også kreve at samme person ikke skal attestere timelister og kjøre lønninger.

Jeg foreslår at du involverer både daglig leder og styret.

• Liker 1
Skrevet

Er disse timene utbetalt med skattetrekk? Evt arbeidsgiveravgift om dere er over grensene der? Eller er dette gjort "svart"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...