Gå til innhold

Spotpris strøm, har det virkelig noe å si hvilken time man bruker strøm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har Los, og får opp prisen for mitt forbruk for gårsdagen. Når jeg da regner ut prisen pr kWh så er det jo samme som snittprisen den dagen. Regner de virkelig bare ut fra det? Noen dager har jeg jo brukt mye strøm når det er lav pris og lite når den er dyr men på gjennomsnittet er det jo uansett. Virker jo ikke som det egentlig er noe vits i å bruke strøm når det står den er billigst da. På fakturaen står jo også snittprisen som den samme som for alle. Ingen egen lavere pris utfra forbruk. Noen som vet noe om dette? Jeg har ikke gått inn og regnet forbruket time for time og slått sammen, men vil prisen stort sett bli på snittet uansett? Høres rart ut. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke hvordan det er hos Los, da jeg aldri har vært kunde der, men har vært kunde hos lokalt strømselskap og hos Tibber. Snittprisen min har alltid vært en annen enn gjennomsnittsprisen for mitt strømområde, så ja, timesprisen har en betydning hvis man har spotpris.

Men det kan hende at appen deres bare regner ut fra gjennomsnittsprisen for døgnet, for at du i det hele tatt skal få et prisestimat. Min nåværende strømleverandør viser ikke annet enn forbruket av kWh, altså ingen priser, før måneden er omme. Tibber, derimot, regnet forbruk pr. time opp mot prisen pr. time underveis i måneden.

Anonymkode: c4079...9f2

• Liker 1
Skrevet

I appen står dagsprisene samlet til månedlig sum også så skulle jo tro de regnet det som ble brukt . Det er jo samme sum som står på fakturaen. Jeg blir ikke klok på alle disse strømgreiene 😕

Skrevet
Kamelia83 skrev (1 time siden):

I appen står dagsprisene samlet til månedlig sum også så skulle jo tro de regnet det som ble brukt . Det er jo samme sum som står på fakturaen. Jeg blir ikke klok på alle disse strømgreiene 😕

Det som står på regningen er DITT gjennomsnitt fanget med antall kWh brukt. Hvis hver eneste pris og hver eneste time skulle stått på fakturaen, hadde regningen vært på mange A4-sider. Men disse dataene finnes, og de er grunnlaget for regningen din. 

Anonymkode: 63bc8...ad1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det som står på regningen er DITT gjennomsnitt fanget med antall kWh brukt. Hvis hver eneste pris og hver eneste time skulle stått på fakturaen, hadde regningen vært på mange A4-sider. Men disse dataene finnes, og de er grunnlaget for regningen din. 

Anonymkode: 63bc8...ad1

Da skal jeg regne det ordentlig ut når jeg får faktura for oktober etterhvert. På regningen for september ligger jeg akkurat på det "vanlige" snittet, men da tenkte jeg ikke noe særlig på det. I oktober har jeg bevisst brukt strøm når det er rimelig så da bør jeg ligge under snittet. Men foreløpig ut fra summene pr dag så er det regnet ut fra snittprisen den dagen. 

• Liker 1
Skrevet
Kamelia83 skrev (12 timer siden):

Da skal jeg regne det ordentlig ut når jeg får faktura for oktober etterhvert. På regningen for september ligger jeg akkurat på det "vanlige" snittet, men da tenkte jeg ikke noe særlig på det. I oktober har jeg bevisst brukt strøm når det er rimelig så da bør jeg ligge under snittet. Men foreløpig ut fra summene pr dag så er det regnet ut fra snittprisen den dagen. 

Takk for advarselen. Skal også sjekke ut når fakturaen kommer. Har nettopp gått over til LOS og venter den første regningen fra de.

Anonymkode: 212b2...51b

• Liker 1
Skrevet
Kamelia83 skrev (16 timer siden):

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for advarselen. Skal også sjekke ut når fakturaen kommer. Har nettopp gått over til LOS og venter den første regningen fra de.

Hadde dere kunnet oppdatere i tråden når dere har sjekket? Har også los, og er litt skeptisk. 

Anonymkode: ea0c7...00d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hadde dere kunnet oppdatere i tråden når dere har sjekket? Har også los, og er litt skeptisk. 

Anonymkode: ea0c7...00d

Skal prøve å huske det. Og se om jeg finner ut hvordan jeg regner det 😂

• Liker 1
Skrevet

For september hadde jeg en gjennomsnittspris som var 20 øre lavere enn gjennomsnittet for mitt prosområde. Så ja, det har noe å si. 

Anonymkode: e89b4...c96

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For september hadde jeg en gjennomsnittspris som var 20 øre lavere enn gjennomsnittet for mitt prosområde. Så ja, det har noe å si. 

Anonymkode: e89b4...c96

Sjekka snittprisen for Østlandet i september og i følge los var den 448.36 øre. Jeg endte opp på 454 øre. Så 448 pluss påslaget mitt så er det da ca 0.70 øre over snittet. Men i september tenkte jeg ikke så mye over bruk, hadde generelt bare lavt bruk. Så blir spennende å se neste faktura 👍

Skrevet
Kamelia83 skrev (23 timer siden):

I Tibber er snittet bare angående forbruk. Så om jeg da ligger over/under snittet så handler det ikke om prisen jeg betaler bare hvor mye strøm jeg samlet har brukt. 

Kanskje er det annerledes hos din leverandør, men det høres rart ut at en skal få så detaljerte utredninger. 

Ang steømstøtte har det noe å si når man bruker strømmen. De bruker gjennomsnittet i pris som utregning for støtte. Har du brukt strøm når det på dagen var lavere får du mer igjen enn om du bruker strøm når den ligger over gjennomsnittspris. 

Jeg ønsker meg også mer detaljert regning som sier noe om hvor effektiv jeg er på å bruke strøm når den er billigst

Anonymkode: 7cd2b...434

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I Tibber er snittet bare angående forbruk. Så om jeg da ligger over/under snittet så handler det ikke om prisen jeg betaler bare hvor mye strøm jeg samlet har brukt. 

Kanskje er det annerledes hos din leverandør, men det høres rart ut at en skal få så detaljerte utredninger. 

Ang steømstøtte har det noe å si når man bruker strømmen. De bruker gjennomsnittet i pris som utregning for støtte. Har du brukt strøm når det på dagen var lavere får du mer igjen enn om du bruker strøm når den ligger over gjennomsnittspris. 

Jeg ønsker meg også mer detaljert regning som sier noe om hvor effektiv jeg er på å bruke strøm når den er billigst

Ja jeg vet ikke helt hvordan det fungerer. Jeg får opp forbruket for gårsdagen, altså i kWh og kr.. Men om det er denne summen som til slutt teller for strømstøtte aner jeg ikke. 

Skrevet

Jeg sammenlignet min forrige strømregning med foreldrene mine og broren min sin. Vi bor i samme område og bruker samme strømleverandør. Vi bruker strøm helt forskjellig. Vi hadde akkurat samme snittpris alle sammen🤷‍♀️

Anonymkode: 19c42...a70

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg sammenlignet min forrige strømregning med foreldrene mine og broren min sin. Vi bor i samme område og bruker samme strømleverandør. Vi bruker strøm helt forskjellig. Vi hadde akkurat samme snittpris alle sammen🤷‍♀️

Anonymkode: 19c42...a70

Ja det er det jeg tror, at det er noe lureri. Eller så er strømstøtte gitt etter andre tall enn på faktura men tror ikke det stemmer heller. 

Skrevet

Men snittprisen dere snakker om som vises er jo snittpris på strømmen for ALLE den måneden og ikke den individuelle snittprisen din for måneden. Derfor er den lik for alle, uavhengig av hvordan en bruker strømmen.  Gjennomsnittet dere snakker om som viser på dere selv er forbruket ikke din gjennomsnittspris. 

For å finne din i individuelle pris må du regne ut antall kilowatt brukt strømregningen. Jeg kjenner ikke til noen leverandør som gir så spesifikkt som dere etterspør. 

Skrevet

Jeg regnet på det nå. Tok pris/antall kilowatt timer. Sjekket det opp mot prisgjennomsnittet i min region de tre siste månedene. En måned må jeg helt på snitt, en måned litt under snittet og en måned litt over. Den måneden lå over snittet får jeg ikke strømstøtte for det forbruket som lå over snittet. 

Så skal dere sammenligne med andre er dette måten det må gjøres på.

Skrevet
Kamelia83 skrev (18 timer siden):

Ja jeg vet ikke helt hvordan det fungerer. Jeg får opp forbruket for gårsdagen, altså i kWh og kr.. Men om det er denne summen som til slutt teller for strømstøtte aner jeg ikke. 

Hva du betaler har ingen ting med strømstøtte å gjøre.

Her er kun ditt strømforbruk og gjennomsnittspris i strømregionen som er relevant

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men snittprisen dere snakker om som vises er jo snittpris på strømmen for ALLE den måneden og ikke den individuelle snittprisen din for måneden. Derfor er den lik for alle, uavhengig av hvordan en bruker strømmen.  Gjennomsnittet dere snakker om som viser på dere selv er forbruket ikke din gjennomsnittspris. 

For å finne din i individuelle pris må du regne ut antall kilowatt brukt strømregningen. Jeg kjenner ikke til noen leverandør som gir så spesifikkt som dere etterspør. 

Når man ser på sin egen faktura, er ikke hver time for alle døgn tatt med i spesifisering. 

Jeg vet om en strømleverandør som tok snittet av samtlige forbrukere og brukte dette som prisen til samtlige kunder. Altså hadde det lite effekt hvordan ens eget forbruk var på regningen man fikk. De endret det etter masse om og men, men det skjedde for få måneder siden. 

Så det kan være at det ts skriver, faktisk er noe tilsvarende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...